Vegatopia Forum

Moestuin

Offline bambi

• 5.560
  • Geslacht: Vrouw
Re:(Moes)Tuin
« Reactie #540 Gepost op: 03 maart 2007, 18:16:28 »
En mag de laurierkers ook al gesnoeid worden? Ik lees her en der dat het pas aan het einde vh voorjaar mag.

Ik kan me niet voorstellen dat die dingen ooit doodgaan, maar mocht dat zo zijn dan heb ik in elk geval mijn verloofde een plezier gedaan ;)
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
  • Geslacht: Man
« Reactie #541 Gepost op: 03 maart 2007, 23:40:03 »
Ik heb alles al gesnoeid wat ik normaal later snoei. Het is ook zonde om takken met hele scheuten al er af te knippen en ik ga er vanuit dat het niet meer heel koud zal worden.
Een haag is vanzelf de meest voeding vragende plek van je tuin. Je haalt namelijk continue wat weg en er zitten vele struiken en bomen op een kluitje. Met die regen, het voorjaar in aantocht, een prima tijdstip om de haag te verwennen.
de tuin: dat ben ik

Aiko

« Reactie #542 Gepost op: 04 maart 2007, 01:21:41 »
Is het couperen van planten nu nog niet verboden bij wet?

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
« Reactie #543 Gepost op: 04 maart 2007, 08:32:43 »
Dat komt misschien ooit nog. Dat ligt soms in de lijn der verwachting: het hele ecosysteem naar de ratsmodee helpen is volksvermaak, maar lullig doen over hagen en bolbuxussen  :P
Lieverd, ik ben een lovelocker, ik kan de verleiding van vrijwel geen plantsje weerstaan. Als ik ze niet kan knippen word ik ernstigs beknot en waarschijnlijk ook knot op den duur met een tuin met 3 plantsjes.
Overigens werp ik vast als argument op tegen de PvdP: een hoop plantsjes willen gewoon kort gehouden worden: mijn krentenboompje gaat de jaarlijkse snoeibeurt na de bloei spoedig uitbundig vieren. Overtuigender zijn de vlinderstruiken: die gaan ongesnoeid takbreuken krijgen, waarmee de poort wordt open gezet voor virussen en narigheid. waarschijnlijk dan een gevolg van cultiveren. Vermoedelijk worden de takken van de wilde, minder zwaar. Een vlinderstruik uit de Intratuin is een soort van dikbil. Daarmee heeft de PvdP wel weer een punt misschien.
Geef je mensen als Aiko of buurvrouw de gelegenheid...die kerstbomen planten en suks: dan kun je alle plantsjes verder in de tuin aan Maarten geven. Niet de Sint, maar die van de pijp. Ook niet aardig, hoor, voor al die planstjes. De natuur is altijd in oorlog. Het is maar goed dat de lelien des velds groen zijn en geen geluid maken als ze omkomen in het geweld: opgegeten, vertrapt, verdroogd, verdronken, gevierendeeld en doorgaans stilletjes versterven.
Mensen die niet kunnens snoeien echter die moeten er met hun takken afblijven. Je hebt kappers en slagers.
« Laatst bewerkt op: 04 maart 2007, 08:38:47 door Lovelocker »

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
« Reactie #544 Gepost op: 04 maart 2007, 12:09:06 »
Ik heb in ieder geval al mijn artisjokken nog. Die zullen giga worden dit jaar  :) Ik kon niet laten er twee uit te spitten voor in mijn postzegel.
Ik ging heen voor een helpende die bij ons weg gaat en gisteren had ze het over een vlinderstruik. Ik had nog een stek op de moes-staan die al 1 pluim had gegeven vorige jaar. Nog wat stekken voor erbij, o.a. een Marjolein. Zo heet ze.
O.a. ook een gewortelde lavendelstek die aan het overlijden is wegens zondvloed op klei. Maar er zit nog leven in, ik voel ;-) het.
Ik heb ook nog vooral sneeuwklokjes en boshyacinthen zitten verspreiden in park en plantsoen en 2 mensen zeiden dat ze het heel leuk vonden.
Een gat in de bestrating rond de lantaarnpaal vraaaaaaaaaaaagt om een lavendeltje, maar ja, dichtbij de woning van dat domme wijf...maar niet doen.
« Laatst bewerkt op: 04 maart 2007, 12:11:44 door Lovelocker »

Offline Monique

• 3.427
« Reactie #545 Gepost op: 06 maart 2007, 18:55:03 »
Hé Sjon wanneer ga je eigenlijk met je nieuwe baan beginnen? Maw wanneer kan ik het plantenoverschot voor weinig bij je op komen halen?  :P

Mijn artisjok heeft ook de winter vooralsnog overleeft, en ik heb 'm een paar weken terug in de kas gezet ivm moerasverschijnselen van mijn erf. Ik ga dit jaar ook kardoen (voor de sier) zaaien.

Van het weekend begonnen met een deel van mijn hagen planten:
laurierkers, taxus en liguster. Over 3 jaar wordt het misschien eens wat...

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
« Reactie #546 Gepost op: 06 maart 2007, 19:38:25 »
2 april. Ik mag alleen korting gebruiken voor mijzelf en ik denk dat ik mij daar vrij strict aan ga houden. Het klinkt misschien wat braaf, maar je snapt hoe dat gaat: dan gaan veel mensen daar vanuit, voor je het weet. Neemt niet weg: er zal ook weggegooid worden en dan zal ik eens zien, wat ik meeneem. Ik weet niet wat daar het beleid in is. Het moet wel met trein of fiets vervoerd.
Ik had bergamot uit mijn hoofd gezet, maar dit najaar toch weer een met grote korting meegenomen. Ik vrees dat de vele regen ook deze bergamot heeft doen overlijden. Ik moet gewoon niets zetten wat niet tegen veel winterse regen kan. De ondergrond is klei.

Offline Roodbaard

• 260
« Reactie #547 Gepost op: 09 maart 2007, 10:23:45 »
Vandaag zag ik een bloemetje in mijn basilicum. Ik wist niet eens dat die bloemetjes krijgen kon! Nadat mijn uit de kluiten gewassen vetplant allemaal knoppen heeft gekregen (waarvan er nu 1 open is... mooi roze bloemetje) begin ik haast nog te denken dat ik groene vingers heb.... Het staat in ieder geval wel geen mooi :D
In het ruisen van de wind hoor ik melodieën lang verloren, in de stemmen van het woud hoor ik liederen van het onterfde land.

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #548 Gepost op: 09 maart 2007, 13:30:18 »
Als je basilicum maar lang genoeg laat groeien zonder te plukken, komen er bloemen (en later zaad) in. Geld voor een heleboel kruiden. Nadeel is wel dat de kwaliteit van de blaadjes achteruit gaat.

Offline Roodbaard

• 260
« Reactie #549 Gepost op: 09 maart 2007, 14:21:59 »
Als je basilicum maar lang genoeg laat groeien zonder te plukken, komen er bloemen (en later zaad) in. Geld voor een heleboel kruiden. Nadeel is wel dat de kwaliteit van de blaadjes achteruit gaat.

Jeeh, dan krijg ik dus binnenkort een tweede generatie!
In het ruisen van de wind hoor ik melodieën lang verloren, in de stemmen van het woud hoor ik liederen van het onterfde land.

Offline Indira

• 520
« Reactie #550 Gepost op: 09 maart 2007, 18:44:16 »
Vandaag zag ik een bloemetje in mijn basilicum. Ik wist niet eens dat die bloemetjes krijgen kon! Nadat mijn uit de kluiten gewassen vetplant allemaal knoppen heeft gekregen (waarvan er nu 1 open is... mooi roze bloemetje) begin ik haast nog te denken dat ik groene vingers heb.... Het staat in ieder geval wel geen mooi :D

je moet bloeien voorkomen heb ik altijd geleerd (van een Franse boer) want juist als je ze laat bloeien gaan ze dood...
Za Zemiata!

Offline Roodbaard

• 260
« Reactie #551 Gepost op: 12 maart 2007, 10:12:49 »
 :-\ he shit, ben ik weer blij met een dooie mus. Nou ja, met die zaadjes maken we wel weer nieuwe basilicum. Problem solved.

Kiwi

« Reactie #552 Gepost op: 14 maart 2007, 14:30:12 »
Ik mag de moestuin bij mijn vriendin gaan vullen omdat ze er zelf niet echt veel puf in heeft. Ik ben nu dus op zoek naar groentensoorten die weinig onderhoud vragen, veel opbrengst leveren en ook nog eens lekker en/of bijzonder zijn. Groenten waar je dus eigenlijk niet zoveel fout aan kunt doen. Tips, iemand?

Offline Sander

• 5.528
« Reactie #553 Gepost op: 14 maart 2007, 16:22:39 »
Tips, iemand?

Ja: stel je eisen ietwat bij...

“it's strange how life makes sense in time...”

Kiwi

« Reactie #554 Gepost op: 14 maart 2007, 16:27:23 »
 ;D Ik kan het altijd proberen toch?

brenda_lelie

« Reactie #555 Gepost op: 14 maart 2007, 18:34:22 »
Bijzonder is het niet maar wel leuk, lekker en makkelijk:
-rucola
-ijssla (pluksla)
-radijsjes
-aarbeitjes
-courgette
-pompoen
-kruiden

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
« Reactie #556 Gepost op: 14 maart 2007, 19:53:08 »
Ik heb hetzelfde probleem en was van plan veel aardappelen te zetten dit jaar en pompoenen. Beide nemen flink wat ruimte.

Offline Sanja

• Forumkenner 2005
  • 2.541
« Reactie #557 Gepost op: 14 maart 2007, 20:04:24 »
Dat is wel een goede voor M, pompoenen!
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #558 Gepost op: 16 maart 2007, 15:14:52 »
@Kiwi: ik zou ook kijken naar pompoenen en courgettes. Je hebt er een heleboel soorten in, kijk maar eens bij www.vreeken.nl .

Offline Monique

• 3.427
« Reactie #559 Gepost op: 16 maart 2007, 18:06:45 »
Ik mag de moestuin bij mijn vriendin gaan vullen omdat ze er zelf niet echt veel puf in heeft. Ik ben nu dus op zoek naar groentensoorten die weinig onderhoud vragen, veel opbrengst leveren en ook nog eens lekker en/of bijzonder zijn. Groenten waar je dus eigenlijk niet zoveel fout aan kunt doen. Tips, iemand?

Hoeveel tijd wil je er aan besteden? Er staat in de Gardener's world van maart een artikel over een 3m2 tuintje met veel opbrengst en maximaal een 1/2 uur werk per dag. Ik wil het wel scannen als je interesse hebt.

Hoe groot is de moestuin? Als je tegen het formaat opziet, dan zou ik de helft ofzo afdekken met landbouwfolie of antiworteldoek, of bijv. dikke laag kranten en houtsnippers. Dat laatste ziet er aardig uit en dan hoef je je voor die helft niet druk te maken over onkruid.

Dat maakt het voor een starter wat overzichtelijker...

« Laatst bewerkt op: 16 maart 2007, 18:08:06 door Modub »