Vegatopia Forum

Kookvragen

0 leden en 29 gasten bekijken dit topic.

Offline Indira

  • ****
  • 520
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #440 Gepost op: 11 augustus 2006, 22:31:34 »
Vandaag couscous gemaakt, maar ik heb er altijd ruzie mee. Wel lekker, maar het klontert zo. Weet iemand hoe je dit kunt voorkomen?

Erg veel roeren. Naast het water ook wat olijfolie toevoegen.
Elke paar minuten roeren. Niet te grote hoeveelheden (bij hoeveelheden voor meer dan 4 personen eventueel in 2 bakken verdelen).
Ik herinner me nog die keer dat ik couscoussalade voor 125 man maakte  :-X

ik dacht juíst niet. roeren..?! :-\
Za Zemiata!

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #441 Gepost op: 11 augustus 2006, 23:33:32 »
Oh wacht. Je kunt couscous koken, stomen en laten wellen met heet water.
Bij dat laatste moet je veel roeren. Maar hoe leg je de verhouding couscous/heet water uit? Hmm. Volgens mij is het evenveel ml. couscous als water, dan roeren, flinke scheut olie, paar minuten wachten, dan nog een flinke scheut water en goed blijven roeren. Als de boel ongaar is: meer heet water.
« Laatst bewerkt op: 11 augustus 2006, 23:34:02 door Selly »
,,,,فلافل

Offline Gabs

  • ****
  • 796
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #442 Gepost op: 11 augustus 2006, 23:58:09 »
ik doe er wat water bi en kijk na een minuutje of alles al opgenomen is, zo niet dan gooi ik er weer een beetje bij. te weinig water is niet goed, maar te veel ook niet, dan wordt het namelijk veel te week. en idd, losroeren! je kunt het ook na het wellen even opbakken in wat olijfolie.

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re: Kookvragen
« Reactie #443 Gepost op: 12 augustus 2006, 09:23:27 »
Oh wacht. Je kunt couscous koken, stomen en laten wellen met heet water.
Bij dat laatste moet je veel roeren. Maar hoe leg je de verhouding couscous/heet water uit? Hmm. Volgens mij is het evenveel ml. couscous als water, dan roeren, flinke scheut olie, paar minuten wachten, dan nog een flinke scheut water en goed blijven roeren. Als de boel ongaar is: meer heet water.
De verhouding staat op het pak. Volgens de gebruiksaanwijzing moet je 6 minuten laten intrekken. Maar dan is alles aan elkaar geplakt. Roeren heb ik ook al eens geprobeerd. Alleen de olie nog niet. Zal ik ook eens doen. Ook het gefaseerd toevoegen zal ik proberen.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #444 Gepost op: 12 augustus 2006, 16:15:00 »
Wellicht staat er teveel water op het pak.
Ik gebruik altijd biologisch huismerk couscous van AH. Werkt prima, maar ik weet niet welke verhoudingen ze op het pak zeggen want die gebruik ik niet. Ik eet van de week couscoussalade dan zal ik het eens precies afwegen.
,,,,فلافل

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re: Kookvragen
« Reactie #445 Gepost op: 12 augustus 2006, 17:05:40 »
Wellicht staat er teveel water op het pak.
Ik gebruik altijd biologisch huismerk couscous van AH. Werkt prima, maar ik weet niet welke verhoudingen ze op het pak zeggen want die gebruik ik niet. Ik eet van de week couscoussalade dan zal ik het eens precies afwegen.
Ik ben benieuwd, want ik heb precies dezelfde couscous
« Laatst bewerkt op: 12 augustus 2006, 17:06:01 door willem »
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.573
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Kookvragen
« Reactie #446 Gepost op: 14 augustus 2006, 10:17:54 »
Ik koop mijn couscous bij de Turk of bij de toko. Tot nu toe is het nog nooit geklonterd, zelfs niet bij porties voor zes personen.

Mijn procedure: couscous in pan gooien, naar smaak zout en korianderzaad (geeft een erg lekker smaakje) toevoegen. Net zoveel kokend water als couscous toevoegen, de bult egaliseren en vijf minuten wachten, de couscous is dan geweld. Vervolgens wat boter of margarine over de couscous verdelen en op een laag vuurtje goed door elkaar husselen.

Een brede pan werkt m.i. beter dan een diepe pan.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #447 Gepost op: 16 augustus 2006, 18:42:45 »
Wellicht staat er teveel water op het pak.
Ik gebruik altijd biologisch huismerk couscous van AH. Werkt prima, maar ik weet niet welke verhoudingen ze op het pak zeggen want die gebruik ik niet. Ik eet van de week couscoussalade dan zal ik het eens precies afwegen.
Ik ben benieuwd, want ik heb precies dezelfde couscous

Voor 2 personen heb ik gebruikt:
150 ml couscous
150 ml kokend water

- Couscous in glazen schaal
- Overgieten met kokend water
- scheutje olijfolie erbij
- roeren met vork
- na 2 minuten: weer roeren met vork
- 5 minuten later: weer roeren met vork. Eventuele klontjes voorzichtig met schone handen uit elkaar halen
- 5 minuten later: klaar.
,,,,فلافل

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re: Kookvragen
« Reactie #448 Gepost op: 17 augustus 2006, 09:23:20 »
Dat is veel minder water dan op het pak staat. Daarop is de verhouding 150 couscous en 250 water. Misschien dat het daaraan ligt.
Maar wat vreemd dat dit zo erop staat.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.573
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Kookvragen
« Reactie #449 Gepost op: 17 augustus 2006, 10:15:58 »
Dat is veel minder water dan op het pak staat. Daarop is de verhouding 150 couscous en 250 water. Misschien dat het daaraan ligt.
Maar wat vreemd dat dit zo erop staat.
Misschien geven de AH-kookinstructiemakers de voorkeur aan kleffe couscouspap ;D

Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat de AH biologische couscous zoveel anders is dan de couscous bij de Turk ('alleen de prijs is anders'), dus ik zou het gewoon eens in de verhouding 1:1 proberen.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re: Kookvragen
« Reactie #450 Gepost op: 17 augustus 2006, 10:18:45 »
Dat is veel minder water dan op het pak staat. Daarop is de verhouding 150 couscous en 250 water. Misschien dat het daaraan ligt.
Maar wat vreemd dat dit zo erop staat.
Misschien geven de AH-kookinstructiemakers de voorkeur aan kleffe couscouspap ;D

Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat de AH biologische couscous zoveel anders is dan de couscous bij de Turk ('alleen de prijs is anders'), dus ik zou het gewoon eens in de verhouding 1:1 proberen.
Ik hou jullie wel op de hoogte, prima tip.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re: Kookvragen
« Reactie #451 Gepost op: 19 augustus 2006, 17:12:49 »
Hoe lang kun je ongebakken brooddeeg bewaren?

Ik wil vanavond graag zelfgebakken knoflookbrood eten, maar misschien eet ik toch wel niet thuis. Kan ik het deeg maken en laten rijzen en dan nog besluiten het niet vandaag op te eten en in de koelkast zetten voor morgen?
This is between me and the vegetable!

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re: Kookvragen
« Reactie #452 Gepost op: 19 augustus 2006, 19:09:09 »
Hoe lang kun je ongebakken brooddeeg bewaren?

Ik wil vanavond graag zelfgebakken knoflookbrood eten, maar misschien eet ik toch wel niet thuis. Kan ik het deeg maken en laten rijzen en dan nog besluiten het niet vandaag op te eten en in de koelkast zetten voor morgen?
Het heeft met het rijzen te maken of je het nog eens kunt gebruiken of niet. Niet-gerezen brood kun je rustig in de koelkast doen, afdekken met een vochtige doek en de dag erop laten rijzen. Althans zo heb ik het wel gedaan.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re: Kookvragen
« Reactie #453 Gepost op: 19 augustus 2006, 19:11:54 »
En als het wel gerezen is? Zou je de tweede rijs in de koelkast 24 uur kunnen laten duren?

(Ik ga het niet proberen - het onweert nu en ik ga dus niet naar Artis.)
This is between me and the vegetable!

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re: Kookvragen
« Reactie #454 Gepost op: 19 augustus 2006, 19:23:22 »
Bakkers hebben een remkast, daarin zetten ze het brood totdat ze het nodig hebben (en er is ook een rijskast, dus de remkast zal wel koel zijn).

Dus het zou moeten kunnen.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re: Kookvragen
« Reactie #455 Gepost op: 20 augustus 2006, 10:08:14 »
Maar als het al gerezen is?
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re: Kookvragen
« Reactie #456 Gepost op: 20 augustus 2006, 13:38:39 »
Vast wel, maar ik zal het nog eens een keertje vragen.

Maar ik geloof dat er een temperatuur was waarbij gist inactief werd, en een nog lagere temperatuur waarbij het doodgaat, als je tussen die twee inzit is er niets aan de hand denk ik.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #457 Gepost op: 11 september 2006, 17:56:00 »
Ik wil graag iets met pompoen maken, maar ik heb geen zin om hem te schillen (veels te gevaarlijk).
Het schijnt dat hij ook in zijn geheel in de oven kan. Moet ik de zaden er dan wel uithalen? en hoelang en op hoeveel graden moet hij in de oven?

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re: Kookvragen
« Reactie #458 Gepost op: 11 september 2006, 17:58:48 »
Als je een biologische pompoen hebt kan je die ook gewoon met schil verwerken. Als je 'm in de oven wilt doen zou ik halveren aanbevelen, of op zijn minst voor de zekerheid een gat er in maken. Je wilt geen *bomp* horen en dan je oven onder de draderige oranje meuk zien zitten.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #459 Gepost op: 11 september 2006, 18:00:19 »
De meeste pompoenen kunnen idd ook met schil. Van groene pompoen vraag ik t me af.
Wel de schil goed boenen en houterige stukjes schil er met dunschiller afhalen.
De zaden en draden er wel uithalen (gaat handig met lepel).
Het ligt er van af hoe groot de stukken zijn hoe lang het in de oven moet. Reken tussen een half uur en een uur.
Er wel wat olie overheen gieten, en in die olie kunnen lekkere smaakmakers (komijn, oregano, gembersiroop, sambal, ketjap).
,,,,فلافل