Ik heb ergens een boek over permacultuur leggen. Spitten is: not done, omdat je het hele bodemleven ook omgooit en deels omlegt. Dat argument kan ik goed begrijpen, maar ik twijfel, zeker als je zware grond hebt is het voor de beluchting juist wel goed, lijkt mij.
De toverwoorden zijn ook humus en compost. Verbetert de grond aanmerkelijk, vooral waar het het bufferende vermogen t.a.v. water betreft. De meeste planten in de moestuin hebben een voorkeur voor licht-alkalisch en dat is ook wel goed om te weten.
Ik heb gisteren in Amsterdam een daglichtlamp gekocht. De plafonniere in de berging gaat eraf en ik draai die lamp in en zo kan ik daar heel wat plantsjes in wording kwijt...dat ik hier nooit eerder aan heb gedacht.
Ik was op de Nieuwendijk een winkel binnengegaan, met alles hennepmotief en zo, maar men wist niet wat ik bedoelde. Man sprak ook wat gebrekkig Nederlands en verweest mij naar "stiftshops". Later dacht ik dat hij misschien "giftshops" bedoelde. Nou ja..hij stuurde me onbedoeld toch de goede richting op, want er was verderop een ouderwets aandoende winkel met vrijwel uitsluitend gloeilampen. Dat zoiets kan bestaan. En nu heb ik die lamp, voor 2 Euro zoveel...nou dat levert mij heel veel plezier. Want ik vind het niets in mijn toch al kleine huiskamer met veel kamerplanten al die bakjes met zaailingen e.d. Misschien dat iemand anders denkt: he, dat is misschien handig.
Ik zal laten weten hoe de plantsjes het doen onder die lamp. Er zit een piepklein dakraampje trouwens, dus het blauweschijnsel is van parkzijde te zien. Misschien toch een inval binnenkort. Ik verheug mij erop.