Vegatopia Forum

Moestuin

Offline Monique

• 3.427
  • Geslacht: Vrouw
Re:Moestuin
« Reactie #420 Gepost op: 03 maart 2006, 19:24:11 »
De spinazie begint op te komen! En ook de eerste binnengezaaide sla ziet er al gezellig uit. Van de week mijn pootaardappelen, knoflook en sjalotjes binnengekregen: weg met die sneeuw!

Miriam

« Reactie #421 Gepost op: 04 maart 2006, 13:08:58 »
Er zijn bij de Lidl vanaf 6 maart allerlei tuinspullen, zie de website (http://www.lidl.nl dus), misschien interessant?

brenda_lelie

« Reactie #422 Gepost op: 12 maart 2006, 14:43:52 »
Dit jaar voor het eerst een moestuin, vandaag alle troep (tuinstoelen, een half vergaan rieten bankje, een half buro etc. en een hele leuke gieter in de vorm van een olifant, die heb ik gehouden :)  ) die er door huisgenoten was gedumpt het afgelopen jaar opgeruimt. Van één van de dingen die er stond heb ik een kastje gemaakt door hem op zn kant te zetten (maar wat het eigenlijk is weet ik niet). Daar staan nu wat potjes en emmers in en het olifantengietertje natuurlijk.
Morgen ga ik alles omspitten en een pad aanleggen met houten tegels en stenen. En dan kunnen we al wel wat dingen gaan zaaien. Dit wil ik deze zomer allemaal gaan zaaien:
Rucola
Radijs
Paksoi
Ijssla
Spinazie
Veldsla
Broccoli
Raapsteel
Tomaat
Courgette
oja en verschillende soorten kruiden natuurlijk (hoewel ik net al een hele mooie rozemarijnstruik heb ontdekt in onze tuin)

en met de
Raapsteel  
Spinazie  
Rucola  
Radijs  
kan ik volgens de pakjes waar de zaadjes inzitten al wel beginnen, heb er erg veel zin, vooral met dit mooie weer!
« Laatst bewerkt op: 12 maart 2006, 14:45:38 door brenda_lelie »

Macka

« Reactie #423 Gepost op: 12 maart 2006, 14:53:51 »
Lekker!
Ik heb alleen een balkon, maar daar staan gelukkig wel een paar bessestruiken in pot en een boel aardbeienplantjes. En misschien komen er ook nog wel een paar tomatenplantjes bij.
Het moet maar weer eens zomer worden.

Faina

« Reactie #424 Gepost op: 13 maart 2006, 14:53:08 »
De basilicum, bieslook en peterselie is al gezaaid :)

Van de zomer zoiezo weer andijvie, sla (ijsberg en eikeblad), en doperwtjes... Verder weten we nog niet, ligt eraan hoe het dit jaar met de slakken staat :( Als die wéér alles opvreten schiet het niet op...

Faina

brenda_lelie

« Reactie #425 Gepost op: 13 maart 2006, 18:48:14 »
zo, vandaag begonnen met omspitten van de tuin. Nog een behoorlijk werk, heel veel wortels in de grond, die halen we er allemaal maar met de hand uit. (De grond was alleen wel ijskoud, met soms wat stukken ijs echt, koude handjes dus!) Ik hoop dat het dan meevalt met het onkruid dit jaar. De grond is wel heel erg mooi, volgens mij moet het allemaal goed gaan groeien deze zomer.
Dit weekend begin ik met zaaien en verder inrichten van de tuin (pad aanleggen, opstaand hout langs de rand van de tuin)
Heeft iemand nog een tip wat je goed kan gebruiken om de stukken met verschillende groenten af te bakenen? Zodat als er nog niks groeit je wel kan zien wat waar gaat groeien? Ik dacht aan stokjes in de grond met touwtjes ertussen, maar dat waait zo om. En kiezelsteentjes verdwijnen natuurlijk in de grond!

Macka

« Reactie #426 Gepost op: 13 maart 2006, 19:18:22 »
Als je de stokjes diep genoeg in de grond zet zou het niet zo snel om moeten waaien, toch? Alleen stokjes en touwtjes vangen niet zo heel veel wind in principe, dus dat zou wel goed moeten gaan denk ik.

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
  • Geslacht: Man
« Reactie #427 Gepost op: 13 maart 2006, 20:04:53 »
Ik ga het zelf dit jaar toen met banen smal worteldoek die ik vastpin...als looppad en tevens grens waarop dus niets groeit. Af en toe vegen. Het water kan er doorheen. Er gaat dus geen grond op. Het is niet heel erg fraai om te zien, maar gelukkig zwart. Vorig jaar liep ik voortduren achter de feiten aan, qua onkruid en dan begint H. steeds te zeuren (terwijl-ie n.b. zelf van die dingen doet.....goedbedoeld soms  :-\
Zag ergens een advertentie met stokjes met een plastic hulsje, waarin je het zakje waaruit het zaad komt in kunt stoppen, waterdicht. Misschien handig. Iets wat je misschien ook wel kunt improviseren.
Ik was van plan om zoiets te verzinnen. Een klein flesje met dop bijvoorbeeld (koffiemelk, kruiderijen e.a.) voldoet in wezen al. Zet je het omgekeerd in de grond met het lege zakje erin. Maar ik wil nog even door verzinnen.
de tuin: dat ben ik

brenda_lelie

« Reactie #428 Gepost op: 16 maart 2006, 12:20:44 »
vanochtend weer een deel omgespit, wat een werk, er zitten zoveel wortels in de grond die er allemaal met de hand uit moeten. (tenminste dat denk ik, kan het ook anders? moeten al die wortels er eigenlijk wel uit? Ik weet het eigenlijk niet) Ik had wel gezelschap van een roodborstje die steeds kwam kijken hoe ver ik al was (en hij durfde steeds dichterbij te komen :) )

Offline Monique

• 3.427
« Reactie #429 Gepost op: 16 maart 2006, 12:39:02 »
Ik zou wat je aan wortels tegenkomt er uit halen. Kans dat er iets uitgroeit wat je niet wilt, is groot. Stukken afbakenen doe ik persoonlijk niet aan. Ik zaai voor de duidelijkheid in rijen en zet een stekertje voor aan de rij. Je kunt ook afbakenen met scherp zand of van dat parkieten zilverzand. Dat doe ik wel eens in de éénjarigeborder.

Poeh dat jij al kunt spitten! Ik heb 4 van de 6 bedden al een hele tijd geleden gedaan, maar de resterende 2 hebben zich gevormd tot een ijskoude vaste klont aarde waar geen spade of spitvork in te krijgen is (maar het was hier afgelopen zondagnacht dan ook min 8,5!)

Het zint me niks de koude, ik wil buiten! De vensterbank staat al wel heel vol, de kas ook maar niet met zaaigoed, de dagen kunnen wel maar de nachten zijn ondanks bijverwarming met kaarsen nog veel te koud  :(

brenda_lelie

« Reactie #430 Gepost op: 16 maart 2006, 20:10:02 »
Ja hier is het ook nog vrij koud, maar van de week kon ik smiddags als de zon al een tijdje had geschenen wel aan de slag. Vanochtend was de grond helemaal niet meer heel koud.

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
« Reactie #431 Gepost op: 18 maart 2006, 09:49:08 »
Ik heb ergens een boek over permacultuur leggen. Spitten is: not done, omdat je het hele bodemleven ook omgooit en deels omlegt. Dat argument kan ik goed begrijpen, maar ik twijfel, zeker als je zware grond hebt is het voor de beluchting juist wel goed, lijkt mij.
De toverwoorden zijn ook humus en compost. Verbetert de grond aanmerkelijk, vooral waar het het bufferende vermogen t.a.v. water betreft. De meeste planten in de moestuin hebben een voorkeur voor licht-alkalisch en dat is ook wel goed om te weten.

Ik heb gisteren in Amsterdam een daglichtlamp gekocht. De plafonniere in de berging gaat eraf en ik draai die lamp in en zo kan ik daar heel wat plantsjes in wording kwijt...dat ik hier nooit eerder aan heb gedacht.
Ik was op de Nieuwendijk een winkel binnengegaan, met alles hennepmotief en zo, maar men wist niet wat ik bedoelde. Man sprak ook wat gebrekkig Nederlands en verweest mij naar "stiftshops". Later dacht ik dat hij misschien "giftshops" bedoelde. Nou ja..hij stuurde me onbedoeld toch de goede richting op, want er was verderop een ouderwets aandoende winkel met vrijwel uitsluitend gloeilampen. Dat zoiets kan bestaan. En nu heb ik die lamp, voor 2 Euro zoveel...nou dat levert mij heel veel plezier. Want ik vind het niets in mijn toch al kleine huiskamer met veel kamerplanten al die bakjes met zaailingen e.d. Misschien dat iemand anders denkt: he, dat is misschien handig.
Ik zal laten weten hoe de plantsjes het doen onder die lamp. Er zit een piepklein dakraampje trouwens, dus het blauweschijnsel is van parkzijde te zien. Misschien toch een inval binnenkort. Ik verheug mij erop.
« Laatst bewerkt op: 18 maart 2006, 09:50:25 door lovelocker »

brenda_lelie

« Reactie #432 Gepost op: 20 maart 2006, 16:29:51 »
Vandaag eindelijk wat dingen gezaaid, het was zo'n heerlijk weer! De spinazie, rucola, radijs en raapsteeltjes zitten in de grond, nou ja de zaadjes dus, en die heb ik maar afgedekt met dunne plastic vuilniszakken zodat de vogels de zaadjes niet opeten.
Is het trouwens heel erg dom om helemaal niks van mest of compost te gebruiken? Ik heb dat niet gedaan namelijk, ik vind het vrij ingewikkeld wat nou wel en niet goed is, en hoe kom je aan milieuvriendelijk mest/compost (ja, compost kun je zelf maken, maar de composthoop in onze tuin is nog niet klaar voor gebruik voor dit jaar). Ik denk dat ik maar ga proberen wat er zonder die troep allemaal naar boven komt, of heeft iemand een goede tip?

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
« Reactie #433 Gepost op: 20 maart 2006, 19:26:58 »
Ik weet niet wat voor een grond je hebt, maar bij de Aldi waren vorige week emmertjes koemestkorrels voor goedkoop, zag ik in een advertentie. Kan zeker geen kwaad. En meestal is kalk(Ecostyle) ook wel zinnig om ziekten te voorkomen, vooral bij koolsoorten. Ik weet de PH natuurlijk niet. Wat groeit er aan onkruid?
Dat vertelt meestal wel veel over de grond.

Offline Monique

• 3.427
« Reactie #434 Gepost op: 20 maart 2006, 19:57:22 »
Je kunt een grondtest setje kopen ook van Ecostyle meen ik, dan weet je de zuurgraad. Je kunt het ook testen door de structuur te bekijken; is het kruimelig dan duidt het doorgaans op zandgrond. Heeft het weg van DAS pronto: duidelijk klei. Is het heel nat en pikzwart: vast en zeker veen. Meestal zit het er iets tussen in. Geen mest of compost gebruiken kan op den duur je grond uitputten. Grijp in ieder geval niet naar kunstmest! Door wisselteelt toe te passen kun je in ieder geval de stoffen die de ene soort (bijv. stikstof door bonenplanten) afgeven weer benutten voor de andere. Ik weet niet in welke gemeente je woont, maar sommige gemeenten verhandelen de BIOCOM, een wormencompostbak in de vorm van een kliko. Ik heb er één, goed om je huis- tuin en met name keukenafval (snel) te composteren.
Je kunt ook de stukken grond die je niet meteen gebruikt bezaaien met bijv. Phaecelia, een groenbemester die je volgend voorjaar onderspit. Is meteen je grond bemest, en qua structuur een stuk beter.

Verders voor dit seizoen: koop idd. wat gedroogde koemest(korrels). Planten die in een korte tijd grote vruchten moeten produceren zoals pompoen, courgette, tomaat etc. die hebben bij het planten baat bij een flinke compost annex mestgift.

(pff het lijkt wel of ik bij eigen huis en tuin ofzo werk... ;))

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
« Reactie #435 Gepost op: 20 maart 2006, 20:29:02 »
Nog beter is bloedmeel, maar ja: dat is nogal een gewaagde suggestie. Al denk ik dat de Draak hier niet waakt. Ik denk maar zo: het is van slachtafval gemaakt, er wordt geen dier voor gedood. Maar een smerig idee is het natuurlijk wel.
Maar de wormen en de plantsjes die vieren feest. Phaecelia is dat bijenvoer? Dat moet je er dan wel bij vermelden, want: leuke bijkomstigheid. Er zijn heel veel groenbemesters, waaronder een aantal met sierwaarde. Eenjarige lupine bijvoorbeeld!

brenda_lelie

« Reactie #436 Gepost op: 20 maart 2006, 21:45:08 »
Nou dan zal ik voor volgend jaar een groenbemester zaaien. Maar koemestkorrels van de Aldi gaan toch echt tegen mijn principes in. Misschien dat ik nog wat compost koop (bij Odin hebben ze het binnenkort) en dat dan strooi bij de planten zoals courgettes. Volgens de tuinman is de grond hier wel heel erg goed, beetje klei, maar niet te vast. Die wormencompostbak klinkt wel goed, zal er eens naar kijken of ik dat hier kan krijgen. Dat bloedmeel lijkt me dan weer helemaal niks.

oja wisselteelt ben ik zeker van plan om toe te gaan passen
« Laatst bewerkt op: 20 maart 2006, 21:45:57 door brenda_lelie »

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
« Reactie #437 Gepost op: 21 maart 2006, 08:29:40 »
Betreffen je principes de koemestkorrels, het toevoegen van buitenaf of de Aldi? Wat de koemest betreft: daar komen we in om. Dus t.a.v. het milieu waarschijnlijk niet verkeerd dat het nog een bestemming heeft. Het is niet mijn bedoeling een discussie uit te lokken.
« Laatst bewerkt op: 21 maart 2006, 08:30:43 door lovelocker »

brenda_lelie

« Reactie #438 Gepost op: 21 maart 2006, 08:53:41 »
Ik wil graag zo veel mogelijk biologisch tuinieren, en ik ben ook tegen de aldi. Ik vertrouw hun niet en weet niet wat voorn troep er nog meer in die korrels zit. Dan zou ik liever bij een boer in de buurt wat koemest halen.

Offline Monique

• 3.427
« Reactie #439 Gepost op: 21 maart 2006, 10:31:09 »
Ecostyle heeft ook zakken met plantaardige compost volgens mij.