Vegatopia Forum

Moestuin

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:Moestuin
« Reactie #40 Gepost op: 29 april 2004, 19:48:00 »
Dit is trouwens nog een prima optie: heel jonge plantjes bestellen.
Heb was slakkengevoelige plantjes besteld(o.a. Kattesnor(wist nog niets van de moestuin toen ik bestelde) die gisteren over de post kwamen: heel zorgvuldig verpakt en zo. Ben er wel over te spreken. Ga volgend jaar zeker meer bestellen.

www.easyplant.nl
« Laatst bewerkt op: 29 april 2004, 19:48:19 door Lovelocker »
de tuin: dat ben ik

Offline Carla

• 259
  • Geslacht: Vrouw
Re:Raapsteeltjes
« Reactie #41 Gepost op: 30 april 2004, 14:38:40 »
"Raapstelen, in de volksmond ook wel 'kelen' genoemd,
is het jong geoogste blad van de Chinese kool (Brassica Chinensis L.) of
de meiknol Brassica rapa. "

"uitgegroeide raapstelen vormen een knolletje, dat in de
     volksmond ook wel raap of raapje wordt genoemd." staat er nog. Ik heb de Latijnse namen opgezocht, zoals je ziet: direchte familie. Mogelijk maakt de Chinese kool ook een knolletje uiteindelijk.
*

Goh, dezelfde familie, wie zou dat nou denken.
Best leuk om eens mee te gaan experimenteren, zoals je verderop schrijft; inderdaad best kans dat andere soorten ook lekkere stelen geven.

Offline Carla

• 259
« Reactie #42 Gepost op: 30 april 2004, 14:40:45 »
Ik heb zaad voor raapsteeltjes gekocht. Ze heten Bladmoes Namenia.

Meen je dat nou?
Staat er bij jou op het zakje verder nog iets over Chinese kool of raapjes (of in het latijn?)

Offline Viz

• 395
« Reactie #43 Gepost op: 30 april 2004, 18:17:03 »
Wij kregen ze deze week in het groentepakket. Het waren de eerste groente van Twentsche (Denekampse) grond van het nieuwe seizoen, zoals de begeleidende brief vermeldde. :)
'fish are friends, not food!'

Offline Sil

• Godswonder
  • 452
« Reactie #44 Gepost op: 30 april 2004, 19:49:11 »
ik ben sinds dit jaar bezig op de moestuin van mijn vader, omdat hij er niets meer aan doet. Ik heb het hele schema omgegooid. Wat ik al heb staan zijn:
aardbeien
framboos
bramen
appel
ui
spinazie
rabarber
citroenmelisse
tamme kastanje
1 vogelkers
lavendel.
Verder nog ui en prei gezaaid maar die komt nog niet op. En ik ga nog bonen, broccoli, mais en courgette zaaien/planten. De laatste 2 heb ik al in potjes zitten en komen nu al op.
ik heb nog klaver en wikke besteld om als groenbemester te gebruiken. Voor ijssla ben ik te laat waarschijnlijk en ik ben nog op zoek naar de volgende:
phacelia (wildvorm)
meerjarige aardbei zoals 'everest' of 'mara des bois' (als iemand ze heeft...)
verder moet ik nog blauwe lupine kopen maar de winkel zat vandaag dicht, tot mijn grote schrik..

Verder heeft Zeezicht ook nog een moestuin, maar daar is mijn huisgenote veel meer mee bezig dan ik en daar staan heel andere groenten in. En ook een kruidentuin in het steegje voor Zeezicht. ik ben zelf een beetje gebonden aan wat mijn ouders lusten (of eerder aan wat ze niet lusten... wat een boer niet kent enzo)
« Laatst bewerkt op: 30 april 2004, 19:50:42 door Sil »
:koffie: 35, nog steeds veg@

Offline M.

• Forumkenner 2013
  • 4.168
« Reactie #45 Gepost op: 01 mei 2004, 12:17:43 »
Waar hadden jullie die brandnetels vandaan voor in de soep, ook uit het tuintje of gewoon ergens geplukt?

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #46 Gepost op: 02 mei 2004, 12:53:47 »
Ik heb zaad voor raapsteeltjes gekocht. Ze heten Bladmoes Namenia.

Meen je dat nou?
Staat er bij jou op het zakje verder nog iets over Chinese kool of raapjes (of in het latijn?)

Nee, geloof het niet.
Ik heb het dinsdag gezaaid en donderdag kwam het al op!

Verder kwam op Koninginnedag de Oranje Ananas-meloen uit, de Galia doet het nu ook, de basilicums ook... bijna alles al dus:).

Offline Carla

• 259
« Reactie #47 Gepost op: 02 mei 2004, 13:55:44 »
Waar hadden jullie die brandnetels vandaan voor in de soep, ook uit het tuintje of gewoon ergens geplukt?

Ik gebruik brandnetels eigenlijk alleen om brandnetelgier van te maken.
Ik heb één keer brandnetelsoep gemaakt, maar vond het niet iets om vaker te maken, maar dat kan best aan het recept hebben gelegen. Hoe maak jij het ?
Ik haal m'n brandnetels hier uit het bos achter m'n huis, er komen daar in de buurt geen auto's en honden.

Offline Carla

• 259
« Reactie #48 Gepost op: 02 mei 2004, 13:59:11 »

Nee, geloof het niet.
Ik heb het dinsdag gezaaid en donderdag kwam het al op!

Verder kwam op Koninginnedag de Oranje Ananas-meloen uit, de Galia doet het nu ook, de basilicums ook... bijna alles al dus:).

Dat is snel (de raapsteeltjes) ! Ik heb vandaag op de markt wel raapjes gezien, maar ik vond de wortels er niet zo mooi uitzien dus heb ze niet gekocht en moet nog even goed uitzoeken over de nederlandse vertaling voor 'navet' wel echt raapjes is.
Dat jouw basilicum het al doet zeg. Ik heb het nog niet durven zaaien omdat ik het nog niet echt lekker stabiel voorjaarsweer vind.

Offline Carla

• 259
« Reactie #49 Gepost op: 02 mei 2004, 14:02:56 »
Letten jullie bij het zaaien eigenlijk op de stand van de maan?
Mijn buurvrouw is daar heel erg alert op en haast verontwaardigd toen we de aardappelen die ze gegeven had niet direct gepoot hadden omdat een paar dagen later de stand van de maan niet meer goed was.............
Ik weet niet zo goed wat ik ervan moet denken; ergens lijkt het me een hoop gehocuspocus, maar andere kant, waarom niet; de maan kan best veel invloed hebben.
Misschien moet ik het gewoon maar eens proberen om  iets te zaaien bij de juiste stand van de maan en op een ander stukje grond als de stand helemaal niet goed is, en dan eens kijken wat het resultaat is.

Offline Sil

• Godswonder
  • 452
« Reactie #50 Gepost op: 02 mei 2004, 17:32:10 »
Was jij er ook donderdag? ik had je niet herkend :bloos:
De kokkies hadden ze zelf meegenomen, ik denk dat het van Droef kwam ergens. Het staat in ieder geval niet op het zeezichtmoestuintje. Er komt trouwens wel een stuk te staan op mijn eigen moestuintje. Ik hoop dan aan het eind van het jaar wat experimenten te kunnen doen met vezelwinning uit brandnetel. (plus dat brandnetelsoep lekker is en dat er vlinders hun eitjes op leggen).

Offline Viz

• 395
« Reactie #51 Gepost op: 02 mei 2004, 20:27:45 »
Snif, ik wil ook zo graag een moestuintje, maar erg klein tuintje nu. Bovendien weet ik niet of de grond hier wel zo goed is. Vroeger schijnt er een (katoen?)fabriek te hebben gestaan.
Hoe kan je er eigenlijk achter komen of de  grond in je tuintje geschikt is voor (eko)groente?... (& aardbeien :D )

edit: en natuurlijk kan alles in aparte potten, maar gwone tuin is ook keertje leuk :)
'fish are friends, not food!'

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
« Reactie #52 Gepost op: 02 mei 2004, 23:48:09 »
Mijn buurvrouw is daar heel erg alert op en haast verontwaardigd toen we de aardappelen die ze gegeven had niet direct gepoot hadden omdat een paar dagen later de stand van de maan niet meer goed was.............
Is jouw buurvrouw een antroposofe? Iig aanhanger van het biologisch-dynamisch tuinieren. Mij te zweverig, maar als je zó wilt tuinieren moet je de zaaikalender van Maria Thun hebben. Tenminste zo was het toen ik me daar in verdiepte, jaren zeventig.
« Laatst bewerkt op: 02 mei 2004, 23:50:52 door Lovelocker »

Offline Sil

• Godswonder
  • 452
« Reactie #53 Gepost op: 03 mei 2004, 13:41:13 »
Snif, ik wil ook zo graag een moestuintje, maar erg klein tuintje nu. Bovendien weet ik niet of de grond hier wel zo goed is. Vroeger schijnt er een (katoen?)fabriek te hebben gestaan.
Hoe kan je er eigenlijk achter komen of de  grond in je tuintje geschikt is voor (eko)groente?... (& aardbeien :D )

Er precies proberen achter te komen wat voor fabriek er gestaan heeft en of deze fabrieksoort giftige stoffen uitstootte (en welke giftige stoffen en hoe lang geleden dat was)

of je kunt gewoon ergens een bodemmonster laten onderzoeken...

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
« Reactie #54 Gepost op: 03 mei 2004, 13:49:30 »
Op zoek naar goede buurvrouwen voor mijn tomatenplanten, nuttige pagina's over gunstige combinaties gevonden:
http://biotuin.fol.nl/plant.combi.html

Offline Carla

• 259
« Reactie #55 Gepost op: 03 mei 2004, 14:51:52 »

edit: en natuurlijk kan alles in aparte potten, maar gwone tuin is ook keertje leuk :)

Je kunt setjes in tuincentra kopen om de aarde mee te analyseren.
Afhankelijk van wat je wilt kweken kan de aarde goed of niet goed zijn; de ene plant houdt van rijke aarde, de andere van arme; de ene van kalkrijke grond weer een ander van zure grond.
Als je planten wilt waar de grond niet geschikt voor is kan je de grond verbeteren door er bv kalk bij te doen of mest, maar net afhankelijk van wat je wilt.

Offline Carla

• 259
« Reactie #56 Gepost op: 03 mei 2004, 14:58:02 »
Is jouw buurvrouw een antroposofe? Iig aanhanger van het biologisch-dynamisch tuinieren. Mij te zweverig, maar als je zó wilt tuinieren moet je de zaaikalender van Maria Thun hebben. Tenminste zo was het toen ik me daar in verdiepte, jaren zeventig.

Ze is geinteresseerd in het spirituele.
De slaplantjes die ze me gegeven heeft staan er trouwens wel een beetje armetierig bij terwijl mijn eigen zaaisels er florissant bijstaan.
Ik geloof dat ik dat hele maangedoe maar aan me voorbij laat gaan. Pfft, wanner moet je anders de tijd vinden om te tuinieren; het moet niet regenen, de kinderen moeten lekker rustig spelen of slapen, je moet niks anders te doen hebben. Als de maan dan ook nog eens op dat moment goed moet staan....................

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
« Reactie #57 Gepost op: 03 mei 2004, 20:47:44 »
Ik zie niet in wat die maan nu voor invloed kan hebben: met heel wat fantasie kan je iets voorstellen van het "trekken" aan water. Maar ja: dat zal op micro-schaal ook geen donder uitmaken.
De stand van de zon doet er volgens mij alleen toe. Ik geloof wel in combinaties en inzetten van planten tegen plaagbeestjes. Daar kun je ook goede argumenten voor aanvoeren. Kijk: als ik een aardappel was, wil ik ook een boon of een erwt als buur. Krijg ik stikstof zonder er iets voor hoeven te doen. En als ik een luis was trok ik ook mijn neus op voor de Afrikaantjes.

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #58 Gepost op: 03 mei 2004, 21:56:45 »
Toch schijnt de stand vd maan wel wat uit te maken. Ik herinner me iets van een Duits onderzoek van 1 of 2 jaar geleden, waarin werd aangetoond dat als er bij een bepaalde stand vd maan werd geoogst (of als het donker was), dat er dan later minder overlast was van onkruid.

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
« Reactie #59 Gepost op: 03 mei 2004, 22:16:35 »
Maar hoe wetenschappelijk was dat onderzoek? Met een onderzoek valt van alles te bewijzen.
Het is ook wel een beetje raar dat de maan onderscheid maakt tussen groenten en onkruid ;)  :P