Vegatopia Forum

Poll

Is jouw partner vegetariër?

Ja
63 (25.6%)
Nee
112 (45.5%)
Ik heb geen partner
71 (28.9%)

Totaal aantal stemmen: 89

Als je vriend of vriendin vlees eet

0 leden en 29 gasten bekijken dit topic.

Richard

Als je vriend of vriendin vlees eet
« Reactie #40 Gepost op: 16 augustus 2001, 10:54:00 »
Quote:

Op 2001-08-16 10:28, schreef bart:
Een jaar geleden was er iemand hier die geen orgaandonor wou worden omdat haar nieren dan in een vleeseter terecht zouden komen. Ik meen mij te herinneren dat iedereen dat een volstrekt normale opmerking vondt...



Volgens mij was ik er toen nog niet maar laten we bij het onderwerp blijven voordat er een geheel nieuwe discussie ontstaat.

ellen

Als je vriend of vriendin vlees eet
« Reactie #41 Gepost op: 16 augustus 2001, 11:02:00 »
Gorki,
ik heb inderdaad geen schoonouders, maar heb wel eens voor mijn ouders gekookt. De eerste keer vroeg mijn vader of hij er dan zelf geen vlees bij mocht bakken. Omdat ik een complete maaltijd maakte, mocht dat niet van mij. Eind van het verhaal: pa vond het zo lekker dat hij de restjes van mijn broertje opat.

Mijn moeder is zelf kok geweest (vrij traditioneel), maar ze vertelde me laatst dat ze mij een betere kok vindt.
Zelf kookte ze ook wel wat voor mij (inderdaad gehakt apart in de saus)

Mijn grootouders hebben me inderdaad nooit echt begrepen. Voor hun was vlees een luxe, en dan moest er met kerst vlees gegeten worden. Ik beet dan wel zonder morren op een houtje (bij wijze van). Er wordt al zo veel gegeten met kerst, en ik had geen zin om de zinloze discussie aan te gaan.



Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Als je vriend of vriendin vlees eet
« Reactie #42 Gepost op: 16 augustus 2001, 14:08:00 »
Quote:

Op 2001-08-16 10:28, schreef bart:
Een jaar geleden was er iemand hier die geen orgaandonor wou worden omdat haar nieren dan in een vleeseter terecht zouden komen. Ik meen mij te herinneren dat iedereen dat een volstrekt normale opmerking vondt...



Je trekt het nu wel een beetje uit de context.

Kort gezegd, het ging het erom dat betreffende persoon het niet zo zag zitten wanneer zijn/haar organen naar iemand zou gaan, die door het eten van veel vlees en zuivel zijn/haar hart en bloedvaten e.d. naar de kloten heeft geholpen. Zo ongeveer.
“it's strange how life makes sense in time...”

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Als je vriend of vriendin vlees eet
« Reactie #43 Gepost op: 16 augustus 2001, 14:14:00 »
Quote:

Op 2001-08-15 12:41, schreef gorki:
Quote:  Ik kook alleen vegetarisch dus dat moeten ze maar slikken en andersom verwacht ik ook dat zij voor mij vegetarisch koken.

Antwoord:
Dit vind ik echt eng, het is alsof ik terug in de tijd ga.



Gorki, het gaat om mensen die vaak om principiele redenen geen vlees eten, die gewoon niet aan die belachelijke vlees-industrie mee willen werken. Dan kan ik me heel goed voorstellen dat je voor anderen ook geen vlees gaat kopen en klaarmaken. Ikzelf ben namelijk ook zo iemand. Als ze het willen eten, prima, wie ben ik om daarover te beslissen, maar ik werk er niet aan mee.

Principiele vleeseters komen er bij mij sowieso niet in, want de enige redenen die ik kan verzinnen om principieel vlees te eten vind ik dusdanig weerzinwekkend of onzinnig dat zo een persoon vrijwel onmogelijk een goede vriend/bekende van me kan zijn. Dat geldt trouwens net zo goed voor mensen die principieel tegen vegetarisme zijn
“it's strange how life makes sense in time...”

ellen

Als je vriend of vriendin vlees eet
« Reactie #44 Gepost op: 16 augustus 2001, 14:30:00 »

Quote:


Principiele vleeseters komen er bij mij sowieso niet in, want de enige redenen die ik kan verzinnen om principieel vlees te eten vind ik dusdanig weerzinwekkend of onzinnig dat zo een persoon vrijwel onmogelijk een goede vriend/bekende van me kan zijn. Dat geldt trouwens net zo goed voor mensen die principieel tegen vegetarisme zijn





Jep, precies, ik ken die mensen niet, maar als: zijn we waarschijnlijk snel uitgepraat / gekookt

gorki

Als je vriend of vriendin vlees eet
« Reactie #45 Gepost op: 16 augustus 2001, 20:48:00 »
Quote:

Op 2001-08-16 00:57, schreef Jean:
Goh Gorki, was het vegetarisme voor jou een straf? Ben je bekeerd omdat je man een rasechte vleeseter is? Tsja, liefde maakt blind en zet alle principes overboord. Dat is me hier al meer opgevallen. Hellup Timmy


Nou jean, Vegetarisme was geen straf maar ook geen permanent pleziertje. Ik ben zeker niet bekeerd tot vleeseten, maar vegetariër ben ik zelf niet uit principe, maar gewoon omdat ik zo ben opgevoed. Precies om dezelfde reden als waarom de meeste mensen vlees eten, omdat ze dat van huis uit meekrijgen. Alleen kun je als je vegetarisch wordt opgevoed er niet omheen om over eten na te denken, omdat je je altijd moet verdedigen, wat ik soms wel als een straf heb ervaren, inderdaad.

Peet

Als je vriend of vriendin vlees eet
« Reactie #46 Gepost op: 17 augustus 2001, 00:20:00 »
Jean en Gorki, bedankt voor jullie reacties omtrent het stukje over kinderen al dan niet vegetarisch opvoeden.
De discussie die wij hadden ging zoals jullie al beschreven over de eigen keuzes die het kind kan/mag maken.( als baby kan een kind nog niet kiezen en doe je dat als ouder )
Het blijft hoe dan ook een gevoelig onderwerp omdat het met principes te maken heeft.
Mijn man heeft alle begrip voor mijn principes ( anders zou ik niet met hem samen kunnen leven )
Toen ik hem ontmoette at ik zelf ook nog vlees dus wie ben ik om hem te veroordelen.
Ik zou zelf niet willen dat hij voor mij stopte met vlees eten. Dit zal hij moeten doen vanuit zijn eigen overtuiging.





Offline Jan

  • ***
  • 413
    • http://www.vegatopia.com
Als je vriend of vriendin vlees eet
« Reactie #47 Gepost op: 17 augustus 2001, 09:29:00 »
Quote:

Op 2001-08-16 01:07, schreef Jean:
Jan, laat je reacties maar zitten. Ik heb het hier wel gezien. Gegroet.



Heb ik iets gemist? Wat is er gebeurd dat je zo op stang heeft gejaagd?
"Want dieren zijn precies dan mensen!"

Danielle

Als je vriend of vriendin vlees eet
« Reactie #48 Gepost op: 20 augustus 2001, 00:10:00 »
Mijn vriend eet ook wel vlees. Maar als we samen eten dan eten we vegetarisch en hij vindt het prima. Ik heb de goede hoop hem nog wel te overtuigen in de toekomst.

Jean

Als je vriend of vriendin vlees eet
« Reactie #49 Gepost op: 20 augustus 2001, 01:38:00 »
Quote:

Op 2001-08-17 09:29, schreef Jan:
Heb ik iets gemist? Wat is er gebeurd dat je zo op stang heeft gejaagd?



Jan,

Excuses voor mijn ongenuanceerde reactie van de afgelopen week op de thread “Als je vriend of vriendin vlees eet.” Neem deze reactie maar met de nodige korrels zout.
Ik worstel de laatste 6 maanden nogal met mijn gevoelens die mij meer parten spelen dan de maaltijd zonder vlees. Aan dat laatste ben ik ondertussen wel gewend.
In het begin van mijn deelname aan het Vegatopiaforum voelde ik mij niet bepaald prettig. Er heerste toch een bepaalde vijandige sfeer jegens de vleeseter. Ook vroeg ik mij af of er bepaalde ongeschreven regels bestaan voor de vegetariër. In de beginperiode beschouwde ik het bijvoorbeeld als “not done” om mijn collega’s bij een bijzondere gelegenheid op worstenbroodjes te trakteren. Na de reacties van andere forumleden gelezen te hebben, in het bijzonder die van jou, begrijp ik dat hiervoor geen regels gelden. Tsja, en wie ben ik dan om te bepalen dat een traktatie alleen kan bestaan uit appelflappen.
Dit is slechts een van de vele dilemma’s waarmee ik de laatste tijd worstel.
Bovendien hebben mijn vrouw en ik fikse discussies gehad (en nog) over de ethische bezwaren die er kleven aan het consumeren van vlees.

Jan,

Ik zal je eerlijk vertellen dat er respect van de vleeseter bestaat voor de vegetariër. Ik heb het aan den lijve ondervonden. Maar of Utopia bestaat is weer een ander verhaal.

Groetjes,

Fabian

Als je vriend of vriendin vlees eet
« Reactie #50 Gepost op: 20 augustus 2001, 03:18:00 »
Jean, deze thread is bedoeld om eens te discussieren over een relatie tussen een vegetarier en een vleeseter. Als je denkt dat het bedoeld is om vleeseters in het kwade daglicht te zetten ben ik bang dat je dat fout ziet. Juist door een dergelijke discussie kan iemand die heel intolerant zou staan tegenover vleeseters misschien gaan denken 'goh, misschien ben ik wel erg intolerant'. En vooral voor mensen die in zo'n situtatie zitten kan het goed zijn om eens te horen hoe anderen daar mee omgaan. Los daarvan, vind ik het een interessant discussiepunt, want het kan (zoals je zelf dus blijkbaar hebt gemerkt) wrijving geven tussen 2 partners.

Ik weet niet of je er wat aan hebt, maar ik persoonlijk vind het boek Animal Liberation (vertaald in Nederlands en waarschijnlijk wel te verkrijgen in boekhandel of bibliotheek) van de australische filosoof Peter Singer erg goed en misschien kan het wat helderheid in de discussie thuis brengen.
Het is geen leuk boek in het opzicht dat je nogal triest wordt van de verhalen. Maar hij weet redelijk goed neer te zetten waarom we vegetarier zouden moeten zijn.

Sterkte in ieder geval met de situatie....

[ Dit Bericht is bewerkt door: Fabian op 2001-08-20 03:19 ]

Jean

Als je vriend of vriendin vlees eet
« Reactie #51 Gepost op: 21 augustus 2001, 00:43:00 »
Fabian,

Bedankt voor je reaktie. Ik ga dat boek zeker halen in onze bibliotheek

Groetjes

janneke

Als je vriend of vriendin vlees eet
« Reactie #52 Gepost op: 28 september 2001, 15:13:00 »
Ik ben al zo lang als ik mij kan herinneren vegetarier en ik woon ruim vier jaar samen met mijn vriend die wel vlees eet. Wij hebben hier nog nooit problemen mee gehad. We koken eigenlijk altijd vegetarisch en soms doet mijn vriend er voor zichzelf een stukje vlees bij. Hij maakt het altijd wel zelf klaar, want ik word echt misselijk als ik vlees moet braden. We respecteren elkaars eetwensen en dat is echt helemaal niet zo moeilijk.

Offline Iknik

  • *****
  • 1.241
    • Ikniks blog
Als je vriend of vriendin vlees eet
« Reactie #53 Gepost op: 28 september 2001, 16:06:00 »
Een voorbeeldje andersom: ik ben een vleeseter - totdat ik uit huis ging at ik zo'n beetje elke dag vlees, nu 3-4 dagen per week. Mijn vriendin eet eigenlijk geen vlees, met uitzondering van biologisch (waartoe ze ook haar ouders heeft bekeerd). Samen eten we vleesloos, om de doodeenvoudige reden dat vlees eten voor haar een schending van haar principes is, en niet-vleeseten voor mij niet.

Vleeseters die een vegetarische maaltijd per definitie niet goed genoeg vinden, zijn zeikerds of hebben nog nooit een goede vega-maaltijd gehad. In een goede vegetarische maaltijd mist ook een gepokte en gemazelde vleeseter het vlees niet. Iedere vleeseter die een beetje van zijn/haar vega-partner houdt, moet echt niet gaan zeuren over een vleesloze maaltijd.
Een wetenschapper die niets van kunst weet is een filistijn, maar het omgekeerde is blijkbaar volkomen acceptabel.
Frank Close

Offline Jan

  • ***
  • 413
    • http://www.vegatopia.com
Als je vriend of vriendin vlees eet
« Reactie #54 Gepost op: 28 september 2001, 22:35:00 »
Quote:

Op 2001-09-28 16:06, schreef Iknik:
Vleeseters die een vegetarische maaltijd per definitie niet goed genoeg vinden, zijn zeikerds of hebben nog nooit een goede vega-maaltijd gehad.



En hierbij nomineren wij Iknik voor de Verstandigste Vleeseter van het Jaar Award!
"Want dieren zijn precies dan mensen!"

Offline Iknik

  • *****
  • 1.241
    • Ikniks blog
Als je vriend of vriendin vlees eet
« Reactie #55 Gepost op: 30 september 2001, 23:26:00 »
Quote:

Op 2001-09-28 22:35, schreef Jan:
En hierbij nomineren wij Iknik voor de Verstandigste Vleeseter van het Jaar Award!



Shit, daar gaat m'n imago als gewetenloze carnivoor...
Een wetenschapper die niets van kunst weet is een filistijn, maar het omgekeerde is blijkbaar volkomen acceptabel.
Frank Close

pino

Als je vriend of vriendin vlees eet
« Reactie #56 Gepost op: 02 oktober 2001, 01:04:00 »
Als veganist sinds 7 jaar en vegetarier sinds ik wist dat vlees dode dieren waren, wilde ik even reageren.
Toen ik met mijn vriend samenwoonde die ook veganist was had ik nooit gedacht dat ik iets zou kunnen hebben met een vlees-eter.
Mijn vriend is overleden en ik ontmoette na een hele vervelende tijd een leuke man op werk. Op een avond gingen we na het werken wat eten en moest ik dus vertellen (nee ik ben geen prediker) dat ik veganist was. Niet alleen wist hij wat een veganist was maar vroeg/concludeerde hij ook gelijk dat ik het voor de dieren deed.  (veel mensen denken dat het een gezondheidskwestie is) Eerlijk ik was echt onder de indruk van zijn reactie ook geen domme /flauwe opmerkingen maar gewoon respect voor mijn keuze. Wie ben ik dan om hem te veroordelen dat hij vlees eet.
Als hij bij mij eet is het vega, hij kookt ook vega voor me en als hij thuis eet of we eten op werk (theater) dan eet die gewoon zijn vlees. Hij begrijpt dat ik geen vlees zal bereiden en dat het mijn huis niet inkomt en vind dat prima.
Het feit dat je respect en begrip hebt voor elkaar wat toch ook de basis voor een goede relatie is, maakt dat het geen probleem is.



Ascona

Als je vriend of vriendin vlees eet
« Reactie #57 Gepost op: 08 oktober 2001, 13:15:00 »
Het meest ideale geval is dat beide partners vegetarisch zijn. Helaas komt dit zelden voor. Ik behoor tot de gelukkigen die een vegetarische relatie hebben (-5 weken) Maar in het andere geval zou het geen enkel probleem moeten zijn; als je maar genoeg van elkaar houd.
Vreemd eigenlijk dat mannen zo in de minderheid zijn!

noesj

Als je vriend of vriendin vlees eet
« Reactie #58 Gepost op: 08 oktober 2001, 14:13:00 »
Met mijn vorige relaties met vleeseters, werd het uiteindelijk toch een issue; dat ik veggie was en hij niet ('hoef ik daar tenminste geen rekening meer mee te houden', zei het laatste vriendje toen ik het uit maakte...). Maar om dan een vegetarische man te zoeken... wel, dat had ik eigenlijk al bij voorbaat opgegeven (want dan moet het ook nog eens een keer klikken en zo).
Mijn nieuwe vriend (+3 maanden...) eet wel vlees, maar ik geloof eigenlijk toch niet dat het zo'n issue wordt als toen met andere vriendjes. Hij accepteert het gewoon, gaat er makkelijk mee om: Hij eet vlees wanneer ik er niet bij ben en verder kook ik voor hem(zo lekker als ik maar kan). Want bekeren, daar doe ik niet aan.

Toch heb ik er soms wel moeite mee: ik zie vleeseten als iets wreeds: hoe kun je een dier eten dat voor jouw plezier is dood gemaakt? En om van iemand te houden die zo wreed is, dat is soms wel eens moeilijk... En in dat opzicht zou het weleens een issue kunnen worden.
Hebben jullie dat dan niet?

ellen

Als je vriend of vriendin vlees eet
« Reactie #59 Gepost op: 08 oktober 2001, 14:44:00 »
Ja helaas kun je het (op een uitzondering na) meestal niet zien of iemand vlees eet of niet. Mijn voorkeur zou wel uitgaan naar een vegavriendje, maar om nu met een uitgebreide checklist rond te lopen...en als je verliefd wordt? Zeker zonder lenzen ben ik blind..

Denk trouwens wel dat ik nooit met een begripsloze vleesetende man een relatie ga opbouwen, andere varianten wellicht...