Vegatopia Forum

Wie hield vroeger van vlees/vis eten?

0 leden en 7 gasten bekijken dit topic.

Paula

Re:Wie hield vroeger van vlees/vis eten?
« Reactie #40 Gepost op: 29 juni 2003, 16:48:28 »
Ik en mijn vriend dachten altijd dat het eten van vlees wel bij de maaltijd hoorde omdat het anders niet te vreten zou zijn. Maar wij vonden het zielig voor de dieren. Dus op een gegeven moment hebben wij toch de knoop doorgehakt. En we missen het geen moment meer. We zijn heel blij met de keuze!! :)

Offline Mariek

  • *****
  • 3.972
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wie hield vroeger van vlees/vis eten?
« Reactie #41 Gepost op: 29 juni 2003, 19:32:51 »
Als ik langs de slager loop en ik ruik de kip in de grill... Mmmmmmm!
Als ik er dan naar kijk en ik zie dat arme kippenborstje, dan hoef ik niet meer.

Ik ruik ook nog graag even aan een kroket. Maar om het nou op te eten, nee dank je.
Neigend tot zelfdestructieve eerlijkheid

kattekop

Re:Wie hield vroeger van vlees/vis eten?
« Reactie #42 Gepost op: 16 augustus 2003, 21:25:49 »
Het is nu zo'n 21 jaar geleden dat ik voor het laatst vlees at en dat waren knackworstjes. Dat herinner ik me nog omdat het op mijn verjaardag was. Ik at toen al een poosje geen vlees meer, maar had ineens dringende behoefte om ze te eten...(tijdens het kinderfeestje). Knackworstjes en leverworst was eigenlijk het enige vlees dat ik vroeger lekker vond al zegt mijn vader dat ik vroeger de kippenpootjes van zijn bord jatte  :bloos: (maar toen was ik 3 of zo...)
Nu doet het idee vlees te moeten eten me echt gruwelen. Kan me bijna niks viezers voorstellen.

Johanna88

Re:Wie hield vroeger van vlees/vis eten?
« Reactie #43 Gepost op: 17 augustus 2003, 09:52:06 »
Ik ruik ook nog graag even aan een kroket. Maar om het nou op te eten, nee dank je.

Kroketten van Vetara smaken precies zo als de vlees-variant  ;D

Offline Mariek

  • *****
  • 3.972
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wie hield vroeger van vlees/vis eten?
« Reactie #44 Gepost op: 17 augustus 2003, 11:31:11 »
Ik heb de Vetara-kroketten ook al ontdekt in een winkel in het centrum, maar ik ben bang dat ze ontdooit zijn tegen de tijd dat ik thuis ben, en om ze nou alle zes achter elkaar naar binnen te werken...
Neigend tot zelfdestructieve eerlijkheid

psypatrick

Re:Wie hield vroeger van vlees/vis eten?
« Reactie #45 Gepost op: 17 augustus 2003, 12:08:59 »
Leuk onderwerp! Grappig ook dat de antwoorden zo varieren.
Ik ben rond mijn 20e vegetarier geworden. Ik was altijd een groot vleesliefhebber en ik heb vooral moeite gehad met het stoppen van eten van wit vlees. De smaak van kip kan ik me zelfs nu nog voor de geest halen. Dat heeft dan ook wel een jaartje geduurd voordat het uit mijn systeem was. Toen ik eenmaal 5 jaar vegetarier was merkte ik dat ik misselijk werd van de geur van vlees. Vooral dat stomme rode vlees...grr. Nu moet ik elke keer vertellen dat ik niet op de bbq kom ook al hebben ze tofu voor me. Dat voelt voor degenen die me uitnodigen spijtig genoeg toch een beetje als een belediging. Maar ja...
Inmiddels heb ik gemerkt dat ik letterlijk ziek word van vlees/vis. Ik eet wel eens wat bij mijn Indonenische ex-schoonmoeder en die wil wel eens vergeten dat ik vegetarier ben. Ik heb dan niet altijd door dat er een sliertje kip in de mie zit maar merk dit een uur later wel. Ik kan dan echt niet meer los komen van het toilet. Ik heb het ook met andere producten waarvan ik niet weet of ze vleesvrij zijn. Als ik naar het toilet ren heeft mijn lichaam een product gevonden dat mijn lichaam niet zo goed meer kan afbreken

willem1940

Re:Wie hield vroeger van vlees/vis eten?
« Reactie #46 Gepost op: 17 augustus 2003, 17:09:10 »
Vreemd. Volgens mij kun je vlees veel sneller verteren dan planten; roofdieren hebben ook een zeer kort darmkanaal. Ik denk eerder aan een allergie. Er gaat nog wel eens stiekem sulfiet op vlees en misschien bestaan er meer van zulke stofjes. Verder kun je van vleesconserven aannemen dat er wel wat "spul" aan wordt toegevoegd, in blikken en glazen potten.

psypatrick

Re:Wie hield vroeger van vlees/vis eten?
« Reactie #47 Gepost op: 17 augustus 2003, 17:28:43 »
Ik heb het spontaan even opgezocht in google met de zoektermen vlees en verteren.
Het eerste wat te voorschijn sprong was : http://www.dsv.nl/~b00b/feiten/lichaam.htm
ook het volgende stuk is interessant
http://www.iskcon.net/benelux/veg.html
Ik kan me bij mezelf voorstellen dat mijn maagzuur het vlees niet krachtdadig genoeg meer aan kan pakken...

willem1940

Re:Wie hield vroeger van vlees/vis eten?
« Reactie #48 Gepost op: 17 augustus 2003, 18:52:22 »
Patrick, ik vind die info-pagina's onbetrouwbaar. Het verzwijgen van B12-risico zegt mij genoeg. Volgens mij is/zijn daar 1 of meer fanaten aan het manipuleren.

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Wie hield vroeger van vlees/vis eten?
« Reactie #49 Gepost op: 17 augustus 2003, 19:03:25 »
Patrick, ik vind die info-pagina's onbetrouwbaar. Het verzwijgen van B12-risico zegt mij genoeg. Volgens mij is/zijn daar 1 of meer fanaten aan het manipuleren.

Is het op die pagina's wel van belang om b12 te noemen? Misschien staat het op een andere pagina op die site?
Stem op de Partij voor de Dieren

willem1940

Re:Wie hield vroeger van vlees/vis eten?
« Reactie #50 Gepost op: 17 augustus 2003, 20:25:24 »
Het alleen maar noemen van lengteverhoudingen van verteringssysteem en lichaam is misleidend, er zijn meer en belangrijkere verschillen.

In de tabel tracht men te suggereren dat de mens slechts planteneter van nature zou zijn cq dat er geen verschil bestaat tussen alleseters en planteneters. Ook: alsof wij een planteneters-gebit zouden hebben. Dit vind ik misleiding.

Het zelf en inzetbaar produceren van B12 J/N had in de tabel moeten staan, is een stuk belangrijker dan de huidige bladvulling.

Halve waarheden zijn hele leugens. Ook voor een lief doel niet liegen.

Ik vind dergelijk geknutsel onvergeeflijk, zelfs indien het uit achterlijkheid zou zijn ontstaan.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Wie hield vroeger van vlees/vis eten?
« Reactie #51 Gepost op: 17 augustus 2003, 20:28:51 »
Halve waarheden zijn hele leugens. Ook voor een lief doel niet liegen.

Ik vind dergelijk geknutsel onvergeeflijk, zelfs indien het uit achterlijkheid zou zijn ontstaan.
:ylsuper:
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Wie hield vroeger van vlees/vis eten?
« Reactie #52 Gepost op: 17 augustus 2003, 20:41:56 »
Het alleen maar noemen van lengteverhoudingen van verteringssysteem en lichaam is misleidend, er zijn meer en belangrijkere verschillen.

In de tabel tracht men te suggereren dat de mens slechts planteneter van nature zou zijn cq dat er geen verschil bestaat tussen alleseters en planteneters. Ook: alsof wij een planteneters-gebit zouden hebben. Dit vind ik misleiding.
Dit soort vergelijkingen deelt alle dieren in veel te weinig categorieen in om ook maar enige waardevolle conclusie te kunnen trekken. Koeien hebben vier magen, mensen niet. Mensen zijn dus niet, zoals koeien, planteneters. Ergo, we moeten als leeuwen alleen maar vlees eten. Die beschrijving van mij is een beetje kort door de bocht, maar die vergelijking tussen mensen, carnivoren en herbivoren ook.
« Laatst bewerkt op: 17 augustus 2003, 20:49:20 door Christiaan »
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Wie hield vroeger van vlees/vis eten?
« Reactie #53 Gepost op: 17 augustus 2003, 20:45:21 »
Het alleen maar noemen van lengteverhoudingen van verteringssysteem en lichaam is misleidend, er zijn meer en belangrijkere verschillen.

In de tabel tracht men te suggereren dat de mens slechts planteneter van nature zou zijn cq dat er geen verschil bestaat tussen alleseters en planteneters. Ook: alsof wij een planteneters-gebit zouden hebben. Dit vind ik misleiding.

Het zelf en inzetbaar produceren van B12 J/N had in de tabel moeten staan, is een stuk belangrijker dan de huidige bladvulling.
Er staat volgens mij nergens dat de tabel compleet is. En ik heb de site niet afgelopen, maar misschien staat er ergens gewoon meer over B12.

Citaat
Halve waarheden zijn hele leugens. Ook voor een lief doel niet liegen.
Uitgegaan van deze stelling zou dus alle regeringen liegen en bedriegen en alle organisaties en wat dan ook. Dus ja die stelling klopt wel :)
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Wie hield vroeger van vlees/vis eten?
« Reactie #54 Gepost op: 17 augustus 2003, 20:47:56 »
Dit soort vergelijkingen deelt alle dieren in veel te weinig categorieen in om ook maar enige waardevolle conclusie te kunnen trekken. Koeien hebben vier magen, mensen niet. Mensen zijn dus niet, zoals koeien, planteneters. Ergo, we moeten als leeuwen alleen maar vlees eten. Die beschrijving van mij is een beetje kort door de bocht, maar die vergelijking tussen mensen, carnivoren(, omnivoren) en herbivoren ook.

Jep. En er staat ook niks over de ogen van mens en leeuw en koe.
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Wie hield vroeger van vlees/vis eten?
« Reactie #55 Gepost op: 17 augustus 2003, 20:51:11 »
Patrick, ik vind die info-pagina's onbetrouwbaar. Het verzwijgen van B12-risico zegt mij genoeg. Volgens mij is/zijn daar 1 of meer fanaten aan het manipuleren.
Het gaat op die pagina's toch niet over veganisme?
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Wie hield vroeger van vlees/vis eten?
« Reactie #56 Gepost op: 17 augustus 2003, 20:52:14 »
Jep. En er staat ook niks over de ogen van mens en leeuw en koe.
Is daar wat mee?
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Wie hield vroeger van vlees/vis eten?
« Reactie #57 Gepost op: 17 augustus 2003, 21:09:24 »
Jep. En er staat ook niks over de ogen van mens en leeuw en koe.
Is daar wat mee?
Ja, de plaats van de ogen. Bij het ene dier staan ze aan zijkant en de ander meer naar voren. Bij leeuwen enzo staan ze rechtvooruit (bij mens ook) en bij de meer planteneters meer naar buiten/zijkant. Zoiets was het.
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Jasper

  • ***
  • 338
    • Jasper M - virtuele expositie
Re:Wie hield vroeger van vlees/vis eten?
« Reactie #58 Gepost op: 17 augustus 2003, 21:37:33 »
Want als planteneter moet je op je hoede zijn voor de carnivoren. Met een breed blikveld lukt dat het beste. Jagen lukt weer stukken beter als je ogen recht vooruit staan, beter voor diepte zien en zut.

Dat mensen recht vooruit turen en daardoor bij de categorie jaagdieren hoort valt te relativeren als je gelooft dat we oorspronkelijk van apen of soortgelijke beesten afstammen. Als je de hele dag aan lianen door de jungle heen zwiept heb je een goede coördinatie nodig, en daarbij komt zo'n oogconfiguratie goed van pas. Beesten als luiaards en koala's - die hun hele leven in de bomen rondhangen en er een vegetarisch dieet op na houden - hebben ook hun ogen aan de voorkant zitten.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Wie hield vroeger van vlees/vis eten?
« Reactie #59 Gepost op: 17 augustus 2003, 21:40:29 »
... wat maar weer illustreert dat anatomische kenmerken niet aan één oorzaak toe te schrijven zijn...
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.