Vegatopia Forum

Dierenwelzijn en de bijbel

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Offline nicky_too

  • ****
  • 947
  • Geslacht: Vrouw
Re:Dierenwelzijn en de bijbel
« Reactie #40 Gepost op: 23 april 2003, 14:11:21 »
Ik ben er overigens wel van overtuigd dat Jezus een sterke afkeer zou hebben/heeft van het doden van dieren.

Dan heb jij vast wel een goede uitleg voor die stunt die Jezus uithaalde met die kudde varkens?? (kwade geesten van mensen over laten gaan in kudde varkens en die weer in een ravijn o.i.d. laten storten)

groeten,
Nicky
"AAAH!!"
"HMPF!"

Toby

Re:Dierenwelzijn en de bijbel
« Reactie #41 Gepost op: 23 april 2003, 14:19:00 »
Nee, ik heb niet voor alles een uitleg.

Ik heb wel het sterke vermoeden dat niet alles precies zo gebeurd is allemaal en dat er flink wat aanpassingen en vertaalfouten zijn gemaakt in de bijbel. Niet alleen met betrekking tot die varkens en boze geesten uitdrijven maar met het overgrote deel van die verhalen. Mensen nemen alles veels te letterlijk op uit de bijbel. Volgens mij hebben die verhalen meestal een dubbele lading, een andere bedoeling, met richtlijnen naar hoe te handelen.
« Laatst bewerkt op: 23 april 2003, 14:22:18 door Toby »

Offline nicky_too

  • ****
  • 947
  • Geslacht: Vrouw
Re:Dierenwelzijn en de bijbel
« Reactie #42 Gepost op: 23 april 2003, 14:24:38 »
Ok, maar dan doe jij nu niet anders dan de gemiddelde Christen: je neemt letterlijk wat je uitkomt en niet letterlijk als het je niet aanstaat.

Met betrekking tot de vertalingen van dat verhaal kan ik je vertellen dat dat behoorlijk goed is gedaan. Mijn verloofde verdiept zich vaak in de grondtekst en zo ook over dit stuk. Hij heeft geen gekke fouten o.i.d. kunnen vinden.

Dus wat dan?

Letterlijk nemen of niet?
Zo ja, waarom? Zo nee, waarom niet?

groeten,
Nicky
"AAAH!!"
"HMPF!"

Toby

Re:Dierenwelzijn en de bijbel
« Reactie #43 Gepost op: 23 april 2003, 14:34:24 »
Welke talen spreekt hij dan? Zijn de oorspronkelijke teksten niet in het Aramees?  Spreekt/leest hij de teksten in het Latijn en Grieks?
Dan kan je nog eens raar op je neus kijken als je dan die teksten onder de loep gaat nemen.

Trouwens het kan best zo zijn hoor dat Jezus die varkens in dat ravijn heeft laten donderen. Gods wegen zijn immers ondoorgrondelijk ;).

Offline nicky_too

  • ****
  • 947
  • Geslacht: Vrouw
Re:Dierenwelzijn en de bijbel
« Reactie #44 Gepost op: 23 april 2003, 14:37:40 »
Welke talen spreekt hij dan? Zijn de oorspronkelijke teksten niet in het Aramees?  Spreekt/leest hij de teksten in het Latijn en Grieks?
Dan kan je nog eens raar op je neus kijken als je dan die teksten onder de loep gaat nemen.

Hij spreekt al die talen niet, maar hij heeft een geweldige site gevonden met een woord voor woord vertaling. Het heet de Blue Letter Bible, misschien wel eens van gehoord?

Bestaan die teksten nog die in het Aramees geschreven zijn dan? Ik dacht toch van niet, maar ik kan het mis hebben.

We zullen helaas moeten roeien met de riemen die we hebben...

Citaat
Trouwens het kan best zo zijn hoor dat Jezus die varkens in dat ravijn heeft laten donderen. Gods wegen zijn immers ondoorgrondelijk ;).

Jezus is God niet.

groeten,
Nicky
"AAAH!!"
"HMPF!"

Toby

Re:Dierenwelzijn en de bijbel
« Reactie #45 Gepost op: 23 april 2003, 14:44:31 »
Jezus is een verlicht figuur ( voor mij persoonlijk) Ik vind dat hij het goddelijke in zich had/heeft.  Net zoals ik dat terug kan vinden in de Boeddha, Dalai Lama en andere spirituele mensen.

Offline nicky_too

  • ****
  • 947
  • Geslacht: Vrouw
Re:Dierenwelzijn en de bijbel
« Reactie #46 Gepost op: 23 april 2003, 14:48:28 »
Jezus is een verlicht figuur ( voor mij persoonlijk) Ik vind dat hij het goddelijke in zich had/heeft.  Net zoals ik dat terug kan vinden in de Boeddha, Dalai Lama en andere spirituele mensen.

Ja, je kronkelt lekker!  ;D

De uitspraak "God's wegen zijn ondoorgrondelijk" vinden hun oorsprong niet bepaald in het soort "goddelijk" waar jij het over hebt...

Ik moet even iets rechtzetten: volgens mijn verloofde heeft-ie over dit stuk tekst (van die kudde varkens) niet in de grondtekst zitten snuffen. Dat moet dus nog even geregeld worden, lijkt me.  8)

groeten,
Nicky
"AAAH!!"
"HMPF!"

Offline bart

  • *****
  • 2.585
  • Geslacht: Man
Re:Dierenwelzijn en de bijbel
« Reactie #47 Gepost op: 24 april 2003, 10:38:21 »
Corrigerend duwtje:

Discussies over het al dan niet bestaan van God, en de zin van God, en creationisme vs. evolutionisme kunnen in het café of (nog liever :) ) op andere fora besproken worden. Hier gaat het over dierenwelzijn en de bijbel.


Hoewel de bijbel ongetwijfeld heel diervriendelijk uitgelegd kan worden, kan je er evengoed een uitgesproken diervijandige interpretatie aan geven (zoals in Peter Singers Animal Liberation wordt aangetoond).
Nederlanders vergeten het vrij snel, maar het overgrote deel van de christenen op deze wereld is streng Rooms-Katholiek. Als de kerk meer voor dieren moet doen, dan ligt de verantwoordelijkheid daarvoor bij de Paus. Hoe de nieuwe Paus (het gaat een Zuid-Amerikaan worden, naar verluid) van zoiets te overtuigen?

Hier is Palmier de enige die wel eens de bijbel heeft doorgelezen, dus wint hij elke theologische discussie met twee vingers in de neus. Maar tegen een vijftigjarige, hoogbegaafde en zeer belezen kerkvader krijgt hij het waarschijnlijk moeilijker.
« Laatst bewerkt op: 24 april 2003, 10:39:32 door bart »
It's a long way to the top if you wanna rock n' roll

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Re:Dierenwelzijn en de bijbel
« Reactie #48 Gepost op: 24 april 2003, 11:36:21 »
“it's strange how life makes sense in time...”

palmier

Re:Dierenwelzijn en de bijbel
« Reactie #49 Gepost op: 24 april 2003, 11:48:42 »
Corrigerend duwtje:

Discussies over het al dan niet bestaan van God, en de zin van God, en creationisme vs. evolutionisme kunnen in het café of (nog liever :) ) op andere fora besproken worden. Hier gaat het over dierenwelzijn en de bijbel.


Hoewel de bijbel ongetwijfeld heel diervriendelijk uitgelegd kan worden, kan je er evengoed een uitgesproken diervijandige interpretatie aan geven (zoals in Peter Singers Animal Liberation wordt aangetoond).
Nederlanders vergeten het vrij snel, maar het overgrote deel van de christenen op deze wereld is streng Rooms-Katholiek. Als de kerk meer voor dieren moet doen, dan ligt de verantwoordelijkheid daarvoor bij de Paus. Hoe de nieuwe Paus (het gaat een Zuid-Amerikaan worden, naar verluid) van zoiets te overtuigen?

Hier is Palmier de enige die wel eens de bijbel heeft doorgelezen, dus wint hij elke theologische discussie met twee vingers in de neus. Maar tegen een vijftigjarige, hoogbegaafde en zeer belezen kerkvader krijgt hij het waarschijnlijk moeilijker.

Kom maar op met die kerkvaders ;D

Je hebt gelijk dat het hier vooral over dierenwelzijn en de Bijbel zou moeten gaan, maar dat brengt je natuurlijk al snel bij de autoriteit van die Bijbel en dan wordt de discussie al snel breder.

Ik denk dat je vast moet stellen dat het gedrag van kerkelijke insitituten en kerkgangers als het om dierenwelzijn gaat in veel gevallen niet erg te rijmen valt met wat de Bijbel aan uitgangspunten biedt.
Er zijn  kerken waar meer dan de helft van de leden vegetarier is, en er zijn andere kerken waar een groot deel van de leden ondernemer in de bio-industrie is. En die gaan allemaal met hetzelfde boek onder hun arm naar de kerk.

Ik kies de positieve invalshoek, die ook voor dieren goed uitpakt en zie me daarin gesteund door het feit dat m'n huidige vegetarische dieet geen aanpassing behoeft in een toekomstige wereld, en ook in het oorsponkelijk model als ideaal gold :D

palmier

Re:Dierenwelzijn en de bijbel
« Reactie #50 Gepost op: 24 april 2003, 11:53:57 »
Ik ben even een weekje op reis, prettige discussie komende week!
Groeten,
Palmier

Danielle

Re:Dierenwelzijn en de bijbel
« Reactie #51 Gepost op: 24 april 2003, 15:32:35 »
Twee dingen

1 In de tijd van Jezus was er nog geen bio-industrie, de dieren werden veel diervriendelijker en kleinschaliger gehouden. Ik denk dat Jezus in deze tijd ook geen vlees had gegeten. Trouwens heb ik alleen over vis gelezen.

2. Mijn moeder at vroeger thuis elke vrijdag geen vlees. Maar dit had te maken respect vor het bloed en vlees van Jezus dat hij opgeofferd heeft voor ons. Zo kan ik het begrijpen dat vroegere kerkvaders ook geen vlees aten. Maar dat had meer met het armoede-ideaal te maken dan met respect voor dieren denk ik.

Offline Artemis

  • Superplientje
  • ***
  • 395
Re:Dierenwelzijn en de bijbel
« Reactie #52 Gepost op: 28 april 2003, 00:13:58 »
geef dan als antwoord dat God boven de mens staat, en dat ze maar eens in het nieuwe testament moeten kijken hoe Hij daarmee omging. (wijs bijvorobeeld op Johannes 20(de voetwassing)(ik neem aan dat als je een bijbelgetrouwe christen spreekt ze wel weten waar je het over hebt))
Dorinka

Leuk antwoord! :)

Tis alleen niet dat vers.

Johannes 13:1 tot 13:20

 
1 En voor het feest van het pascha, Jezus wetende, dat Zijn ure gekomen was, dat Hij uit deze wereld zou overgaan tot den Vader, alzo Hij de Zijnen, die in de wereld waren, liefgehad had, zo heeft Hij hen liefgehad tot het einde.  
2 En als het avondmaal gedaan was,, toen nu de duivel in het hart van Judas, Simons zoon, Iskariot, gegeven had, dat hij Hem verraden zou,  
3 Jezus, wetende, dat de Vader Hem alle dingen in de handen gegeven had, en dat Hij van God uitgegaan was, en tot God heenging,  
4 Stond op van het avondmaal, en legde Zijn klederen af, en nemende een linnen doek, omgordde Zichzelven.  
5 Daarna goot Hij water in het bekken, en begon de voeten der discipelen te wassen, en af te drogen met den linnen doek, waarmede Hij omgord was.  
6 Hij dan kwam tot Simon Petrus; en die zeide tot Hem: Heere, zult Gij mij de voeten wassen?  
7 Jezus antwoordde en zeide tot hem: Wat Ik doe, weet gij nu niet, maar gij zult het na dezen verstaan.  
8 Petrus zeide tot Hem: Gij zult mijn voeten niet wassen in der eeuwigheid! Jezus antwoordde hem: Indien Ik u niet wasse, gij hebt geen deel met Mij.  
9 Simon Petrus zeide tot Hem: Heere, niet alleen mijn voeten, maar ook de handen en het hoofd.  
10 Jezus zeide tot hem: Die gewassen is, heeft niet van node, dan de voeten te wassen, maar is geheel rein. En gijlieden zijt rein, doch niet allen.  
11 Want Hij wist, wie Hem verraden zou; daarom zeide Hij: Gij zijt niet allen rein.  
12 Als Hij dan hun voeten gewassen, en Zijn klederen genomen had, zat Hij wederom aan, en zeide tot hen: Verstaat gij, wat Ik ulieden gedaan heb?  
13 Gij heet Mij Meester en Heere; en gij zegt wel, want Ik ben het.  
14 Indien dan Ik, de Heere en de Meester, uw voeten gewassen heb, zo zijt gij ook schuldig, elkanders voeten te wassen.  
15 Want Ik heb u een voorbeeld gegeven, opdat, gelijkerwijs Ik u gedaan heb, gijlieden ook doet.  
16 Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Een dienstknecht is niet meerder dan zijn heer, noch een gezant meerder, dan die hem gezonden heeft.  
17 Indien gij deze dingen weet, zalig zijt gij, zo gij dezelve doet.  
18 Ik zeg niet van u allen: Ik weet, welke Ik uitverkoren heb; maar dit geschiedt, opdat de Schrift vervuld worde: Die met Mij het brood eet, heeft tegen Mij zijn verzenen opgeheven.  
19 Van nu zeg Ik het ulieden, eer het geschied is, opdat, wanneer het geschied zal zijn, gij geloven moogt, dat Ik het ben.  
20 Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Zo Ik iemand zende, wie dien ontvangt, die ontvangt Mij, en wie Mij ontvangt, die ontvangt Hem, Die Mij gezonden heeft.  


[flauw grapje]
Het is vooral leuk voor de nudisten vereniging, m.i. pleit het nl. voor naaktheid; hij doet zijn kleren uit en een afdroogdoek om die hij telkens af doet om de voeten van de discipelen te drogen, dus hij moet behoorlijk in zijn blote gat hebben gestaan. ;) [/flauw grapje]
:witch2:

Offline dorinka

  • ****
  • 741
  • Geslacht: Vrouw
Re:Dierenwelzijn en de bijbel
« Reactie #53 Gepost op: 28 april 2003, 09:04:57 »
oh sorry dat ik de verkeerde verwijzing op had gegeven, ik was in de war met Mattheus 20 (daar staat:
 Gij weet, dat de regeerders der volken heerschappij over hen voeren en de rijksgroten oefenen macht over hen. 26 Zo is het onder u niet. Maar wie onder u groot wil worden, zal uw dienaar zijn, 27 en wie onder u de eerste wil zijn, zal uw slaaf zijn; 28 gelijk de Zoon des mensen niet gekomen is om Zich te laten dienen, maar om te dienen en zijn leven te geven als losprijs voor velen. )
bedankt dat je de goed tekst gaf

Dorinka
Zo.

palmier

Re:Dierenwelzijn en de bijbel
« Reactie #54 Gepost op: 11 mei 2003, 19:12:07 »
Alevisme de oudste nog bestaande monotheistische godsdienst? Hoeveel ouder dan het christendom dan?

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Dierenwelzijn en de bijbel
« Reactie #55 Gepost op: 11 mei 2003, 19:43:05 »
Alevisme de oudste nog bestaande monotheistische godsdienst? Hoeveel ouder dan het christendom dan?
volgens mij doel je op Zoroastrianisme in plaats van Alevisme. en dat is ergens rond dee 7e eeuw voor Christus onstaan in Perzie. in India zijn nog steeds Parsi's die deze godsdienst aanhangen. en vervolgens zie je ook nog eens het Judaisme als monotheistische godsdienst over het hoofd.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

palmier

Re:Dierenwelzijn en de bijbel
« Reactie #56 Gepost op: 11 mei 2003, 20:09:59 »
Inderdaad, voor zover ik weet is het Judaisme de oudste monotheistische godsdienst, vandaar dat ik me verbaas over de claim m.b.t het alevisme

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Dierenwelzijn en de bijbel
« Reactie #57 Gepost op: 11 mei 2003, 20:18:56 »
Inderdaad, voor zover ik weet is het Judaisme de oudste monotheistische godsdienst, vandaar dat ik me verbaas over de claim m.b.t het alevisme
die claim werd in een ander onderwerp gemaakt, en sloeg bovendien op Zoroastrianisme.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Artemis

  • Superplientje
  • ***
  • 395
Re:Dierenwelzijn en de bijbel
« Reactie #58 Gepost op: 12 mei 2003, 10:10:58 »
Nou ja, je doelde iig op het dienen van Jezus, degene die door velen als Koning wordt beschouwd. En je bedoelde dat we volgens de bijbel dan wel boven de dieren staan, maar dat we er daarom juist goed voor moeten zorgen. Gelijk Jezus diende en niet heerste.

Verder over Jezus staat me bij dat het tijdens een van zijn laatste malen (niet het laatste dacht ik) vis kreeg van een der discipelen en dat op at. En de aankondigingen van de messias zeggen dat hij zal leven van melk en honing, geen veganist dus. Wat ik zelf niet snap is hoe ze graan kunnen eten, je kunt toch geen rauwe aren verteren?
:witch2:

willem1940

Re:Dierenwelzijn en de bijbel
« Reactie #59 Gepost op: 16 mei 2003, 01:37:14 »
Rauwe graankorrels zijn best te eten, kunnen alleen makkelijk veranderen in kauwgom als je te lang wacht met doorslikken en wel goed blijft kauwen.

Licht geroosterd zijn ze lekkerder, met een snuifje zout.

Omstreeks 1950 knoeiden alle kinderen daar graag mee.