Vegatopia Forum

Het geheim van een goede oliebol

Offline Annemieke

• 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Het geheim van een goede oliebol
« Reactie #40 Gepost op: 30 december 2003, 16:31:30 »
Je kan ook blij zijn dat je een man hebt die van bakken houdt.  :D

Cheryl

« Reactie #41 Gepost op: 30 december 2003, 23:33:45 »
Ik was van plan om oliebollen zelf te maken in de soeppan maar spat olie niet heel erg als het beslag erin komt? Als olie erg heet wordt gaat het toch spetteren of niet? En hoe lang duurt het ongeveer tot de olie heet genoeg is?
Alvast bedankt!!

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #42 Gepost op: 30 december 2003, 23:37:35 »
hier nog wat tips om te checken of t warm genoeg is
,,,,فلافل

Cheryl

« Reactie #43 Gepost op: 30 december 2003, 23:52:39 »
Dank je!! Bij mij gaat frituren meestal mis, dan valt het uit elkaar, maar dat gebeurt niet zo snel met beslag lijkt me, en heb nog nooit oliebollen gemaakt, me moeder wel es maar mocht niet in de buurt komen want dat vond ze te gevaarlijk, nu maar hopen dat ze het wel goed vindt dat ik oliebollen maak.

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #44 Gepost op: 31 december 2003, 00:03:50 »
me moeder wel es maar mocht niet in de buurt komen want dat vond ze te gevaarlijk, nu maar hopen dat ze het wel goed vindt dat ik oliebollen maak.

oh dat ken ik, mijn ouders dachten ook altijd dat ik niets in de keuken kon
,,,,فلافل

Cheryl

« Reactie #45 Gepost op: 31 december 2003, 16:32:09 »
Ik mag van me moeder geen oliebollen maken, ze vindt dat het stinkt ::) Ik maak ze gewoon een andere keer als ze eens een weekendje weg is.

Offline Draek

• 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
« Reactie #46 Gepost op: 31 december 2003, 16:49:16 »
Ik mag van me moeder geen oliebollen maken, ze vindt dat het stinkt ::) Ik maak ze gewoon een andere keer als ze eens een weekendje weg is.

Dat valt wel mee.

Toch heb ik ze maar in de schuur gemaakt :)
Stem op de Partij voor de Dieren

Cheryl

« Reactie #47 Gepost op: 31 december 2003, 17:36:41 »
Ik vind het ook wel meevallen, en de rommel ruim ik zelf wel op maar het kan ook niet in het schuurtje :(

Offline Annemieke

• 18.716
    • Rozemarijn koken & foto
« Reactie #48 Gepost op: 31 december 2003, 19:38:01 »
Volgens de bakker moet je 50 gram verse gist hebben op 500 gram bloem. En ja, het is gelukt!

Als je de gist oplost in ongeveer 400 ml water en 100 ml sojamelk, daarbij 7 gram zout doet en dan aanvult met 500 gram bloem krijg je mooie oliebollen. Wel eerst 40 minuten laten rijzen en op het juiste moment in de hete olie. Het zijn ongeveer 30 bollen geworden.

Straks nog worstebroodjes en appelflappen!

ellen

« Reactie #49 Gepost op: 02 januari 2004, 13:14:56 »
Ik heb mijn oliebollen gewoon bij een vriend gebakken. Daar bakte een huisgenoot heel kleffe gevallen voor de rij bij Diogenes (maakt dus toch niets uit ;)), dus het stonk al.

De eerste 3 bollen mislukten jammerlijk. De olie was veel te heet (geen bubbeltjes, maar wel walm) en waren van buiten hard en van binnen deeg. Maar we maakten er nog genoeg.

Ze waren lekker..

Die vriend die papaja, enz enz in de oliebollen deed, deed dat niet bij elkaar, maar soort bij soort. Die waren ook lekker.
« Laatst bewerkt op: 02 januari 2004, 13:15:10 door LL de Ling »

Offline nicky_too

• 947
« Reactie #50 Gepost op: 02 januari 2004, 13:18:37 »
Mijn oliebollen en appeldingen waren weer geweldig, maar ik weet eerlijk gezegd zelf niet hoe ik dat steeds weer voor elkaar krijg.

groeten,
Nicky
"AAAH!!"
"HMPF!"

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #51 Gepost op: 27 december 2004, 23:48:46 »
En.. zijn er nog mensen die spannende recepten voor oliebollen willen delen. Ik dacht aan met stukkies chocola er in.. zou dat wat zijn? Of gaat dat in de olie smelten  :-\
,,,,فلافل

Aiko

« Reactie #52 Gepost op: 28 december 2004, 00:00:15 »
Ik weet dat er chocodruppels zijn geschikt om in brooddeeg te doen. Dus die zijn wel ietwat bestand tegen smelten, geloof ik. Op http://www.bakkerswereld.org/forum/index.php? heb ik het ergens gelezen, wellicht vind je daar wat meer informatie (of over oliebollen(recepten) in het algemeen...).

Offline bart

• 2.585
  • Geslacht: Man
« Reactie #53 Gepost op: 28 december 2004, 00:31:13 »
Die chocodruppels zijn gewoon gemaakt van (ietwat inferieure) chocola. Chocola is op zich niet erg uitloperig, dus je zou het kunnen proberen. Een andere optie is om het deeg te maken en te laten rijzen, en er daarna wat chocola in te verpakken.
It's a long way to the top if you wanna rock n' roll

« Reactie #54 Gepost op: 28 december 2004, 00:36:06 »
Misschien kan je anders M&Ms door het beslag roeren? Bij wijze van culinair verantwoorde tegenhanger van de McSmFlurry.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Kiwi

« Reactie #55 Gepost op: 28 december 2004, 07:59:20 »
Geen recept, wel een leuk weetje: toen we in Namibië waren hebben we 'vetkoek' gegeten. Dat wordt het hele jaar door gebakken, en het zijn.... oliebollen! :D Er zaten alleen geen krenten in geloof ik.
Wel een rare gewaarwording hoor, duizenden kilometers van huis, in de snikhete zon midden in het jaar oliebollen eten.

Edit: ik heb even gegoogled, en het blijkt iets typisch Zuid-Afrikaans te zijn: zie hier en hier.
« Laatst bewerkt op: 28 december 2004, 08:16:10 door Kiwi »

ponx

« Reactie #56 Gepost op: 30 december 2004, 13:15:00 »
het geheim van een goede oliebol...
is TRADITIE!
al jarenlang bak ik ze oudejaarsochtend heel vroeg met mn vader in de tuin!
en ons geheim recept is echt een beetje geheim...
mijn vader is ooit banketbakker geweest en heeft toen het perfecte recept gekregen!  ;D

ponx

« Reactie #57 Gepost op: 31 december 2004, 15:45:58 »
mmmmmmm... ze zijn weer super geworden dit jaar! lekker klein, zodat je er lekker veel van kan eten! ::)
ook de ananas- en appelflapen zijn ook weer super! :D

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #58 Gepost op: 29 december 2005, 13:07:40 »
Moet deze niet even naar boven?
Iemand nog tips, truuks, ideeen?
,,,,فلافل

Offline Maartje!

• Staafmixermeisje. Pur sang.
  • 6.752
« Reactie #59 Gepost op: 30 december 2005, 10:54:22 »
Nee, ik ben ook al aan het nadenken waar mijn recept van vorig jaar vandaan kwam...
Ik vind oliebollen bakken echt onwijs leuk omdat ze zich zelf omdraaien. Wat wil een mens nog meer?
This is between me and the vegetable!