Zoals jullie misschien wel weten zijn veel wijnen niet veganistisch en vaak ook niet vegetarisch omdat er gebruik wordt gemaakt van gelatine, isinglas, bloed of andere vergelijkbare dierlijke ongein. Er zijn op internet wel wat lijsten met vega-wijn te vinden (bv
http://vegans.frommars.org/wine/) maar deze zijn meestal gericht op wijnen die in het buitenland, vaak Engeland, te verkrijgen zijn. Het lijkt me mooi als we hier tot een soort Nederland-gerichte lijst kunnen vormen, ik heb zelf al een beginnetje gemaakt door te mailen naar de producent van mijn favoriete wijn en kreeg heel snel een reactie:
(Mijn mail: "Dear people from Stellar Organics, I have a question regarding the production process of your wines. I used to really enjoy drinking your wines, but have recently turned vegan and would therefore like to know if you use any animal (by)products in producing your wines, such as blood, bone marrow, chitine, gelatine, egg whites, fish oil, isinglass, milk and caseine. I would hate not being able to drink your wines anymore."
Reactie: "Thank you for your enquiry. All our wines are vegan except for the sweet wine, Heaven on Earth.")
Wie doet de volgende aanvulling?