Vegatopia Forum

Moestuin

Offline Nevyn

• 1.426
  • Geslacht: Vrouw
Re:Moestuin
« Reactie #380 Gepost op: 25 mei 2005, 14:53:46 »
Ja, volgens mij snap ik 'm nu ook. Je maakt dus een toren van emmers of potten ofzo. En in iedere rand aarde kun je plantjes zetten die niet zoveel ruimte nodig hebben.

Kiwi

« Reactie #381 Gepost op: 25 mei 2005, 14:59:05 »
 :yes:

En van de bovenste, kleinste pot kun je natuurlijk heel de bovenkant vullen, want daar heb je geen rand meer rondom.

Offline Nevyn

• 1.426
« Reactie #382 Gepost op: 25 mei 2005, 15:07:43 »
Hmmm, dat klink best heel interessant. Ik denk niet dat dat dit jaar nog gaat lukken, ik denk dat mijn balkonvloer al een beetje vol is nu. Maar volgend jaar is dat zeker een idee.

Aiko

« Reactie #383 Gepost op: 25 mei 2005, 15:13:22 »
En van de bovenste, kleinste pot kun je natuurlijk heel de bovenkant vullen, want daar heb je geen rand meer rondom.

Nu schat je ons wel weer een beetje laag in hoor.

Kiwi

« Reactie #384 Gepost op: 25 mei 2005, 15:18:36 »
 ;D

Ik dacht, even voor de zekerheid....  :P
« Laatst bewerkt op: 25 mei 2005, 15:21:07 door Kiwi »

Offline Nevyn

• 1.426
« Reactie #385 Gepost op: 25 mei 2005, 15:31:56 »
 :heehee:

En bedankt......

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
  • Geslacht: Man
« Reactie #386 Gepost op: 25 mei 2005, 15:47:11 »
Bijkomend voordeel is dat aardbeien niet op natte grond mogen liggen, smetten en schimmelen snel. Wordt in de vollegrond vaak opgelost door ze op verhoogde bedden te planten of stro-bedekking.
Er was, of is nog een aardbeienplant in de Bonus bij AH Ik zag dat het meerdere plantjes waren. 4 Euro met Bonuskaart. Ik schat dat het zo'n 6-8 plantjes waaren wat daar als " 1 aardbeienplant" wordt verkocht.
Bij AH zijn ze heel goed in het raar, verkeerd of niet benoemen van planten.
Zo was laatst in de Bonus: groene plant in sierpot
« Laatst bewerkt op: 25 mei 2005, 15:50:22 door Lovel¤cker »
de tuin: dat ben ik

Helenofg

« Reactie #387 Gepost op: 25 mei 2005, 16:10:52 »
Omdat ik biologisch tuinier dacht ik dat radijzen een goede kweekkeuze zouden zijn, want dat lusten slakken niet, aiaiaiaiai. Jammer dan, de hostas staan er nog, maar de helft van de radijsplantjes is verdwenen. Verder gaat het zoals het er nu uit ziet een goed bessenjaar worden. Hopelijk eten de vogels niet alles op. Misschien dat die videobanden hier ook van dienst kunnen zijn, eens kijken!

Offline Nevyn

• 1.426
« Reactie #388 Gepost op: 25 mei 2005, 16:19:56 »
Bij AH zijn ze heel goed in het raar, verkeerd of niet benoemen van planten.
Zo was laatst in de Bonus: groene plant in sierpot

Ja, da's duidelijk......... ???

En ik zit nog steeds te denken of ik deze torenconstructie misschien toch kwijt kan op m'n balkon..... En dan uiteraard ook met een paar aardbeienplantjes. Lijkt me wel wat. Misschien nog wat kruiden ofzo, ook altijd handig.
Nou ja, we zien wel. Zal als ik thuis ben eens kijken hoeveel ruimte ik nog heb.

Kiwi

« Reactie #389 Gepost op: 31 mei 2005, 12:04:46 »
Omdat ik wederom gek word van de hoeveelheid slakken in m'n tuin ben ik eens even op zoek gegaan naar wat informatie:

Citaat
Niet alle slakken zijn schadelijk. Huisjesslakken leven vooral van verwelkte bladeren en algen. Laat die dus leven. De wijngaardslak kan wel schade aanrichten maar verdient een tolerante houding, vermits het een zeldzame diersoort is. Enkel de strijd tegen de naaktslak is te verantwoorden. Je kan de slakken tegen de schemering verzamelen en snel doden in kokend water.  

Dat laatste vind ik wel zielig eigenlijk, ik breng ze gewoon naar een grasveld aan het eind van de straat. Met waarschijnlijk het risico dat ze net zo hard weer terugkomen. Of als ik lui ben gooi ik ze in de GFT-bak. :bloos:
Als ik het goed begrijp zijn de gewone huisjesslakken dus niet zo schadelijk, daar heb ik er het meest van in m'n tuin. Die wijngaardslakken schijnen zeldzaam te zijn, nou, bij mij in de tuin niet hoor! Sommigen zijn zo groot als een pingpongbal! En dan die vieze glibberige naaktslakken, met die smerige slijmlaag. :pukey: Maar daar tegen heb ik hier aardig wat tips gevonden, dus die ga ik maar eens proberen.

« Laatst bewerkt op: 31 mei 2005, 12:05:09 door Kiwi »

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #390 Gepost op: 31 mei 2005, 13:14:08 »
Die site doet het niet hier, maar wat schijnt te helpen is scherpe dingen rond de betreffende plant te leggen, zoals cacaodoppen etc. Dat glijdt nml. niet zo lekker.

Offline Nevyn

• 1.426
« Reactie #391 Gepost op: 31 mei 2005, 13:27:15 »
Dat van die cacaodoppen heb ik ook wel eens gehoord. En als het dan gaat regenen waan je je in de Zaanstreek vanwege de geur  ;)

Offline willem

• 2.430
« Reactie #392 Gepost op: 31 mei 2005, 14:03:36 »
of hier kun je ook vinden hoe slakken milieuvriendelijk te begrijpen en te bestrijden
« Laatst bewerkt op: 31 mei 2005, 14:04:33 door willemk49 »
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #393 Gepost op: 31 mei 2005, 15:08:45 »
Dat van die cacaodoppen heb ik ook wel eens gehoord. En als het dan gaat regenen waan je je in de Zaanstreek vanwege de geur  ;)

Hihi, nou weet ik niet hoe het in de Zaanstreek ruikt, maar mijn ouders hebben het spul in de plantenbak en het stinkt behoorlijk naar mest :-X.

Offline Nevyn

• 1.426
« Reactie #394 Gepost op: 31 mei 2005, 15:22:04 »
Oow  ???
Ik had begrepen dat die dingen naar cacao gingen ruiken/stinken als ze nat werden. En aangezien er in de Zaanstreek nogal wat cacaofabrieken staan (een stuk of 4 in ieder geval, uit mijn blote hoofd, maar volgens mij vergeet ik er een) en ook cacao-opslag enzo, wil het hier nog wel eens naar cacao ruiken.

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #395 Gepost op: 31 mei 2005, 15:26:35 »
Ik zal nog eens goed snuiven straks, maar volgens mij niet, helaas...

Offline Nevyn

• 1.426
« Reactie #396 Gepost op: 31 mei 2005, 15:36:26 »
Hmmm, dan ben ik misschien toch verkeerd voorgelicht. Je ruikt hier een hoop, maar mest toch niet.

En dat laatste herroep ik gelijk weer, ook mest kun je hier ruiken. Al is het maar omdat de buren hun gazonnetje hebben bemest ofzo. Mijn buren hebben geen gazonnetje, alleen een balkonnetje, maar 't zou kunnen.....

En om dan gelijk weer een beetje on-topic te gaan, ik heb kerstomaatjes gezaaid op mijn balkon, in een bakkie natuurlijk, zijn er een hoop opgekomen. Ben benieuwd wat er van overblijft en hoe de oogst dit jaar is. Vorig jaar was wat mager, maar het jaar daarvoor ging goed!

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
« Reactie #397 Gepost op: 31 mei 2005, 19:04:29 »
Je moet wel even voor Moeder Natuur spelen en wreed ingrijpen: de sterktste, grootste plantjes als enige in een potje en de rest weggooien. Je bent namelijk al erg laat (beter is voorzaaien in februari op de vensterbank) laat je al die plantjes bij elkaar staan, concurreren ze elkaar....en zet je ze nog meer op achterstand.

Tip om slakken uit een pot te houden: rand vaseline om de pot.
Ik heb de tips van Kiwi nog niet gelezen, misschien staat deze er ook bij. Wat betreft huisjesslakken onschadelijk - kom ik vaak tegen- maar is klets. Wel heb je veel meer te vrezen van die  soms heel grote Holle bolle gijzen, naaktslakken als segrijnslakken, aardslakken e.d.

De tips nu wel gelezen, is meer verzameling van wat helpt en wat niet helpt... Basilicum staat hier als een plant waarvan slakken verre blijven. Mijn ervaring is dat ze elkaar een telegram sturen: komt allen naar het tuintje van Lovelocker: BASILICUM Op is op!  :vork:
« Laatst bewerkt op: 31 mei 2005, 19:13:13 door Lovel¤cker »
de tuin: dat ben ik

Offline Nevyn

• 1.426
« Reactie #398 Gepost op: 01 juni 2005, 12:17:39 »
Oh, maar ik heb ze niet nu pas gezaaid hoor, een aantal weken geleden al

Eventueel zal ik er inderdaad een paar wreed plukken en weggooien om de andere ruimte te geven, eerst even kijken hoe alles groeit en hoe het gaat. Mijn ervaring is dat er veel opkomt, maar dat het nog maar de vraag is wat er overblijft.
Ik kijk het dus nog even aan voordat ik ingrijp.

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #399 Gepost op: 11 juni 2005, 20:17:18 »
Vandaag weer naar de tuin geweest en het is allemaal fantastisch gegroeid! Het onkruid ook! We moesten dus eerst de wortelen, rode bieten en uien terugvinden en vervolgens met de hand meterslang onkruid wieden. gelukkig viel het op de rest vh stuk land mee.

We konden ook al oogsten: een paar flinke bossen raapsteel zijn mee teruggekomen en er stond nog een oude struik rabarber die we maar hebben geplukt :cheer:.