Vegatopia Forum

Vragen over vitamine B12

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #360 Gepost op: 20 juli 2005, 23:49:41 »
Onderstaande heb ik eerder geplaatst op het NVV forum:
In Marmite (potje van 125 gram) zit per 100 gram 15 mcg B12, 1.500% van de aanbevolen hoeveelheid. (opgenomen door het lichaam is bij 15 mcg ongeveer 1,5 mcg B12)
Ook hier wordt uitgegaan van de aanbevolen hoeveelheid van 1 mcg.
Uitgaande van de 1 mcg aanbevolen moet je toch al snel meer dan ¾ potje per dag nemen.
Bij een aanbevolen hoeveelheid van 2,4 mcg moet je dus 2 potjes nemen om aan hieraan te komen.
Alleen met marmite kom je er ws. niet. Dat heeft ook te maken met de smaak. Te veel gaat tegenstaan. Op het potje staat ook wat anders. Per portie van 4 gram (en dat is een mespuntje van niet zo groot) is de hoeveelheid 0,6 mcg.
Edit:  En je moet de correctie van 1 naar 2,8 niet dubbel gaan tellen. De fabrikant neem nl. ten onrechte die correctie niet mee. Zij spreken nog over 60% van de ADH.
Dan nog wat: het is nu de derde keer dat ik deze quote plaats.
Het Warenwetbesluit Etikettering van levensmiddelen geeft aan dat wat geclaimd wordt op een etiket er ook in moet zitten. In Marmite zit dus ook B12. Op een gesmeerde boterham met Marmite zit dan 20% van de ADH.
« Laatst bewerkt op: 20 juli 2005, 23:54:19 door willem »
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #361 Gepost op: 20 juli 2005, 23:50:48 »
en wat Kiwi dan zal antwoorden:  :) Ik ben haar nu voor.

 :-* Makkelijk hoor!
Maar ik weet zeker dat willem hier weer tegenin zal gaan, die discussie hebben we hier al eerder gevoerd namelijk. ;D
Yes, kijk maar hieronder/boven
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline Dick

  • ****
  • 517
  • Geslacht: Man
    • plenty food
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #362 Gepost op: 20 juli 2005, 23:59:16 »
Van het voedingscentrum (brrrr..)
Omdat vitamine B12 uitsluitend voorkomt in dierlijke producten wordt gistextract, zoals Marmite, aanbevolen als B12- aanvulling voor veganisten. Een hoeveelheid van 100 gram gistextract levert echter nog niet de helft van de dagelijkse behoefte van een volwassene. Bovendien gebruikt men in de praktijk slechts enkele grammen gistextract per dag.
Het geweten spreekt, maar het eigenbelang schreeuwt.

Kiwi

Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #363 Gepost op: 21 juli 2005, 00:01:14 »
Ze voegen er ook niet voor niets aan toe: Veganisten doen er daarom goed aan deze vitamine aan te vullen door middel van een supplement.

Offline Dick

  • ****
  • 517
  • Geslacht: Man
    • plenty food
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #364 Gepost op: 21 juli 2005, 00:04:06 »
Het ging er mij om dat ook het voedingscentrum aangeeft dat je nog niet de helft binnen krijgt van wat je nodig hebt bij 100 gram marmite. In een potje zit 125 gram, dus kom je uit op ongeveer 2 potjes als je alleen van marmite uit zou gaan.

« Laatst bewerkt op: 21 juli 2005, 00:04:43 door V »
Het geweten spreekt, maar het eigenbelang schreeuwt.

Kiwi

Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #365 Gepost op: 21 juli 2005, 00:07:28 »
Ja, maar willem is hardcore Marmite-fan, dus dat ligt nogal gevoelig bij hem. ;)

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #366 Gepost op: 21 juli 2005, 00:17:25 »
Van het voedingscentrum (brrrr..)
Omdat vitamine B12 uitsluitend voorkomt in dierlijke producten wordt gistextract, zoals Marmite, aanbevolen als B12- aanvulling voor veganisten. Een hoeveelheid van 100 gram gistextract levert echter nog niet de helft van de dagelijkse behoefte van een volwassene. Bovendien gebruikt men in de praktijk slechts enkele grammen gistextract per dag.
Dat is dan mooi in strijd met het warenbesluit. Reden om het bedrijf aan te klagen  ;) Overigens heb ik die vraag ook eens voorgelegd aan het bedrijf dat marmite op de markt brengt. Zie hieronder.

 

Ik heb de vraag over marmite voorgelegd aan de producent. Ik kreeg een bericht terug in het Engels van Unilever GB. Zo zie je maar: echt een multinational. Het bericht staat vertaald hieronder.
Nu nog kijken of het onafhankelijk bevestigd kan worden.

De volgende vitaminen kunnen worden aangetroffen in het onbewerkte gistextract: Thiamin (B1), Riboflavin (B2), Niacin, Folic Acid, Cyanocobalamin (B12), Pyroxidine (B6), Biotin and Pantothenic Acid.

Omdat gist een levend organisme is, is het onvermijdelijk dat de vitaminen die in het gistextract worden gevonden onderhevig zijn aan natuurlijke variatie. In het kader van het zekerstellen van de voedingsclaims betreffende de aanwezige vitaminen die worden gedaan voor MARMITE zorgen we daarvoor door het toedienen van gezuiverde synthetische identieke vitaminen.
Ik kan bevestigen dat alle vitamines zijn geworven van bronnen die geschikt zijn voor veganisten, inclusief de B12 die is geproduceerd door fermentatie van molassen (wat dat maar mag zijn, W). Regelmatig worden monsters van onze producten voor analyses opgestuurd zodat we de voedingsclaims die we doen werkelijk kunnen waarmaken. Bij de vitamine claims van MARMITE gist extract, worden externe laboratoriums die betrouwbare analysemethoden gebruiken ingezet.

En dat gecombineerd met het warenwet besluit....
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #367 Gepost op: 21 juli 2005, 00:18:05 »
Ja, maar willem is hardcore Marmite-fan, dus dat ligt nogal gevoelig bij hem. ;)
:O
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #368 Gepost op: 21 juli 2005, 00:23:36 »
Ik zou dus ook zeker niet (alleen) op Marmite vertrouwen als B12-bron!!

Dat is hier al vaker geroepen, maar helaas wil dat er bij een aantal mensen blijkbaar nog steeds niet in... ;)


“it's strange how life makes sense in time...”

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #369 Gepost op: 21 juli 2005, 00:24:47 »
Ik zou dus ook zeker niet (alleen) op Marmite vertrouwen als B12-bron!!

Dat is hier al vaker geroepen, maar helaas wil dat er bij een aantal mensen blijkbaar nog steeds niet in... ;)



Wie zegt dat dan?
Zie hierboven.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #370 Gepost op: 21 juli 2005, 01:11:37 »
Nog even gezocht:

The British Vegan Society recommends the following sources of vitamin B12:



yeast extracts (eg Marmite)
margarine
soya powder
Plamil
soya milk
breakfast cereals
Unisoy Gold Soya milk
soya mince or chunks.

Te vinden op
tiscali.co.uk/lifestyle
Veel meer Engelstalige sites geven Marmite als eerstgenoemde bron voor vegans. Ook op de The British Vegan Society site zelf vind je de tekst terug. En het gehalte komt dan door de toevoeging aan de substantie. En ook wordt verwezen naar de correcte weergave op het deksel. Alleen soms gaat men uit van de ADH van 1 mcg en dat is zoals we weten niet correct. Dit vanwege de opnamemogelijkheden van het lichaam. Daarom 2,8. Maar dan is het nog altijd 20% van die ADH per mespunt.
Waarom sommige NL-bronnen zo kritisch zijn? Ik weet het niet. Iemand anders?

« Laatst bewerkt op: 21 juli 2005, 01:43:14 door willem »
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Kiwi

Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #371 Gepost op: 21 juli 2005, 06:09:44 »
Waarom sommige NL-bronnen zo kritisch zijn? Ik weet het niet. Iemand anders?

Omdat TNO bij onderzoeken nog nooit aan heeft kunnen tonen dat er echt daadwerkelijk vitamine B12 in Marmite zit? Lijkt me toch een hele goede reden om dan kritisch te zijn! :P

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #372 Gepost op: 21 juli 2005, 08:53:07 »
Dat is hier al vaker geroepen, maar helaas wil dat er bij een aantal mensen blijkbaar nog steeds niet in... ;)
Wie zegt dat dan?
Zie hierboven.

Wat bedoel je met "dat" en waarom moet ik hierboven kijken?

“it's strange how life makes sense in time...”

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #373 Gepost op: 21 juli 2005, 14:57:23 »
heb je wel eens 100ml melk afgemeten? Dat is zoiets als de schuimlaag van een glas bier.

Een schuimlaag van een dl? Dan tap je wel heel beroerd.

Citaat
En bovendien zit er in de vegetarische producten ook B12 toegevoegd.

ja maar niet veel, iig niet bij Tivall, dat is 15 mcg, ze zetten erop 15% adh, maar gaan daarbij dus uit van een adh van 100 mcg ipv 280, dus het is maar net iets meer dan 5% van de adh die er in zit. Schiet niet zo op.
« Laatst bewerkt op: 21 juli 2005, 14:57:44 door Selly »
,,,,فلافل

Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #374 Gepost op: 21 juli 2005, 15:18:54 »
In Marmite (potje van 125 gram) zit per 100 gram 15 mcg B12, 1.500% van de aanbevolen hoeveelheid. (opgenomen door het lichaam is bij 15 mcg ongeveer 1,5 mcg B12)
...
Ook hier wordt uitgegaan van de aanbevolen hoeveelheid van 1 mcg.
Uitgaande van de 1 mcg aanbevolen moet je toch al snel meer dan ¾ potje per dag nemen.

Je mag gevoeglijk aannemen dat de ADH weergeeft hoeveel je per dag dient te consumeren, niet de hoeveelheid die je lichaam daadwerkelijk opneemt.
Ik moet er niet aan denken dat ik van alle mogelijke stoffen en elementen de ADH eerst moet omrekenen naar werkelijk opgenomen hoeveelheid, dat is toch veel te ingewikkeld voor de modale consument?

Een potje van 125 gram bevat 1.25* 15 = 18.75 mcg, en dat is zeg maar 8 keer de ADH (van 2.4 mcg).
Dus je hoeft slechts één-achtste potje op je brood te smeren per dag.
Niet dat ik dat ooit doen zal. :pukey:
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Dick

  • ****
  • 517
  • Geslacht: Man
    • plenty food
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #375 Gepost op: 21 juli 2005, 15:38:26 »
In Marmite (potje van 125 gram) zit per 100 gram 15 mcg B12, 1.500% van de aanbevolen hoeveelheid. (opgenomen door het lichaam is bij 15 mcg ongeveer 1,5 mcg B12)
...
Ook hier wordt uitgegaan van de aanbevolen hoeveelheid van 1 mcg.
Uitgaande van de 1 mcg aanbevolen moet je toch al snel meer dan ¾ potje per dag nemen.

Je mag gevoeglijk aannemen dat de ADH weergeeft hoeveel je per dag dient te consumeren, niet de hoeveelheid die je lichaam daadwerkelijk opneemt.
Ik moet er niet aan denken dat ik van alle mogelijke stoffen en elementen de ADH eerst moet omrekenen naar werkelijk opgenomen hoeveelheid, dat is toch veel te ingewikkeld voor de modale consument?

Een potje van 125 gram bevat 1.25* 15 = 18.75 mcg, en dat is zeg maar 8 keer de ADH (van 2.4 mcg).
Dus je hoeft slechts één-achtste potje op je brood te smeren per dag.
Niet dat ik dat ooit doen zal. :pukey:

Het voedingscentrum beweert dus dat je met 1 potje nog niet de helft binnen krijgt. Er van uitgaande dat er ook werkelijk iets in zit.
Het geweten spreekt, maar het eigenbelang schreeuwt.

Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #376 Gepost op: 21 juli 2005, 16:10:02 »
Het voedingscentrum beweert dus dat je met 1 potje nog niet de helft binnen krijgt. Er van uitgaande dat er ook werkelijk iets in zit.

O, nou zie ik hoe je het bedoelt. Het voedingscentrum beweert dat er maar één tiende B12 in een potje Marmite zit van wat Marmite zelf beweert. Maar zoals jij het had opgeschreven komt het over alsof er maar 10% van de in Marmite aanwezige B12 door het lichaam wordt opgenomen, en je de ADH daarom met 10 vermenigvuldigt.
(En zo lees ik je bericht trouwens nog steeds, maar dat zal dan wel aan mij liggen als ik de enige ben die het verkeerd begrijpt.)
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #377 Gepost op: 21 juli 2005, 16:19:15 »
Wat een gegoochel met cijfertjes.
Als je een potje in huis hebt zie je op het deksel 2 berekeningen staan. Eén voor het hele potje en één voor een mespunt oftewel 4 gram. (ik heb het nagewogen en dat is echt een kleine mespunt. Ik doe meestal meer op een boterham).
Hun ADH is niet correct, dat moet i.p.v. 1 mcg per dag 2,8 mcg per dag zijn. En dan gaat het fout. Die 2,8 mcg per dag is al een correctie voor de opnamemogelijkheid van het lichaam. Dan moet je niet nog eens gaan corrigeren.
Een mespunt van 4 gram is 0,6mcg B12. En dat is iets meer dan 20% van de ADH. (om precies te zijn: 21,43) Dat klinkt wat anders dan de (overigens correcte) berekening van @ñko. Je hoeft dus niet alleen je B12 uit Marmite te halen. Dat beweerde ook niemand, Sander. En 'dat' sloeg op de zin dat het hier al vaker geroepen is om Marmite dé bron waarop je vertrouwen kunt voor B12.
In het bericht van het bedrijf zelf staat dat ze het onafhankeljik laten controleren.
Bij het zoeken op Engelstalige sites kwam ik aanbevelingen tegen van Nieuw-Zeeland, GB, Ierland, Canada, VS. En allemaal beweerden ze (ongestraft) dat Marmite een prima B12 bron is voor vegans. Inclusief de Veganistische Vereniging in GB. Staat in verzamelstaatjes zonder uitzondering bovenaan. Die mensen zijn toch niet allemaal gek?! Een TNO-onderzoek heb ik via Google niet kunnen vinden, jullie wel?
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #378 Gepost op: 21 juli 2005, 16:28:48 »
Wat ik trouwens in toenemende mate verwonderlijk vind, naarmate de nieuwe ADH voor B12 langer bestaat, is dat ik die bijgestelde norm werkelijk nog nergens op de producten ben tegengekomen.
Wie bepaalt welk getal er als ADH op het potje moet staan, en waarom is (of lijkt) die norm niet in internationaal verband te zijn verhoogd?
« Laatst bewerkt op: 21 juli 2005, 16:29:21 door @ñko »
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #379 Gepost op: 21 juli 2005, 17:46:58 »
Wat ik trouwens in toenemende mate verwonderlijk vind, naarmate de nieuwe ADH voor B12 langer bestaat, is dat ik die bijgestelde norm werkelijk nog nergens op de producten ben tegengekomen.
Wie bepaalt welk getal er als ADH op het potje moet staan, en waarom is (of lijkt) die norm niet in internationaal verband te zijn verhoogd?


Goede vraag.
Ik heb het voedingscentrum (die ik ook een beetje brr vindt, maar afijn, zij hebben die norm oa. gepubliceerd) er naar gevraagd. Ik wacht nu op antwoord.
,,,,فلافل