Vegatopia Forum

Dierentuinen

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

Gwennepen

Re:Dierentuinen
« Reactie #340 Gepost op: 30 augustus 2006, 08:11:58 »
Ik vind het geen vergelijking,enge films of de dierentuin.Je kind wordt er mi echt geen beter mens van als je zulke dingen gaat verbieden of iets anders laat doen dan zijn/haar vriendjes.Inderdaad traumagegarandeerd.Voor een kind is het belangrijk om er bij te horen.En binnen dat erbij horen kan je hem/haar best leren/stimuleren keuzes te maken.

Sasje

Re:Dierentuinen
« Reactie #341 Gepost op: 30 augustus 2006, 08:24:47 »
Dat is zeker een goed alternatief, een opvangcentrum. Maar ik wil inderdaad ook geen 'spelbreker' zijn als opa en oma naar de dierentuin gaan.. ik zal altijd de waarheid vertellen en ze proberen bij te brengen dat dieren vrij horen te zijn net als wij. Ik ga er zelf in ieder geval niet heen.
Ja dat vlees eten lijkt me ook lastig. Ik zou mijn kinderen natuurlijk vegetarisch willen opvoeden als ik ooit kinderen krijg  :). Maar mijn vriend eet af en toe ook vlees dus kan het ook weer niet verbieden. Ik vraag me af hoe anderen dat doen. Stel dat ze naar vriendjes gaan, een verjaardagsfeestje of zo, en ze krijgen allemaal broodjes met knakworstjes of zoiets. Dat lijkt me toch voor zo'n kind best lastig af en toe.

Offline Anna

  • ***
  • 319
  • Geslacht: Vrouw
Re:Dierentuinen
« Reactie #342 Gepost op: 30 augustus 2006, 20:36:18 »
Hey Sasje, ik wil als ik zelf ooit kids krijg ze ook gewoon als vegetarier opvoeden, ook al zou mijn vriend wel vlees eten. Dan zeker de eerste jaren.

Tegenwoordig zijn er zoveel kinderen die bepaalde dingen niet 'mogen', moslims geen varkensvlees, veel kinderen met bepaalde allergieen, dus denk dat je als vegetariers kind het zo slecht nog niet hebt hoor, maar ik ben het met je eens dat het best wel eens lastig kan zijn voor een kind, om er niet 'bij te horen'!

Lastige materie...
« Laatst bewerkt op: 30 augustus 2006, 20:36:38 door Anna »

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Dierentuinen
« Reactie #343 Gepost op: 30 augustus 2006, 22:09:41 »
Ik vind het geen vergelijking,enge films of de dierentuin.Je kind wordt er mi echt geen beter mens van als je zulke dingen gaat verbieden of iets anders laat doen dan zijn/haar vriendjes.Inderdaad traumagegarandeerd.Voor een kind is het belangrijk om er bij te horen.En binnen dat erbij horen kan je hem/haar best leren/stimuleren keuzes te maken.

Beste Gwennepen, ook al doe je overal aan mee, ga je het kind alles laten doen om erbij te horen of laat het kind zelf die dingen beslissen om erbij te horen. Als je er buiten valt, dan val je er gewoon buiten. Daar kan geen dierentuin ofzo bij helpen.

Daarnaast is het wel een goede vergelijking, want het betreft in essentie hetzelfde. Jij als ouder verbied iets waar je principieel tegen bent, waar je het kind nog niet voor wilt laten kiezen of denkt dat het kind daarvoor kan kiezen. Het is de opvoeding die je je kind wilt meegeven. Is het fout om je kind anders te laten zijn? Een andere instelling mee te geven? etc.?
Moet een kind die je vegetarisch opvoed ook maar vlees gaan eten als opa en oma dat willen? Dat lijkt me niet. Jij als ouder bent diegene die bepaalt wat goed en fout is en waar je je kind aan wilt blootstellen. Het lijkt me hartstikke normaal om je kind te behoeden voor foute denkbeelden. Anders kan je beter gewoon meteen je kind in het diepe gooien zonder sturing op welk vlak dan ook.
Stem op de Partij voor de Dieren

Aiko

Re:Dierentuinen
« Reactie #344 Gepost op: 30 augustus 2006, 22:28:31 »

Ja dat vlees eten lijkt me ook lastig. Ik zou mijn kinderen natuurlijk vegetarisch willen opvoeden als ik ooit kinderen krijg  :). Maar mijn vriend eet af en toe ook vlees dus kan het ook weer niet verbieden. Ik vraag me af hoe anderen dat doen.

Zolang mijn eventuele kleine nog geen achttien is en ik geen onredelijke eisen leg die het leven ernstig aantasten (wat ik veronderstel bij vegetarisme), hebben ze zich maar even te houden aan mijn wens om van vlees af te blijven. Daarna zoeken ze het maar uit en zijn ze vrij (nouja, alleen als ze beginnen met roken of drugs draai ik hoogstpersoonlijk nog hun nekje om, ook al zijn ze volwassen).

Bij verjaardagsfeestjes als ze nog klein zijn, zou ik zoveel als mogelijk andere ouders duidelijk maken wat wel en niet kan als de mijne daar op bezoek is. Gaat het eens mis qua ingredienten, dan zij het maar zo. Maar er dan maar gewoon laks in zijn omdat het onhandig zou kunnen zijn vind ik niet echt iets waar ik voor sta.
« Laatst bewerkt op: 30 augustus 2006, 22:33:01 door Aiko »

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Dierentuinen
« Reactie #345 Gepost op: 31 augustus 2006, 01:07:51 »
Zolang mijn eventuele kleine nog geen achttien is en ik geen onredelijke eisen leg die het leven ernstig aantasten (wat ik veronderstel bij vegetarisme), hebben ze zich maar even te houden aan mijn wens om van vlees af te blijven.
Hoe oud was jij toen je vegetarier werd? En hoe had jij het gevonden als je ouders hadden gezegd dat jij je maar aan hun niet onredelijke eisen moest aanpassen? (Beetje oneerlijke vergelijking, want jouw ouders zijn vast geen principiele vleeseters, maar er zijn zat ouders die weigeren om wat dan ook apart te koken voor hun kinderen - ik ken een gezin waarvan alleen de vader tuinbonen lust, en als hij daar zin in heeft, gaat dus de rest van de familie met honger naar bed -)

En ik neem aan dat je bedoelt bij jou thuis, want ik vrees dat het lastig om een 16-jarige uit de McDonalds te houden, als hij/zij per se vlees wil eten.

Ik zit er zelf ook wel mee hoor, ik wil mijn evt kinderen absoluut niet het idee geven dat ik vlees eten een goed idee vind, maarja, het zou zomaar kunnen dat de vader van de kinderen (die ik immers nog moet gaan zoeken) wél vlees eet, en het is dan een beetje moeilijk om te zeggen dat ik vlees eten slecht vind, zeker ook omdat ik het bij mensen waarbij ik niet het geweten moet vormen wel hun eigen zaak vind.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Dierentuinen
« Reactie #346 Gepost op: 31 augustus 2006, 08:23:16 »
Die arme kinderen krijgen alleen maar soep :-\
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Sasje

Re:Dierentuinen
« Reactie #347 Gepost op: 31 augustus 2006, 08:30:19 »
Ik vind het geen vergelijking,enge films of de dierentuin.Je kind wordt er mi echt geen beter mens van als je zulke dingen gaat verbieden of iets anders laat doen dan zijn/haar vriendjes.Inderdaad traumagegarandeerd.Voor een kind is het belangrijk om er bij te horen.En binnen dat erbij horen kan je hem/haar best leren/stimuleren keuzes te maken.

Beste Gwennepen, ook al doe je overal aan mee, ga je het kind alles laten doen om erbij te horen of laat het kind zelf die dingen beslissen om erbij te horen. Als je er buiten valt, dan val je er gewoon buiten. Daar kan geen dierentuin ofzo bij helpen.

Daarnaast is het wel een goede vergelijking, want het betreft in essentie hetzelfde. Jij als ouder verbied iets waar je principieel tegen bent, waar je het kind nog niet voor wilt laten kiezen of denkt dat het kind daarvoor kan kiezen. Het is de opvoeding die je je kind wilt meegeven. Is het fout om je kind anders te laten zijn? Een andere instelling mee te geven? etc.?
Moet een kind die je vegetarisch opvoed ook maar vlees gaan eten als opa en oma dat willen? Dat lijkt me niet. Jij als ouder bent diegene die bepaalt wat goed en fout is en waar je je kind aan wilt blootstellen. Het lijkt me hartstikke normaal om je kind te behoeden voor foute denkbeelden. Anders kan je beter gewoon meteen je kind in het diepe gooien zonder sturing op welk vlak dan ook.


Ja dat over opa/oma daar ben ik het mee eens. Ik zal er vast gezeik over krijgen aangezien ze allemaal vlees eters zijn en ze het een beetje onzin vinden. Maar ja als je Christelijk bent voedt je je kinderen hoogstwaarschijnlijk ook zo op. Vegetarisme is natuurlijk geen geloof maar wel een bepaalde manier van leven. Nou ja ze moeten het er maar mee doen! Tegen die tijd ben ik tenslotte de mama :) en ik houd voet bij stuk.
Het zou ook eigenlijk heel raar zijn als ik geen dieren eet omdat ik daar principieel op tegen ben en omdat ik denk dat het ongezond is voor een mens, maar dat ik het wel voer aan mijn kind.

Gwennepen

Re:Dierentuinen
« Reactie #348 Gepost op: 31 augustus 2006, 09:32:15 »
Ik vind het geen vergelijking,enge films of de dierentuin.Je kind wordt er mi echt geen beter mens van als je zulke dingen gaat verbieden of iets anders laat doen dan zijn/haar vriendjes.Inderdaad traumagegarandeerd.Voor een kind is het belangrijk om er bij te horen.En binnen dat erbij horen kan je hem/haar best leren/stimuleren keuzes te maken.

Beste Gwennepen, ook al doe je overal aan mee, ga je het kind alles laten doen om erbij te horen of laat het kind zelf die dingen beslissen om erbij te horen. Als je er buiten valt, dan val je er gewoon buiten. Daar kan geen dierentuin ofzo bij helpen.

Daarnaast is het wel een goede vergelijking, want het betreft in essentie hetzelfde. Jij als ouder verbied iets waar je principieel tegen bent, waar je het kind nog niet voor wilt laten kiezen of denkt dat het kind daarvoor kan kiezen. Het is de opvoeding die je je kind wilt meegeven. Is het fout om je kind anders te laten zijn? Een andere instelling mee te geven? etc.?
Moet een kind die je vegetarisch opvoed ook maar vlees gaan eten als opa en oma dat willen? Dat lijkt me niet. Jij als ouder bent diegene die bepaalt wat goed en fout is en waar je je kind aan wilt blootstellen. Het lijkt me hartstikke normaal om je kind te behoeden voor foute denkbeelden. Anders kan je beter gewoon meteen je kind in het diepe gooien zonder sturing op welk vlak dan ook.


Beste draakje
Wat fijn dat je me helpt met de opvoeding van mijn kinderen. ;)
Als ik jou bijdrages aan het forum lees heb ik vaak de neiging om eroverheen te lezen.Dat doe ik niet maar ik heb dan wel zoiets van duh.Ik vind het op zo,n dusdanig drammerige manier geschreven dat ik als vegetariër zelfs de neiging heb om stante pede naar de slager te rennen om de grootste braadworst verkrijgbaar.Juist .Het tegenovergestelde van jou bedoelingen.Zo werkt het met volwassenen en zo werkt het zeker ook met kinderen.Ik wil hiermee niet zeggen dat je geen mening mag hebben over allerlei zaken met betrekking tot dieren en de natuur.Maar dat je met  gedram niet de wereld kan verbeteren.Om er nog even een cliché tegenaan te gooien;Je vangt meer vliegen met honing dan met azijn. :)

Dee

Re:Dierentuinen
« Reactie #349 Gepost op: 31 augustus 2006, 09:45:45 »
Ik vind het op zo,n dusdanig drammerige manier geschreven dat ik als vegetariër zelfs de neiging heb om stante pede naar de slager te rennen om de grootste braadworst verkrijgbaar.
Dat heb ik ook! ;D

Harry

Re:Dierentuinen
« Reactie #350 Gepost op: 31 augustus 2006, 09:47:22 »
Daar kan Draakje niets aan doen, Gwennepen. Het is allemaal de schuld van de boze slechte volwassenen, met name de zuivelindustrie speelt een prominent slechte rol in de opvoeding van onze kinderen. ;)

Dee

Re:Dierentuinen
« Reactie #351 Gepost op: 31 augustus 2006, 09:49:18 »
Niet alleen in de opvoeding van onze kinders, hoor! Neem nu de dingen die onder de Wet van Murphy,zouden vallen, die zijn eigenlijk allemaal terug te brengen tot de schuld van de zuivelindustrie...

Harry

Re:Dierentuinen
« Reactie #352 Gepost op: 31 augustus 2006, 09:51:04 »
Als er iets mis kan gaan, zal het de schuld van de zuivelindustrie zijn.

Dee

Re:Dierentuinen
« Reactie #353 Gepost op: 31 augustus 2006, 09:53:15 »
Nee Harry, je begrijpt het verkeerd...niet if maar when.  ;D

Harry

Re:Dierentuinen
« Reactie #354 Gepost op: 31 augustus 2006, 09:56:49 »
Had ik ook maar intellectueel i.p.v. ambachtsman moeten worden. ;D
« Laatst bewerkt op: 31 augustus 2006, 10:02:17 door Meneer de Uil »

Offline Hausfrau

  • ****
  • 704
  • Geslacht: Vrouw
Re:Dierentuinen
« Reactie #355 Gepost op: 31 augustus 2006, 10:22:37 »
Als het over kinderen gaat bemoei ik me er ook maar even mee  ;D Ik als top-expert  :schater:

Ik ben zelf een principiële vegetariër, maar ik ga mijn principes niet opleggen aan mijn kinderen. In mijn geval eet papa ook vlees, dus ik vind het niet redelijk om hun dat te verbieden. Wel eten we zoveel mogelijk bio-vlees en 'wilde' vis (whateverthatmaybe) en eten we steeds regelmatiger vega.
De vergelijking: ik ben ook een principiële non-alcoholica, maar mijn kinderen mogen over een jaartje of 10-15 best van mij wat drinken (alles met mate natuurlijk  :rasta:) en roken moeten ze na hun 16e ook zelf uitzoeken. Ik ga ze uiteraard op de hoogte stellen van alle risico's etc. maar bij mijn ouders werkte dat ook: stiekem roken, totdat het mocht, want toen was het niet spannend meer.
Aldus ik ben fervent aanhanger van de omgekeerde psychologie!

Ik wil gewoon dat het verstandige volwassenen worden en ik denk niet dat ze dat worden als alles voor ze bepaald wordt. Bij mij komen ze in aanraking met alles en laat ze zelf maar kiezen.
Ander voorbeeld: ik ben totaal niet kerks, niet zo opgevoed, en ik voel me niet aangetrokken tot een geloof, maar laatstelijk waren we in een kerk en toen heb ik wel het hele verhaal aan de oudste uitgelegd (aan de hand van de plaatjes, want dan is het net een stripboek :heehee:). Dat heb ik trouwens ook gedaan toen iemand doodging. Want ik weet ook geen goed antwoord als er gevraagd word: waar ga je heen als je doodgaat. En ik merk dat zij er toch wel mee bezig is op haar manier. En wil zij een keer naar de kerk, gaan we toch.

Om toch  nog even het topic te beroeren: wij hebben een jaarkaart voor de dierentuin, die ze overigens goed aan het verbouwen zijn. Zo zijn de chimpansees vertrokken om de oerang-oetangs meer ruimte te geven bijvoorbeeld. En ja, daar heb ik gemengde gevoelens over, maar er zijn hier dit jaar wel 3 olifantjes geboren en dat is haast meer dan in het wild (bij wijze van dan) en hier worden grote schildpadden gekweekt, HELE grote.
Hoor wie klopt daar kinders???

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Dierentuinen
« Reactie #356 Gepost op: 31 augustus 2006, 12:29:35 »
Beste draakje
Wat fijn dat je me helpt met de opvoeding van mijn kinderen. ;)
Als ik jou bijdrages aan het forum lees heb ik vaak de neiging om eroverheen te lezen.Dat doe ik niet maar ik heb dan wel zoiets van duh.Ik vind het op zo,n dusdanig drammerige manier geschreven dat ik als vegetariër zelfs de neiging heb om stante pede naar de slager te rennen om de grootste braadworst verkrijgbaar.Juist .Het tegenovergestelde van jou bedoelingen.Zo werkt het met volwassenen en zo werkt het zeker ook met kinderen.Ik wil hiermee niet zeggen dat je geen mening mag hebben over allerlei zaken met betrekking tot dieren en de natuur.Maar dat je met  gedram niet de wereld kan verbeteren.Om er nog even een cliché tegenaan te gooien;Je vangt meer vliegen met honing dan met azijn. :)

Dank je.. als je dit als drammerig leest, dan moet je maar niet de wijde wereld in gaan. Maar goed.. mag je vinden natuurlijk. Ik vind het alleen erg dubbel als ouders bang zijn dat ze opdringerig zijn naar hun kinderen etc, terwijl ieder voor zich de opvoeding van een kind bepaald. Dat bepalen geen opa's en oma's of de scholen, dat doet de ouder. En dat is wat ik duidelijk maak hierboven. Ik vind veelal de 'druk' spreken van de maatschappij.

Stem op de Partij voor de Dieren

Gwennepen

Re:Dierentuinen
« Reactie #357 Gepost op: 31 augustus 2006, 12:46:36 »
Ik vind het erg dubbel dat jij uitmaakt dat ik niet zelf bepaal wat me goed of slecht lijkt voor m,n kinderen.Daar kan ik hoe dan ook pas veel later over oordelen.En dat geldt voor iedereen.Volkert v/d G z,n moeder had het vast ook niet zo bedoeld.Ik voel totaal geen druk van de maatschappij in mijn beslissingen mbt de kinderen en word ook nogal eigenzinnig gevonden door mijn omgeving hierin.dus het zal wel loslopen.Ik vind eigenlijk meer dat jij druk op mij probeert uit te oefenen.Hou ik niet zo van.

Re:Dierentuinen
« Reactie #358 Gepost op: 31 augustus 2006, 12:48:55 »
Dat bepalen geen opa's en oma's of de scholen, dat doet de ouder.

Opa's en oma's moeten ook door de ouder opgevoed worden natuurlijk.
En leraren.
En alle vriendjes en vriendinnetjes van je kinderen als je toch bezig bent.

Of nee, je kan je kinderen eigenlijk maar het beste in de kelder wegstoppen zodat je zeker weet dat ze met niks verderfelijks in aanraking kunnen komen.

Wie heeft jou eigenlijk ooit in de wijde wereld durven loslaten?
« Laatst bewerkt op: 31 augustus 2006, 12:49:36 door Sint @ñneke »
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Dierentuinen
« Reactie #359 Gepost op: 31 augustus 2006, 13:50:54 »
Ik vind het erg dubbel dat jij uitmaakt dat ik niet zelf bepaal wat me goed of slecht lijkt voor m,n kinderen.Daar kan ik hoe dan ook pas veel later over oordelen.En dat geldt voor iedereen.Volkert v/d G z,n moeder had het vast ook niet zo bedoeld.Ik voel totaal geen druk van de maatschappij in mijn beslissingen mbt de kinderen en word ook nogal eigenzinnig gevonden door mijn omgeving hierin.dus het zal wel loslopen.Ik vind eigenlijk meer dat jij druk op mij probeert uit te oefenen.Hou ik niet zo van.

Tuurlijk bepaal je het zelf. Ik geef alleen maar aan dat je als ouder de controle hebt, dat je altijd beslissingen maakt voor het kind. Dus dan is het toch niet raar als je kinderen ergens niet naar toe laat gaan als JIJ dat niet wil?
Stem op de Partij voor de Dieren