Vegatopia Forum

Moestuin

sanop001

Re:Moestuin
« Reactie #320 Gepost op: 02 september 2004, 00:12:40 »
Van het weekend pompoenen en aardappelen geoogst. En dat in mijn kleine achtertuin. Ik ben naar  de notaris geweest voor de oprichting van Stichting Proeftuin. In de toekomst hoop ik meer
te gaan telen.

De stichting heeft tot doel:

1. Opzetten en stimmuleren van biologische land-en tuinbouw, die op geen enkele wijze gebruik maakt van bemesting met dierlijke stoffen.
2. Mensen kennis laten maken met deze veganistische vorm van biologische landbouw door het organiseren van allerlei activiteiten.
3. Zinvolle dagbesteding geven aan mensen die in de maatschappij niet mee kunnen komen.

De stichting wil haar doelen verwezelijken door:

1. Aankoop van grond en gebouwen
2. Door samen te werken met organisaties die zich bezig houden met biologische landbouw,
natuur & milieu, gehandicaptenzorg, gezondheidszorg & maatschappelijke dienstverlening.

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
  • Geslacht: Man
« Reactie #321 Gepost op: 02 september 2004, 20:07:36 »
Is dat serieus?
Ontstaat er dan niet verwarring met de Nationale Proeftuin...
http://www.nationaleproeftuin.nl/proeftuin/default.asp
« Laatst bewerkt op: 02 september 2004, 20:08:49 door Lovel¤cker »
de tuin: dat ben ik

sanop001

« Reactie #322 Gepost op: 02 september 2004, 23:09:33 »
Is dat serieus?
Ontstaat er dan niet verwarring met de Nationale Proeftuin...
http://www.nationaleproeftuin.nl/proeftuin/default.asp
Heel serieus! Van de Nationaleproeftuin had ik nog niet eerder gehoord, maar ik denk dat het met de verwarring wel mee zal vallen.

Offline Amarillo

• Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • 3.233
« Reactie #323 Gepost op: 08 september 2004, 15:40:46 »
Van de inmiddels wel vier (jeuj!) volgroeide tomaatjes in onze tomatenplant, is er al eentje flink aan het rijpen. Zie toch eens wat een groene vingers, hier! 8)
Er zitten zelfs al nieuwe babytomaatjes aan de plant, maar ik moet nog zien hoe ver die komen voor de herfst.

Verder hebben we korianderzaad en mosterdzaad uit eigen tuin, wat leuk is, en ook minihoeveelheidjes bruine bonen en linzen, te weinig om echt iets mee te kunnen.

De pompoen is mislukt. Paprika en peper doen ook niks.

Nouja, we hebben weer leuk buiten gespeeld, afgelopen lente/zomer. :)
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline fem fatale

• Forumkenner 2010 en 2012
  • 7.160
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
« Reactie #324 Gepost op: 08 september 2004, 15:46:49 »
omdat de munt t niet deed, heb ik zaadjes van de sweetbite pepper bij de paarse basilicum gegooid, en nu verheffen zich drie van die zaadejs, met daaronder een ieniemieniesteeltje  :D
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
« Reactie #325 Gepost op: 08 september 2004, 17:50:04 »
Dat wordt niets nu de dagen korter worden. Misschien wordt het nog wat als je ze in een ruimte kunt laten overwinteren waar het tussen de 5 en 10 graden wordt.
Ik heb toevallig ook wat zaadjes bewaard na het eten van: die ga ik in februari op de vensterbank zaaien in arme grond.

Offline fem fatale

• Forumkenner 2010 en 2012
  • 7.160
    • fatalefem
« Reactie #326 Gepost op: 08 september 2004, 20:58:49 »
ze wonen op mijn bureau, geen idee hoe warm t daar is in de winter, maar als t te koud wordt dan gaat de verwarming aan
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
« Reactie #327 Gepost op: 11 september 2004, 20:21:10 »
Twee appelbessen gekocht (Aronia): de bloemetjes in mei zijn leuk, het blad is supergewoon, maar heeft een prachtige herfstkleur en de bessen schijnen heerlijk te zijn. Plant kan vocht, schaduw en strenge koude hebben. Wordt in Scandinavië daarom veel geplant, schijnt. Hoop volgend jaar te kunnen melden hoe de bessen smaken  :)
Ben op zoek naar zaad van Eeuwige moeskool. Vreeken zal het wel hebben, maar de zaadcatalogus staat nog niet op het net.

Het was een heel leerzaam jaar. Sommige planten voor herhaling vatbaar, andere niet. Ik doe alleen de succesnummers opnieuw en ik wil zeker doperwtjes planten, want die uit een potje smaken zoetig en hebben de substantie van snot.
« Laatst bewerkt op: 11 september 2004, 20:23:09 door Lovel¤cker »

Offline bambi

• 5.560
« Reactie #328 Gepost op: 12 september 2004, 11:51:43 »
niet op te eten hoor, maar ik wil wat heideplantjes planten. De grond hier is echter voornamelijk klei. Weet iemand of dat goed gaat / wat ik toe kan voegen?
bedankt.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Carla

• 259
« Reactie #329 Gepost op: 12 september 2004, 14:21:51 »
Het was een heel leerzaam jaar. Sommige planten voor herhaling vatbaar, andere niet. Ik doe alleen de succesnummers opnieuw en ik wil zeker doperwtjes planten, want die uit een potje smaken zoetig en hebben de substantie van snot.

Dat geldt hier ook: een heel leerzaam jaar.
Hoewel de doperwtjes en de kapucijners geen succes waren gaan we ze volgende keer toch weer zaaien, want alles dat op de bedden groeit waar eerst peulvruchten stonden, groeit werkelijk als kool. Het zijn echt ontzettend goede grondverbeteraars. Alleen daarom al de moeite waard.

Offline Carla

• 259
« Reactie #330 Gepost op: 12 september 2004, 14:26:08 »
niet op te eten hoor, maar ik wil wat heideplantjes planten. De grond hier is echter voornamelijk klei. Weet iemand of dat goed gaat / wat ik toe kan voegen?
bedankt.

Is hei niet een plantje dat erg lijdt onder de zure regen en daardoor haast aan het uitsterven is ? De grond zou dan niet te zuur moeten zijn.
Ik zou denken dat hei een zanderige grond nodig heeft, (de Veluwe en Lage Vuursche en andere plekken waar hei voortkomt zijn meen ik zandgronden) dus misschien de kleigrond mengen met flink wat zand?

Offline bambi

• 5.560
« Reactie #331 Gepost op: 12 september 2004, 14:36:20 »
te zuur, daar had ik nog niet bij stil gestaan...  Dan helpt kalk, toch? ons park heeft mooie schelpenpaadjes....
En zand had ik ook al bedacht, maar het blijft lastig dat ik niet precies weet hoe ik deze plantjes blij maak.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Brent

• 600
« Reactie #332 Gepost op: 13 september 2004, 08:31:08 »
Tegen de zuidelijke kant van het huis hebben we uiteindelijk Vitis Boscoop (blauwe druiven)geplant. Tegen de garage laten we wilde wingerd groeien.
G. gaat een gratis compostcursus van de stad volgen en krijgt er helemaal voor nix zo'n groot compostvat bij :ylsuper:

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
« Reactie #333 Gepost op: 13 september 2004, 09:42:57 »
te zuur, daar had ik nog niet bij stil gestaan...  Dan helpt kalk, toch?

Als je heideplantjes gauw dood wilt hebben, zet je ze op zware kleigrond en vergiftig je ze met kalk.
Heide houdt juist van zure grond, reden waarom ze in de duinen ten zuiden van Bergen niet groeien(kalk) en ten noorden van juist wel (kalk uitgespoeld).
Ze houden inderdaad van wat zanderige grond. O.h.a.: in veel families van planten, zijn er buitenbeentjes. Maar een heide die van kalk houdt, ken ik niet. Je maakt het jezelf moeilijk met heide op klei. Zware klei, zou ik het niet doen. Lichtere klein: het beste is veel zand en turf door de grond. Thee en koffieresten zijn goed, compost o.h.a. ook om de bodem losser te maken vooral in dit geval.
Heideplantjes zijn deze week in de aanbieding bij AH, ik weet niet welke. Zullen wel winterbloeiers zijn. Als je een groter stuk met heide zet, zijn voorjaarsbloeiers erbij een optie.
Ik vind heide zelf alleen mooi als het gehele tuintje "heide" uitstraalt. Wat lage blauwkleurige grasjes, aardige conifeertjes misschien, een pierus en bergthee e.d. Zet ook een Pernettya-mannetje...dan kom ik elk jaar stuifmeel bietsen  ;)
Heidewortels kunnen zeer slecht tegen beschadigingen: dan krijg je dode, bruine stukken. Dus uitkijken met schoffelen en maaien.

Wat vind je mooi aan heide? Misschien weet ik een alternatief dat het beter zal doen op klei.
« Laatst bewerkt op: 13 september 2004, 09:46:05 door Lovel¤cker »

Offline Carla

• 259
« Reactie #334 Gepost op: 13 september 2004, 14:08:47 »
Hoe zat het dan met die zure regen en uitstervende hei ?

Offline Carla

• 259
« Reactie #335 Gepost op: 13 september 2004, 14:12:06 »
En jawel hoor, m'n spercieboontjes komen langzaam maar zeker onder de zwarte luizen te zitten.
Ik probeer de ramp nog te keren door iedere dag de luizen eraf te sproeien met water.
Iemand nog een zachtaardig idee wat ik kan doen ?

Kiwi

« Reactie #336 Gepost op: 13 september 2004, 14:23:23 »
Lieveheersbeestjes!

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
« Reactie #337 Gepost op: 13 september 2004, 14:37:52 »
Hoe zat het dan met die zure regen en uitstervende hei ?
Ik weet het niet precies wat je bedoeld? Ik weet wel dat er een groot probleem is met planten i.h.a. die op arme grond groeien: dat er voedingsstoffen mee komen met de regen, waardoor bijvoorbeeld op de heidevelden o.a. het pijpestrootje het heel goed gaat doen en heideplanten  gaat verdringen. Verder krijgen door niet-begrazen, niet afplaggen of branden van heide struiken en bomen een kans. De natuur streeft naar het optimale stadium(in dit geval: bos) en heide is in die zin onnatuurlijk.

Offline Carla

• 259
« Reactie #338 Gepost op: 13 september 2004, 14:44:15 »
Lieveheersbeestjes!

[off topic aan]Hee, ben je weer terug van vakantie ?, Leuk geweest ? [off topic uit]
Er zitten al hele grote mieren bij (die ook prikken :( ) Misschien dat die de lieveheersbeestjes weghouden. Mieren gebruiken luizen geloof ik als melkkoetjes, dus dat schiet niet op in de preventie.....

Offline Carla

• 259
« Reactie #339 Gepost op: 13 september 2004, 14:45:56 »
Ik weet wel dat er een groot probleem is met planten i.h.a. die op arme grond groeien: dat er voedingsstoffen mee komen met de regen, waardoor bijvoorbeeld op de heidevelden o.a. het pijpestrootje het heel goed gaat doen en heideplanten  gaat verdringen.

Misschien was dat het wat ik bedoelde. Van de klok en de klepel enzo......