Vegatopia Forum

Poll

Is jouw partner vegetariër?

Ja
63 (25.6%)
Nee
112 (45.5%)
Ik heb geen partner
71 (28.9%)

Totaal aantal stemmen: 89

Als je vriend of vriendin vlees eet

0 leden en 18 gasten bekijken dit topic.

Offline Twilightje

  • ***
  • 299
  • Geslacht: Vrouw
Re:Als je vriend of vriendin vlees eet
« Reactie #320 Gepost op: 14 april 2006, 23:17:25 »
Ik dacht dat mijn vriend mijn keuze respecteerde. Als ik kook voor hem eet hij ook gewoon wat de pot schaft en vindt hij het wel lekker. Maar de laatste tijd krijg ik altijd de opmerking als ik verkouden ben of wat duizelig: 'Dat is omdat je geen vlees eet.' etc. Vervelend.  :-\

Offline bambi

  • ******
  • 5.560
  • Geslacht: Vrouw
Re:Als je vriend of vriendin vlees eet
« Reactie #321 Gepost op: 15 april 2006, 10:11:46 »
Ik dacht dat mijn vriend mijn keuze respecteerde. Als ik kook voor hem eet hij ook gewoon wat de pot schaft en vindt hij het wel lekker. Maar de laatste tijd krijg ik altijd de opmerking als ik verkouden ben of wat duizelig: 'Dat is omdat je geen vlees eet.' etc. Vervelend.  :-\

Dan heb ik een leuke voor je:
je hebt wellicht mijn lijst met verboden voedsel gezien. Ik zei tegen de KNO arts dat ik ook nog eens liever geen vlees eet. Als het moet, doe ik het wel maar dat ik liever met een dietist ga kijken hoe ik het vorm ga geven.
Antwoord: ook met mijn lijst moet vego kunnen zonder tekorten.
conclusie: als jij nog wel alle groenten en fruit eet, moet het zeker lukken!
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Als je vriend of vriendin vlees eet
« Reactie #322 Gepost op: 15 april 2006, 10:14:43 »
je hebt wellicht mijn lijst met verboden voedsel gezien. Ik zei tegen de KNO arts dat ik ook nog eens liever geen vlees eet. Als het moet, doe ik het wel maar dat ik liever met een dietist ga kijken hoe ik het vorm ga geven.
Antwoord: ook met mijn lijst moet vego kunnen zonder tekorten.
Dat dacht ik ook, die lijst van jou te zien. De lastige dingen waren vooral dingen die iedereen, of je nou wel of geen vlees eet, zou moeten eten. En dan natuurlijk tomaat. Potdorie, tomaat, geen fatsoenlijke rode saus meer te maken.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Birdy

Re:Als je vriend of vriendin vlees eet
« Reactie #323 Gepost op: 18 mei 2007, 15:41:44 »
ik heb 'ja' gezegd op d epoll maar mijn vriend noemt zichzelf niet echt vegetarier aangezien hij wel vlees of vis eet als hij ergens anders gaat eten, zeker als dit onaangekondigd gebeurt. Als hij echter weet dat hij bij mensen is die zelf vaak vleesloos eten zal hij daar wel naar vragen. Bij mij krijgt hij nooit vlees maar zo'n 3X per jaar eet hij wel een half blikje tonijn bij het eten (die andere helft is voor de huisdieren)

Suus

Re:Als je vriend of vriendin vlees eet
« Reactie #324 Gepost op: 18 juni 2007, 13:31:58 »
Mijn vriend is wel een vleeseter (hij eet niet heel vaak vlees ongeveer 2x mnd). Ik heb hem nooit gevraagd om ook te stoppen met vlees. Ik vind dat een keuze die je voor jezelf moet maken en niet voor je gemaakt moet worden. Wel heb ik hem gevraagd dat als hij vlees koopt of hij biologisch vlees wil kopen. Hij vond dat geen probleem en doet dat ook altijd  :D
Ik heb nooit opmerkingen gekregen van hem ofzo. Hij vind het juist heel goed van me dat ik me er zo aan hou en er voor ga. Dus voor ons maakt het niets uit dat hij vlees eet en ik niet  :D

fairy

Re:Als je vriend of vriendin vlees eet
« Reactie #325 Gepost op: 23 juni 2007, 16:16:39 »
Mn vriend is geen veggie en ik moet toegeven dat ik daar best wel moeilijk vind. Tot nu toe is het nog geen breekpunt geweest. Ik vraag hem ook om biologisch te kopen,maar dat doet hij eigenlijk zelden, daarvoor moet ie naar een andere supermarkt en dat is te lastig. Maar ja, je kan niemand dwingen. Helaas  :angel:

Offline Roodbaard

  • ***
  • 260
  • Geslacht: Vrouw
Re:Als je vriend of vriendin vlees eet
« Reactie #326 Gepost op: 26 juni 2007, 16:08:38 »
Als mijn vriend bij mij eet, krijgt hij vegetarische hap. Als hij vlees wil eten is dat prima, maar dan moet hij het zelf kopen. Ik heb één keer geprobeerd vlees voor hem te halen, maar toen ik in de winkel bij het vleesschap stond, wist ik niet meer wat ik nou moest, ik werd er gewoon verdrietig van.

Als ik bij hem eet (hij woont nog bij zijn ouders) kookt zijn moeder, die maakt dan meestal een vegaburger of wat extra groente voor me, in een apart pannetje. Dat is nooit een probleem geweest.

Soms vraag ik me wel eens af hoe het zou gaan als we samenwonen. Maar aangezien dat nog wel een tijdje zal duren, wil ik me daar nog niet te druk om maken, dat zien we dan wel weer.

Mijn beste vriendin komt ook wel eens eten, zij neemt dan meestal voor zichzelf een vleesje mee (net zoals ik een vegaburgertje voor mezelf meeneem als ik bij haar eet).

Vlees doe ik trouwens in dezelfde pan als mijn nepvlees. Het scheelt een beetje afwas en ook een gaspitje. Zolang het vlees is dat niet druipt, bloedt of mijn veganepvlees anderszins vies/vlezig maakt, vind ik dat acceptabel.
In het ruisen van de wind hoor ik melodieën lang verloren, in de stemmen van het woud hoor ik liederen van het onterfde land.

Gwennepen

Re:Als je vriend of vriendin vlees eet
« Reactie #327 Gepost op: 26 juni 2007, 17:23:01 »

Vlees doe ik trouwens in dezelfde pan als mijn nepvlees. Het scheelt een beetje afwas en ook een gaspitje. Zolang het vlees is dat niet druipt, bloedt of mijn veganepvlees anderszins vies/vlezig maakt, vind ik dat acceptabel.

Vind je? Ik vind dat ongeveer net als dit, een beetje van dezelfde nietzolekkerheid.

Sinds ik vegetariër ben stuit ik steeds vaker op het volgende:

- Als ik op school een tosti bestel, wordt de ham er tussenuit gevist en weggegooid. Ik krijg dan weliswaar een vleesloze tosti, maar er is als nog vlees voor gebruikt (tosti's worden hier gemaakt van voorverpakte broodjes).

- Als ik een pizza hawaii bestel, krijg ik een pizza waar het vlees van af is gepulkt. Dat vlees wordt dan weggegooid. Zelfde verhaal dus.

- Als je bij McDonald's een tonijnsalade bestelt zonder tonijn (maar mèt maïs, ei en olijven) krijg je die wel, maar wordt 'achter de schermen' die tonijn in de prullenbak gekiept.

Hoe gaan jullie hier mee om? Ik weet dat dit iets is waar iedereen zijn eigen mening over heeft en er op zijn eigen manier mee om gaat, maar ik ben er gewoon nieuwsgierig naar. Tosti's op school en tonijnsalade bij de Mac (kipsalades zonder kip zijn daar overigens wel okee) bestel ik niet meer, als ik pizza bestel vraag ik of ze een aparte pizza voor me willen maken ipv alleen de ham van een bestaande pizza af te vegen.

Aan de ene kant wens ik soms dat ik dit niet wist, dat zou me een hoop gedoe besparen. Het maakt me ook kwaad dat horecabedrijven denken dat producten vegetarisch zijn als je het vlees in de prullenbak gooit in plaats van op de pizza. Het dier is er alsnog voor gedood en verkocht. Soms denk ik dan: 'dan maakt het ook niet uit dat ik vegetariër ben, dan kan ik het net zo goed wèl opeten, anders gooien ze het toch maar weg.'

Offline Roodbaard

  • ***
  • 260
  • Geslacht: Vrouw
Re:Als je vriend of vriendin vlees eet
« Reactie #328 Gepost op: 26 juni 2007, 17:31:28 »
Ik vind er wel degelijk verschil in zitten.

In het eerste stuk eet ik geen vlees, mijn vriend of vriendin wel. Uit gemakzucht pleuren we vlees en nepvlees bij elkaar in de pan (maar alleen als er geen bloed of iets anders vlezigs op het nepvlees komt, van een beetje paneermeel dat van de kipschnitzel op mijn valess belandt, ga ik niet dood).

In het tweede stuk gaat het niet zozeer over smaak, maar over of er een dier voor mijn maaltijd wordt gedood of niet. Voor de tonijn maakt het niet meer uit of hij in mijn maag belandt of in de prullenbak van McDonald's, voor het varken maakt het niet uit of hij tussen mijn tosti belandt of in de prullenbak van de schoolkantine. Ik heb dan dus 2 opties: Het product eten (al dan niet met vlees, voor dat dier maakt dat toch niet uit) of het product niet eten. Aangezien ik vegetariër ben omdat ik niet wil dat er een dier wordt gedood voor mijn eten, kies ik voor het laatste.
« Laatst bewerkt op: 26 juni 2007, 17:42:32 door Roodbaard »
In het ruisen van de wind hoor ik melodieën lang verloren, in de stemmen van het woud hoor ik liederen van het onterfde land.

Gwennepen

Re:Als je vriend of vriendin vlees eet
« Reactie #329 Gepost op: 26 juni 2007, 17:38:24 »
Oké, principieel zit er wel verschil in. Het was ook niet zo dat ik je wou pakken op niet consequent zijn oid hoor. :) Maar het zou bij mij zelf niet in me opkomen om mijn vegadingetje naast wat voor vleesprodukt dan ook in een pan te leggen, ik vind het gewoon niet zo'n smakelijk idee, ook al zal je bij iets gepaneerds er niet zoveel van merken.

Offline Roodbaard

  • ***
  • 260
  • Geslacht: Vrouw
Re:Als je vriend of vriendin vlees eet
« Reactie #330 Gepost op: 26 juni 2007, 17:46:09 »
Oké :)  En inderdaad, ik doe het alleen bij gepaneerde/droge zooi, een bloedende karbonade naast mijn woktofu lijkt me persoonlijk ook niet echt fris.
In het ruisen van de wind hoor ik melodieën lang verloren, in de stemmen van het woud hoor ik liederen van het onterfde land.

Offline Lona

  • ****
  • 812
  • Geslacht: Vrouw
Re:Als je vriend of vriendin vlees eet
« Reactie #331 Gepost op: 26 juni 2007, 18:52:34 »
Oké, principieel zit er wel verschil in. Het was ook niet zo dat ik je wou pakken op niet consequent zijn oid hoor. :) Maar het zou bij mij zelf niet in me opkomen om mijn vegadingetje naast wat voor vleesprodukt dan ook in een pan te leggen, ik vind het gewoon niet zo'n smakelijk idee, ook al zal je bij iets gepaneerds er niet zoveel van merken.

ben ik het mee eens, net als ik niet wil dat mn vega bbq spulletjes op de plek terecht komen waar vlees lag...
"It does not do to dwell on dreams and forget to live". Dumbledore. :witch2:

Suus

Re:Als je vriend of vriendin vlees eet
« Reactie #332 Gepost op: 27 juni 2007, 19:53:33 »
Hmm nee dat lijkt me ook niet echt lekker.  :( Als mijn vriend vlees wil eten dat bakt hij dat maar in een andere pan. En het vlees ligt ook niet op hetzelfde bordje als mijn vegaburger ofzo als we het willen bakken. Ik vind dat gewoon geen lekker idee..

Offline Agnesje

  • ***
  • 278
  • Geslacht: Vrouw
Re:Als je vriend of vriendin vlees eet
« Reactie #333 Gepost op: 09 augustus 2007, 09:23:12 »
ik eet nu bijna een jaar geen vlees meer... gisteren verbaasde mijn vriend zich erover ( er was nl. een kookprogramma op de BBC met de Hairy Bikers die nogal aan de spek enzo gingen, en ik was vroeger gek op spek !) dat ik helemaal geen spek meer eet en sowieso geen vlees meer en of ik er geen behoefte aan had, en of het water mij niet in de mond zou lopen bij het zien van een lekker gebakken stukje spek... tis gek, ik had zelf ook gedacht dat ik vooral spek zou missen, maar ik heb er helemaal geen behoefte aan.. alleen de eerste weken misschien een beetje... het is me gewoon echt tegen gaan staan, vlees... moet ook zeggen dat ik me zoveel beter voel, had altijd heel veel last van mijn darmen en ik weet niet of 't door het niet-vlees eten of door het minder koffiedrinken komt, maar ik voel me echt veel beter ! Het koken in twee pannetjes vindt ik trouwens wel eens onhandig, heb mijn vriendje nog niet over kunnen halen tot vegetarisch eten, ook al moet ik zeggen dat hij toch niet zo'n hele erge vleeseter is, hij eet eigenlijk alleen kip en soms vis.

Offline Nina V.

  • **
  • 51
  • Geslacht: Vrouw
    • Creatief op Commando
Re:Als je vriend of vriendin vlees eet
« Reactie #334 Gepost op: 16 augustus 2007, 19:58:21 »
Godzijdank is mijn vriend niet zo'n grote vleeseter. Er wordt hier thuis dus echt geen vlees klaargemaakt, no way dat er vlees in mijn pannen belandt! We eten 's avonds altijd vegetarisch. Als we buiten de deur eten, neemt mijn vriend soms iets met vlees. Het enige dat hij wel graag doet, is chorizo eten op brood, of ham. Dat doet hij alleen in het weekend. Daarna wordt er niet gezoend. ;D
Naar hem toe doe ik niet negatief over het weinige vlees dat hij eet, hoewel ik het soms wel moeilijk vind om hem vlees te zien eten. Ik weet gewoon wat voor een afschuwelijk leed hij naar binnen werkt. Af en toe vertel ik hem wel eens wat over de bio-industrie, en ik merk dat hij sinds een jaar sommige dingen ook laat staan. Dat is volgens mij beter dan 'als je niet stopt met het eten van vlees, dan maak ik het uit'. ;)

Ik denk dat het voor veel veggies als een soort religie is. Ik zou NOOIT een vriend kunnen hebben die er op staat om elke dag zijn stukje dierenleed te eten. Met zo iemand wil ik mijn leven niet delen, hoe lief of knap of bijzonder hij ook is.  

jarno

Re:Als je vriend of vriendin vlees eet
« Reactie #335 Gepost op: 23 september 2007, 19:51:57 »
Mijn lief eet alleen biologisch vlees, van huis uit, en ik lig er niet van wakker. Als we samen koken is het altijd vegetarisch, en ik weet dat ze never ever ever niet-bio vlees zou eten. Het is bij haar echt een kwestie van vlees gewoon te lekker vinden om het helemaal af te zweren, ik kan me daar best in vinden. Ik zat net nog een programma over de barbequecultuur in South-Carolina te kijken (Anthony Bourdain), en ik moet zeggen dat het kwijl me echt over de kin liep :P

Offline @rno

  • *****
  • 2.330
  • Geslacht: Man
Re:Als je vriend of vriendin vlees eet
« Reactie #336 Gepost op: 25 september 2007, 23:32:57 »
Als vlees niet lekker zou zijn.....
Maar wat blijft er aan smaak over als je alle sausjes en kruiden weg zou laten. Dus alleen het pure vlees.
En ga dan eens kijken of er alternatieven zijn.

Is vlees-eten net als roken? Mensen die roken hebben er meestal een hele (fantasie-)wereld om heen, die ze niet los kunnen laten.
Een barbeque, een "zoveel als je maar op kan"-sparerib, steengrillen..... Allemaal heel gezellig.
En eten moet vooral gezellig zijn, dus laat die vegetariër maar thuis blijven.
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Edda

Re:Als je vriend of vriendin vlees eet
« Reactie #337 Gepost op: 27 september 2007, 10:43:36 »

ik maak hooguit 1 maal per week apart voor hem vlees klaar
wil hij vaker, dan maakt hij het zelf
gaat wel in een aparte pan , maar das mee omdat ik zelf vrijwel geen burgers of andere aparte vleesvervangers klaarmaak die ene apart pannetje behoeven

Online Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.570
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Als je vriend of vriendin vlees eet
« Reactie #338 Gepost op: 27 september 2007, 11:04:21 »
Brrrr... Kristof (al zijn leven lang vegetariër, niet uit overtuiging, maar omdat hij het gewoon niet door zijn strot krijgt) heeft een blikje c*rned b**f gekocht. Zo eens per jaar (of zo) heeft hij ontzettend zin in een traditioneel Bremerhafens vissersgerecht - en dat maakt hij dan ook: Labskaus.

Ofschoon ik eigenlijk ook geen 100% overtuigde vegetariër ben, ril ik een beetje bij de gedachte dat hij vandaag zomaar ineens vl**s gaat eten. Het past gewoon niet, hij is vegetariër, hij kan gewoon geen zin in b**f hebben. Toch?
Gemüse ist mein Fleisch

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.319
Re:Als je vriend of vriendin vlees eet
« Reactie #339 Gepost op: 27 september 2007, 11:08:34 »
Misschien is hij wel zwanger :P

Nou ja, ik heb het af en toe ook wel zin in vlees, maar ik geef er niet aan toe omdat ik me niet kan voorstellen dat het echt lekker is. Ik denk dat het meer een herinnering aan iets van vroeger is ofzo.
« Laatst bewerkt op: 27 september 2007, 11:10:43 door LL de Ling »