Vegatopia Forum

Hoe braaf zijn jullie?

Offline Draek

• 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Hoe braaf zijn jullie?
« Reactie #300 Gepost op: 02 december 2006, 15:05:53 »
Ik ben strikt vegetarisch, [...] Gisteren paar stukjes vlees gegeten.

Huh?

beetje apart idd..

Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Nevyn

• 1.426
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #301 Gepost op: 02 december 2006, 15:56:36 »

En daarbij (niet als kritiek bedoeld want ik eet zelf ook eieren) waar de meesten vaak niet bij stil staan 'waarom blijft een kip steeds eieren leggen?' Juist, omdat ze steeds worden weggehaald. Ik heb zelf nooit een ei gelegd maar het lijkt me toch niet fijn om dit dagelijks een paar keer te moeten doen. Hmm, misschien moet ik mijn principes maar weer eens herzien.  ::)

Is dat zo? Ze blijven toch even goed leggen of je ze nou weghaalt of niet? Ik heb tenminste wel eens voor een stel kippen gezorgd, voor iemand die op vakantie was, en degene die de week daarvoor voor ze gezorgd had (ik was er toen zelf ook niet) was een beetje bang voor kippen en durfde de eieren niet te rapen als de kippen erop zaten. Er zaten toen dus 2 kippen te broeden op een enorm nest met eieren, ze waren gewoon vrolijk door gegaan met leggen.
« Laatst bewerkt op: 02 december 2006, 15:57:44 door Nevyn »

Offline Draek

• 4.449
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
« Reactie #302 Gepost op: 02 december 2006, 16:17:47 »
Is dat zo? Ze blijven toch even goed leggen of je ze nou weghaalt of niet? Ik heb tenminste wel eens voor een stel kippen gezorgd, voor iemand die op vakantie was, en degene die de week daarvoor voor ze gezorgd had (ik was er toen zelf ook niet) was een beetje bang voor kippen en durfde de eieren niet te rapen als de kippen erop zaten. Er zaten toen dus 2 kippen te broeden op een enorm nest met eieren, ze waren gewoon vrolijk door gegaan met leggen.

Kippen leggen van nature niet zoveel eieren.. dat is er in gefokt. De oerkip (de voorouder van de kip) legde er geloof een paar per jaar.
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Nevyn

• 1.426
« Reactie #303 Gepost op: 02 december 2006, 17:07:58 »
Nu ik er nog eens over nadenk, denk ik dat het ook kwam omdat andere kippen hun eieren er ook bij hadden gelegd, dan krijg je vanzelf wel een enorm nest met eieren natuurlijk.

Offline braam

• 460
« Reactie #304 Gepost op: 03 december 2006, 07:15:43 »
Ik ben strikt vegetarisch, [...] Gisteren paar stukjes vlees gegeten.

Huh?
Is natuurlijk met elkaar in tegenspraak, vandaar de uitleg tussen de 2 aangehaalde stukjes tekst. Het gebeurt me minder dan sporadisch het evenement past goed in dit topic vond ik

Offline Daphne

• 438
« Reactie #305 Gepost op: 03 december 2006, 10:54:43 »
Ik vind het nogal raar als je jezelf strikte vegetariër noemt, terwijl je er geen problemen mee hebt om, al is het sporadisch, dieren te eten.
Alles is veel voor wie niet veel verwacht (J.C. Bloem)

Offline Agnesje

• 278
« Reactie #306 Gepost op: 03 december 2006, 12:20:41 »
Eet je soms wel eens vlees wat je stiekem altijd heel lekker vond ...

Om nog maar eens op het begin terug te komen...vergeleken met de mensen op dit forum ben ik SUPERMAKKELIJK; ik eet nl. heel soms ook vis, en kaas, en bak wel eens mijn vegetarische ballekes in de pan waar net kip in is gebakken. Verder eet  ik vast ook wel produkten waar iets van vleesextract in verwerkt zit ( al probeer ik sowieso om zo min mogelijk gebruik te maken van poedertjes en zakjes e.d., meng liever zelf wat kruiden ) en gebruik ik ook zuivel, al ga ik wel voor de biologische melk/ei variant. Echter vergeleken met "de gemiddelde mens"  in mijn omgeving ben ik een SUPERMIERE-N....., want al die kennissen eten kroketten, worst, kippen, gehakten, e.d. bij het leven! en die gebruiken hele dagen van die pakjes/zakjes/dingetjes waar je alleen nog maar vlees bij hoeft te doen voor een complete maaltijd.. je weet wel...

Offline braam

• 460
« Reactie #307 Gepost op: 04 december 2006, 07:04:11 »
Ik vind het nogal raar als je jezelf strikte vegetariër noemt, terwijl je er geen problemen mee hebt om, al is het sporadisch, dieren te eten.
Je mag het raar vinden hoor.

Fovely

« Reactie #308 Gepost op: 06 december 2006, 10:21:03 »
Ik eet nooit vlees en nooit producten waar gelatine oid in zit. Ik let ook zo veel mogelijk op producten als koekjes ed, wat er allemaal in zit. Sinds kort zit ik op het HBO en dan moet je 's avonds wel ops chool eten. Dan gaan we naar de pizzeria, terwijl kaas eten eigenlijk ook tegen mijn principe is. Maar ik moet toch wat eten, dus heb besloten die ene avond in de week wel een keer moet zondigen om kaas te eten.  ;)

Offline bambi

• 5.560
« Reactie #309 Gepost op: 02 januari 2007, 23:51:33 »
Ik was buitenshuis wel eens onbraaf, maar ja, nu blijkt dat ham en spek ook selderij kan bevatten, vallen die dus sowiezo af.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #310 Gepost op: 03 januari 2007, 00:04:41 »
Dat is een hele rare zin voor op een vegetariersforum. Dat verwacht je eerder op een forum voor verstokte vleeseters.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Eelco

• Admin
  • 20.664
    • Mijn Homepage
« Reactie #311 Gepost op: 07 juni 2008, 20:54:22 »
gelukkig nam mijn vriend stoofvlees, dus dan kon ik enkele frietjes pikken.
En ben je dan niet bang voor 'infectiegevaar'? De frietjes liggen meestal naast en over het vlees. Of pik je voorzichtig een paar frietjes die aan de rand van het bord liggen?
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength

Offline greet

• 2.671
« Reactie #312 Gepost op: 08 juni 2008, 11:21:18 »
ze lagen in een apart kommetje  ;)

maar persoonlijk ben ik nogal makkelijk. ik pik anders wel ook frietjes van de rand van het bord. ook wel alleen als ik zie dat ze goed gescheiden zijn, hoor  :)  dat is soms lastig, inderdaad, dat ze niet gescheiden liggen. grmbl, dan hoeft het ook niet meer, maar ze zijn zoooo lekker... ach ja, ben beetje frietjes verslaaft  :-[
ook niet echt problemen met broodjes die naast vleesbroodjes hebben gelegen ofzoiets. zolang ze zelf maar niet vol preparé hangen.

Offline Ligfietsertje

• 1.633
« Reactie #313 Gepost op: 08 juni 2008, 11:55:49 »
En ben je dan niet bang voor 'infectiegevaar'? De frietjes liggen meestal naast en over het vlees. Of pik je voorzichtig een paar frietjes die aan de rand van het bord liggen?

Ik snap die angst voor 'infectiegevaar' niet zo.  Wat levert het immers op om rigide te proberen elke kans dat je eten misschien wel ooit eens onrechtstreeks een beetje in contact zou kunnen komen met vlees proberen te vermijden?

Er gaat geen beest minder door dood, het milieu wordt er niet beter, er worden niet minder granen verspild, ...

'k Besef natuurlijk dat iedereen zijn/haar grens anders trekt, dat het trekken van een grens onvermijdelijk is (ik begrijp dus dat mensen niet iets willen eten dat in vleessaus heeft gelegen)  en dat mijn grens niet 'de heilige correcte grens' is.

Maar met een fobische angst voor het binnenkrijgen van sporen van vlees maken mensen het mijn inziens zich vooral zichzelf moeilijk en het is zeker geen goede reclame voor vegetarisme.

Natuurlijk kan je mensen moeilijk hun fobieën kwalijk nemen en zijn er mensen die zich al misselijk voelen bij de gedachte dat ze mogelijk iets van vlees binnen zouden kunnen krijgen.  Maar een eerste stap om van een fobie af te geraken is toch wel het besef dat het een overdreven irrationele angst is.

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #314 Gepost op: 08 juni 2008, 12:35:50 »
Maar met een fobische angst voor het binnenkrijgen van sporen van vlees maken mensen het mijn inziens zich vooral zichzelf moeilijk en het is zeker geen goede reclame voor vegetarisme.
Ja, het is irrationeel dat ik op de vrijdagborrel geen blokje kaas pak dat op een stukje worst heeft gelegen, maar het belemmert me niet in de omgang met de collega's. Ergo: ik hoef niet van dat irrationele af.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Poek

• Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • 11.928
    • dimitri.org
« Reactie #315 Gepost op: 08 juni 2008, 12:43:34 »
Kaas met vleessmaak vind ik niet zo lekker...

Offline Ligfietsertje

• 1.633
« Reactie #316 Gepost op: 08 juni 2008, 12:48:17 »
Kaas met vleessmaak vind ik niet zo lekker...

Daar heb ik ook helemaal geen probleem mee.  Dat is dan ook een kwestie van smaak, niet van een fobische angst op 'mogelijk contact'.

Offline Ligfietsertje

• 1.633
« Reactie #317 Gepost op: 08 juni 2008, 12:58:40 »
Ja, het is irrationeel dat ik op de vrijdagborrel geen blokje kaas pak dat op een stukje worst heeft gelegen, maar het belemmert me niet in de omgang met de collega's. Ergo: ik hoef niet van dat irrationele af.

In zo'n situatie niet.  Maar als je zo ver gaat dat je niet wil dat er iets gebakken wordt in een pan waar men wel eens vlees in heeft gebakken, als je niet meer in restaurants wil gaan eten omdat er andere mensen vlees eten, als je nergens meer een broodje kaas wilt eten omdat het mes om de boter te smeren misschien wel gebruikt is geweest om de ham te snijden, ... dan maak je het vooral jezelf moeilijk en stuit je inderdaad vroeg of laat op een grens die een normaal sociaal leven sterk bemoeilijkt.

Wat overigens niet betekend dat ik het geen goede zaak zou vinden als firma's die zich met catering bezig houden, bedrijfsrestaurants, sommige familie, ... zich wat bewuster zouden mogen zijn van het feit dat veel vegetariërs het niet prettig vinden als hun vegetarisch eten 'besmet' geraakt met vlees, vis, ...

En dat mensen de grens van 'aanvaardbaar besmettingsgevaar' anders trekken dan ik, daar heb ik geen enkel probleem mee.  Maar als die mensen er een wedstrijd je 'kans op vleesbesmetting verminderen' van maken, dan vind ik het prettig als deze mensen beseffen dat ze dat dus niet doen voor de dieren, het milieu, ... maar enkel vanwege hun gevoelens en angsten.

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #318 Gepost op: 08 juni 2008, 13:04:09 »

In zo'n situatie niet.  Maar als je zo ver gaat dat je niet wil dat er iets gebakken wordt in een pan waar men wel eens vlees in heeft gebakken, als je niet meer in restaurants wil gaan eten omdat er andere mensen vlees eten, als je nergens meer een broodje kaas wilt eten omdat het mes om de boter te smeren misschien wel gebruikt is geweest om de ham te snijden, ... dan maak je het vooral jezelf moeilijk en stuit je inderdaad vroeg of laat op een grens die een normaal sociaal leven sterk bemoeilijkt.

Dan wordt het fpbisch, maar ik geloof niet dat het daarover ging in het aanvankelijke voorbeeld.

Offline Eelco

• Admin
  • 20.664
    • Mijn Homepage
« Reactie #319 Gepost op: 08 juni 2008, 14:36:27 »

Ik snap die angst voor 'infectiegevaar' niet zo.  Wat levert het immers op om rigide te proberen elke kans dat je eten misschien wel ooit eens onrechtstreeks een beetje in contact zou kunnen komen met vlees proberen te vermijden?
Het woord 'infectiegevaar' stond ook tussen aanhalingstekens - een teken dat het enigszins ironisch bedoeld was.

En inderdaad, ik eet geen friet dat mogelijk met vlees in contact is geweest, of een blokje kaas dat met een schijfje salami heeft geknuffeld. Niet uit panische angst of zo, maar gewoon omdat ik geen vleessmaak in mijn eten blief. Dat heeft verder niets met fobische angst te maken.
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength