Vegatopia Forum

Kookvragen

0 leden en 18 gasten bekijken dit topic.

Miriam

Re: Kookvragen
« Reactie #300 Gepost op: 01 maart 2006, 17:44:27 »
Ik ga vanavond curry maken, maar hoe krijg ik goede saus? Ik wil mijn groentetjes roerbakken, curry poeder erbij, en dan? Gewoon een flinke scheut water en in laten dampen? Of een nog flinkere scheut water en dan wat maizena of bloem erbij?

Offline Monique

  • *****
  • 3.427
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #301 Gepost op: 01 maart 2006, 18:13:25 »
Ik laat het vocht altijd gewoon indampen. Je kunt er ook evt. wat yoghurt of tomatenpuree doorroeren.

Offline Indira

  • ****
  • 520
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #302 Gepost op: 01 maart 2006, 22:12:18 »
of kokosmelk ofzo
Za Zemiata!

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re: Kookvragen
« Reactie #303 Gepost op: 02 maart 2006, 14:30:10 »
Hoe maak je zelf rijstmelk? Ik heb dat pas voor het eerst gedronken en vond het echt superlekker. Maar naast superlekker is het ook superduur, dus ik vroeg me af of het makkelijk zelf te maken is. Rijst heel, heel lang laten koken? Wat voor soort rijst heb je nodig?
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Aiko

Re: Kookvragen
« Reactie #304 Gepost op: 02 maart 2006, 16:00:42 »
Hoe maak je zelf rijstmelk? Ik heb dat pas voor het eerst gedronken en vond het echt superlekker. Maar naast superlekker is het ook superduur, dus ik vroeg me af of het makkelijk zelf te maken is. Rijst heel, heel lang laten koken? Wat voor soort rijst heb je nodig?

Zie dit. Je kunt melk maken van verschillende soorten rijst (zilvervlies, rode), granen (gerst), noten (amandel, chashew, walnoot) en bonen (sojabonen in ieder geval).

Hoofdzakelijk is het de granen of noten laten weken voor de duur van een uur of zes, zeven, acht (ook rijst; koken is op basis van een eenmalige ervaring niet zo geschikt: dat levert te waterig rijstmelk), dan enorm pureren, mengen met water, dit koken en na het koken de vaste delen uitzeven.

Makkelijker is het gewoon om daar een sojamelkmachine voor te nemen, denk ik. Als je de pure rijstmelk gemaakt hebt op smaak een beetje zout bijvoegen en wat lepels suiker. Puur is het weinig lekker.
« Laatst bewerkt op: 02 maart 2006, 16:03:10 door Aiko »

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re: Kookvragen
« Reactie #305 Gepost op: 02 maart 2006, 22:02:00 »
Aha, dank je.

Maar die lepels suiker: die zitten ook niet in Rice Dream.

Daar zit alleen dit in:

Ingredients
Filtered water, rice (14%), cold-pressed sunflower oil, calcium carbonate, sea salt.

Denk je dan dat het lukt om iets vergelijkbaars met Rice Dream te maken (omdat je zegt dat het puur weinig lekker is) of kan ik beter gaan sparen?
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #306 Gepost op: 02 maart 2006, 22:17:26 »
Ik ga vanavond curry maken, maar hoe krijg ik goede saus?

Waarom heeft de Curryking nog niet gereageerd  :-\
,,,,فلافل

Aiko

Re: Kookvragen
« Reactie #307 Gepost op: 02 maart 2006, 22:25:04 »
Denk je dan dat het lukt om iets vergelijkbaars met Rice Dream te maken (omdat je zegt dat het puur weinig lekker is) of kan ik beter gaan sparen?

Als je er eenmaal achterbent hoe je de smaak het beste kunt evenaren, kan je je geld ook aan andere dingen uitgeven. Ik zou zeggen, probeer het eens. En zelfs als je de smaak niet precies kunt evenaren kan je eigen brouwsel ook nog steeds lekker zijn. Ik vind mijn spul wel lekker hoor! En het is leuker ook nog eens, al was het maar omdat het hooguit een duppie per liter kost.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re: Kookvragen
« Reactie #308 Gepost op: 02 maart 2006, 22:26:59 »
Omdat de Curryking hard aan het werk was. Hoe je een saus krijgt: geen idee, de meeste curries die ik maak zijn vrij droog, met misschien een beetje kooknat. Als er al eens een wat sauserigs aan is dan komt dat meestal door een combinatie van aardappelblokjes en tomaat.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re: Kookvragen
« Reactie #309 Gepost op: 02 maart 2006, 22:27:02 »
Okee, okee, ik zal het gaan proberen!  ;D

Hoe lang kook jij het ongeveer? En welke rijst en hoeveel gebruik jij?
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Aiko

Re: Kookvragen
« Reactie #310 Gepost op: 02 maart 2006, 22:32:42 »
Ik laat mijn machine het werk doen. Met malen en koken is hij [zij, het] een twintigtal minuten bezig. Ik heb tot heden de doodgewone zilvervliesrijst gebruikt die je in elke obscure supermarkt kunt kopen. Ik heb nu rode rijst klaarliggen ter test. Dat zal dit weekend wel gebeuren. De hoeveelheid rijst moet ongeveer een kop rijst (geweekt is het wat meer qua omvang, uiteraard) per twee liter water, gok ik even. Nouja, maakt ook niet zoveel uit; de verhouding geeft alleen maar aan hoe waterig of dik de rijstmelk is al naar je eigen verlangen.

Offline Twilightje

  • ***
  • 299
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #311 Gepost op: 07 maart 2006, 16:17:14 »
Ik heb voor het eerst verse artisjokken gekocht (ipv uit blik). Wat moet je er allemaal afsnijden? En heeft iemand een lekker recept?

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re: Kookvragen
« Reactie #312 Gepost op: 07 maart 2006, 17:29:09 »
Je breekt met redelijk wat geweld de steel eraf. Breken is beter dan snijden, omdat je dan ook meteen een deel van de vezelige draden uit de bodem trekt.

En dan kook je ze, drie kwartier ofzo, tot je de blaadjes er makkelijk uit kunt trekken. Die eet je met een lekker sausje (vinaigrette ofzo).
Als alle blaadjes opgesabbeld zijn, trek je al het "hooi" van de bodem. Alle draderige rotzooi goed wegplukken/schrapen en dan hou je een schoon artisjokhart. En dat is :yummie:
This is between me and the vegetable!

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re: Kookvragen
« Reactie #313 Gepost op: 07 maart 2006, 17:33:57 »
Ik heb voor het eerst verse artisjokken gekocht (ipv uit blik). Wat moet je er allemaal afsnijden? En heeft iemand een lekker recept?


recept
en nog een recept

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #314 Gepost op: 07 maart 2006, 17:48:07 »
Ik snij de hele steel eraf, zodat de onderkant helemaal plat is.
2 sausjes zijn nog lekkerder dan 1. Ik eet artisjok vaak met 1 klassieke vinaigrette waar ik een half gekookt ei in hele kleine stukjes gesneden door heen doen. Een verder maak ik dan een tweede sausje op basis van kwark en een klein beetje mayonaise en doe daar dan het liefs ingelegde citroen door heen als ik dat in huis heb. Edit: oh ja, of dillemayo erbij zoals in Christiaans recept in de link staat.

Ik wilde vorige week artisjokken eten maar toen kon ik ze niet krijgen  :(
« Laatst bewerkt op: 07 maart 2006, 17:49:06 door Selly »
,,,,فلافل

Offline Superguppie

  • ***
  • 322
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #315 Gepost op: 11 maart 2006, 13:43:41 »
Kan verse gember ingevroren worden?
Alleen mensen zonder fantasie vluchten in de realiteit

Dee

Re: Kookvragen
« Reactie #316 Gepost op: 11 maart 2006, 13:55:23 »
Ja, en dat is nog makkelijk ook want als je dan wat nodig hebt dan haal je het even uit de vrizer rasp naar believen en stop het snel terug in de vriezer.  ;D

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re: Kookvragen
« Reactie #317 Gepost op: 03 april 2006, 10:01:19 »
Nigella weekt kikkerwten met in het water opgelost een papje van water, bloem, zout en soda. Waarom?
This is between me and the vegetable!

Offline Joske

  • *****
  • 2.829
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #318 Gepost op: 03 april 2006, 12:14:26 »
Echtgenoot heeft van een Koreaanse zakenrelatie ginsengwortelschijfjes met honing gekregen, een ganse doos met kleine individuele pakjes met een aantal stuks erin, wat doe ik ermee? Het enige dat ik kan lezen, is dat je het per 2 schijfjes in je mond kan stoppen, of opgieten met heet water. De rest is koreaans  ??? Kan je dit in gerechten gebruiken, is het een snoepje, is het geneeskrachtig, en vooral is het lekker? De Koreaanse korrelthee die hij de vorige keer gekregen had, was alleszins niet te drinken. Het riep bij mij herinneringen op aan OXO  :-\

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re: Kookvragen
« Reactie #319 Gepost op: 03 april 2006, 13:11:27 »
Volgens mij vinden Koreanen ginseng zeker geneeskrachtig (staat dacht ik voor een lang leven). Ik heb ook wel eens ginsengthee gehad, daar doet dit me aan denken. Maar misschien kun je het ook zo eten. Proef eens. (Ginseng smaakt op zich naar bijna niks, hele flauwe gember met een wat zachtere textuur.)
Of laat je man het die zakenrelatie vragen. Hij vindt het vast leuk om te vertellen.
This is between me and the vegetable!