Vegatopia Forum

Het dubbele leed

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Het dubbele leed
« Reactie #20 Gepost op: 03 april 2005, 20:09:32 »


Citaat
Ik niet snappen: bedoel je een manier om dierlijk leed te bannen door het te gooien op het idee dat mensen daar ziek van kunnen worden?

Ja, zoiets..men voelt zich over het algemeen meer betrokken bij de mens als bij het dier.


En denk je niet dat men dat door zal hebben? Dat het helemaal niet om de mensen gaat, maar om de dieren?

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Het dubbele leed
« Reactie #21 Gepost op: 03 april 2005, 20:11:41 »
En zijn daar geen andere manieren voor?

Ik vind het een beetje vreemd dat je jezelf moet pijnigen om dingen te willen veranderen. Als je die filmpjes niet meer zou zien, zou je gaan jagen en weer vlees eten ofzo?

Ik wil weten waar ik het over heb en weten waar ik wat tegen doe. Het kijken van die filmpjes en het lezen van info geeft me de kracht om gewoon daar tegen in te gaan. Iets te gaan doen. Jullie snappen het misschien niet ik wel. Voor mij is het belangrijk. Niet dat ik constant 24/7 die dingen bekijk of lees, maar wel met regelmaat.
Stem op de Partij voor de Dieren

Tamara

Re:Het dubbele leed
« Reactie #22 Gepost op: 03 april 2005, 20:13:52 »


Citaat
Ik niet snappen: bedoel je een manier om dierlijk leed te bannen door het te gooien op het idee dat mensen daar ziek van kunnen worden?

Ja, zoiets..men voelt zich over het algemeen meer betrokken bij de mens als bij het dier.


Citaat
En denk je niet dat men dat door zal hebben? Dat het helemaal niet om de mensen gaat, maar om de dieren?

Het gaat mij hier om beide gevallen, mens en dier, maar noem dan als voorbeeld even het menselijk leed.
Ik weet niet of iemand er in zal trappen, het gaat hier niet om een val, het gaat hier om de realiteit, mag je een ander onnodig leed aandoen?
Ik vraag mij af wat onze rechten daarin zijn.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Het dubbele leed
« Reactie #23 Gepost op: 03 april 2005, 20:14:11 »
En met regelmaat is... dagelijks? Wekelijks?

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Het dubbele leed
« Reactie #24 Gepost op: 03 april 2005, 20:15:48 »
Daarnaast... het geeft mij tenminste een doel in het leven...
Zo, nee, dit klinkt als iets positiefs zeg!

Ja, want ik zie geen enig doel in het meegaan met het normale leven. Als ik straks oud (of jong) doodga dan wil ik wel terugkijken op die tijd dat ik iets heb betekent. Alleen maar een leven geleid zoals vele mensen is voor mij niet wat ik wil.
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Het dubbele leed
« Reactie #25 Gepost op: 03 april 2005, 20:17:42 »
En met regelmaat is... dagelijks? Wekelijks?

In een week zie ik wel regelmatig filmpjes. Ik zie het op tv of op internet. En ik lees ook genoeg erover. En discussieer ik erover. In de hoop wat mensen natuurlijk te bereiken. En ik heb al wel wat zieltjes gewonnen ;)
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Het dubbele leed
« Reactie #26 Gepost op: 03 april 2005, 20:23:11 »


Ja, want ik zie geen enig doel in het meegaan met het normale leven.

Er bestaat ook nog zoiets als de gulden middenweg: proberen het dierenleed te verminderen, maar wel binnen je eigen grenzen.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Het dubbele leed
« Reactie #27 Gepost op: 03 april 2005, 20:24:54 »
En met regelmaat is... dagelijks? Wekelijks?

In een week zie ik wel regelmatig filmpjes. Ik zie het op tv of op internet. En ik lees ook genoeg erover. En discussieer ik erover. In de hoop wat mensen natuurlijk te bereiken. En ik heb al wel wat zieltjes gewonnen ;)

Ik ook, maar ik kijk er geen enge filmpjes voor etc. Het is dus niet perse nodig.

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Het dubbele leed
« Reactie #28 Gepost op: 03 april 2005, 20:26:58 »
En met regelmaat is... dagelijks? Wekelijks?

In een week zie ik wel regelmatig filmpjes. Ik zie het op tv of op internet. En ik lees ook genoeg erover. En discussieer ik erover. In de hoop wat mensen natuurlijk te bereiken. En ik heb al wel wat zieltjes gewonnen ;)

Ik ook, maar ik kijk er geen enge filmpjes voor etc. Het is dus niet perse nodig.

Nee, maar dat is je eigen beslissing. Net als ik ze wel gewoon kijk.
« Laatst bewerkt op: 03 april 2005, 20:27:08 door Dr@gonfly »
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Het dubbele leed
« Reactie #29 Gepost op: 03 april 2005, 20:33:43 »
Ja, want ik zie geen enig doel in het meegaan met het normale leven.
Er bestaat ook nog zoiets als de gulden middenweg: proberen het dierenleed te verminderen, maar wel binnen je eigen grenzen.

Waarom zou ik maar binnen mijn 'grens' zitten? Dan verandert er dus niks. Dan kan ik niks doen. Ik geef mijn mening. Ik spreek. En wellicht dat iemand mij zal aanhoren. En wellicht dat er dan ooit verandering komt.
Stem op de Partij voor de Dieren

Tamara

Re:Het dubbele leed
« Reactie #30 Gepost op: 03 april 2005, 20:38:29 »
ik heb dat ook .
kijk ook regelmatig naar filmpjes, maar niet perse 1 keer in de week, maar het zorgt er wel voor dat je je nog harder op gaat stellen tegenover dierenleed, of dat je die dierenhulp instantie net even iets meer geld geeft,omdat je dan gigantisch kwaad wordt.
 en ja, het is ook slecht voor je gestel, maar het maakt je nog net even iets bewuster.
Maar zoals dat bontfilmpje van Peta die ik laatst gekeken heb, toen heb ik hem halverwege uitgezet omdat ik er op dat moment gewoon niet meer tegenkon, ben er helemaal kapot van geweest, heel veel huilbuien erom gehad, dagen lang.
Maar voel me nou op dit moment niet geroepen om die andere helft van het fimpje nog even te gaan kijken.
Dat wordt me gewoon te veel, ik kan er namelijk ontzettend slecht tegen, wordt dan heel erg depressief.
Maar dat wil niet zeggen, dat als er iets op het Journaal te zien is, dat ik dan maar de televisie uit ga zetten, natuurlijk weet je al wat er gebeurd is, maar dat wil dan ook zeggen dat al een vriendin verkracht is, en jij kunt daar niet tegen, en ze begint er opnieuw over, dat je dan ook wel kunt zeggen, dat wist ik al, ik wil het niet meer horen.

Maar ik denk dat ik wel snap wat Hiiizigirl bedoeld, dat je het leed niet op moet gaan zoeken, niet te veel naar je toe moet gaan trekken omdat je er anders aan onderdoor kunt gaan, althans , dat ligt eraan hoe gevoelig je bent.
iemand die overgevoelig is kan daar op zulke momenten gewoon niet tegen, en dat is best begrijpelijk.

En ja, je kunt dit struisvogelpolitiek noemen, maar dat is dan dat je iets niet wilt zien.
Iets niet kunnen zien(en dan bedoel ik maar voor even) is wat anders.
« Laatst bewerkt op: 03 april 2005, 20:45:13 door Magic Aura »

Kiwi

Re:Het dubbele leed
« Reactie #31 Gepost op: 03 april 2005, 22:37:05 »
maar dat wil dan ook zeggen dat al een vriendin verkracht is, en jij kunt daar niet tegen, en ze begint er opnieuw over, dat je dan ook wel kunt zeggen, dat wist ik al, ik wil het niet meer horen.

Nee, dat is iets heel anders. Door naar die vriendin te luisteren help je haar het te verwerken. Door naar zo'n filmpje te kijken los je niks op, zeker niet als je er niet tegen kan en er helemaal van slag door raakt. Daar heb je alleen jezelf maar mee. We weten allemaal wat er met dieren gebeurt en dat dat in veel gevallen echt niet door de beugel kan, maar als je alleen jezelf er maar mee pest door dat soort filmpjes te bekijken waarom zou je jezelf dan zo willen kwellen? Je wordt er geen beter mens van ofzo als je dat soort filmpjes bekijkt, kies dan gewoon voor jezelf en stel jezelf er niet aan bloot.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Het dubbele leed
« Reactie #32 Gepost op: 03 april 2005, 23:25:44 »
Daarnaast... het geeft mij tenminste een doel in het leven...
Zo, nee, dit klinkt als iets positiefs zeg!
Alleen maar een leven geleid zoals vele mensen is voor mij niet wat ik wil.
Je wil dus niet leven zoals "vele mensen". Dat klinkt mij eerder als een negatief (in de zin van ontkennend) doel in oren.

In een week zie ik wel regelmatig filmpjes.
Sorry, maar dat vind ik een beetje ziek, eigenlijk.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline J@n

  • 99% uitgekookt
  • *****
  • 10.299
Re:Het dubbele leed
« Reactie #33 Gepost op: 03 april 2005, 23:56:46 »
Het herhaaldelijk en veelvuldig bekijken van dierenleedfilmpjes is een bezigheid waar je mijns inziens eerder een slechter dan een beter mens van wordt. Je bent jezelf dan willens en wetens aan het programmeren met verontwaardiging, woede en haat.

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Het dubbele leed
« Reactie #34 Gepost op: 04 april 2005, 00:19:49 »
Magic Aura (heeft ze al weer een nieuwe afbeelding?) heeft wel een punt. Het is niet voor niets dat een mens gruwt bij het zien van dierenleed. Daaruit is veel goeds ontstaan. Het ondefinieerbare op het bord is het maximum voor veel mensen. Is het herkenbaar als aaibaar dier dan wordt het al veel moeilijker. Vandaar dat veel vleeseters zich beperken. Ze willen geen zangvogeltjes op het bord, of een konijntje, of iets anders dat direct de gedachte naar het gedode dier laat uitgaan. Daarom wel verwerkte dingen als gehaktballen, draadjesvlees, worsten enz. Vergis je niet in de hoeveelheid mensen die zo redeneren. Dat is de groep die inderdaad mee zou lijden als je het voor elkaar zou krijgen dit meer onder de aandacht te brengen. Alleen: zoek maar eens een goede manier.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Het dubbele leed
« Reactie #35 Gepost op: 04 april 2005, 01:28:02 »
Daarnaast... het geeft mij tenminste een doel in het leven...
Zo, nee, dit klinkt als iets positiefs zeg!
Alleen maar een leven geleid zoals vele mensen is voor mij niet wat ik wil.
Je wil dus niet leven zoals "vele mensen". Dat klinkt mij eerder als een negatief (in de zin van ontkennend) doel in oren.

Ik wil niet mee gaan in de massa.

Citaat
In een week zie ik wel regelmatig filmpjes.
Sorry, maar dat vind ik een beetje ziek, eigenlijk.

Ik denk dat iedereen het wel ziet. Elke dag op het journaal laten ze wel filmpjes zien waar het leed afspat.
In de reclames zie je het ook. En op internet klik ik ook weleens een filmpje aan. Informatief. Jammer genoeg ook wel leed. Maar de een bekijkt het op een een manier zoals de meeste mensen het doen en de ander grijpt het aan.

Citaat
Het herhaaldelijk en veelvuldig bekijken van dierenleedfilmpjes is een bezigheid waar je mijns inziens eerder een slechter dan een beter mens van wordt.
Waarom dan perse een slechter mens? Als ik daardoor meer weet hoe het eraan toe gaat en voor mijzelf een mening kan vormen erover en daardoor een sterkere wil krijg om iets goeds te doen naar mijn inzicht lijkt het toch voor al een positieve ontwikkeling in de zin van dat ik mijzelf daardoor ontplooi? Dat een andere persoon mijn ontwikkeling niet leuk vindt dan is dat toch niet echt mijn probleem.

Citaat
Je bent jezelf dan willens en wetens aan het programmeren met verontwaardiging, woede en haat.
Of met de waarheid en een sterke wilskracht.
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Het dubbele leed
« Reactie #36 Gepost op: 04 april 2005, 07:46:50 »
Citaat
In een week zie ik wel regelmatig filmpjes.
Sorry, maar dat vind ik een beetje ziek, eigenlijk.

Ik denk dat iedereen het wel ziet. Elke dag op het journaal laten ze wel filmpjes zien waar het leed afspat.
In de reclames zie je het ook. En op internet klik ik ook weleens een filmpje aan. Informatief. Jammer genoeg ook wel leed. Maar de een bekijkt het op een een manier zoals de meeste mensen het doen en de ander grijpt het aan.

ik ken zat mensen die om die reden geen journaal kijken, maar de krant lezen
wat heeft de wereld er nou aan als we iedere dag jankend voor die TV zitten? in de krant zijn dingen ook heftig, maar beter te doseren
gruwelijke reclames ken ik niet, als ik ze wel zou kennen, zou ik een klacht indienen bij de Reclame Code Comissie, en als ik enigszins het vermoeden heb dat een filmpje niet leuk is, klik ik er niet op
« Laatst bewerkt op: 04 april 2005, 08:23:24 door Christiaan »
Supercalifragilisticexpialidocious!

Kiwi

Re:Het dubbele leed
« Reactie #37 Gepost op: 04 april 2005, 07:50:19 »
Daarnaast... het geeft mij tenminste een doel in het leven...
Zo, nee, dit klinkt als iets positiefs zeg!
Alleen maar een leven geleid zoals vele mensen is voor mij niet wat ik wil.
Je wil dus niet leven zoals "vele mensen". Dat klinkt mij eerder als een negatief (in de zin van ontkennend) doel in oren.

Ik wil niet mee gaan in de massa.

Ook dit is een negatief doel. Probeer nu eens (voor jezelf) een positief doel te formuleren. Het is heel makkelijk om iets te roepen wat je niet wilt, maar weet je dan ook wat je wel wilt in en met je leven?

Citaat
Citaat
Je bent jezelf dan willens en wetens aan het programmeren met verontwaardiging, woede en haat.
Of met de waarheid en een sterke wilskracht.

Je krijgt die sterke wilskracht door de verontwaardiging, woede en haat die het bekijken van dit soort filmpjes bij je oproept. Dat zijn ook niet echt positieve negatieve emoties. Beter dan alles negatief te benaderen kun je vanuit het positieve denken, daar bereik je veel meer mee dan met alles en iedereen maar tegen je in het harnas te jagen en jezelf zo op te fokken. En wilskracht kun je ook op andere manieren 'kweken'.
« Laatst bewerkt op: 04 april 2005, 07:52:45 door Kiwi »

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Het dubbele leed
« Reactie #38 Gepost op: 04 april 2005, 08:24:43 »
Ik wil niet mee gaan in de massa.
Dus als de massa vegetariër wordt dan ga jij weer biefstukjes eten?
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Mariek

  • *****
  • 3.972
  • Geslacht: Vrouw
Re:Het dubbele leed
« Reactie #39 Gepost op: 04 april 2005, 09:11:59 »
Ik heb genoeg leed in mijn eigen leven (gehad) dat ik het leed van anderen niet ga opzoeken. Ik loop er zeker niet voor weg, maar mezelf moedwillig confronteren met dingen waarvan ik weet dat ik me er naar van ga voelen, dat vind ik toch wel een beetje ziek.
Neigend tot zelfdestructieve eerlijkheid