Vegatopia Forum

Nasi-schijf

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Elsbeth

Re:Nasi-schijf
« Reactie #20 Gepost op: 28 februari 2005, 17:35:31 »
volgens mij zijn de meeste nasi/bami schijven vegetarisch, maar er zitten dan wel altijd van die vleesachtige stukjes is. volgens mij is het (gemarineerde) seitan.
??? Sorry hoor, maar daar geloof ik nou geen bal van. Als er bruinige stukjes in zitten die op vlees lijken, dan ís het gewoon vlees, lijkt. mij. Ga eens na: restvlees is veel goedkoper en gemakkelijker te verkrijgen dan soja of seitan. Restvlees is daarnaast zacht en redelijk onherkenbaar (denk: kroket, frikandel), dus.. lijkt me zo klaar als een klontje.
Bij een vegetarsich resrautant etc. waar ze dingen zelf maken (Healthy Harry bijv.) daar kan ik me wel voorstellen dat er soja of seitan in zit, in alle andere gevallen lijkt het mij enorm stug..
« Laatst bewerkt op: 28 februari 2005, 17:36:27 door Elsbeth »

Offline Gabs

  • ****
  • 796
  • Geslacht: Vrouw
Re:Nasi-schijf
« Reactie #21 Gepost op: 28 februari 2005, 18:05:55 »
als op de verpakking staat dat er soja of iets dergelijks in zit dan zal dat ook wel zo zijn, ze mogen niet liegen over de ingredienten. en je merkt het ook wel aan de structuur, vlees heeft vezels/draadjes, soja niet.

Re:Nasi-schijf
« Reactie #22 Gepost op: 28 februari 2005, 19:49:20 »
Ga eens na: restvlees is veel goedkoper en gemakkelijker te verkrijgen dan soja of seitan.

Grappig, ik kan me uit mijn jeugd nog herinneren dat vleeskroketten in een kwaad daglicht kwamen omdat er deels sojavlees in plaats van echt vlees in verwerkt zat. Dat was vast niet met de bedoeling duurdere ingrediënten te gebruiken.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Nasi-schijf
« Reactie #23 Gepost op: 28 februari 2005, 19:56:23 »
Grappig, ik kan me uit mijn jeugd nog herinneren dat vleeskroketten in een kwaad daglicht kwamen omdat er deels sojavlees in plaats van echt vlees in verwerkt zat. Dat was vast niet met de bedoeling duurdere ingrediënten te gebruiken.
Nee, dat waren waarschijnlijk gewoon sojabrokjes. Die zijn retegoedkoop (een bijprodukt van de produktie van sojaolie) en aanvankelijk ook in de markt gezet als vulmiddel voor vlees.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Elsbeth

Re:Nasi-schijf
« Reactie #24 Gepost op: 01 maart 2005, 12:21:57 »
Nee, dat waren waarschijnlijk gewoon sojabrokjes. Die zijn retegoedkoop (een bijprodukt van de produktie van sojaolie) en aanvankelijk ook in de markt gezet als vulmiddel voor vlees.
He wat grappig, dat wist ik echt niet! Ik was in de heilige veronderstelling dat restvlees goedkoper is dan soja o.i.d. Niet dus!
Trouwens, ik twijfel ook niet aan een product als op de verpakking staat dat er soja in zit i.p.v. vlees. Echter, als je bij een snackbar iets haalt, kan je nooit op de verpakking kijken  :-\

Aiko

Re:Nasi-schijf
« Reactie #25 Gepost op: 01 maart 2005, 12:26:18 »
Ik vind snackbars altijd een beetje de taxi's onder het openbaar vervoer...
Het blijft toch allemaal vrij louche in mijn ogen.

Elsbeth

Re:Nasi-schijf
« Reactie #26 Gepost op: 01 maart 2005, 12:31:30 »
Het blijft toch allemaal vrij louche in mijn ogen.
:laugh: Nou, gelukkig ben je niet verplicht er te eten he!

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Re:Nasi-schijf
« Reactie #27 Gepost op: 01 maart 2005, 12:38:37 »
He wat grappig, dat wist ik echt niet! Ik was in de heilige veronderstelling dat restvlees goedkoper is dan soja o.i.d. Niet dus!

Inderdaad, zelfs 'echte' soepballen vullen ze aan met soja (soms wel meer dan 20% soja) omdat dat goedkoper is dan het goedkoopste vlees.

Wat die brokjes betreft, aan de ene kant is het wel fijn dat er vegetarische nasi- en bami-schijven (en ook Mora-loempia's) bestaan waar van die sojabrokjes inzitten, maar door ruine kleur blijft dat toch altijd een licht gevoel van paranoia oproepen, want het lijkt gewoon veels teveel op 'echt'  vlees, dus je zal het niet snel merken als men een 'foutje' heeft gemaakt, zoals wel eens is gebeurd bij de vego-bapao van AH...





“it's strange how life makes sense in time...”

Elsbeth

Re:Nasi-schijf
« Reactie #28 Gepost op: 01 maart 2005, 12:57:25 »
Wat die brokjes betreft, aan de ene kant is het wel fijn dat er vegetarische nasi- en bami-schijven bestaan waar van die sojabrokjes inzitten, maar door ruine kleur blijft dat toch altijd een licht gevoel van paranoia oproepen, want het lijkt gewoon veels teveel op 'echt'  vlees, dus je zal het niet snel merken als men een 'foutje' heeft gemaakt
Wel fijn ja, maar ik zou het alleen vertrouwen als ik de verpakking heb gezien, niet wanneer een patabakker mij zegt dat het vegetarisch is. Want dan geloof ik het gewoon niet hoor! En piepkleine stukje bruine soja onderscheiden van piepkleine stukjes bruin vlees kan ik ook niet..  :-[
« Laatst bewerkt op: 01 maart 2005, 13:00:56 door Elsbeth »

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Re:Nasi-schijf
« Reactie #29 Gepost op: 01 maart 2005, 13:17:56 »
En piepkleine stukje bruine soja onderscheiden van piepkleine stukjes bruin vlees kan ik ook niet..  :-[

Ik heb zelf het idee dat je stukjes vlees makkelijker tussen je vingers fijn kan wrijven, m.a.w. dat stukjes soja wat taaier zijn.

Bart? :)

« Laatst bewerkt op: 01 maart 2005, 13:18:13 door Sånder »
“it's strange how life makes sense in time...”

Elsbeth

Re:Nasi-schijf
« Reactie #30 Gepost op: 01 maart 2005, 16:16:26 »
En piepkleine stukje bruine soja onderscheiden van piepkleine stukjes bruin vlees kan ik ook niet..  :-[

Ik heb zelf het idee dat je stukjes vlees makkelijker tussen je vingers fijn kan wrijven, m.a.w. dat stukjes soja wat taaier zijn.



Ja maar ik bedoel vooral dat, ondanks dat je weet dat de structuur anders is, je geen 100% uitsluitsel/zekerheid kan hebben over het zijnde soja of niet.

Tonny

Re:Nasi-schijf
« Reactie #31 Gepost op: 01 maart 2005, 17:15:38 »
Dat vind ik ook zo moeilijk. Als het al te veel op vlees lijkt wil ik het eigenlijk al niet eten ook als iemand mij verzekerd dat het geen vlees is. Dan wil ik inderdaad de verpakking eerst hebben gezien.

Mijn broer heeft ooit eens in een Japans restaurant gegeten en bestelde een vegetarisch gerecht. Hij kreeg toen een gerecht voorgeschoteld dat van soja was gemaakt maar dat op kip leek. Eigenlijk een stukje vakwerk dus, maar het zou mij absoluut niet trekken om het te eten! Je ziet ook steeds meer dat ze vlees gaan 'nabootsen' maar het van soja maken. Ze voegen er allerlei ingrediënten aan toe om het er ook maar naar te laten smaken....daar houd ik dus ook niet van! Heel apart, maar het hoeft er voor mij niet op te lijken!


Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Re:Nasi-schijf
« Reactie #32 Gepost op: 02 maart 2005, 09:28:41 »
En piepkleine stukje bruine soja onderscheiden van piepkleine stukjes bruin vlees kan ik ook niet..  :-[
Ik heb zelf het idee dat je stukjes vlees makkelijker tussen je vingers fijn kan wrijven, m.a.w. dat stukjes soja wat taaier zijn.
Ja maar ik bedoel vooral dat, ondanks dat je weet dat de structuur anders is, je geen 100% uitsluitsel/zekerheid kan hebben over het zijnde soja of niet.

Ik snap wat je bedoelt, ik probeer gewoon een opzetje te geven voor een manier om dergelijke zekerheid wel te verkrijgen.
“it's strange how life makes sense in time...”

Offline Laurie

  • *****
  • 2.478
  • Geslacht: Vrouw
Re:Nasi-schijf
« Reactie #33 Gepost op: 02 maart 2005, 10:08:44 »
Ooit hadden ze bij de AH een vega huzarensalade met sojabrokjes. Die heb ik een keer geprobeerd maar ik vond het zo vies dat die brokjes echt vlees leken en zo smaakten zoals de  huzarensalade-met-vlees dat ik 'm nooit meer heb gekocht terwijl ik verder niet zo'n moeite heb met vleesachtige vervangers. Het voegt ook verder eigenlijk helemaal niks toe dus ik had liever gehad dat ze er dan niks in hadden gedaan.

Elsbeth

Re:Nasi-schijf
« Reactie #34 Gepost op: 02 maart 2005, 13:18:37 »
Ooit hadden ze bij de AH een vega huzarensalade met sojabrokjes.
Hier ben ik serieus in geinteresseerd! Waar en wanneer heb je die gekocht? Hoe zag het eruit? Is het nog in het assortiment (zo niet: dan ga ik ze mailen!).

Offline Laurie

  • *****
  • 2.478
  • Geslacht: Vrouw
Re:Nasi-schijf
« Reactie #35 Gepost op: 02 maart 2005, 13:25:05 »
Ik heb het jaaaaren geleden een keer gehad en sindsdien ook eigenlijk niet meer gezien. Hier in het Nijmeegse dus niet meer in het assortiment bij zo'n grote uitgebreide AH.
Wat ik me er van herinner waren het ronde bakjes die in het versvak stonden, je weet wel bij de verse pasta, pizza en saus waar ook de bapao etc. liggen.
Ik vind huzarensalade ook erg yummie maar dit was een misser.
Laat je het weten als je misschien hebt gemaild? Ben wel benieuwd!

Elsbeth

Re:Nasi-schijf
« Reactie #36 Gepost op: 02 maart 2005, 17:56:18 »
Ik zal AH eens gaan mailen.

En nu heb ik onwijs veel zin in een nasi schijf. Lekker is dat..  :bonk:

Offline Gabs

  • ****
  • 796
  • Geslacht: Vrouw
Re:Nasi-schijf
« Reactie #37 Gepost op: 02 maart 2005, 22:15:53 »
je heb wel een tijdje salades va quorn gehad, ik geloof pasta, sate en ook huzaren???? maar ze hebben wel zeker een huzarensalaadje met ei, zonder vlees.
« Laatst bewerkt op: 02 maart 2005, 22:16:35 door Gabs »

Offline Laurie

  • *****
  • 2.478
  • Geslacht: Vrouw
Re:Nasi-schijf
« Reactie #38 Gepost op: 02 maart 2005, 22:50:05 »
Misschien dat dat inderdaad dan die quornsalades waren. Stonden die in het verse dingen koelvak? In een rond bakje? Die saté- en pastasalade komen me namelijk wel bekend voor.  

Offline Gabs

  • ****
  • 796
  • Geslacht: Vrouw
Re:Nasi-schijf
« Reactie #39 Gepost op: 03 maart 2005, 16:51:29 »
die satesalade zat in een 8 hoekigdoosje of zo en die pastasalade in een grotere rechthoekige bak.