Vegatopia Forum

Vegetarische voorlichting op scholen

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Aiko

Re:Vegetarische voorlichting op scholen
« Reactie #20 Gepost op: 27 december 2004, 23:30:35 »
Beetje naief om dat te denken. Mensen staan hoger op de evolutieladder en daarom zal in de Westerse wereld een mensenleven altijd hoger gewaardeerd worden dan een dierenleven.
Ik neem aan en hoop dat jij het ook erger vindt wanneer een dierbaar persoon overlijdt, dan wanneer het om je huisdier gaat, hoe lief en hoe dierbaar dat dier ook was.

Een mens staat niet hoger, dat illuseert men zich maar.
Als een dierbaar persoon overlijdt is dat erger omdat het zeer waarschijnlijk iemand is die je al erg veel jaren gekend hebt, een bepaalde tijd in duur wat een dier meestal niet haalt om de band net zo sterk te laten zijn. Daarbij ben je in staat om met de mensen om je heen te praten en ideeen en gevoelens uit te wisselen en zo een sterkere band te ontwikkelen. Een band die je zo met een dier opbouwt is nagenoeg onmogelijk. Als er een schijnbare band is zal het of een eenrichtingsverkeer zijn, of een illusie. Veel dieren tolereren gewoon veel en maken gebruik van vertroeteling.

Maar dit verschil maakt een mens niet hoger op de ladder, hooguit dat de mens met de kunde van zijn brein evolutionair superieur is. Maar er zijn zoveel dieren die de mens op andere evolutionaire vlakken overtreft, dat dit geen steekhoudend argument is, want waarom zou de kunde van het brein de kritische factor moeten zijn?

Afijn, voorlichting vind ik goed, maar het hoeft van mij niet de mate van een spreekbeurt te overtreffen. Objectief vind ik dat het daar bijblijven moet. Dat is meer een taak van de ouders, de school lijkt mij vooral een plek om basisvaardigheden op te doen die het kind zelf nodig gaat hebben in het leven.

Offline Mariek

  • *****
  • 3.972
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarische voorlichting op scholen
« Reactie #21 Gepost op: 27 december 2004, 23:34:46 »
Omdat er 1 gek is geweest die ooit eens een piramidetje gemaakt heeft geloof jij dat?

Jij gelooft een verhaaltje over een wasbeer die een konijn wil redden van een moordlustige slang...
Als die wasbeer al iets wilde redden was het zijn eigen hachie en slangen zijn over het algemeen niet moordlustig: die verdedigen zichzelf. Moordlustigheid is een typisch menselijke eigenschap die men graag ook toeschrijft aan andere diersoorten omdat de mens het niet kan verkroppen dat ze de enige diersoort zijn die zo is.
Neigend tot zelfdestructieve eerlijkheid

Tamara

Re:Vegetarische voorlichting op scholen
« Reactie #22 Gepost op: 27 december 2004, 23:39:19 »


Citaat
Een mens staat niet hoger, dat illuseert men zich maar.

Precies! :)
Citaat
Als een dierbaar persoon overlijdt is dat erger omdat het zeer waarschijnlijk iemand is die je al erg veel jaren gekend hebt, een bepaalde tijd in duur wat een dier meestal niet haalt om de band net zo sterk te laten zijn.


Hierin zou je wel eens gelijk kunnen hebben, mits je beter met hier dier op kunt schieten dan met de mens

 
Citaat
Een band die je zo met een dier opbouwt is nagenoeg onmogelijk
.

Wat dacht je van het verhaal over de hond die terugkeerde na het kerkhof waar zijn baasje was begraven?

Citaat
Als er een schijnbare band is zal het of een eenrichtingsverkeer zijn, of een illusie
.

Mijn kat blijft de hele dag boven zonder ook maar nar iemand om te kijken, maar zodra ik thuis kom rent ie naar beneden terwijl zijn bakje nog vol is.
Waarom gebeurdt dat dan?


Tamara

Re:Vegetarische voorlichting op scholen
« Reactie #23 Gepost op: 27 december 2004, 23:41:26 »


Citaat
Jij gelooft een verhaaltje over een wasbeer die een konijn wil redden van een moordlustige slang...

Ho, ho ik heb het met eigen ogen mogen aanschouwen(maar of het een wasbeertje was?
In ieder geval zo'n bruin knaagdier die rechtop stond, eerlijk waar ;)

Re:Vegetarische voorlichting op scholen
« Reactie #24 Gepost op: 27 december 2004, 23:42:41 »
Wat dacht je van het verhaal over de hond die terugkeerde na het kerkhof waar zijn baasje was begraven?


Dat illus(tr)eert alleen de stupiditeit van de hond.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Tamara

Re:Vegetarische voorlichting op scholen
« Reactie #25 Gepost op: 27 december 2004, 23:45:37 »


Citaat
Dat illus(tr)eert alleen de stupiditeit van de hond.

Stupide is een groot woord.
Verklaar je nader

Re:Vegetarische voorlichting op scholen
« Reactie #26 Gepost op: 27 december 2004, 23:47:58 »
Om zich aan mensen te hechten, en om de mens aan te zien voor zijn baas dan wel de hoogste in de roedel.

Edit-
Maar misschien zijn die eigenschappern er door de mens zo ingedomesticeerd, hetgeen alleen maar illus(tr)eert dat mensen en dieren niet elkaars gelijke zijn.
« Laatst bewerkt op: 27 december 2004, 23:53:20 door groene @ñ »
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Aiko

Re:Vegetarische voorlichting op scholen
« Reactie #27 Gepost op: 28 december 2004, 00:02:16 »
Om zich aan mensen te hechten, en om de mens aan te zien voor zijn baas dan wel de hoogste in de roedel.

Edit-
Maar misschien zijn die eigenschappern er door de mens zo ingedomesticeerd, hetgeen alleen maar illus(tr)eert dat mensen en dieren niet elkaars gelijke zijn.

Nou, biggetjes en vrij levende olifanten hebben een beetje hetzelfde, om te treuren om een groepsgenoot. Niet specifiek eringekweekt.

Re:Vegetarische voorlichting op scholen
« Reactie #28 Gepost op: 28 december 2004, 00:08:03 »
Mijn nagekomen opmerking had dan ook betrekking op de eigenschap van honden om het zich zo ernstig te laten welgevallen om onder de plak van de mens te leven, en niet om te rouwen om soortgenoten.
« Laatst bewerkt op: 28 december 2004, 00:08:27 door groene @ñ »
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Aiko

Re:Vegetarische voorlichting op scholen
« Reactie #29 Gepost op: 28 december 2004, 00:20:27 »
(Wat een pracht van een zin!)

seitan

Re:Vegetarische voorlichting op scholen
« Reactie #30 Gepost op: 28 december 2004, 00:45:16 »
En als het gaat om interlect en vernuft staat de mens bovenaan, basta.

Ja, de mens is zo intelligent dat hij de enige diersoort is die bezig is zijn eigen leefomgeving (de aarde/het milieu) te vernietigen.

Tamara

Re:Vegetarische voorlichting op scholen
« Reactie #31 Gepost op: 28 december 2004, 15:15:33 »

Citaat
Ja, de mens is zo intelligent dat hij de enige diersoort is die bezig is zijn eigen leefomgeving (de aarde/het milieu) te vernietigen.


iNDERDAAD, DE MENSHEID SLOOPT DE AARDE EN IS SCHULDIG AAN HET VEROORZAKEN VAN SCHADE IN HET mILIEU, BOVENDIEN WORDEN VERSCHEIDENE DIERSOORTEN MET DE DOOD BEDREIGD EN WAAROM?
dOOR DE MENS.

SEITAN: :thumbsup:

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Vegetarische voorlichting op scholen
« Reactie #32 Gepost op: 02 januari 2005, 10:15:40 »
Mensen staan hoger op de evolutieladder en daarom zal in de Westerse wereld een mensenleven altijd hoger gewaardeerd worden dan een dierenleven.
Daar klopt helemaal niks van. Alle dieren die op een gegeven moment leven zijn even fit namelijk, dus evolutionair even "goed".

Wél van dat een mensenleven waarschijnlijk altijd hoger gewaardeerd zal worden dan een dierenleven, maar dat ligt m.i. meer aan een gevoel van verwantheid of gelijkenis, waardoor we het leven van een aap, koe, of varken ook hoger zullen waarderen dan dat van een reptiel, zeester, spin, of mug.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline bart

  • *****
  • 2.585
  • Geslacht: Man
Re:Vegetarische voorlichting op scholen
« Reactie #33 Gepost op: 02 januari 2005, 19:57:58 »
1) Kiwi: Er bestaat niet zoiets als een evolutieladder, en als hij er was zou de kakkerlak waarschijnlijk hoger eindigen dan de mens.

2) Zusje: Hoger in de voedselketen staan (plankton < haring < zeehond) zegt natuurlijk niets over meer waard zijn. Anders zouden vleeseters 'hoger' zijn dan vegetariërs, maar er weer uitgeheerscht worden door mensen die alleen maar vleeseters eten.

Maarreh, ik heb op school voorlichting gekregen over vegetarisch eten en bio-industrie. Gewoon bij het vak biologie. Hebben ze dat afgeschaft of speelt er hier weer een cultuurverschil tussen Nederland en België?
« Laatst bewerkt op: 02 januari 2005, 19:59:13 door bart »
It's a long way to the top if you wanna rock n' roll

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Vegetarische voorlichting op scholen
« Reactie #34 Gepost op: 02 januari 2005, 20:08:14 »
Ik kan me niet herinneren voorlichting te hebben gehad...

Kiwi

Re:Vegetarische voorlichting op scholen
« Reactie #35 Gepost op: 02 januari 2005, 21:41:19 »
1) Kiwi: Er bestaat niet zoiets als een evolutieladder, en als hij er was zou de kakkerlak waarschijnlijk hoger eindigen dan de mens.

Je kunt toch niet ontkennen dat mensen zich verder ontwikkeld hebben dan onze neefjes aap?

Maar eigenlijk doet het er niet zo toe. Wat ik bedoelde was dat ik een mensenleven meer waard vind dan een dierenleven. Een aantal van jullie zullen het hierover wel niet met me eens zijn, maar dit is nu eenmaal mijn mening. En dat betekent niet dat ik dan ook maar dieren eet, maar als ik de keuze zou hebben tussen een mens redden of een dier redden zou ik altijd voor een mens kiezen.

Offline bart

  • *****
  • 2.585
  • Geslacht: Man
Re:Vegetarische voorlichting op scholen
« Reactie #36 Gepost op: 02 januari 2005, 23:23:15 »
Citaat
Je kunt toch niet ontkennen dat mensen zich verder ontwikkeld hebben dan onze neefjes aap?

Alleen volgens menselijke normen. Als je hersenontwikkeling als de enige ontwikkeling ziet die ertoe doet, staan mensen bovenaan. Maar de enige reden dat je dat zo ziet is omdat je een mens bent, snappie?

Citaat
Wat ik bedoelde was dat ik een mensenleven meer waard vind dan een dierenleven.
Dat is wat anders. Ik ben het volkomen met je eens, maar voel geen reden om mijn specisisme te rechtvaardigen met pseudo-wetenschap :devil:
It's a long way to the top if you wanna rock n' roll

Kiwi

Re:Vegetarische voorlichting op scholen
« Reactie #37 Gepost op: 03 januari 2005, 07:21:15 »
 :O Ik wel zoals je ziet. :P

choekiewoekie

Re:Vegetarische voorlichting op scholen
« Reactie #38 Gepost op: 03 januari 2005, 08:49:11 »
Ik ben docent op een middelbare school, en ik kan je wel vertellen dat voorlichting over vegetarisme niet in het standaard lesmateriaal zit. De leraar moet daar zelf iets in zien, wil hij daar iets over vertellen... Of de leerlingen moeten erg aandringen natuurlijk, dat werkt nog altijd het beste....

Nog leuker is het om veganist te zijn op een middelbare school. Vooral wanneer je er broodjes kaas, eierkoek, muffins, melk en cola kunt kopen, maar geen appels, salades of sap... Scholen houden niet echt rekening met een gezonde gebalanceerde voeding, tenminste niet naar mijn maatstaven. Als kind moet je geluk hebben met het voedselpakketje dat je van thuis meekrijgt, en de informatie over vegatarisme zelf opzoeken op het Net. Scholen zijn niet erg behulpzaam........

Offline bart

  • *****
  • 2.585
  • Geslacht: Man
Re:Vegetarische voorlichting op scholen
« Reactie #39 Gepost op: 03 januari 2005, 12:39:08 »
Jamaar, jamaar, in mijn biologieboek stond echt waar een hoofdstuk over vegetarisch eten en zelfs een flink stuk over veganisme.
It's a long way to the top if you wanna rock n' roll