Vegatopia Forum

Hoe 'leer' je vleeseters wat vegetarisch eten inhoudt?

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

gummibeertje

Re:Hoe 'leer' je vleeseters wat vegetarisch eten inhoudt?
« Reactie #20 Gepost op: 14 januari 2005, 23:19:35 »
Wat bij mijn kennissen gewerkt heeft is om een soort tussenweg
te zoeken. Niet kiezen voor vegetarische producten die moeten
lijken op een vleesproduct, zoals vega kippenvlees. Dat werkt niet volgens mij. Dan krijg je alleen maar te horen op welke punten het niet kan tippen aan echt vlees...

Ik zou ook niet gaan voor iets dat echt een naam van vegetarisch heeft, dat geeft mensen vaak al vooraf de mening dat het niets is, die ze later niet meer bij willen stellen. Dus niet beginnen met falafel ofzo, denk ik althans.

Bij mij werkte zoals gezegd alleen de middenweg en daarmee
bedoel ik producten die iets met vlees overeenkomen, maar toch vegetarisch zijn. Oftewel waarvan een belangrijk gedeelte bij de vleesvariant ook al iets anders was dan vlees.

Dus bijv. niet kiezen voor vega gehakt, maar wel voor lasagna
met vega gehakt, geen vega gehaktballetjes los, maar wel
in tomatensoep ofzo. Of chili sin carne. In ieder geval iets waarvan de smaakmaker zelfs als je het met vlees klaarmaakt al grotendeels iets anders is dan dit vlees. Dingen met veel saus of groente of iets. Werkt bij mij zo goed dat ik vaak van vleeseters krijg te horen dat ze echt niet gek zijn en dat ze heus wel weten wat vlees is. Dat terwijl ik ze echt vega voedsel voorzet. Als ze
vervolgens meerdere keren gezegd hebben hoe lekker het is en de verpakking zien van een vleesvervanger, kunnen ze niet meer terugkrabbelen...

Offline Sam

  • ******
  • 7.145
Re:Hoe 'leer' je vleeseters wat vegetarisch eten inhoudt?
« Reactie #21 Gepost op: 15 januari 2005, 12:26:32 »
Ik zou ook niet gaan voor iets dat echt een naam van vegetarisch heeft, dat geeft mensen vaak al vooraf de mening dat het niets is, die ze later niet meer bij willen stellen. Dus niet beginnen met falafel ofzo, denk ik althans.
Falafel is juist de uitzondering op de regel, dat is geen vleesvervanger maar een toevallig vegetarisch product dat wereldwijd door miljoenen vleeseters wordt gegeten!
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

gummibeertje

Re:Hoe 'leer' je vleeseters wat vegetarisch eten inhoudt?
« Reactie #22 Gepost op: 15 januari 2005, 14:18:24 »
Falafel is juist de uitzondering op de regel, dat is geen vleesvervanger maar een toevallig vegetarisch product dat wereldwijd door miljoenen vleeseters wordt gegeten!

Het is inderdaad zo dat ik enorm veel vleeseters ken die 'op straat'
falafel eten, maar voor thuis hebben ze (misschien juist daarom) het
idee dat er niets anders lekker + vega is. Ik krijg althans wel vaak de
opmerking 'falafel is best lekker, maar voor elke dag...' Daarom zou ik
juist kiezen voor iets anders, had ik in combinatie met de andere
voorbeelden dus verkeerd gezegd...  :-[

Offline Sam

  • ******
  • 7.145
Re:Hoe 'leer' je vleeseters wat vegetarisch eten inhoudt?
« Reactie #23 Gepost op: 15 januari 2005, 22:20:47 »
Ik ben het verder helemaal met je eens hoor, ik kook voor vleeseters nooit met vleesvervangers maar maak iets anders creatiefs. Maar voor feestjes is falafel echt geschikt. Ik ga zometeen naar een feestje waar bijna geen vegetariers zijn en ik neem mee: 100 stukjes falafel en een emmer knoflooksaus. Is vast binnen een uurtje op :)
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Gabs

  • ****
  • 796
  • Geslacht: Vrouw
Re:Hoe 'leer' je vleeseters wat vegetarisch eten inhoudt?
« Reactie #24 Gepost op: 16 januari 2005, 15:42:50 »
ik kook voor mijn niet-vegetarische vrienden meestal iets "exotisch" zodat er idd geen vergelijk is met vlees. bijvoorbeeld: marrokaanse groente stoofpot, turkse mezzes, lekkere groentesoepen... meestal krijg ik veel complimentjes, doordat het zoveel smaak van nature heeft mis je het vlees echt niet.

maar er zij idd vaak mensen die een product al niet nemen, omdat er het bordje "vegetarisch" bijstaat. zoals een niet-vegetarische vriend wel eens een groente burger van mcdonalds nam, omdat ie die lekker vond. dat kreeg hij altijd de vraag: ben je vegetarisch? zijn antwoord: nee ik vind het gewoon lekker werd dan niet begrepen...

Offline Piek

  • *****
  • 2.510
  • Geslacht: Vrouw
Re:Hoe 'leer' je vleeseters wat vegetarisch eten inhoudt?
« Reactie #25 Gepost op: 19 januari 2005, 21:52:49 »
Ik heb net ook weer de betekenis van vegetarisme uit moeten leggen aan een vriend.
Een gezamenlijke vriend van ons geeft binnenkort een feestje waarbij iedereen geacht wordt vegafood mee te nemen.
Dus stelde die vriend voor om iets met vis te maken.
Zucht. Steun. Kreun.
Ik uit leggen..
Hij: ja maar die gezamenlijke vriend van ons eet wel vis.
Ik: dan is hij dus geen vegetariër. Vraag hem dan maar wat hij bedoelt met 'vegafood'! (en of hij in het vervolg de term correct wil hanteren...)


Ik ben het zat. :nopompom:
en moe en prikkelbaar.
« Laatst bewerkt op: 19 januari 2005, 21:54:07 door Piek »
Eet gezond & eet taartjes

Offline CJ

  • ***
  • 228
  • Geslacht: Vrouw
Re:Hoe 'leer' je vleeseters wat vegetarisch eten inhoudt?
« Reactie #26 Gepost op: 19 januari 2005, 22:48:34 »
Op het werk probeert men nu in de mess ook tegemoet te komen aan vegetariërs. Dus elke week speur ik het aanbod af op zoek naar iets warms vegetarisch. Tot mijn spijt moet ik dan ook vaststellen dat zalm, garnalen e.d. gerekend worden als vegetarisch. Ik begin me ook zo stilaan te ergeren aan de foute interpretatie van het begrip vegetariër. Dat ze zich dan vis-vegetariër of zo noemen, hé.
"spreken is zilver, zwijgen is goud"

Miezemiez

Re:Hoe 'leer' je vleeseters wat vegetarisch eten inhoudt?
« Reactie #27 Gepost op: 02 februari 2005, 14:26:05 »
Ik vind het altijd 'grappig' dat ze altijd komen aanzetten met een broodje kaas.
Mijn ouders hebben me veelal vegetarisch opgevoed dus daar geen problemen mee, als ik nu bij mn ouders ga eten, eten we veganistisch. Vind ik vaak zelfs LEKKERDER dan iets met ei of vegetarische kaas of wat dan ook erin.

Maar sommige mensen weigeren het gewoon te snappen.
Ook leuk op kerstdiners op school enzo. En mensen je maar raar aankijken, want 'het weggooien' is toch erger?

ik word er verdrietig van.

Offline Carmen San Diego

  • ***
  • 266
  • Geslacht: Vrouw
Re:Hoe 'leer' je vleeseters wat vegetarisch eten inhoudt?
« Reactie #28 Gepost op: 03 februari 2005, 17:51:53 »
Nou toch vind ik dat geen gek idee. Als het al dood is, waarom ga je het dan weggooien? Dat je het niet wilt kopen en dat je het niet eet als het niet hoeft begrijp ik wel, maar als je ergens op visite bent bijvoorbeeld en iemand denkt ergens goed aan te doen (zoals soep en daar dan de gehaktballetjes uit halen), dan vind ik het flauwekul om te weigeren. Het beest is al dood, en uiteindelijk gaat het toch op. Als je het vies vindt houdt het op, maar uit principe vlees of iets wat daarmee in aanraking is geweest weggooien gaat me dan te ver. Veel vegetariërs zeggen het ook te doen omdat vlees eten meer energie verbruikt dan planten eten (het bekende 'een koe eet zoveel plantjes' verhaaltje), en als ze dan vervolgens iets waar in principe niets mee mis is gaan weggooien, dan begrijp ik dat niet helemaal. Tenzij je het natuurlijk ook niet lust, dan is het wat anders. Of tenzij je je natuurlijk niet druk maakt om het milieu-aspect. Maar tot op zekere hoogte kan ik dus wel begrijpen dat mensen het krom vinden om het weg te gooien.
« Laatst bewerkt op: 03 februari 2005, 17:53:17 door Carmen San Diego »

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Hoe 'leer' je vleeseters wat vegetarisch eten inhoudt?
« Reactie #29 Gepost op: 03 februari 2005, 18:23:47 »
Nou toch vind ik dat geen gek idee. Als het al dood is, waarom ga je het dan weggooien? Dat je het niet wilt kopen en dat je het niet eet als het niet hoeft begrijp ik wel, maar als je ergens op visite bent bijvoorbeeld en iemand denkt ergens goed aan te doen (zoals soep en daar dan de gehaktballetjes uit halen), dan vind ik het flauwekul om te weigeren. Het beest is al dood, en uiteindelijk gaat het toch op. Als je het vies vindt houdt het op, maar uit principe vlees of iets wat daarmee in aanraking is geweest weggooien gaat me dan te ver.

Als je de ene keer het toch maar neemt ondanks dat er vleesballetjes in de soep zaten. Dan denken ze de volgende keer
gewoon dat ze de balletjes er wel in kunnen laten omdat je het niet erg vind als het er voor je uitgehaald word enzo.
Je laat mensen juist meer nadenken over vegetarisme als je gewoon weigert om iets te eten wat in aanraking met vlees is geweest.
Stem op de Partij voor de Dieren

Toeps

Re:Hoe 'leer' je vleeseters wat vegetarisch eten inhoudt?
« Reactie #30 Gepost op: 03 februari 2005, 18:35:08 »
Ik vind het gewoon ranzig! Als ergens bloederig vlees in heeft gezeten dan hoef ik het niet meer hoor.


Offline Carmen San Diego

  • ***
  • 266
  • Geslacht: Vrouw
Re:Hoe 'leer' je vleeseters wat vegetarisch eten inhoudt?
« Reactie #31 Gepost op: 03 februari 2005, 18:40:06 »
Als je de ene keer het toch maar neemt ondanks dat er vleesballetjes in de soep zaten. Dan denken ze de volgende keer
gewoon dat ze de balletjes er wel in kunnen laten omdat je het niet erg vind als het er voor je uitgehaald word enzo.
Da's misschien wel zo, maar je kunt het natuurlijk ook gewoon een keer zeggen en het weigeren als ze het nog een keer doen. Ik weet niet meer wie het zei in dit topic, maar ik vind ook wel dat de intenties van degene die voor je kookt belangrijk zijn...
Citaat
Je laat mensen juist meer nadenken over vegetarisme als je gewoon weigert om iets te eten wat in aanraking met vlees is geweest.
Dat betwijfel ik dan weer. Idealisme is goed, maar dit klinkt ronduit naief. Als het al iets doet, dan denk ik dat je er meer kwaad dan goed mee doet, omdat het mensen irriteert als je gelijk gaat weigeren ('moeilijk doen', zo zullen veel mensen dat toch wel zien denk ik) in plaats van het normaal te zeggen.

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Hoe 'leer' je vleeseters wat vegetarisch eten inhoudt?
« Reactie #32 Gepost op: 03 februari 2005, 18:55:04 »
Als je de ene keer het toch maar neemt ondanks dat er vleesballetjes in de soep zaten. Dan denken ze de volgende keer
gewoon dat ze de balletjes er wel in kunnen laten omdat je het niet erg vind als het er voor je uitgehaald word enzo.
Da's misschien wel zo, maar je kunt het natuurlijk ook gewoon een keer zeggen en het weigeren als ze het nog een keer doen. Ik weet niet meer wie het zei in dit topic, maar ik vind ook wel dat de intenties van degene die voor je kookt belangrijk zijn...
Tuurlijk. Maar ik zie voor mezelf dan meer verlies dan winst als je het neemt.

Citaat
Dat betwijfel ik dan weer. Idealisme is goed, maar dit klinkt ronduit naief. Als het al iets doet, dan denk ik dat je er meer kwaad dan goed mee doet, omdat het mensen irriteert als je gelijk gaat weigeren ('moeilijk doen', zo zullen veel mensen dat toch wel zien denk ik) in plaats van het normaal te zeggen.

Nou hier zo zit men ondanks dat men weet dat ik veganist ben ook me nog steeds koekjes ofzo aan te bieden. Terwijl ze het toch weten. Ik ga niet constant uitleggen dat ik het niet mag. Dit moeten ze gewoon eens een keer zelf gaan snappen.
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Hoe 'leer' je vleeseters wat vegetarisch eten inhoudt?
« Reactie #33 Gepost op: 03 februari 2005, 20:46:21 »
Die situatie heb ik ook aardig wat keren meegemaakt. Dragonfly beschrijft het goed. Als je één keer wat hebt geaccepteerd dan is het de volgende keer extra moeilijk te weigeren. Overigen heb je wel een punt over dat weggooien. Ik erger mij ook heel sterk over het te grote oog en de te kleine maag. "Dat beest is zelfs voor niks gestorven", zeg ik dan. Maar het gaat mij wat te ver dat ik dan als vuilnisbak moet dienen.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline Carmen San Diego

  • ***
  • 266
  • Geslacht: Vrouw
Re:Hoe 'leer' je vleeseters wat vegetarisch eten inhoudt?
« Reactie #34 Gepost op: 07 februari 2005, 22:17:29 »


Nou hier zo zit men ondanks dat men weet dat ik veganist ben ook me nog steeds koekjes ofzo aan te bieden. Terwijl ze het toch weten. Ik ga niet constant uitleggen dat ik het niet mag. Dit moeten ze gewoon eens een keer zelf gaan snappen.
Mjah da's wel irritant. Ik heb hetzelfde met roken. Zeg ik dat ik carapatient ben, bieden ze me een sigaret aan =S Wat dat betreft vraag je je toch af hoe sommige mensen de basisschool doorkomen.

Tamara

Re:Hoe 'leer' je vleeseters wat vegetarisch eten inhoudt?
« Reactie #35 Gepost op: 09 februari 2005, 00:16:44 »

Citaat
Dat betwijfel ik dan weer. Idealisme is goed, maar dit klinkt ronduit naief. Als het al iets doet, dan denk ik dat je er meer kwaad dan goed mee doet, omdat het mensen irriteert als je gelijk gaat weigeren ('moeilijk doen', zo zullen veel mensen dat toch wel zien denk ik) in plaats van het normaal te zeggen.


Dan zijn ze maar geiiriteerd hebben ze pech gehad, laat zien waar je voor staat en juist dan zullen ze jou respecteren.
Je gaat toch geen aftreksel van vlees eten omdat iemand anders kwaad wordt? ???

Elsbeth

Re:Hoe 'leer' je vleeseters wat vegetarisch eten inhoudt?
« Reactie #36 Gepost op: 09 februari 2005, 11:01:46 »
Je gaat toch geen aftreksel van vlees eten omdat iemand anders kwaad wordt? ???

Zo zwart-wit is het natuurlijk niet he. Het gaat er juist om dat als het incidenteel voorkomt, je het dan uit respect voor de mensen die denken dat ze hun best voor jou hebben gedaan, niet weigert, maar ze er wel op kan attenderen dat je het liever niet eet.

Monie

Re:Hoe 'leer' je vleeseters wat vegetarisch eten inhoudt?
« Reactie #37 Gepost op: 09 februari 2005, 11:26:25 »
Dan kun je ook zeggen dat je het heel erg waardeert dat ze zo je best voor je hebben gedaan maar dat je het niet eet. Dan is het ook meteen duidelijk voor een volgende keer.

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Hoe 'leer' je vleeseters wat vegetarisch eten inhoudt?
« Reactie #38 Gepost op: 09 februari 2005, 18:41:44 »
Dan kun je ook zeggen dat je het heel erg waardeert dat ze zo je best voor je hebben gedaan maar dat je het niet eet. Dan is het ook meteen duidelijk voor een volgende keer.

Dat is echt onbeleefd!

Tamara

Re:Hoe 'leer' je vleeseters wat vegetarisch eten inhoudt?
« Reactie #39 Gepost op: 09 februari 2005, 21:35:26 »
Citaat
Je gaat toch geen aftreksel van vlees eten omdat iemand anders kwaad wordt? ???


Citaat
Zo zwart-wit is het natuurlijk niet he. Het gaat er juist om dat als het incidenteel voorkomt, je het dan uit respect voor de mensen die denken dat ze hun best voor jou hebben gedaan, niet weigert, maar ze er wel op kan attenderen dat je het liever niet eet.



Nee, maar ik denk gewoon vanuit mijn eigen overwegingen.
Ik wens geen soep te eten waar vlees in heeft gezeten, omdat ik walg van het idee dat er een Mishandeld, verwaarloosd  en gedood dier in zit, dus heb ik dan het volste recht om dat te weigeren, en als er mensen zijn die daar boos over willen worden, dan is dat hun probleem, ik zal hun in principe niks in de weg leggen, en gewoon simpelweg bedanken voor het feit dat ze voor mij gekookt hebben, staat hun dat niet aan?
Dan hebben ze iets waarschijnlijk niet begrepen.

Als je echt walgt van vlees, dan eet je het gewoon niet op!
Koste wat het kost!
« Laatst bewerkt op: 09 februari 2005, 21:38:00 door Magic Aura »