Vegatopia Forum

Wat voor een mensen zijn vega's?

Offline Piek

• 2.510
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat voor een mensen zijn vega's?
« Reactie #20 Gepost op: 12 september 2004, 23:28:33 »
Ik dacht dat onder hoogopgeleid HBO en universitair vallen.

precies
Eet gezond & eet taartjes

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
  • Geslacht: Man
« Reactie #21 Gepost op: 12 september 2004, 23:41:11 »
Het gaat om verbanden kunnen leggen en daar de consequenties uit willen trekken. Daarvoor hoef je niet hoogopgeleid te zijn, maar dáár zit een verband  :P
de tuin: dat ben ik

Aiko

« Reactie #22 Gepost op: 12 september 2004, 23:46:09 »
Citaat
je mening om geen vlees te eten heeft niets met je opleiding te maken..

Het lijkt me erg logisch dat er een verband is tussen vegetarisme en opleiding.

Het lijkt mij ook dat er wel een samenhang is tussen deze twee afzonderlijkheden, ook al is de mate klein. 'De (hoger) opgeleidenen' hebben door hun studie gemiddeld gezien een kritischere kijk verkregen, of deze verder ontwikkeld, dan de minder opgeleidenen of diegene zonder noemenswaardige opleiding. Uit die kritische kijk komt bij een aantal ook een besef voort waarvoor men zich verantwoordelijk voelt. Dit lijkt mij vooral plaats te vinden op 'latere leeftijd'.

Daarentegen, intelligentie op zich zegt hierover ook niet veel, per definitie. Toen ik vegetarier werd, op mijn veertiende, was ik echt een ontzettende domme malloot. Ik beschouw mijzelf nu zo ontzettend veel intelligenter en sociaal stabieler dan ik in die tijd was. Opstandig ben ik ook nooit geweest, noch alternatief, dus dat zijn voor mij de redenen niet geweest vegetrier te worden.

Ik houd het voor mij gewoon op een hogere mate van een emotionele kijk op de wereld, gecombineerd met een verantwoordelijkheidsgevoel. Dit verantwoordelijkheidsgevoel duwt een jongere misschien meer richting een studie van niveau omwille van het eigen welzijn, met de nodige voltrokken conclusies ten gevolge...

Offline Poek

• Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • 11.928
    • dimitri.org
« Reactie #23 Gepost op: 12 september 2004, 23:49:57 »
Daarnaast zijn hoogopgeleiden meestal iets onafhankelijker (van geld, van de omgeving) en dan heb je meer gelegenheid om een keuze te maken, zoals die voor vegetarisme.

Aiko

« Reactie #24 Gepost op: 12 september 2004, 23:57:31 »
Dat is zo als je op latere leeftijd overgaat.

Wat ik zo hier voor leeftijden langs zie komen wanneer men vegetarisch is geworden, is het veelal in het begin of midden van de tienerjaren. Voorzover ik het inschatten kan niet de periode bij uitstek waarin de jeugd blijk geeft van pure intelligentie en zelfstandigheid, hetzij financieel, hetzij emotioneel.

Ik zie sowieso geen hogere kosten voor een vegetarier, zeker niet als het aankomt op simpelweg het absent laten zijn van vlees in maaltijden. Zo moeilijk en duur kan dat niet zijn, ook voor een ander. Daarbij zijn deze jeugdigen financieel toch en voornamelijk afhankelijk van hun ouder(s), die wel zelfstandig geacht te zijn.

theo@cut.up.

« Reactie #25 Gepost op: 13 september 2004, 10:52:42 »
eerlijk gezegd denk ik niet dat beschikken over een hoge mate van financiële vrijheid belangrijk is. het gaat meer om sociale vrijheid. als vegetariër wijk ja af van dat wat de gemiddelde groep normaal vindt, de mate van ruimdenkendheid van de sociale groep waarin je verkeerd is daarom denk ik belangrijker. of hogeropgeleiden trouwens onafhankelijker zijn van hun omgeving durf ik te betwijfelen.
de reden waarom je vegetariër bent (gezondheid, dierethiek, godsdienst) speelt natuurlijk ook een belanglijke rol.

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
« Reactie #26 Gepost op: 13 september 2004, 21:39:55 »
Ik zie sowieso geen hogere kosten voor een vegetarier, zeker niet als het aankomt op simpelweg het absent laten zijn van vlees in maaltijden.
Nou ja: als je zo'n beetje van vegetarisch kant-en-klaar leeft en je spoelt dat weg met Red Bull: dan kan het aantikken!  ;)
de tuin: dat ben ik

Reza

« Reactie #27 Gepost op: 20 oktober 2004, 23:02:40 »
Een tijdje geleden biechtte ik ergens op dat ik vegetarisch eet. Eerste reactie: "Ik vond al dat je er zo bleekjes uit zag.."

Slaat dus nergens op, ik heb gewoon een erg blanke huid.

hihi
zo reageerd mijn oma nog steeds, steeds als ik haar zie en we gaan eten, gaat het wel goed met je bla bla bla haha  :)

Offline Bast

• 4.149
« Reactie #28 Gepost op: 21 oktober 2004, 11:47:06 »
's Winters krijg ik die reactie ook wel (ja en dat ik op Morticia lijk :yawnee:), maar 's zomers is het dan weer van jeetje, maar je bent helemaal niet bleek ofzo...
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Bee

• 259
« Reactie #29 Gepost op: 22 november 2004, 14:41:55 »
. of hogeropgeleiden trouwens onafhankelijker zijn van hun omgeving durf ik te betwijfelen.

Ik hoop dat ik nu niet mensen gaan beledigen, maar degenen in mijn vrienden/kennissenkring die na de Mavo zijn gaan werken of op het mbo zijn blijven hangen, zijn wat 'kortzichtiger' dan mijn hogeropgeleide vrienden. Ze zijn jong samen gaan wonen (vaak ook nog in een dorp -  toeval?) en hebben niet zo door wat er verder nog in de wereld speelt behalve hun eigen kleine leefomgeving.
Het zijn hele lieve mensen hoor! Maar wel van het type dat zegt 'Geen vlees eten? Maar dat is toch helemaal niet goed voor je?' Als ik het ze dan probeer uit te leggen, hebben ze zoiets van, 'tsss, malle fratsen!'

Of ken ik nou gewoon hele rare mensen?  ;)

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #30 Gepost op: 22 november 2004, 14:47:01 »
Ze zijn jong samen gaan wonen (vaak ook nog in een dorp -  toeval?)

Even off-topic: dit valt mij ook op bij vrouwen in mijn omgeving. Vaak hebben ze al een vaste vriend vanaf de middelbare school. Ik vraag me toch af of ze niks missen, maar zij vinden dat huisje-boompje-beestje op die leeftijd schijnbaar prima.

Offline Bee

• 259
« Reactie #31 Gepost op: 22 november 2004, 15:44:59 »
Ik kon me daar heel lang boos over maken; ooit leuke, actieve meiden die compleet vastgeroest zitten in een routine van voor hun vriend zorgen ('volgende week uit eten? Oh, moet ik even met Jan overleggen')(die ik dan helemaal niet uitgenodigd heb), niet meer buiten de deur komen (ik heb niks tegen een avondje op de bank met een video, maar wel als je dat élk weekend doet) en geen idee hebben wat er in de rest van de wereld gebeurd. ('Stemmen? Ja maar, het régent buiten... en het eten staat op.')

Maar een tijdje geleden zei een vriendin tegen me; 'ja maar Bianca, wat als die meiden nou gelúkkig zijn, zo?'

En dat is natuurlijk ook wel zo... Dus ik probeer me er tegenwoordig wat minder druk om te maken. Ieder zijn ding, toch?

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #32 Gepost op: 22 november 2004, 16:15:27 »
Wat ik zo hier voor leeftijden langs zie komen wanneer men vegetarisch is geworden, is het veelal in het begin of midden van de tienerjaren. Voorzover ik het inschatten kan niet de periode bij uitstek waarin de jeugd blijk geeft van pure intelligentie
Intelligentie is voor het overgrote deel genetisch. Dus of je nou 15 of 25 bent, dat maakt niet zoveel uit. Je kan hoogstens zeggen dat mensen van 25 iets meer levenservaring hebben en (hopelijk) wat wijzer zijn. Daarentegen beginnen mensen tegen die tijd ook al een beetje vast te roesten in vaste patronen, en dat voorkomt dan toch veranderingen in denk- en gedragspatronen. In de puberteit daarentegen moeten mensen zichzelf nog bijna helemaal uitvinden, en maakt de bekering tot vegetarisme veel makkelijker.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Aiko

« Reactie #33 Gepost op: 22 november 2004, 16:21:30 »
Zo, dat is een verlate reactie. Lees je altijd twee tot drie maanden terug?

Ik had het over het blijkgeven ervan. Dus over rationaliteit dat al dan wel of al dan niet om het hoekje komt kijken. Als ik kijk waar de gemiddelde tiener in deze tijd en 'vroeger' zich druk mee houdt, vind ik het verwonderlijk dat er zoveel vegetariers uit die periode komen.

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #34 Gepost op: 22 november 2004, 16:34:04 »
Zo, dat is een verlate reactie. Lees je altijd twee tot drie maanden terug?
Ja. Da's om mensen scherp te houden.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Jasper

• 338
    • Jasper M - virtuele expositie
« Reactie #35 Gepost op: 24 november 2004, 22:15:03 »
Daarentegen beginnen mensen tegen die tijd ook al een beetje vast te roesten in vaste patronen, en dat voorkomt dan toch veranderingen in denk- en gedragspatronen.

Dat schijnt op zich meer mee te vallen dan vaak wordt aangenomen. Qua denken dan, mensen uit een verzorgingstehuis bleken nog verbazingwekkend goed een nieuwe taal te kunnen leren. Misschien dat het qua gedragspatronen erger gesteld is.

choekiewoekie

« Reactie #36 Gepost op: 25 november 2004, 22:27:31 »
Ik kon me daar heel lang boos over maken; ooit leuke, actieve meiden die compleet vastgeroest zitten in een routine van voor hun vriend zorgen ('volgende week uit eten? Oh, moet ik even met Jan overleggen')(die ik dan helemaal niet uitgenodigd heb), niet meer buiten de deur komen (ik heb niks tegen een avondje op de bank met een video, maar wel als je dat élk weekend doet) en geen idee hebben wat er in de rest van de wereld gebeurd. ('Stemmen? Ja maar, het régent buiten... en het eten staat op.')

Maar een tijdje geleden zei een vriendin tegen me; 'ja maar Bianca, wat als die meiden nou gelúkkig zijn, zo?'

En dat is natuurlijk ook wel zo... Dus ik probeer me er tegenwoordig wat minder druk om te maken. Ieder zijn ding, toch?

Hahaha! nou gelukkig maar! Want ik ben 23, maar ik check toch werkelijk élke afspraak met mijn vriend (alhoewel ik toch wel mijn zin krijg  ;) ) en ik smeer ook rustig zijn boterhammen. En was zijn sokken, noem maar op. Sterker nog, we wonen nu ruim jaar samen en ik stuur hem nog élke pauze op mijn werk een smsje...  :D Burgertruttig he?  :loveys:  Maar ik kan me dan ook niet voorstellen dat mijn vriendinnen met elkaar op vakantie willen in plaats van met hun vriend.. ach ieder zijn ding... zolang je jezelf maar niet verliest denk ik dan....
Ik moet wel zeggen, we hebben geen televisie, zitten geen enkel weekend op de bank en moeten af en toe bewust een avondje niets doen om op adem te komen. Dus actief en sociaal zijn we wel, maar dan wel áltijd met zn tweeën...

bienne

« Reactie #37 Gepost op: 08 januari 2005, 09:43:38 »
Ik denk dat we allemaal een ding gemeen hebben.. We houden van dieren maar niet om ze op te eten. We deneken beter na over het welzijn van onze aard bewoners.

gummibeertje

« Reactie #38 Gepost op: 14 januari 2005, 23:07:18 »
Ik heb laatst inderdaad ook ergens gelezen dat het merendeel van de vega's een HBO of WO-opleiding heeft en er stond verder ook nog bij dat het grootste gedeelte van de vega's vrouwelijk is...

gummibeertje

« Reactie #39 Gepost op: 14 januari 2005, 23:11:04 »
wat betreft de vega's die ik ken, valt me trouwens op dat
ik zowel heel veel hogeropgeleiden als lager of niet opgeleiden
ken. Wel zie ik een verschil. Hogeropgeleiden die ik ken zijn
vaak vega geworden nadat ze zelf vanalles op hebben
gezocht over dierenwelzijn e.d. terwijl ik veel lageropgeleiden
ken die vega zijn geworden nadat ze informatie van iemand
anders aangeboden kregen, bijvoorbeeld via een flyertje
bij een demonstratie of via hogeropgeleiden die ze uitlegden
waarom zij vegetarier waren geworden.

Zoals gezegd berust dit op mijn kennissen, niet op een
of ander onderzoek. Zal dus wel puur toeval zijn...