Vegatopia Forum

Vegan worden, the coming out

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline bart

  • *****
  • 2.585
  • Geslacht: Man
Re:Vegan worden, the coming out
« Reactie #20 Gepost op: 08 september 2004, 17:52:44 »
Citaat
Dat restaurants niks vegetarisch of veganistisch in huis hebben geldt misschien voor sommige catering bedrijven en restaurants die Bart kent, maar volgens mij niet voor de meeste restaurants die ik ken. Er is altijd wel wat groente aanwezig en iets om erbij te serveren. Maar bijna zonder uitzondering doen wel alle restaurants aan gebrekkige communicatie...

Nou, iets in elkaar flansen kan altijd in een restaurant, maar omdat er maar zelden veganisten in de tent komen zijn de door het ge-last-minute gedwongen om iets neer te zetten waar ze zelf ook niet tevreden over zijn. Bij cateraars is het nog erger: als wij ergens een opdracht hebben, en er is eten XYZ besteld, dan nemen we alleen XYZ mee. Er is dan domweg niet iets anders om dingen mee te improviseren. Als jij afgelopen vrijdag bij ons te gast was geweest en pas tegen etenstijd eens de keuken in was gestekkerd had je verdomd weinig te eten gehad. Als je daar en tegen had laten weten (aan de gastheer of aan ons) dat je veganist bent, had je van ons een maaltijd gekregen die even luxe en feestelijk was als die van de rest. Is beter voor jou, is beter voor ons (uitstraling) en is beter voor de gastheer. Dat snap je toch wel een beetje?
It's a long way to the top if you wanna rock n' roll

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:Vegan worden, the coming out
« Reactie #21 Gepost op: 08 september 2004, 21:37:00 »
Wat een totale onzin dat veganistisch koken lastig of moeilijk is... Gekookte aardappels met groenten is ook veganistisch.
Geen jus of saus erbij, is voor veel mensen onbestaanbaar. Dan voelen ze zich te kort schieten. En een veganistische saus bedenken dat kunnen veel mensen niet. Ik denk dat je in een bepaald kringetje vertoeft?
de tuin: dat ben ik

Offline Mariek

  • *****
  • 3.972
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegan worden, the coming out
« Reactie #22 Gepost op: 08 september 2004, 21:39:46 »
Wat een totale onzin dat veganistisch koken lastig of moeilijk is... Gekookte aardappels met groenten is ook veganistisch. Hoe Hollandscher en makkelijk kan t wezen. Er is wel veel belachelijke onwil om veganistisch te koken.

Wat ik bij mijn moeder merk is dat ze volledige maaltijden voor wil zetten. Uit alle voedselgroepen moet iets vertegenwoordigd zijn in de warme maaltijd. En dan loopt ze op tegen hetgeen-ze-graag-wil-voeren-in-plaats-van-vlees. Bij mij is een vegaburger of een ei of kaas wat ze me dan voor zet, maar bij Christiaan weet ze het niet (geen held met tofu). En daar raakt mijn ma van in de war. De laatste keer heb ik gezegd: geef Christiaan gewoon hetzelfde als de rest (pasta, ik met kaas, de rest met gehakt), hij zorgt er de rest van de tijd wel voor dat hij alles binnenkrijgt. Maar dan is mijn moeder nog bang dat ze hem tekort doet. Dus dan is er veel soja-ijs ;)
« Laatst bewerkt op: 08 september 2004, 21:40:20 door Zusje »
Neigend tot zelfdestructieve eerlijkheid

Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.230
Re:Vegan worden, the coming out
« Reactie #23 Gepost op: 08 september 2004, 22:54:16 »
Zo. Mijn ouders zijn terug van vakantie, en zondag gaan we daar eten. Ik had net mijn moeder aan de foon en vroeg of ik dan iets zonder melk/kaas/ei ofzo te eten kon krijgen.
Eerste reactie was een héél diepe zucht (kreun zelfs!, als ik het goed hoorde). De rest van d'r reactie was gebaseerd op woorden als 'keurslijf', 'indoctrinatie', 'overdreven' en 'eng'.
Ik had hoofdpijn en totaal geen zin in een discussie hierover, dus ik heb maar een beetje teruggezucht, ehum. :bloos: Maar vervolgens wel gezegd dat ik wel wilde helpen met bedenken wat we konden eten (of wat ik kon eten), en met het koken. Nog steeds geen juichstemming aan de andere kant van de lijn.
Leuk hoor, zo'n moeder die achter mijn keuze staat. ::)

Oké, eerlijk gezegd baal ik hier best wel van. :-\
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Fabian

Re:Vegan worden, the coming out
« Reactie #24 Gepost op: 08 september 2004, 23:21:15 »
Wie zijn er nou dan geindoctrineerd? Vleeseters :P

Maar wat dacht je van:

Mam, zou jij niet een bijdrage willen leveren aan een beter milieu?
antw: ja
En mam, zou je niet een bijdrage willen leveren aan minder honger in de wereld?
antw: ja
En mam, zou je niet een bijdrage willen leveren aan minder dierenleed?
antw: ja

Nou, ik ook en daarom ben ik veganist.  :D

of

Nou, is het dan zoveel moeite om eens een keer met zijn allen een dagje veganistisch te eten? >:(

of

iets soortgelijks?

Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.230
Re:Vegan worden, the coming out
« Reactie #25 Gepost op: 08 september 2004, 23:52:04 »
Ze snapt best wel dat ik een bijdrage wil leveren aan een betere vanalles. Maar dat deed ik met vegetarisch eten ook al, en dat vond ze dan nog wel net te doen om mee om te gaan.
Vegetarisch eten tot daar aan toe, maar veganistisch is gewoon overdreven en raar. En eng. ("Je gaat steeds maar verder; wie weet besluit je straks wel dat je ook geen granen meer wilt eten ofzo". Echt heel raar, zo reageerde mijn vriend in eerste instantie ook (al bracht hij het wat minder negatief), en ik kan me niet goed voorstellen waarom mensen dat denken, maar kennelijk vragen er meer dan één zich dat af.)
Ze kwam met het "die koeien willen toch alleen maar graag van hun melk af?"-repliek aanzetten, en geloof me, daar moest ik bijna van huilen.

Met zijn allen veganistisch eten is een lachertje natuurlijk. Sowieso is er altijd vlees op tafel als ik kom eten, want een dagje zonder vlees dat doe je niet, als het niet per se hoeft. Ik moet namelijk niet gaan denken dat ik mijn eetgedrag aan anderen op kan leggen! (Nou denk ik dat ook niet hoor. Maar ook maar één dagje vega eten gebeurt om die reden dus ook niet. Terwijl mijn vader wel ooit eens een hoeveelheid gasten een geheel vegetarische maaltijd heeft voorgezet, zo heb ik vernomen. Apart.)

Ik heb trouwens gezegd dat ik eventueel wel vegetarisch wil eten, als het anders te lastig wordt. Maar het liefst eet ik toch vegan. Ik bel denk ik over een paar dagen nog wel even om te vragen of ik kan helpen met het/mijn eten plannen of maken.
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Fabian

Re:Vegan worden, the coming out
« Reactie #26 Gepost op: 09 september 2004, 00:30:25 »
> Ze kwam met het "die koeien willen toch alleen maar graag van hun melk af?

Oh my oh my! Dat hoor je wel vaker. Mijn moeder kwam ook altijd met het verhaal van 'stel je voor dat iedereen zou besluiten te stoppen met vlees eten, dan zouden alle varkensstallen overvol raken'.  :frusty: Ik kan er echt niet met de pet bij dat mensen zo simpel kunnen denken.

Anyways, je moeder weet zeker niet dat de gemiddelde melkgift van koeien in 50 jaar is verdubbeld van 4 tot 8 duizend liter per jaar. Dat het hoogst onprettig is voor die dieren dat ze zoveel moeten produceren?

Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.230
Re:Vegan worden, the coming out
« Reactie #27 Gepost op: 09 september 2004, 00:37:30 »
Anyways, je moeder weet zeker niet dat de gemiddelde melkgift van koeien in 50 jaar is verdubbeld van 4 tot 8 duizend liter per jaar. Dat het hoogst onprettig is voor die dieren dat ze zoveel moeten produceren?

Als ze vanavond aan de telefoon goed heeft opgelet wel. :P
Of nouja, ik heb er geen cijfers bij genoemd, maar wel het globale beeld.

Hmm, ik ben me nu maar weer eens extra aan het inlezen. Ik verwacht een kruisverhoor zondag. Dan ga ik ook met getallen schermen hoor!
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Vegan worden, the coming out
« Reactie #28 Gepost op: 09 september 2004, 07:29:55 »
Als jullie zo zeker weten dat er geen rekening met jullie eetpatroon wordt gehouden, nemen jullie dan zelf niet iets mee?  Beetje heet water over couscous, kruiden en groentes en je hebt een maaltijd toch? Of een magnetronbak met iets? (Ja, op een gecaterd iets staat het raar, ik weet het, maar vragen krijg je toch wel, dus dan kan dat er ook nog wel bij toch?)
In eerste instantie nam ik naar het ouderlijk huis ook gewoon vleesvervangers (en speltbrood, sojamelk, eigen thee) mee als ik er langer dan een dag bleef. Keek ze ook raar van op, maar het scheelt wel dat zij niet meer hoeft na te denken over wat ik dan wel naar binnen kan en wil werken.

Sin chile, no tiene chiste!

Corrupted

Re:Vegan worden, the coming out
« Reactie #29 Gepost op: 09 september 2004, 14:52:06 »
Dat snap je toch wel een beetje?

Ja, natuurlijk. Bij familie feesten enzo belde ik dus ook altijd. Maar ja, als dan elke keer het eten wordt opgedient, en er is alleen vlees, dan geef ik dat op. Maar dat ligt natuurlijk vooral aan die rare oorden die mijn familie altijd uitkiest, een bedrijf dat kwaliteit levert gaat zo niet met zijn klanten om.

Mijn moeder had in het begin ook altijd problemen met mijn veganisme, maar nu is ze eraan gewend dat ze gewoon maakt wat ze wil, en alles wat niet vegan is apart doet. Ze wil ook altijd een burger oid maken, maar voor mij hoeft dat helemaal niet, ik eet die thuis ook nooit. Meestal maakt ze nog iets met noten of bonen erbij ofzo. Haar grootste probleem is nu koekjes, snoep en gebak en dat soort zaken vinden die ik wil eten :)


Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.230
Re:Vegan worden, the coming out
« Reactie #30 Gepost op: 09 september 2004, 15:22:28 »
Ja, natuurlijk. Bij familie feesten enzo belde ik dus ook altijd. Maar ja, als dan elke keer het eten wordt opgedient, en er is alleen vlees, dan geef ik dat op.

Dan zou ik beide doen; vantevoren bellen én zodra je aankomt in de eetgelegenheid even vragen of er inderdaad iets vegans voor je is geregeld. Dan kunnen ze ter plekke nog wat voor je regelen, maar hebben ze wel in elk geval de kans gehad om daar vantevoren over na te denken.
« Laatst bewerkt op: 09 september 2004, 15:23:32 door calimero »
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Vegan worden, the coming out
« Reactie #31 Gepost op: 09 september 2004, 18:27:35 »
Dan zou ik beide doen; vantevoren bellen én zodra je aankomt in de eetgelegenheid even vragen of er inderdaad iets vegans voor je is geregeld. Dan kunnen ze ter plekke nog wat voor je regelen, maar hebben ze wel in elk geval de kans gehad om daar vantevoren over na te denken.

ja en nog een keer tegen het serverend personeel zeggen. Er zijn namelijk ook mensen die het eten uitgeserveerd zien, dat niet lekker vinden, vragen of er iets anders is, het personeel kijkt in de keuken, ja hee, daar staat een aparte maaltijd, en die krijgt die ander dan  :bonk:

Wat ook altijd helpt bij restaurants e.d. zelf een suggestie doet wat je wel wilt eten. Kan ook bij het opbellen: ik eet dat en dat niet, maar wellicht kunt u dit met dit maken. Of dat en dat. Dat scheelt echt.
,,,,فلافل

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Vegan worden, the coming out
« Reactie #32 Gepost op: 09 september 2004, 18:31:47 »

Hmm, ik ben me nu maar weer eens extra aan het inlezen. Ik verwacht een kruisverhoor zondag. Dan ga ik ook met getallen schermen hoor!

Je zou het er ter plekke natuurlijk ook niet over hebben. Gewoon helpen je eigen hapje maken, gezellig doen, en als ze er over vragen zeggen dat je nu gezellig wilt doen en niet een hele discussie wilt voeren. Dat kan misschien wel overtuigender overkomen dan 5 mensen die op je inzitten hakken. Ik weet niet hoor, ik heb altijd het gemak van een vegetarische familie gehad dus misschien wil je wel juist met je familie in discussie omdat het zo rot is dat ze het niet accepteren en je hoopt dat te veranderen, maar misschien accepteren ze het juist wel vlugger als ze zien dat je zo beraden bent dat je er niet eens meer over hoeft te discussieren. Mee discussieren kan voor hun ook een reden zijn te denken dat jij nog voor andere gedachten vatbaar bent.
« Laatst bewerkt op: 09 september 2004, 18:32:41 door Selly »
,,,,فلافل

Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.230
Re:Vegan worden, the coming out
« Reactie #33 Gepost op: 10 september 2004, 21:08:55 »
Je zou het er ter plekke natuurlijk ook niet over hebben. Gewoon helpen je eigen hapje maken, gezellig doen, en als ze er over vragen zeggen dat je nu gezellig wilt doen en niet een hele discussie wilt voeren.

Dat doe ik ook inderdaad het liefste. Ik kan me alleen voorstellen dat, nu ik van beetje lastig bezoek in enorm lastig bezoek ben veranderd ::), zij daar wel eens even een heel goede reden voor willen horen. Of, dat als ik zeg dat ik er niet over wil praten, dat zij dan juist extra hard gaan denken dat ik geïndoctrineerd ben ofzo.

Anyhow, ik heb net even gebeld en de grootste schok is kennelijk voorbij. Moeke klonk in elk geval opgewekt me te horen. Ja, of ik inderdaad even mee wilde denken over het eten, en oja, als ik voorheen iets at wat de rest nam maar dan zonder vlees, is dat in veel gevallen nu nog steeds geschikt?, ja oké dan.
Hmm, nou, dat komt wel goed denk ik. :)
« Laatst bewerkt op: 10 september 2004, 21:15:53 door calimero »
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Vegan worden, the coming out
« Reactie #34 Gepost op: 13 september 2004, 23:43:17 »
Dat snap je toch wel een beetje?

Ja, natuurlijk. Bij familie feesten enzo belde ik dus ook altijd. Maar ja, als dan elke keer het eten wordt opgedient, en er is alleen vlees, dan geef ik dat op. Maar dat ligt natuurlijk vooral aan die rare oorden die mijn familie altijd uitkiest, een bedrijf dat kwaliteit levert gaat zo niet met zijn klanten om.

Mijn moeder had in het begin ook altijd problemen met mijn veganisme, maar nu is ze eraan gewend dat ze gewoon maakt wat ze wil, en alles wat niet vegan is apart doet. Ze wil ook altijd een burger oid maken, maar voor mij hoeft dat helemaal niet, ik eet die thuis ook nooit. Meestal maakt ze nog iets met noten of bonen erbij ofzo. Haar grootste probleem is nu koekjes, snoep en gebak en dat soort zaken vinden die ik wil eten :)

Jouw moeder kan lekkere vegan cake maken toch!?

Offline Piek

  • *****
  • 2.510
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegan worden, the coming out
« Reactie #35 Gepost op: 19 oktober 2004, 11:54:35 »
ergens anders al een draag geopend, maar ik kan me ook hier bij aansluiten  :D

ik ben veggie en wil de overstap naar vega wel proberen. ik wil wel écht vegan leven en liever neit 'buiten de deur een vegetariër'. Is dat moeilijk? Is dat niet heel vervelend en wordt je daar niet ongelukkig van?

ik heb het idee dat ik nog even een zetje in de rug nodig heb  8):  dus als het kan even wat goede argumenten tegen het gebruiken van zuivel  ::)
Eet gezond & eet taartjes

Offline Anne

Re:Vegan worden, the coming out
« Reactie #36 Gepost op: 19 oktober 2004, 12:27:33 »
wauw, dat er nog zoveel papa's en mama's zijn die vegan-zijn van zoon/dochterlief gewoon accepteren.
ik heb nou bijna 2 maand mn eigen kamertje+keuken en eet sinds die tijd thuis zoveel mogelijk vegan. (maar waarom moet sojamelk etc 2 keer zo duur zijn dan gewoon?? :()
Tegen mn vrienden zeg ik het wel, maar ik ben nog geen veganist (waarom zou ik nu mn kistjes ineens de deur uit doen etc?). Het is fijn als ze er rekening mee houden, maar buiten de deur eet ik nog steeds gewoon vego en ik denk dat ik dat ook wel zal blijven doen, anders ga ik me echt bezwaard voelen als iemand zo apart voor me moet koken.
en tegen mn ouders zeg ik het idd niet, nooit denk ik. mn moeder denkt echt dat ik volgend jaar dood ben als ik vegan wordt, toen ze op bezoek was pas ging ze echt flippen dat ik alleen sojamelk had voor door de koffie... Volgende keer koop ik wel demeter, en als blijkt dat ik die dure vervangers allemaal niet kan betalen ga ik ook wel aan de demeter.
voor de vegans: wat is er eigenlijk mis met demeter? dat is toch allemaal vrij natuurlijk enzo?

Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.230
Re:Vegan worden, the coming out
« Reactie #37 Gepost op: 19 oktober 2004, 12:39:13 »
Om te beginnen kan ik je zeggen dat ik dus van plan was buiten de deur vegetarisch te eten, maar de praktijk heeft uitgewezen dat ik eigenlijk alleen maar vegan eet. Is minder problematisch dan ik had verwacht.
Mijn moeke heeft zelfs laatst ongevraagd een appeltaart zonder ei gebakken! :heart: Wel jammer dat er bij navraag roomboter in bleek te zitten, misschien ben ik ergens niet helemaal duidelijk geweest over wat zuivel is ofzo.

Ik zie dat Kiwi in je andere draad al de zuiveldraad heeft gelinkt. En verder is daar nog de haantjesmoord.
En ik vind het gewoon vet onkoel om dieren te exploiteren voor menselijk gewin. Uitbuiterij, dat is het! >:(

Zooooo. Ben je al bijna om? :P
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Vegan worden, the coming out
« Reactie #38 Gepost op: 19 oktober 2004, 12:40:27 »
maar waarom moet sojamelk etc 2 keer zo duur zijn dan gewoon?? :(
Omdat sojabonen moeilijker te melken zijn!

Koemelk is zwaar gesubsidieerd.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Vegan worden, the coming out
« Reactie #39 Gepost op: 19 oktober 2004, 13:48:39 »
ergens anders al een draag geopend, maar ik kan me ook hier bij aansluiten  :D

ik ben veggie en wil de overstap naar vega wel proberen. ik wil wel écht vegan leven en liever neit 'buiten de deur een vegetariër'. Is dat moeilijk? Is dat niet heel vervelend en wordt je daar niet ongelukkig van?

ik heb het idee dat ik nog even een zetje in de rug nodig heb  8):  dus als het kan even wat goede argumenten tegen het gebruiken van zuivel  ::)

* Dr@gonfly geeft zetje in de rug....


Vegan leven is niet lastig. Misschien een beetje als je in Curacao zit, maar in Nederland niet. Gewoon als je gaat eten bij iemand aangeven wat je niet eet. Misschien een briefje geven aan degene dat ze bij zich kunnen houden.

En in restaurants gewoon navraag doen en ook uitleggen. En van te voren (als je al het restaurant weet) bellen of ze zich kunnen voorbereiden op een vegan :D ;)

Ik zou eerder ongelukkiger zijn als ik veggie bleef. Ik voel me beter als vegan. Dus dan doe ik het gewoon :)

Zuivel is gewoon slecht. Even zoeken naar melkdraad e.d. Genoeg redenen.
Stem op de Partij voor de Dieren