Vegatopia Forum

Het recht op het verwekken van leven

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Yessica

  • ****
  • 703
  • Geslacht: Vrouw
Re:Het recht op het verwekken van leven
« Reactie #20 Gepost op: 08 juli 2004, 11:26:02 »
Hé, wat een boeiend draadje.

Ik heb een tijdje terug, toen ik er echt helemaal doorheen zat, voelde ik me min of meer hetzelfde als wat Fabian omschrijft.

Ik bedoel maar, ik moet ook maar mijn leven leiden omdat mijn ouders zo graag een kindje wilden, zij op die roze wolk zaten. Leuk en aardig als je kind bent, maar als je volwassen wordt, krijg je een figuurlijke schop onder je kont en moet je het zelf maar zien te redden. Mag je zelf je sores oplossen, je in je levensonderhoud voorzien, met je problemen zien om te gaan etc.

Ik heb in die periode menigmaal gedacht: Jullie moesten me zo nodig hebben, zorg dan nu ook maar voor me! En inderdaad, dan moet je maar dankbaar zijn voor het leven. Mijn moeder vond het ook niet leuk toen ik dit zei. Maar het is toch zo? Kan ik er wat aan doen dat ik niet meer dat schattige lieve babytje ben? Dat wisten jullie toch al toen jullie eraan begonnen? Ik wil nu ook door jullie verzorgd worden, ik heb tenslotte niet om het leven gevraagd.

Gelukkig gaat het nu weer beter met me  :)

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Het recht op het verwekken van leven
« Reactie #21 Gepost op: 08 juli 2004, 11:35:24 »
Maar hiermee zeg je dus eigenlijk dat alle gehandicapten geen leuk leven (kunnen) hebben.
Alles beter dan constant aangekeken worden voor je handicap, anders behandeld worden, en minder gevonden worden lijkt me.

Citaat
Ik weet niet of je dat zo cru kunt stellen. Want waar leg je de grens? Een open ruggetje, zodat het kind de rest van zijn of haar leven in een rolstoel moet doorbrengen? Een hazenlip die welliswaar operabel is maar waar hij/zij misschien mee gepest gaat worden?
Iets wat verandert kan worden ok, maar als een kind moet lijden onder zijn handicap later, dan zou ik liever zeggen nee.

Citaat
Ik denk dat het heel moeilijk is om dat te bepalen. Nu al, maar zeker als je echt voor die keuze staat.
Daarom zei ik ook dat ik dat nu zeg. Maar als je vader word dan heb je toch andere gevoelens waarschijnlijk.

Citaat
Edit: en gaan we dan niet toe naar een wereld van uebermenschen, waarin alles wat niet wenselijk is weggeaborteerd wordt en waarin we tot op het kleinste detail willen bepalen hoe onze kinderen worden? (blond haar, blauwe ogen, superintelligent natuurlijk en zéker geen gebreken...)
Nou het genetisch veranderen keur ik niet goed. Maar natuurlijke selectie zou wel moeten zorgen voor dat er een sterke soort ontstaat. Dit gebeurd dan niet meer echt bij de mens. Logisch dat wij dan ook zwak zijn (of iig vele).
Hoe denken jullie over voortplanting van geestelijk gehandicapten? Deze vraag schoot me nu te binnen, omdat je nu ook praat over wat wenselijk is en niet. Is dit voor de samenleving wenselijk dat het gebeurd?
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.915
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Het recht op het verwekken van leven
« Reactie #22 Gepost op: 08 juli 2004, 11:35:40 »
Er zijn (reincarnatie-) theorieen dat je er zelf ook voor kiest om (weer) geboren te worden....

Kiwi

Re:Het recht op het verwekken van leven
« Reactie #23 Gepost op: 08 juli 2004, 11:42:22 »
Hoe denken jullie over voortplanting van geestelijk gehandicapten? Deze vraag schoot me nu te binnen, omdat je nu ook praat over wat wenselijk is en niet. Is dit voor de samenleving wenselijk dat het gebeurd?
Kinderen van geestelijk gehandicapte ouders kunnen een normaal IQ hebben. Ik vind het alleen wel zielig voor die kinderen, omdat zij vaak niet door hun ouders kunnen worden opgevoed, zodat bijvoorbeeld de grootouders moeten bijspringen. Dus als je het zo bekijkt is het zeker niet wenselijk voor de samenleving.

suussie

Re:Het recht op het verwekken van leven
« Reactie #24 Gepost op: 08 juli 2004, 11:48:56 »
Het lijkt me ook niet leuk voor een kind als het gehandicapte ouders heeft. Lijkt me zelfs verschrikkelijk.

Een optie is dus om geestelijk gehandicapten te verbieden kinderen te nemen. Dat is natuurlijk een zeer betwistbaar punt.

Lastig hoor...

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Het recht op het verwekken van leven
« Reactie #25 Gepost op: 08 juli 2004, 11:50:59 »
Dus als je het zo bekijkt is het zeker niet wenselijk voor de samenleving.
Laten we dat nou maar niet als criterium nemen hier. Anders moet je alle bejaarden ook gaan euthaniseren. Ze dragen niks meer bij, gaan dat nooit meer doen ook maar ze kosten de samenleveng wel handen vol geld. En het worden er alleen maar meer!

Het gaat er om of iets wenselijk is voor de betrokken individueen.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Het recht op het verwekken van leven
« Reactie #26 Gepost op: 08 juli 2004, 11:52:39 »
Hoe denken jullie over voortplanting van geestelijk gehandicapten? Deze vraag schoot me nu te binnen, omdat je nu ook praat over wat wenselijk is en niet. Is dit voor de samenleving wenselijk dat het gebeurd?
Kinderen van geestelijk gehandicapte ouders kunnen een normaal IQ hebben. Ik vind het alleen wel zielig voor die kinderen, omdat zij vaak niet door hun ouders kunnen worden opgevoed, zodat bijvoorbeeld de grootouders moeten bijspringen. Dus als je het zo bekijkt is het zeker niet wenselijk voor de samenleving.

Nee idd. En zo zou je ook denken dat het niet wenselijk is dat er een gehandicapt kind in de samenleving bijkomt. Of niet?

Ik ben wel een beetje anti-abortus. Dat maakt het punt (over abortus als het kind gehandicapt word) nog een beetje ingewikkelder voor mij dan :)
Stem op de Partij voor de Dieren

Aiko

Re:Het recht op het verwekken van leven
« Reactie #27 Gepost op: 08 juli 2004, 11:53:35 »
Hoe denken jullie over voortplanting van geestelijk gehandicapten? Deze vraag schoot me nu te binnen, omdat je nu ook praat over wat wenselijk is en niet. Is dit voor de samenleving wenselijk dat het gebeurd?

Wat zijn de kansen dat een geestelijk gehandicapt stel (of een van de twee) kinderen voortbrengen die ook gehandicapt raken? Als iets / het meeste niet overerfbaar is, lijkt mij er geen obstakel te zijn.


Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Het recht op het verwekken van leven
« Reactie #28 Gepost op: 08 juli 2004, 11:56:42 »
ehm de kans weet ik niet.
Stem op de Partij voor de Dieren

Kiwi

Re:Het recht op het verwekken van leven
« Reactie #29 Gepost op: 08 juli 2004, 11:59:59 »
Dat 'niet wenselijk voor de samenleving' was als reactie op de vraag van DF.

Maar het lijkt me voor het kind ook niet wenselijk om twee geestelijk gehandicapte ouders te hebben. Aande andere kant... ik kan ook goed begrijpen dat die ouders een kind willen, al beseffen ze zelf niet wat er allemaal bij komt kijken. Maar wat is het alternatief? Verplichte sterilisatie? Dat gaat wel heel erg ver vind ik.

En waarom dan wel gehadicapten verbieden een kind te krijgen, en niet bijvoorbeeld mensen die al eerder uit de ouderlijke macht zijn gezet omdat ze hun kind(eren) mishandeld en/of verwaarloosd hebben. Die kunnen wel gewoon weer aan het voortplanten slaan.

En als je gehandicapten al zou verbieden om een kind te krijgen, waar leg je dan de grens? Hoe dom moet iemand zijn? Want voor je het weet ga je naar een samenleving toe waarin alleen de intellectuele elite kinderen mag opvoeden, omdat de rest er misschien niet geschikt voor is.


Edit: volgens mij is de kans dat geestelijk gehandicapten ook een gehandicapt kind krijgen niet veel groter dan bij 'normale' ouders, maar zeker weten doe ik het niet.
« Laatst bewerkt op: 08 juli 2004, 12:15:20 door Kiwi »

suussie

Re:Het recht op het verwekken van leven
« Reactie #30 Gepost op: 08 juli 2004, 12:12:12 »
Tja, verbieden gaat idd gewoon ontzettend ver, sterilisatie zeker.

En het feit dat ouders geestelijk gehandicapt zijn, wil niet zeggen dat ze hun kind niet goed zouden kunnen verzorgen. Een tijd geleden heb ik er een documentaire over op tv gezien. Daar kwamen ouders in voor die heel liefdevol met hun kind omgingen. Vaak hadden ze wel wat extra hulp nodig, maar dat geldt natuurlijk ook wel voor "gewone" ouders.

« Laatst bewerkt op: 08 juli 2004, 12:13:58 door Suuz »

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Het recht op het verwekken van leven
« Reactie #31 Gepost op: 08 juli 2004, 12:19:05 »
Dat 'niet wenselijk voor de samenleving' was als reactie op de vraag van DF.

Maar het lijkt me voor het kind ook niet wenselijk om twee geestelijk gehandicapte ouders te hebben. Aande andere kant... ik kan ook goed begrijpen dat die ouders een kind willen, al beseffen ze zelf niet wat er allemaal bij komt kijken. Maar wat is het alternatief? Verplichte sterilisatie? Dat gaat wel heel erg ver vind ik.
Nou een kind zal het niet zo leuk vinden. En de ouders van de gehandicapte zouden het kind kunnen opvangen. Maar weten die geestelijk gehandicapten wat hun daad voor resultaat heeft? Als ze daar geen besef van hebben, dan krijg je natuurlijk steeds meer kindjes. Of je moet ze goed kunnen uitleggen condooms e.d.?
En waarmee was het geestelijk niveau vergelijkbaar mee? Met een kind van 4 ofzo?
Als verplichte sterilisatie niet kan, wat dan?

Citaat
En waarom dan wel gehadicapten verbieden een kind te krijgen, en niet bijvoorbeeld mensen die al eerder uit de ouderlijke macht zijn gezet omdat ze hun kind(eren) mishandeld en/of verwaarloosd hebben. Die kunnen wel gewoon weer aan het voortplanten slaan.
Ja, daar lijkt me ook tegen opgetreden te moeten worden. Maar daar kan je afvragen waarom die ouders hun kind slaan. En eventueel na langdurige medische/psychische behandeling kan het weer wel.

Citaat
En als je gehandicapten al zou verbieden om een kind te krijgen, waar leg je dan de grens? Hoe dom moet iemand zijn? Want voor je het weet ga je naar een samenleving toe waarin alleen de intellectuele elite kinderen mag opvoeden, omdat de rest er misschien niet geschikt voor is.
Nou dat ook weer niet. Maar geestelijk gehandicapten lijken me niet geestelijk in staat om voor hun kinderen te zorgen. En om maar steeds zorg te moeten bieden voor die kinderen die er uit komen?

Wellicht dat er wel naar individu gekeken moet worden natuurlijk.
« Laatst bewerkt op: 08 juli 2004, 12:22:02 door Dr@gonfly »
Stem op de Partij voor de Dieren

suussie

Re:Het recht op het verwekken van leven
« Reactie #32 Gepost op: 08 juli 2004, 12:24:07 »
Nou een kind zal het niet zo leuk vinden. En de ouders van de gehandicapte zouden het kind kunnen opvangen. Maar weten die geestelijk gehandicapten wat hun daad voor resultaat heeft? Als ze daar geen besef van hebben, dan krijg je natuurlijk steeds meer kindjes. Of je moet ze goed kunnen uitleggen condooms e.d.?

Geestelijk gehandicapte vrouwen krijgen vaak de prikpil...één keer in het half jaar een prikje en ze kunnen er weer tegenaan. ;)

Citaat
En waarmee was het geestelijk niveau vergelijkbaar mee? Met een kind van 4 ofzo?

Dat lijkt me wat kort door de bocht. Er zullen heus geestelijk gehandicapten zijn met zo'n laag niveau, terwijl anderen een veel hoger niveau hebben.
Het ligt er ook maar net aan hoeveel zin de mensen in hun omgeving hebben gehad ze iets te leren, en of ze überhaupt wel op school gezeten hebben.
« Laatst bewerkt op: 08 juli 2004, 12:27:47 door Suuz »

Aiko

Re:Het recht op het verwekken van leven
« Reactie #33 Gepost op: 08 juli 2004, 12:25:33 »
Tja, verbieden gaat idd gewoon ontzettend ver, sterilisatie zeker.

Sterilisatie kan je naar mijn mening hooguit opleggen aan mensen die wegens volledig onfatsoen de fout zijn ingegaan. Niet aan onwetende en onschuldige burgers.

In het geval van geestelijk gehandicapten, werkt misschien het beste om de dames en heren een beetje uit elkaar te houden. Ik heb echt geen idee in hoeverre gehandicapten 'beheerd' worden en of dit hun interesse in elkaar zal verminderen, maar misschien.

Kiwi

Re:Het recht op het verwekken van leven
« Reactie #34 Gepost op: 08 juli 2004, 12:27:34 »
In het geval van geestelijk gehandicapten, werkt misschien het beste om de dames en heren een beetje uit elkaar te houden. Ik heb echt geen idee in hoeverre gehandicapten 'beheerd' worden en of dit hun interesse in elkaar zal verminderen, maar misschien.
Het zijn geen dieren die je in aparte hokken kunt stoppen!
Ze moeten juist zoveel mogelijk als in de echte wereld proberen te leven. En ja, dan worden er wel eens mensen verliefd, dat is niet tegen te houden.

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Het recht op het verwekken van leven
« Reactie #35 Gepost op: 08 juli 2004, 12:29:30 »
Geestelijk gehandicapte vrouwen krijgen vaak de prikpil (één keer in het half jaar een prikje en ze kunnen er weer tegenaan ;)).

ok

Citaat
Dat lijkt me wat kort door de bocht. Er zullen heus geestelijk gehandicapten zijn met zo'n laag niveau, terwijl anderen een veel hoger niveau hebben. Het ligt er ook maar net aan hoeveel zin de mensen in hun omgeving hadden ze iets te leren, en of ze überhaupt wel op school gezeten hebben.

ja ok, maar dan nog zal het niveau niet al te hoog komen. En dan weet ik niet of ze alles goed kunnen inschatten.

Citaat
In het geval van geestelijk gehandicapten, werkt misschien het beste om de dames en heren een beetje uit elkaar te houden.
Dat kan natuurlijk ook :) Maar idd je kan ze natuurlijk ook weer niet alles ontzeggen
« Laatst bewerkt op: 08 juli 2004, 12:29:58 door Dr@gonfly »
Stem op de Partij voor de Dieren

suussie

Re:Het recht op het verwekken van leven
« Reactie #36 Gepost op: 08 juli 2004, 12:30:43 »
In het geval van geestelijk gehandicapten, werkt misschien het beste om de dames en heren een beetje uit elkaar te houden. Ik heb echt geen idee in hoeverre gehandicapten 'beheerd' worden en of dit hun interesse in elkaar zal verminderen, maar misschien.

Gehandicapten zitten vaak met z'n allen op een woongroep of sociale werkplaats, en de dames en heren worden dan niet uit elkaar gehouden. Lijkt me ook lastig om ze te verbieden met het andere geslacht om te gaan, of je moet ze willen vastbinden. ;)

Opvallend trouwens: het komt voor dat gefrustreerde heren een hoer langs mogen laten komen, om hun lusten te bevredigen.
« Laatst bewerkt op: 08 juli 2004, 12:45:07 door Suuz »

Kiwi

Re:Het recht op het verwekken van leven
« Reactie #37 Gepost op: 08 juli 2004, 13:06:07 »
Opvallend trouwens: het komt voor dat gefrustreerde heren een hoer langs mogen laten komen, om hun lusten te bevredigen.
Maar dat gaat volgens mij meer over lichamelijk gehandicapten i.p.v. geestelijk, toch?

Fabian

Re:Het recht op het verwekken van leven
« Reactie #38 Gepost op: 08 juli 2004, 16:05:36 »
Er zijn (reincarnatie-) theorieen dat je er zelf ook voor kiest om (weer) geboren te worden....

ok, probleem opgelost  :D

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Het recht op het verwekken van leven
« Reactie #39 Gepost op: 08 juli 2004, 16:10:39 »
Er zijn (reincarnatie-) theorieen dat je er zelf ook voor kiest om (weer) geboren te worden....

ok, probleem opgelost  :D

Dus dan heb je dat je leeft aan jezelf te danken :)
Stem op de Partij voor de Dieren