Vegatopia Forum

Zuivel en verkoudheid

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:Zuivel en verkoudheid
« Reactie #20 Gepost op: 04 mei 2004, 04:57:05 »
"dat weet je best

Ik ken lactose-intolerantie natuurlijk, maar ik dacht dat je wat anders bedoelde(?) Dus je volgens jou is melk niet voor iedereen slecht? Dat was waar ik nieuwsgierig naar was.
« Laatst bewerkt op: 04 mei 2004, 11:44:24 door Lovelocker »
de tuin: dat ben ik

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Re:Zuivel en verkoudheid
« Reactie #21 Gepost op: 04 mei 2004, 11:05:27 »
Dus je volgens jou is melk niet voor iedereen slecht?

Melk is voor iedereen slecht, maar niet iedereen merkt daar (direkt) wat van. Punt.

“it's strange how life makes sense in time...”

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Re:Zuivel en verkoudheid
« Reactie #22 Gepost op: 04 mei 2004, 11:06:06 »
Ik ken lactulose-intolerantie natuurlijk, maar ik dacht dat je wat anders bedoelde(?)

Er zitten naast lactose ook nog andere stoffen in melk. De stoffen die het immuunsysteem in verwarring kunnen brengen zijn voornamelijk de melk-eiwitten.


« Laatst bewerkt op: 04 mei 2004, 11:24:57 door Sander »
“it's strange how life makes sense in time...”

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Zuivel en verkoudheid
« Reactie #23 Gepost op: 04 mei 2004, 11:11:59 »
Ik ken lactulose-intolerantie natuurlijk, maar ik dacht dat je wat anders bedoelde(?)
Er zitten meer eiwitten in zuivel dan alleen lactose, overigens.
Lactose is geen eiwit, het is een suiker. Melksuiker.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Re:Zuivel en verkoudheid
« Reactie #24 Gepost op: 04 mei 2004, 11:20:52 »
Melk is voor iedereen slecht, maar niet iedereen merkt daar (direkt) wat van. Punt.

O, gaan we weer es op die toer.

Zuurstof is ook voor iedereen slecht, maar niet iedereen merkt daar (direkt) wat van. Punt.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Re:Zuivel en verkoudheid
« Reactie #25 Gepost op: 04 mei 2004, 11:25:46 »
Lactose is geen eiwit, het is een suiker. Melksuiker.

Klopt, ik zal m'n antwoord even wat beter formuleren. :)
“it's strange how life makes sense in time...”

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Re:Zuivel en verkoudheid
« Reactie #26 Gepost op: 04 mei 2004, 11:26:46 »
O, gaan we weer es op die toer.

Nee hoor.  ::)
“it's strange how life makes sense in time...”

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:Zuivel en verkoudheid
« Reactie #27 Gepost op: 04 mei 2004, 11:50:31 »
Ik typte "lactulose", beroepsdeformatie: laxerend middel dat ongeveer de helft van de bewoners krijgt.
Ze drinken trouwens alle 24, zonder één uitzondering redelijk wat melk en zijn gemiddeld, schat ik ongeveer 83...
Discussie heeft geen zin, de hakken staan in het zand. Het maakt persoonlijk ook niet uit: ik ben gezegend met een dijk van een afweersysteem. Was dat anders, zou ik meer op onderzoek uitgaan naar de gronden van deze overtuiging.
de tuin: dat ben ik

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Zuivel en verkoudheid
« Reactie #28 Gepost op: 04 mei 2004, 11:54:24 »
Discussie heeft geen zin, de hakken staan in het zand. Het maakt persoonlijk ook niet uit: ik ben gezegend met een dijk van een afweersysteem.
Dank de verwanten van je voorvaad'ren die het loodje hebben gelegd tijdens de opbouw van lactose- en koemelkeiwittolerantie in de Europeesche - met uitzondering van Groenland natuurlijk - populatie maar daarvoor :P
« Laatst bewerkt op: 04 mei 2004, 11:55:51 door Christiaan »
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Verkoudheid en (nep)zuivel
« Reactie #29 Gepost op: 24 juni 2004, 14:37:20 »
ik ruik niets, in het algemeen, ik ben al maanden zo verkouden dat ik er zelfs geen last van heb als mijn fretten hun anaalklieren openzetten

broer is nu ook verkouden, dus ik zal ze maar niet in de salase gooien, tot er iemand thuis is die wel kan ruiken
« Laatst bewerkt op: 25 juni 2004, 09:45:03 door Sander »
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Verkoudheid en (nep)zuivel
« Reactie #30 Gepost op: 24 juni 2004, 14:43:32 »
hmm, die had de huisarts nog niet bedacht, zal t eens proberen
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Verkoudheid en (nep)zuivel
« Reactie #31 Gepost op: 24 juni 2004, 15:27:45 »
Nog nooit van gehoord. Check eerst maar eens hoeveel eiwit je per dag binnenkrijgt.



Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Verkoudheid en (nep)zuivel
« Reactie #32 Gepost op: 24 juni 2004, 15:30:08 »
Ik dacht dat dat kwam omdat zij denken dat je van zuivel verkouden wordt?


Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Verkoudheid en (nep)zuivel
« Reactie #33 Gepost op: 25 juni 2004, 08:20:37 »
hmm, maar in december en januari heb ik geen zuivel gebruikt, omdat ik daar al keelpijn van kreeg, en was ik ook nog niet aan de sojaproducten
en ik eet hooguit eens in de twee dagen een vleesvervanger, dus ik weet niet zeker of ik teveel eiwitten binnenkrijg

bovendien heb ik zelf t gevoel dat t veel erger wordt als t regent, terwijl ik dan wel gewoon eet

lastig allemaal, ik zal binnenkort de huisarts weer eens lastig gaan vallen
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Verkoudheid en (nep)zuivel
« Reactie #34 Gepost op: 25 juni 2004, 08:58:54 »
Ik heb wel eens gehoord dat zuivel slijmvormende bestanddelen bevat. Sander weet er geloof ik meer van.

Maar of dat nou ook zo is met sojayoghurt enzo, en of het nou de eiwitten per se zijn of misschien alleen een bepaald eiwit?
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Verkoudheid en (nep)zuivel
« Reactie #35 Gepost op: 25 juni 2004, 09:03:26 »
melk irriteert je slijmvliezen heel erg, dat wist ik al, en de huisarts ook

en omdat snot je slijmvliezen ook irriteert, kan ik nu niet ook nog melk drinken (doe ik af en toe wel, want ik vind t lekker, maar vervolgens ben ik twee dagen ziek van de keelpijn), maar de huisarts heeft nooit gezegd dat ik dan ook geen soja-producten zou mogen

aan de andere kant kan ze er natuurlijk niet alles vanaf weten, omdat ze ook bultjes moet herkennen, en wonden moet genezen en pillen moet voorschrijven en al dat soort dingen
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline bambi

  • ******
  • 5.558
  • Geslacht: Vrouw
Re:Zuivel en verkoudheid
« Reactie #36 Gepost op: 27 september 2005, 10:53:57 »
Hmm, ik heb de eerste heftige verkoudheid van dit jaar te pakken, en ga inderdaad maar eens (nog) minder melk nuttigen. Ik dronk het al niet, maar als mijn toetjes op zijn, gaan die er gedurende de winter ook niet meer in.
Alleen van de koffie met melk wil ik geen afscheid van nemen: zou magere melk minder erg zijn? Het voelt minder slijmerig...
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

bienne

Re:Zuivel en verkoudheid
« Reactie #37 Gepost op: 30 september 2005, 17:02:46 »
Ik ben nu snotverkouden met volle holtes. Ik heb het idee dat karnemelk minder slijmvormend is dan melk.
Een client bij mij op het werk had een periode heel veel helder slijm wat hij ophoeste, sinds hij geen zuivel meer krijgt is het over... Laast had hij weer wat zuivel gehad en toen had hij er weer iets last van

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Zuivel en verkoudheid
« Reactie #38 Gepost op: 30 september 2005, 17:26:02 »
Hmm, ik heb de eerste heftige verkoudheid van dit jaar te pakken, en ga inderdaad maar eens (nog) minder melk nuttigen.
Dat melk invloed heeft op het beleven van de verkoudheid kan ik nog inkomen, maar dat het die ook nog veroorzaakt kan misschien wel een revolutie in de medische wetenschap veroorzaken.  ;) Medici veronderstellen (maar wellicht onterecht) dat de verkoudheidsvirus dé oorzaak is voor die snotterende neus.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Kiwi

Re:Zuivel en verkoudheid
« Reactie #39 Gepost op: 30 september 2005, 17:34:01 »
Niemand beweert dat melk verkoudheid veroorzaakt, maar wel dat het de slijmvorming verergert en (daardoor) het genezingsproces vertraagt.