Vegatopia Forum

Elke dag een vleesvervanger?

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Anonymous

Elke dag een vleesvervanger?
« Reactie #20 Gepost op: 17 november 2001, 12:22:00 »
Maar je lichaam kan B12 opslaan en wel tot 12 jaar bewaren! Elke dag is dus echt niet nodig. (mits je voldoende binnenkrijgt om op te slaan, natuurlijk)

Anonymous

Elke dag een vleesvervanger?
« Reactie #21 Gepost op: 17 november 2001, 12:30:00 »
En het is dus zeker onzin om om de B12 elke dag een vleesvervanger te gebruiken. En dat was toch de stelling? of je elke dag een vleesvervanger nodig hebt. Nou nee! Natuurlijk niet! Het voornaamste "voordeel" daarvan is dat het op vlees lijkt. Onzin dus.
Al moet je wel opletten dat je dan alle voedingsstoffen binnenkrijgt, maar dat kan heus wel.Ook B12 hoeft geen probleem te zijn.  Roer bv. elke dag een Theelepel marmite door de soep en je bent er al.

Offline iammars

  • ***
  • 288
  • Geslacht: Man
Elke dag een vleesvervanger?
« Reactie #22 Gepost op: 19 november 2001, 12:55:00 »
Quote:

Op 2001-11-17 12:22, schreef Anonymous:
Maar je lichaam kan B12 opslaan en wel tot 12 jaar bewaren! Elke dag is dus echt niet nodig. (mits je voldoende binnenkrijgt om op te slaan, natuurlijk)


Ik citeer van diezelfde webpagina (op voedsel.net): "Bij gezonde mensen is er een voorraad voor 3 jaar aanwezig in de lever."
En natuurlijk hoef je dit niet op te lossen door elke dag een vleesvervanger te eten - ik heb alleen gemeld dat je als je alleen plantaardig eet, je je B12 gehalte wel in de gaten moet blijven houden.

Anonymous

Elke dag een vleesvervanger?
« Reactie #23 Gepost op: 23 november 2001, 21:20:00 »
Ik ben dus (nog wel) een vleeseter. Ik heb zojuist vegatopia ontdekt. Ik wil dus ook stoppen met vleeseten, maar als ik dit zo allemaal lees heb ik het idee dat je overal op moet letten en dat alles gemaakt is van dieren zelfs drop!! Ik was dus van plan om vleesvervangers te gebruiken, maar ik las dat ze hier ook van alles instoppen. Ik heb geen tijd om uren in de winkel te lopen om alle etiketten te lezen waar geen dier voor is gebruikt. Hoe zet ik mijn kinderen een verantwoordde maaltijd voor? Het lijkt me heel moeilijk.

Groetjes regina

Offline Nick

  • ****
  • 578
Elke dag een vleesvervanger?
« Reactie #24 Gepost op: 24 november 2001, 16:14:00 »
Het etiketten lezen wordt een gewoonte. Laat je daardoor niet afschrikken! Als je de rest een beetje als een hobby gaat beschouwen kan het zelfs leuk worden. Een beetje rondsurfen , in wat boeken neuzen... Af en toe fouten maken hoort er ook bij, je kan er alleen maar van leren. Veel succes!
"Teaching a child not to step on a caterpillar is as valuable to the child as it is to the caterpillar."
-- Bradley

Danielle

Elke dag een vleesvervanger?
« Reactie #25 Gepost op: 26 november 2001, 11:09:00 »
Zou er ook B12 in sojamelk zitten? Aan sommige merken hebben ze nl. wel calcium toegevoegd. Misschien eens een tip voor Alpro ofzo.

Offline Indira

  • ****
  • 520
  • Geslacht: Vrouw
Elke dag een vleesvervanger?
« Reactie #26 Gepost op: 26 november 2001, 16:23:00 »
ik kan je in elk geval vertellen dat de calcium die toegevoegd is aan soja melk (en dit geldt dan denk ik ook voor andere soja producten) niet opgenomen kan worden/wordt. Het slaat namelijk al neer bij het pasteuriseren, dus het heeft geen effect.
In de sojamelk die ik drink (Provamel, soyadrink plus) zit geen B12, ik geloof dat het niet in zulke producten zit, of het moet toegevoegd zijn.
Za Zemiata!

Offline Jan

  • ***
  • 413
    • http://www.vegatopia.com
Elke dag een vleesvervanger?
« Reactie #27 Gepost op: 26 november 2001, 19:31:00 »
Quote:

Op 2001-11-26 16:23, schreef Irna:
Het slaat namelijk al neer bij het pasteuriseren, dus het heeft geen effect.



Huh? En wat betekent dat in gewone-mensentaal? En waarom heeft het dan geen effect?
"Want dieren zijn precies dan mensen!"

vegandhi

Elke dag een vleesvervanger?
« Reactie #28 Gepost op: 26 november 2001, 21:19:00 »
Reactie op Regina:

Smaak is voor een groot deel kwestie van gewenning, en dat geld ook voor je hele eetpatroon. Op het moment dat je je eetpatroon wijzigt en misschien allerlei nieuwe dingen gaat eten kan het erg lastig zijn. Ik zou zeggen neem de tijd, stapje voor stapje, en wees niet te benauwd om nog een keer te smokkelen als je het even niet meer weet. Als je eenmaal gewend bent aan nieuwe gerechten en produkten dan valt het allemaal reuze mee.

Als je helemaal plantaardig gaat eten zou ik inderdaad B12 supplementen gebruiken. Misschien, zoals gezegd, niet echt nodig als je er op let, maar de gevolgen van een vitamine B12 tekort zijn zeer ernstig op de lange termijn dus neem ik zelf geen risico. Ik heb persoonlijk geen bezwaren tegen iets kunstmatigs als het slikken van een voedingssupplement, maar als je die wel hebt is het misschien een leuke gedachte dat dieren die in de veeteelt gehouden worden ook voedingssupplementen krijgen toegedient

[ Dit Bericht is bewerkt door: vegandhi op 2001-11-26 21:23 ]

Danielle

Elke dag een vleesvervanger?
« Reactie #29 Gepost op: 28 november 2001, 15:43:00 »
Quote:

Op 2001-11-23 21:20, schreef Anonymous:
Ik was dus van plan om vleesvervangers te gebruiken, maar ik las dat ze hier ook van alles instoppen. Ik heb geen tijd om uren in de winkel te lopen om alle etiketten te lezen waar geen dier voor is gebruikt. Hoe zet ik mijn kinderen een verantwoordde maaltijd voor? Het lijkt me heel moeilijk.

Groetjes regina



Lieve Regina,
Vegaburgers zijn best geschikt om te eten bij aardappels en groenten, waar je normaal vlees bij at. Dan is de overstap niet zo groot.
Als je samengestelde gerechten bereidt kun je vleesvervangers als bonen, noten, zaden, eieren en kaas gebruiken.
Experimenteer met het bereiden van tofu en tempe. Veel mensen vinden het niet lekker omdat ze het niet goed klaarmaken. Oefening en uitproberen baart kunst!
Succes! En ik hoop heel erg dat het je lukt!

Danielle

Elke dag een vleesvervanger?
« Reactie #30 Gepost op: 28 november 2001, 15:46:00 »
Quote:

Op 2001-11-26 16:23, schreef Irna:
Het slaat namelijk al neer bij het pasteuriseren, dus het heeft geen effect.


Dat klopt dus niet wat je hier zegt; het pasteuriseren gebeurt niet in het pak maar in een vat.
Op het pak staat dat er calcium in zit en als ze vermelden dat er calcium in het pak zit, moet het er nog wel inzitten!

Offline Indira

  • ****
  • 520
  • Geslacht: Vrouw
Elke dag een vleesvervanger?
« Reactie #31 Gepost op: 29 november 2001, 11:34:00 »
Nou ja, ik weet in elk geval dat de calcium die toegevoegd is, niet opgenomen wordt. Ik ben geen levensmiddelentechnoloog, maar heb het wel van een levensmiddelentechnoloog die onderzoek doet naar sojaproducten... dus misschien is mijn onderbouwing niet helemaal juist ofzo, maar het wordt dus niet opgenomen.
Za Zemiata!

Offline Jan

  • ***
  • 413
    • http://www.vegatopia.com
Elke dag een vleesvervanger?
« Reactie #32 Gepost op: 29 november 2001, 12:21:00 »
Kim is volgens mij levensmiddelentechnoloog, die moet het weten. Kim! Kihim!
"Want dieren zijn precies dan mensen!"

Offline Jan

  • ***
  • 413
    • http://www.vegatopia.com
Elke dag een vleesvervanger?
« Reactie #33 Gepost op: 29 november 2001, 12:29:00 »
Quote:

Op 2001-11-29 12:21, schreef Jan:
Kim is volgens mij levensmiddelentechnoloog, die moet het weten. Kim! Kihim! Joehoe!


"Want dieren zijn precies dan mensen!"

Offline Kim

  • ***
  • 114
Elke dag een vleesvervanger?
« Reactie #34 Gepost op: 29 november 2001, 12:38:00 »
Sorry, Jan, maar hierop moet ik het antwoord schuldig blijven. Ik werk helaas niet meer als levensmiddelentechnoloog, dus mijn "kennis" veroudert heel snel!
Die bron van Irna lijkt me dus het meest betrouwbaar. Ik zou best zo'n soort onderzoek willen doen, maar ja,het is nu eenmaal anders gelopen....

Offline Jan

  • ***
  • 413
    • http://www.vegatopia.com
Elke dag een vleesvervanger?
« Reactie #35 Gepost op: 29 november 2001, 19:51:00 »
Quote:

Op 2001-11-29 12:38, schreef Kim:
Sorry, Jan, maar hierop moet ik het antwoord schuldig blijven.



Jammer. Iemand anders die een beetje goed onderbouwd kan vertellen hoe de vork in de steel zit?
"Want dieren zijn precies dan mensen!"

Danielle

Elke dag een vleesvervanger?
« Reactie #36 Gepost op: 05 december 2001, 14:08:00 »
Ik studeer chemie, maar das heel wat anders dan biologie. Weet niet wat er met eten en spijsvertering e.d. gebeurt.
Wel heb ik eens gehoord dat bij Calcium vitamine D gegeten moet worden, wil het opgenomen worden. Misschien voortaan een klontje margarine in m'n pap?

Bio-nerd

Elke dag een vleesvervanger?
« Reactie #37 Gepost op: 06 december 2001, 09:24:00 »
Quote:

Op 2001-12-05 14:08, schreef Danielle:
Ik studeer chemie, maar das heel wat anders dan biologie. Weet niet wat er met eten en spijsvertering e.d. gebeurt.



Ik studeer wel biologie, maar ehm. Als er iemand geinteresseerd is in seizoenale dynamiek van en effecten van wisselende geochemie op foraminiferenpopulaties in de golf van Biskaje geeft 'ie maar een gil. Ik zal van het weekend eens wat boeken doorbladeren en zien of ik iets vindt...

Danielle

Elke dag een vleesvervanger?
« Reactie #38 Gepost op: 09 december 2001, 23:06:00 »
Quote:

Op 2001-12-06 09:24, schreef Bio-nerd:
seizoenale dynamiek van en effecten van wisselende geochemie op foraminiferenpopulaties


watte???
Quote:

Ik zal van het weekend eens wat boeken doorbladeren en zien of ik iets vindt...


En?? En?? En??

Offline bart

  • *****
  • 2.585
  • Geslacht: Man
Elke dag een vleesvervanger?
« Reactie #39 Gepost op: 10 december 2001, 09:43:00 »
Oh ja. Vergeten. ZSM?
It's a long way to the top if you wanna rock n' roll