Vegatopia Forum

Risotto

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline renske

  • ****
  • 809
  • Geslacht: Vrouw
    • Zoetekauwen
Re:Risotto
« Reactie #20 Gepost op: 08 juli 2005, 00:10:38 »

nee, het idee van risotto is dat je de rijst eerst aanfruit in olie, en er dan stukje bij beetje de wijn en de hete boullion (die moet eigenlijk staan koken op een heeel laag vuurtje) bijroert.

Van een bevriende kok heb ik juist geleerd dat de boullion die je bij de risotto gebruikt absoluut niet heter mag zijn dan 60 graden. (En je mag alleen met een houten lepel roeren, anders gaat de rijst stuk. Maar die vond ik persoonlijk wat ver gaan...)

Offline Ona

  • ***
  • 271
  • Geslacht: Vrouw
Re:Risottorecepten
« Reactie #21 Gepost op: 08 juli 2005, 20:53:52 »
Nee, dat wist Ellen.

Ik heb nog wel heur risotto-soufflé die tussen de kerstrecepten van 2003 stond:

Spinazie-risotto-soufflé

Ingredienten:
400 à 500 g risottorijst (bijv. arborio)
600 g verse spinazie (of evt. 1 à 2 diepvriespakken)
bakje champignons
80 à 100 g feta


cashewnoten, gebroken
1 ui, gesnipperd
champignon/paddestoelen naar smaak
kruidenbouillon naar smaak
olie
knoflook
peper en zout
2 eieren

Verwarm de olijfolie. Zet de ui en de knoflook en de champignons wat aan. Voeg de rijst toe. Roer goed tot de korrels glazig zijn. Voeg wat water toe en een bouillonblokje. Breng aan de kook. Voeg de spinazie toe. Het duurt ongeveer een half uur tot de rijst gaar is. Voeg af en toe water toe en blijf roeren. Voeg niet te snel veel water toe, van de spinazie komt heel veel kookvocht, wacht eerst totdat dat opgenomen of verdampt is. De rijst is gaar als ze lekker zacht en smeuïg is. Breng op smaak met peper en zout. Voeg de in stukken gesneden feta en de cashewnoten toe. Splits de eieren. Klop de eiwitten goed stijf in een vetvrije schaal. Roer de dooiers goed door de risotto. Voeg de eiwitten toe en meng, zonder de eiwitten overdreven te roeren. Zet nog een minuut of 20 à 25 in een op 180 graden voorverwarmde oven.

Ik heb net het recept van Jan gemaakt, ik heb het een beetje aangepast. Het is bij mij niet de souffle geworden dus zonder eieren. Verder heb ik er nog wat andere groenten doorheen gemikt (een kwart van een zakje Thaise groentemix wat ik nog over had). Het was buitengewoon mjum moet ik zeggen. Dus hierbij bedankt! dit was trouwens mijn eerste zelf-maak risotto ervaring
« Laatst bewerkt op: 08 juli 2005, 20:54:31 door Ona »

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Risotto
« Reactie #22 Gepost op: 27 oktober 2005, 21:04:26 »
Op de bbc site staat momenteel een interessant recept voor citroengras risotto met limoenblad-tapenade
« Laatst bewerkt op: 27 oktober 2005, 21:04:52 door Selly »
,,,,فلافل

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Risotto
« Reactie #23 Gepost op: 05 november 2005, 23:08:41 »
Hmm nog niet zo lang geleden schreef ik in de pompoendraad:


Ik was net wat in wat kookboeken aan het bladeren en toen zag ik dat onze vriend Jamie Oliver de pompoen zo gaat bakt in de oven dat het een soort smeuige substantie wordt die door de risotto gaat. Zou dat wat zijn? Het lijkt me best lekker, bv ook als je een vegan recept wil maken en smeuige ingredienten als room en kaas niet gebruikt, kan dit volgens mij wel lekker zijn. Met misschien ook wat port.
Risotto met pompoenmoes, cantharellen en port. Zou dat wat zijn?

Tja, en nu was ik laatst in het Jamie Oliver restaurant in Amsterdam en toen kreeg ik dat! Nou ja, niet met cantharellen en port, maar wel een pompoenmoes door de risotto met... cantucci. Die zoete harde koekjes ja! Die waren in plakjes gehakt en over de risotto gestrooid. Lekker! Dat gaat bij ons met kerst op tafel komen, weet ik nu al, als een voorgerecht. Ik zeg er dan natuurlijk niet bij dat het een J.O. idee is  :P
« Laatst bewerkt op: 05 november 2005, 23:09:18 door Selly »
,,,,فلافل

Offline renske

  • ****
  • 809
  • Geslacht: Vrouw
    • Zoetekauwen
Re:Risotto
« Reactie #24 Gepost op: 06 november 2005, 16:17:56 »
Op de bbc site staat momenteel een interessant recept voor citroengras risotto met limoenblad-tapenade


Na mijn onlangs zeer positieve ervaring met pasta met citroen, lijkt dit recept me ook heerlijk! Ik at ooit een risotto met citroen waar veel te veel citroen doorheen gedaan was en dat was helemaal niet lekker. Maar citroengras is natuurlijk veel subtieler.
Heb jij dit recept al een keer geprobeerd Selly?

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Risotto
« Reactie #25 Gepost op: 06 november 2005, 16:20:13 »

Na mijn onlangs zeer positieve ervaring met pasta met citroen, lijkt dit recept me ook heerlijk! Ik at ooit een risotto met citroen waar veel te veel citroen doorheen gedaan was en dat was helemaal niet lekker. Maar citroengras is natuurlijk veel subtieler.
Heb jij dit recept al een keer geprobeerd Selly?

Nee nog niet.
Ik snap die tapenade niet helemaal, limoenblad is super hard, dat kun je toch niet eten? Of zou dat wel gaan als het fijngemalen is?
,,,,فلافل

Offline renske

  • ****
  • 809
  • Geslacht: Vrouw
    • Zoetekauwen
Re:Risotto
« Reactie #26 Gepost op: 06 november 2005, 16:27:12 »

Nee nog niet.
Ik snap die tapenade niet helemaal, limoenblad is super hard, dat kun je toch niet eten? Of zou dat wel gaan als het fijngemalen is?

Ik denk dat dat wel klein te krijgen is in een keukenmachine. Ik meen me te herinneren dat ik limoenblad al eerder in de keukenmachine heb gedaan, voor een thaise kokossoep o.i.d.

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Risotto
« Reactie #27 Gepost op: 06 november 2005, 22:06:19 »
hmm dat klinkt het uitproberen waard.
,,,,فلافل

Offline Monique

  • *****
  • 3.427
  • Geslacht: Vrouw
Re:Risotto
« Reactie #28 Gepost op: 07 november 2005, 09:16:22 »
Je kunt inderdaad ook Sereh als poeder kopen, misschien bedoelen ze dat?

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Risotto
« Reactie #29 Gepost op: 07 november 2005, 14:48:53 »
Nee het ging om de tapenade en daar moet juist limoenblad (en geen citroengras) in.
,,,,فلافل

Offline Sam

  • ******
  • 7.148
Re:Risotto
« Reactie #30 Gepost op: 16 november 2005, 16:21:34 »
Ik heb in 1 week tijd twee keer risotto op mijn bordje gehad en in beide gevallen bleek het niet te gaan om de smeuige rijstschotel, maar om ondefinieerbare gefrituurde rijstballen. "Ja hoor, is echt risotto, maar dan op een nieuwe manier"
1 x in Amsterdam en 1 x in Londen. Het moet niet gekker worden met die culinaire trends  >:(
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Anya

  • ****
  • 737
  • Geslacht: Vrouw
Re:Risotto
« Reactie #31 Gepost op: 16 november 2005, 16:45:15 »
Ik heb in 1 week tijd twee keer risotto op mijn bordje gehad en in beide gevallen bleek het niet te gaan om de smeuige rijstschotel, maar om ondefinieerbare gefrituurde rijstballen. "Ja hoor, is echt risotto, maar dan op een nieuwe manier"
1 x in Amsterdam en 1 x in Londen. Het moet niet gekker worden met die culinaire trends  >:(

 :laugh: Ik denk dat ik wel weet wat je bedoelt en ik vind die rijstballetjes persoonlijk lekkerder dan risotto (ben ik niet zo'n fan van). In mijn geval waren ze trouwens wel lekker klaargemaakt. Maar je hebt gelijk, het is geen risotto. Als ze op de menukaart risotto beloven, moet je risotto krijgen. :)

Offline Laurita_27

  • ****
  • 979
  • Geslacht: Vrouw
Re:Risotto
« Reactie #32 Gepost op: 17 november 2005, 11:55:00 »
In de oven gebakken spinazie risotto

25 gram boter
1 knoflookteentje, geperst
1 rode ui, gehakt
100 gram risotto rijst
1 tl verse rozemarijn, gehakt
300 ml groentenboullion
250 ml wite wijn
1 gegrilde rode paprika, in repen
1 gegrilde gele paprika, in repen
50 gram verse spinazie
verse parmezaan, geraspt

Verwarm de oven voor op 180 graden.
Neem een grote ovenschaal en voeg hier de boter en knoflook aan toe. Plaats ongeveer 2 min. in de oven en voeg dan de ui en rozemarijn toe.
Na zo'n 4 min. voeg je de rijst en de wijn toe. Zet het terug in de oven en zodra de wijn is opgenomen voeg je de helft van de boullion toe.
Hierna is het een kwestie van proeven hoe gaar de rijst is en beslissen of je meer boullion gaat toevoegen. Als de rijst bijna gaar is voeg je de spinazie en de paprika toe. Roer het goed door en plaats nog even terug in de oven.
Breng op smaak met peper en zout en voeg de kaas nog toe.
Heel erg lekker met een groene salade.

Uit: BBC GoodFood "101 veggie dishes"
"It’s how you see the world
How many times can you see
You can’t believe what you learn" (by Coldplay)

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Risotto
« Reactie #33 Gepost op: 19 juli 2006, 13:57:37 »
Ik heb van de week tuinbonenrisotto gemaakt, dubbelgedopt, met ui, knoflook, erwtjes, pittige kaas en wat marjolein.

Willemijn

Re:Risotto
« Reactie #34 Gepost op: 20 augustus 2006, 11:44:49 »
Ga vanavond pompoenrisotto maken. Zag bij de biologische winkel alweer de eerste pompoenen! Het is het favoriete gerecht van mijn vriend, dus hij was helemaal in jubelstemming toen hij de pompoen op het aanrecht zag liggen.... :D

Ik zag al eerder op deze draad een recept dus dat zal ik niet herhalen.

Wel 1 tip: bij pompoenrisotto (blokjes kunnen gewoon meekoken met de rijst) is geitenkaas een absolute aanrader! Gewoon eroverheen kruimelen en opdienen.

Eet smakelijk

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Risotto
« Reactie #35 Gepost op: 20 augustus 2006, 11:52:04 »
In een nieuw kookboek zag ik een recept voor pompoenrisotto met gorgonzola. Dat vond ik opmerkelijk.

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Risotto
« Reactie #36 Gepost op: 20 augustus 2006, 16:57:54 »
Pompoenrisotto met van die Italiaanse koekjes  :yummie:
,,,,فلافل

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Risotto
« Reactie #37 Gepost op: 21 augustus 2006, 23:03:23 »
Zoet?

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Risotto
« Reactie #38 Gepost op: 21 augustus 2006, 23:31:43 »
Het antwoord staat hier een stukje boven.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Risotto
« Reactie #39 Gepost op: 24 augustus 2006, 22:48:38 »
 :confused: