Joost zit nu bij kinderen in de klas die licht verstandelijk gehandicapt zijn (IQ van zo'n 70-80), terwijl hij zelf een IQ heeft van 109. De klassen zijn superklein, 6 leerlingen per klas met 2 tot 3 onderwijzers/stagiaires. Als hij 4 augustus weer thuiskomt, dan gaat hij naar de externe klas van het Zonnehuis met 12 leerlingen. Eerst maar eens kijken hoe dat gaat. In 2008 komt er een dependance van een school voor speciaal onderwijs in Houten, waar ook een HAVO bij zit. Ik hoop dat hij uiteindelijk daar naar het voortgezet onderwijs kan.
En dat is dus ook een groot probleem. Dat er voor Ass kinderen geen voortgezet onderwijs is. Vooral niet als ze een normaal tot hoger iq hebben. Die van mij zitten in een havo/vwo en een vwo+ klas. Dat heb je niet in het speciaal onderwijs.
En school probeert veel hoor aan begeleiding. Maar opgelegde schema's pikken die van mij niet. Huiswerkklas is niet voor zorgleerlingen. De rugzakken zijn afgewezen want ze zitten op een normale school (?) en school moet maar meer doen.
Maar er is geen eenduidige manier van begeleiden van dit soort kids. En daar is geen tijd en geld voor.
Dus wij zitten zelf maar te huiswerkbegeleiden. Wat natuurlijk vaak een ramp is want je kind neemt in de puberleeftijd het liefst nul komma nul van paps en mams aan.
En dan altijd weer die leuke telefoontjes van school. Ik krijg de neiging om het f woord te gebruiken hoor!
Maar goed, school kan er ook niet veel aan doen. Heeft bijna 1000 leerlingen en het houd een keer op. Maar wat dan?
Liefs, Wup
(fijn dat ik hier herkenning vind)