Vegatopia Forum

Wei(poeder)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Anya

  • ****
  • 737
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wei
« Reactie #20 Gepost op: 19 juli 2004, 21:25:16 »
Of iets eet waarvoor een dier dood moet. Echter is de definitie van vegetarier een beetje uitgerekt. Daarom noemen mensen die vis eten zich ook vegetarier. Of mensen die nog wel eens gevogelte eten zich ook vegetarier.

Dat vind ik toch een groot verschil, hoor. Als je vis wil eten, moet er een vis dood. Maar voor kaas móet helemaal geen dier dood. Je spreekt je eigen definitie dus tegen...
« Laatst bewerkt op: 19 juli 2004, 21:25:47 door Anya »

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Wei
« Reactie #21 Gepost op: 19 juli 2004, 21:39:07 »
Of iets eet waarvoor een dier dood moet. Echter is de definitie van vegetarier een beetje uitgerekt. Daarom noemen mensen die vis eten zich ook vegetarier. Of mensen die nog wel eens gevogelte eten zich ook vegetarier.

Dat vind ik toch een groot verschil, hoor. Als je vis wil eten, moet er een vis dood. Maar voor kaas móet helemaal geen dier dood. Je spreekt je eigen definitie dus tegen...

Nou als er voor stremsel kalveren dood gemaakt worden dan gaat het om een dier wat dood moet. Wat spreek ik dan tegen?
Stem op de Partij voor de Dieren

Wimmy

Re:Wei
« Reactie #22 Gepost op: 19 juli 2004, 21:53:10 »
dus wei(poeder) is ook niet vegetarisch? en in melk zelf ,zit daar weipoeder in?

Offline Mariek

  • *****
  • 3.972
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wei
« Reactie #23 Gepost op: 19 juli 2004, 22:11:06 »
Je moet goed lezen wat Christiaan zegt om 19.47. Wei is vegetarisch, maar komt vrij na een proces waarbij stremsel (= meestal niet vegetarisch) gebruikt wordt.

En je tweede vraag: melk is het product waar kaas, en dus ook wei van gemaakt worden na een hele procedure. Melk is vegetarisch.
« Laatst bewerkt op: 19 juli 2004, 22:12:13 door Zusje »
Neigend tot zelfdestructieve eerlijkheid

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Wei
« Reactie #24 Gepost op: 19 juli 2004, 22:19:06 »
Je moet goed lezen wat Christiaan zegt om 19.47. Wei is vegetarisch, maar komt vrij na een proces waarbij stremsel (= meestal niet vegetarisch) gebruikt wordt.

Nou volgens mij moet men dat volgens Christiaan een beetje zelf bepalen of men wei wel of niet vegetarisch verantwoord vind:
Citaat
Met deze informatie moet je denk ik wel zelf een beslissing kunnen nemen of je wei en wei-produkten wel of niet vindt kunnen.
« Laatst bewerkt op: 19 juli 2004, 22:19:24 door Dr@gonfly »
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Mariek

  • *****
  • 3.972
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wei
« Reactie #25 Gepost op: 19 juli 2004, 22:22:39 »
Dan zeg ik het volgende: ik vind wei vegetarisch omdat er geen dood dier inzit. Ik eet gewoon dingen waar weipoeder in zit.

En melk is helemaal vegetarisch, maar wil je zorgen dat de koe een leuk leven heeft gehad, koop dan biologische melk.

Enne Wimmy, luister maar niet naar Dragonfly, die is veganist en hij vind melk stom ;)
Neigend tot zelfdestructieve eerlijkheid

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Wei
« Reactie #26 Gepost op: 19 juli 2004, 22:24:24 »
Nou volgens mij moet men dat volgens Christiaan een beetje zelf bepalen of men wei wel of niet vegetarisch verantwoord vind:
Citaat
Met deze informatie moet je denk ik wel zelf een beslissing kunnen nemen of je wei en wei-produkten wel of niet vindt kunnen.
So?

Vegetarisch is maar een woord. Vis eten is duidelijk niet vegetarisch, worteltjes knagen is dat duidelijk wel, weiprodukten en kaas gemaakt met behulp van stremsel uit de lebmaag van kalveren zijn een grensgeval.

Woordenboekdefinities zeggen ook niet alles.
« Laatst bewerkt op: 19 juli 2004, 22:25:57 door Christiaan »
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Wei
« Reactie #27 Gepost op: 19 juli 2004, 22:25:24 »
Enne Wimmy, luister maar niet naar Dragonfly, die is veganist en hij vind melk stom ;)

Ik was vroeger wel een melk-fan.... ik heb in mijn leven in totaal wel vele kuddes koeien leeggezogen.

Maar sojamelk is ook wel lekker :)
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Mariek

  • *****
  • 3.972
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wei
« Reactie #28 Gepost op: 19 juli 2004, 22:31:44 »
Ja. Melk + stemsel = wrongel + wei
Neigend tot zelfdestructieve eerlijkheid

Wimmy

Re:Wei
« Reactie #29 Gepost op: 19 juli 2004, 22:33:00 »
Ik heb hierover met het Voedingscentrum gebeld en daar vertelden zij mij dat het erg onwaarschijnlijk is dat er stremsel in wei(poeder) zit. Het is dus wel van melk, maar niet met stremsel.


en dit dan? :-\

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Re:Wei
« Reactie #30 Gepost op: 19 juli 2004, 22:50:45 »
Als je het helemaal veilig wilt doen, dan moet je geen wei-poeder gebruiken, er kunnen immers (en dan ook hééél misschien en verwaarloosbare) resten van stremsel inzitten.

Maar dan moet je ook een doekje voor je mond doen om te voorkomen dat je insecten inademt, en niet op mieren gaan staan en dat soort dingen. :)
“it's strange how life makes sense in time...”

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Wei
« Reactie #31 Gepost op: 19 juli 2004, 23:00:58 »
Als je het helemaal veilig wilt doen, dan moet je geen wei-poeder gebruiken, er kunnen immers (en dan ook hééél misschien en verwaarloosbare) resten van stremsel inzitten.
Dat dacht ik eerst ook, maar het stremsel is een enzym dat de coagulatie van caseine in gang zet. Of het ook ingesloten wordt in de wrongel weet ik niet. Er kan, dunkt me, altijd een deel van de hoeveelheid toegevoegde enzymen in oplossing blijven.

Nogmaals, we hebben een levensmiddelentechnoloog nodig, hier.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Re:Wei
« Reactie #32 Gepost op: 19 juli 2004, 23:04:04 »
Dat dacht ik eerst ook, maar het stremsel is een enzym dat de coagulatie van caseine in gang zet.

Volgens deze reaktie bestaat stremsel uit meer dan alleen dat enzym...


“it's strange how life makes sense in time...”

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Wei
« Reactie #33 Gepost op: 19 juli 2004, 23:14:50 »
deze reaktie bestaat stremsel uit meer dan alleen dat enzym...
Citaat
Dit 'meer' zou best eens in de wei terecht kunnen komen, maar daar speculeer ik over.
Tsja.

Noot onderzocht, dus. En waarom ook?
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Wimmy

Re:Wei
« Reactie #34 Gepost op: 19 juli 2004, 23:44:34 »
'Alle melk is dus in aanraking geweest met stremsel.'

???  :-X

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Wei
« Reactie #35 Gepost op: 19 juli 2004, 23:46:17 »
'Alle melk is dus in aanraking geweest met stremsel.'

???  :-X

Dat is binnen dat proces. Niet de melk die je gewoon koopt.
Stem op de Partij voor de Dieren

Wimmy

Re:Wei
« Reactie #36 Gepost op: 19 juli 2004, 23:49:35 »
nee dan weten we dat ook weer voor de zekerheid.. :)

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Re:Wei
« Reactie #37 Gepost op: 20 juli 2004, 10:02:33 »
Deze thread gaat over wei, over koeienleed kan je hier verder praten.
“it's strange how life makes sense in time...”

Wimmy

Re:Wei
« Reactie #38 Gepost op: 20 juli 2004, 10:13:34 »
maar in melk zit toch ook wei-eiwit? hoe zit dat dan?

Offline Mariek

  • *****
  • 3.972
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wei
« Reactie #39 Gepost op: 20 juli 2004, 10:18:14 »
Nog een keer dan. Eerst heb je melk. Een gedeelte van deze melk gaat naar de supermarkt in melkpakken en een ander gedeelte van de melk gaat naar de kaasmakerij.
In de kaasmakerij gooien ze stremsel bij de melk. Deze melk klontert daardoor samen. Deze klonten noemen we wrongel. Er blijft ook nog vocht over. Dit vocht noemen we wei.
Neigend tot zelfdestructieve eerlijkheid