Vegatopia Forum

Raw food en te mager zijn

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Kiwi

Re:Raw food en te mager zijn
« Reactie #20 Gepost op: 21 juni 2007, 18:22:50 »
Hard schreeuwen dat je een B12 te kort krijgt heeft geen zin heb ik gemerkt

En daarom verspreid je maar onjuiste informatie waardoor mensen onherstelbare schade aan hun gezondheid kunnen oplopen? Ja, dat is inderdaad véél beter... ::)

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Raw food en te mager zijn
« Reactie #21 Gepost op: 21 juni 2007, 18:23:18 »
Ik geloof dat jullie het allemaal met elkaar eens zijn.. Dick zegt toch hetzelfde als Willem en Kiwi?
« Laatst bewerkt op: 21 juni 2007, 18:23:51 door Annemieke »

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Re:Raw food en te mager zijn
« Reactie #22 Gepost op: 21 juni 2007, 18:25:30 »
Ik begrijp alleen niet zo goed waarom je je gezondheid niet voorop stelt en een tijdje niet raw eet, totdat je volledig heb uitgezocht hoe je op die manier gezond kunt eten.
De groente die je in de winkel koopt is dusdanig schoongemaakt en/of bestraald dat je op die manier geen b12 binnen krijgt zoals wellicht vroeger. In India hebben de mensen in het algemeen geen B12 probleem omdat ze hun eigen groente met hun eigen mest  bemesten en doordat groente slecht word schoongemaakt (voor onze begrippen) daar waarschijnlijk hun B12 uit krijgen.
Dick, niet iets beweren wat niet waar is. Echt niet! B12 is te belangrijk in je voedingspatroon om te gaan experimenteren. Het zit niet in groentes. Ook niet met de door jou ingebrachte teeltwijze van mensen uit India.

Dick zegt hier niet dat B12 in groente zit hoor.





“it's strange how life makes sense in time...”

Offline Dick

  • ****
  • 517
  • Geslacht: Man
    • plenty food
Re:Raw food en te mager zijn
« Reactie #23 Gepost op: 21 juni 2007, 18:33:47 »
Ik begrijp alleen niet zo goed waarom je je gezondheid niet voorop stelt en een tijdje niet raw eet, totdat je volledig heb uitgezocht hoe je op die manier gezond kunt eten.
De groente die je in de winkel koopt is dusdanig schoongemaakt en/of bestraald dat je op die manier geen b12 binnen krijgt zoals wellicht vroeger. In India hebben de mensen in het algemeen geen B12 probleem omdat ze hun eigen groente met hun eigen mest  bemesten en doordat groente slecht word schoongemaakt (voor onze begrippen) daar waarschijnlijk hun B12 uit krijgen.
Dick, niet iets beweren wat niet waar is. Echt niet! B12 is te belangrijk in je voedingspatroon om te gaan experimenteren. Het zit niet in groentes. Ook niet met de door jou ingebrachte teeltwijze van mensen uit India.

Dick zegt hier niet dat B12 in groente zit hoor.

Idd, voor alle duidelijkheid B12 zit niet in groenten.
Ook eergisteren had ik een loge die problemen had met pillen omdat het niet van moeder natuur komt. Na mijn opmerking, zei hij dat ik de eerste was die hem hierop wees en dat hij hier toch weer over kon gaan nadenken. Ik heb hem de (niet verkorte versie) uitgeprinte exemplaar van M. post meegegeven om dit verder te bestuderen zodat hij zijn eigen standpunt hierin kan bepalen.
Het geweten spreekt, maar het eigenbelang schreeuwt.

alex1413

Re:Raw food en te mager zijn
« Reactie #24 Gepost op: 21 juni 2007, 19:28:15 »
mensen,ik geloof dat jullie teveel vertrouwen op de wetenschap van nederland.ik zou verder kijken dan je neus lang is.vele onderzoeken over de hele wereld heeft aangetoont dat melk alleen maar schade aanricht.ik stop er mee en ik wens jullie het beste.

vriendelijke groet,
alex gerpot
ps kijk eens op www.groenedag.org

Offline Dick

  • ****
  • 517
  • Geslacht: Man
    • plenty food
Re:Raw food en te mager zijn
« Reactie #25 Gepost op: 21 juni 2007, 19:39:53 »
Ik zal de laatste zijn die zegt dat melk gezond is. Zie ook http://www.zuiveloffline.nl/
Het geweten spreekt, maar het eigenbelang schreeuwt.

brenda_lelie

Re:Raw food en te mager zijn
« Reactie #26 Gepost op: 21 juni 2007, 19:50:53 »
weet je wat ik raar vind: je wilt absoluut geen voedingsuplementen nemen omdat je denkt dat die schadelijk kunnen zijn maar je gebruikt wel medicijnen.
Nou wil ik niet zeggen dat ik het stom vind dat je die medicijnen neemt, ik vind dat juist erg goed. Maar dan vind ik het wel raar dat je zo ontzettend tegen vitaminepillen ed bent.

Offline Dick

  • ****
  • 517
  • Geslacht: Man
    • plenty food
Re:Raw food en te mager zijn
« Reactie #27 Gepost op: 21 juni 2007, 19:53:41 »
Voor alle duidelijkheid. Ik en meerderen hier zijn veganist, niet allen. De meesten weten hier ook wel dat melk voor zuigelingen is waarvoor het ook bedoelt is. Als je het stuk van M. Post (toen ook veganist wonende in een woongroep (alles biologisch) leest zal je kunnen lezen waarom hij aan dit onderzoek begonnen is. Ook hij leefde in een veronderstelling dat je B12 wel kon verkrijgen uit de natuur. Nadat hij ernstige B12 klachten kreeg heeft hij het als taak gezien dit verder te onderzoeken.
Het geweten spreekt, maar het eigenbelang schreeuwt.

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Raw food en te mager zijn
« Reactie #28 Gepost op: 22 juni 2007, 09:42:39 »
Oke Dick, het is helemaal rechtgezet.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Raw food en te mager zijn
« Reactie #29 Gepost op: 22 juni 2007, 09:50:01 »
Maar Alex is alweer weg; wat we zeggen past blijkbaar niet in zijn straatje.

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Raw food en te mager zijn
« Reactie #30 Gepost op: 22 juni 2007, 09:54:02 »
Maar Alex is alweer weg; wat we zeggen past blijkbaar niet in zijn straatje.
Daar zou je wel eens gelijk aan kunnen hebben. Zo zie je maar waar principieel gedrag toe kán leiden: lijden.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Raw food en te mager zijn
« Reactie #31 Gepost op: 22 juni 2007, 10:27:57 »
Dat hoeft niks met zijn principes te maken hebben, wellicht issie gewoon eigenwijs.

Re:Raw food en te mager zijn
« Reactie #32 Gepost op: 22 juni 2007, 10:38:02 »

Of is hij al in een gevorderd stadium van B12-deficientie.

Nou ja, hij is gewaarschuwd, en heeft voldoende verwijzingen gekregen. Wat meer kan je doen - als iemand weigert in de wetenschap te geloven? :P
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Raw food en te mager zijn
« Reactie #33 Gepost op: 22 juni 2007, 10:45:48 »
Nee, maar Willem, pas op met generaliseren als het om principes gaat. Een aantal mensen op dit forum, zoals sanja en marla met dergelijke principes, heb ik hoog zitten en die doen wel gewoon gezond. Ben zelf ook vegan geweest en toen deed ik ook niet zo eigenwijs.
« Laatst bewerkt op: 22 juni 2007, 10:46:15 door Annemieke »

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.317
Re:Raw food en te mager zijn
« Reactie #34 Gepost op: 22 juni 2007, 10:50:22 »
Het kan ook tijd nodig hebben dat hij tot inzicht komt. Ik vind het daarom niet nodig hem een trap na te geven.

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Raw food en te mager zijn
« Reactie #35 Gepost op: 22 juni 2007, 10:55:37 »
Het kan ook tijd nodig hebben dat hij tot inzicht komt. Ik vind het daarom niet nodig hem een trap na te geven.
Heel goed, daarom zei ik ook 'kán leiden tot'. Ik heb mensen met principes meestal ook heel hoog zitten. Alleen in zijn geval gaat hij te ver. De stap is overigens soms klein. Over de schreef gaan kan ieder. Nietzsche zei het al: Jede Konsekwenz führt zum Teufel. Ook op ander vlak kan een principe te ver worden doorgevoerd; denk aan anorexia.  
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.317
Re:Raw food en te mager zijn
« Reactie #36 Gepost op: 22 juni 2007, 10:57:31 »
Ja, dat ben ik je ook wel met je eens. Maar die metadiscussie mag dan wel in een andere draad wat mij betreft. Ik denk dat het hier klaar is.

alex1413

Re:Raw food en te mager zijn
« Reactie #37 Gepost op: 22 juni 2007, 18:18:43 »
nee hoor,alex is even verder kijken dan zijn neus lang is.ik heb eens geinformeerd bij een paar rawfooders en een paar gebruiken spirulina,groene blauwe algen en nog eentje.die ben ik even vergeten.dit zijn zeealgen die zitten vol met bouwstoffen en vooral bij chorella zitten een hoop vitamine b12 in. daarom kunnen veel rauwfooders alleen op groente en fruit leven.
soms ben ik wat eigenwijs maar later valt het kwartje ,maar dat is maar goed ook want ik laat me niet ompraten door te luisteren naar mensen die zeggen dat ik melk moet drinken of kaas moet eten.deze mensen moet ik helaas terleurstellen.mensen het allerbeste toegewenst  en ga je eigen pad.
ik ga morgen een week op vakantie .na die tijd bekijk ik mijn mailbox weer.

vriendelijke groet,

alex gerpot

Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Re:Raw food en te mager zijn
« Reactie #38 Gepost op: 22 juni 2007, 19:33:47 »
Als je 'natuurlijkheid' zo hoog in het vaandel voert.  Waarom dan kleding dragen, een computer gebruiken, ...

Je kan natuurlijk stellen dat het enkel om het eten gaat dat natuurlijk moet zijn (en dat dat niet opgaat voor de rest).  (Waarom is bij eten natuurlijkheid wel belangrijk en bij het kleden, wonen, verplaatsen, ... niet? En waarom is 'natuurlijk' eten dan beter dan 'onnatuurlijk' eten?)

Maar wat is er - vanuit de mens gezien - natuurlijk aan het slikken van algen?

Sommige mensen geven aan 'natuurlijkheid' een soort morele waarde waarbij 'natuurlijk' goed is en 'onnatuurlijk' slecht.  Op verschillende manieren is zulke redenering een onhoudbaar doodlopend spoor.

Als het om gezondheid gaat dan is 'onnatuurlijk' niet steeds slecht en 'natuurlijk' steeds goed.  De gemiddelde levensverwachting van de mens zou lang niet zo hoog zijn indien we geen gebruik maakten van bepaalde 'onnatuurlijke' dingen en bepaalde 'natuurlijke' dingen zijn levensgevaarlijk.

Daarnaast is 'natuurlijkheid' een begrip dat ik door de 'natuurlijkheidaanhangers' zelden hoor definiëren.

Wat is natuurlijk en wat is onnatuurlijk?

Als je in België als 'rawfooder' wil leven dan kan je niet anders dan gebruik te maken van allerlei fruit en groenten die in serres zijn gekweekt of van duizenden kilometers verder zijn aangevoerd.  Is dat natuurlijk?
Bovendien zijn al onze fruit en groentensoorten gekweekte vormen van oorspronkelijk wilde planten.  Veel van die vormen zijn zelf onvruchtbaar.  Is dat natuurlijk?

Enkel mensen die in een tropisch klimaat leven en die over vele hectaren beschikken kunnen echt natuurlijk rauw eten en daarmee voldoende voedingsstoffen binnen krijgen.

Harry

Re:Raw food en te mager zijn
« Reactie #39 Gepost op: 23 juni 2007, 08:36:21 »
Het kan ook tijd nodig hebben dat hij tot inzicht komt. Ik vind het daarom niet nodig hem een trap na te geven.
Daar ben het helemaal mee eens. Ik vind het ook nogal aanmatigend om maar meteen met termen als eigenwijs te gaan smijten als iemand niet meteen je adviezen ter harte neemt. En dan de vergelijking trekken met mensen die wel 'goed bezig zijn'..., bah.
« Laatst bewerkt op: 23 juni 2007, 09:01:07 door Meneer de Uil »