Vegatopia Forum

Wat vind je van veganisme?

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

kimmie

Re:Wat vind je van veganisme?
« Reactie #20 Gepost op: 10 juni 2007, 13:46:40 »
 ;D hooj

misschien lijkt het moeilijk om vegetarier te worden maar ik ben het nu ongeveer 3 jaar, en ik moet er niet meer aan denken om vlees te moeten eten

mjets

Re:Wat vind je van veganisme?
« Reactie #21 Gepost op: 10 juni 2007, 19:44:31 »
Ik keek gisteren naar Vette Honger (VPRO-avondje tijdje terug, wat ik had opgenomen). Ik ben zo blij dat ik niet mee doe aan die hele kromme voedselindustrie. Misschien word ik nog blijer als ik geen koe meer hoef lastig te vallen voor melk, bij voor zijn honing en kippen voor hun eieren. Ik weet het eigenlijk wel zeker.  Ik nuttig eigenlijk best veel magere kwark, yoghurt, karnemelk, smeer-kaas. Eieren veel minder (wel die verstopt zijn in koekjes :P) eieren zou ik wel zonder kunnen. Hhmm honing ook makkelijk zonder. Boter eet ik sowieso niet. Tussenstand-bottelnek is dus mijn zuivelgroep... terwijl ik soja"zuivel" ook erg lekker vind maar die zijn wel weer vetter dan mijn magere zuivelhapjes...

Hoe zit het eigenlijk met calcium dan? Mijn eetmeter (voedingscentrum) gaat nu al op tilt als ik een dag geen zuivel eet...
Nou, let op  ;) ik ga het eens proberen, volgens mij is het makkelijker dan ik denk. Ik eet zoveel gangbare dingen nooit en maak (bijna) altijd mijn eigen eten.. en eet biologisch en helemaal niet zoveel... tijd zat en interesse is er ook.... kortom, moet te doen zijn  ??? Wat kooktips-lessen vergaren... Sanja maar eens schaduwen krijg ik zo het idee ;)
Die China Studies... is er ook een Hollandse versie dat iemand weet. Mijn eet engels is zo beroerd.
« Laatst bewerkt op: 10 juni 2007, 19:56:18 door mjets »

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re:Wat vind je van veganisme?
« Reactie #22 Gepost op: 10 juni 2007, 20:53:34 »
Hoe zit het eigenlijk met calcium dan? Mijn eetmeter (voedingscentrum) gaat nu al op tilt als ik een dag geen zuivel eet...
http://www.vegansociety.com/html/food/nutrition/calcium.php

Nou, let op  ;) ik ga het eens proberen, volgens mij is het makkelijker dan ik denk. Ik eet zoveel gangbare dingen nooit en maak (bijna) altijd mijn eigen eten.. en eet biologisch en helemaal niet zoveel... tijd zat en interesse is er ook.... kortom, moet te doen zijn  ???
:cheer: Het heeft me even wat tijd en uitzoekwerk gekost, maar nu vind ik het echt helemaal te doen. :D

Wat kooktips-lessen vergaren... Sanja maar eens schaduwen krijg ik zo het idee ;)
:bloos:

Die China Studies... is er ook een Hollandse versie dat iemand weet. Mijn eet engels is zo beroerd.
Het is het echt zo waard om je eet-Engels op te krikken, want dan kun je Vegan with a Vengeance, Vegan Cupcakes Take over the World (beide Isa Chandra Moskowitz) en Vive je Vegan! (Dreena Burton) lezen.
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

mjets

Re:Wat vind je van veganisme?
« Reactie #23 Gepost op: 10 juni 2007, 21:01:42 »
ik ben helemaal fanatiek plots  ::) thanx voor deze draad!
ben zelfs lid geworden van Vega! zojuist (maar 15 euro)  ;D
Nu ben ik ook weer so blij met dit antwoord  :-* omdat ik EN extra stimulans heb om mijn engels eens wat op te krikken en dat met boeken die me nog blijer maken want ze gaan over  :loveys: liefde voor dieren... dus nu maar eens bol.commen pom pom...

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re:Wat vind je van veganisme?
« Reactie #24 Gepost op: 10 juni 2007, 21:03:27 »
Nee nee, www.bookdepository.co.uk

Heel betrouwbaar, heel goedkoop en geen portokosten!
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

mjets

Re:Wat vind je van veganisme?
« Reactie #25 Gepost op: 10 juni 2007, 21:06:16 »
 :cheer:
Ik heb zojuist uitgerekend dat als ik jou 3 boekentips koop en the china study ik bij bol 73 euro kwijt ben en bij jou boekensite tip nog geen 50 euro... Ik weet niet of ik boos moet zijn of blij...  
(eerst naar georgettes deze maand  :ylsuper: wat overblijft na mijn gympenvervangers gaat richting vive le vegan!)
« Laatst bewerkt op: 10 juni 2007, 21:26:50 door mjets »

mjets

Re:Wat vind je van veganisme?
« Reactie #26 Gepost op: 10 juni 2007, 22:22:17 »

:cheer: Het heeft me even wat tijd en uitzoekwerk gekost, maar nu vind ik het echt helemaal te doen. :D

Waar ging het meeste tijd in zitten/ingewikkeldste/lastigste (of val ik nu van de draad af?)

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re:Wat vind je van veganisme?
« Reactie #27 Gepost op: 10 juni 2007, 22:42:54 »
Wat ik moest eten (welke producten vegan zijn, welke producten het lekkerst zijn ter vervanging van...), en dingen uitproberen (hoe krijg je de lekkerste pannenkoeken, hoe bak je een vegan cake, hoe maak je wentelteefjes en een quiche, etc).

En pas maar op, bookdepository is echt verslavend goedkoop (en ze hebben er heel veel vegan kookboeken. Ik weet niet hoe lang mijn kookboekenplank het nog gaat houden... ;D )
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat vind je van veganisme?
« Reactie #28 Gepost op: 15 juni 2007, 18:20:54 »
Ingredienten checken, nu ben ik een wandelende database met alle geschikte produkten maar in het begin stond ik wanhopig in de supermarkt te turen naar al die kleine lettertjes. Vooral als je trek hebt in iets lekkers kan dat heel frustrerend zijn in het begin!

Mirjamm

Re:Wat vind je van veganisme?
« Reactie #29 Gepost op: 16 juni 2007, 23:05:46 »
Ik vind het heel knap als je veganist kan zijn. Ik ben zelf gewoon vegetariër en lees in de supermarkt al constant ingrediënten..

Offline Dick

  • ****
  • 517
  • Geslacht: Man
    • plenty food
Re:Wat vind je van veganisme?
« Reactie #30 Gepost op: 16 juni 2007, 23:21:01 »

Mijn vraag is dus eigenlijk: wie heeft hier wel eens nagedacht over veganisme, en waarom heb je uiteindelijk toch besloten om niet veganistisch te gaan leven?
Op een dag zat ik zo maar wat te surfen op internet naar vegatrische sites, door alle info kwam ik er pas achter wat er eigenlijk echt allemaal aan de hand was. Ik wilde niet meer mee doen aan al dat (verborgen) leed en besloot gewoon consequent te worden. Na die dag duurde het nog een kleine week dat ik veganist werd. Dat was dan na 20 jaar vegetarisch te hebben geleefd, nu ben ik al weer iets van 5 jaar veganist.
Het geweten spreekt, maar het eigenbelang schreeuwt.

Veganfairy

Re:Wat vind je van veganisme?
« Reactie #31 Gepost op: 19 december 2007, 13:34:58 »
Hallo,

Ik was vegetarier maar ben sinds kort veganist.
Hieronder mijn motivatie:

Dieren worden voor kaas en melk bijvoorbeeld net zo goed gevangen, gehouden en pijn gedaan.

Ook denken mensen vaak dat biologisich de oplossing is, ik kan je vertellen ik heb gezien dat die dieren iets meer ruimte krijgen maar echt niet allemaal buiten rondhuppelen. Misschien is het iets beter maar nog niet helemaal zuiver.

Een koe kan alleen melk geven als er kalfjes zijn en wat gebeurt er met die kalfjes? Juist.

Wol komt van de schapen die van het scheren soms wonden oplopen of geen winterjas meer hebben.

En dan de koekjes waar ei in verwerkt is. Het zijn scharreleieren dat zijn toch de meest diervriendelijke? Nee, diervriendelijker dan de schaamteloze legbatterij-eieren maar vriendelijk, nee.
Ze lopen niet allemaal buiten en snavels worden vaak afgebrand omdat ze elkaar anders pikken.
Is dat zo raar met ruimtegebrek?
Dan zijn er de vrije uitloop eieren, de beste, meest diervriendelijke eiren.
Maar stel: er breekt de vogelpest uit, dan misschien toch niet zo diervriendelijk meer?

Naar mijn idee houden vegetariers een oog open en sluiten ze de andere. Niet dat ik zeg dat veganisten superieur zijn of iets. Alleen kun je je wel afvragen wat je beweegreden was om vegetarier te worden. Mogen er van jou geen dieren gedood worden voor vleesconsumptie of is het idee er omheen hetgeen dat jij je zo aantrekt? Denk er maar eens overna.

Groetjes,
Jade

Offline Marit

  • **
  • 55
  • Geslacht: Vrouw
    • Marits Stekkie
Re:Wat vind je van veganisme?
« Reactie #32 Gepost op: 19 december 2007, 16:16:04 »
Ik denk er regelmatig over na en leef voor een groot deel veganistisch.

Zeker moet een kalf geboren worden voor melk maar waarom zou je dat moeten slachten? In leven houden kost geld, dan betalen we maar meer voor kaas of melkproducten en anders neem je die niet (denk ik hoor, is geen aanval). En een mensenvrouw kan na het krijgen van 1 kind jaren melk blijven geven, dat is met de meeste zoogdieren zo alleen wordt de opbrengst minder: weer het geld.
Stiertjes die geboren worden kan je al in een zeer vroeg stadium ontdekken, als het nog niet veel meer is dan een klompje cellen zonder gevoel.

Dat neemt niet weg dat ik wel zo min als voor mij mogelijk melkproducten gebruik. Oftewel: vrijwel alleen kaas want in gerechten voldoet sojaroom en sojamelk/yoghurt prima (eigenlijk nog lekkerder ook)

Wat betreft eieren, de biologisch dynamische eieren die ik eet komen van boerderijen die regelmatig de deuren open hebben en die vind ik prima voor ze zorgen. Het kan nog beter en daarom hoop ik ooit eigen kippen te verzorgen, inclusief haan. Leggen ze dan is het mooi, leggen ze niet (meer) dan mogen ze gewoon lekker zo oud worden als ze kunnen, waarom niet? (in de industrie kom je dan weer op geld uit, ik zou er graag meer voor willen betalen, ook voor het leven van hanen (adopteer een haan vind ik daarom een leuk/goed project).

Dit zijn althans mijn afwegingen.

Als het gaat om of dieren in gevangenschap mogen leven en of je dierlijke producten mag gebruiken zonder het dier te doden, dan kom je op het gebied van grenzen stellen en die liggen voor iedereen anders. Als mens ben je ook zo vrij niet en een dier in de natuur heeft ook zoveel vrijheden niet. Beide hebben hun voor en nadelen. Een beetje kort door de bocht (om er geen ellenlang verhaal van te maken want dat is het al): ik jouw ei (wat vaak zelf gegeten wordt overigens) en jij goed voer, drinken, bescherming tegen roofdieren. zoiets ;)

Maar ook ik heb niet de waarheid in pacht ;) Ik probeer wel zoveel mogelijk bewust te zijn van wat je eet en wat alternatieven zijn maar dat doe ik met alle ingredienten, al of niet dierlijk.

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Wat vind je van veganisme?
« Reactie #33 Gepost op: 19 december 2007, 21:54:20 »
Wat betreft eieren, de biologisch dynamische eieren die ik eet komen van boerderijen die regelmatig de deuren open hebben en die vind ik prima voor ze zorgen

Die dieren worden ook na max 2 jaar geslacht. En ook daar worden dieren voor gefokt die van zelfde bedrijven afkomen als waar ze voor de bioindustrie vandaan komen. De haantjes zijn natuurlijk ook daar nutteloos. En die gaan ook vergast worden of versnipperd.
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Dame Noire

  • ***
  • 326
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat vind je van veganisme?
« Reactie #34 Gepost op: 19 december 2007, 23:28:34 »
De laaste tijd ben ik wat minder anti-veganisme dan ik was (dat was heel anti), ik raak er steeds meer in geïnteresseerd. Toch heb ik het gevoel dat veganisten iets fout zien als ze bijvoorbeeld stellen dat vegetariërs een eerste stap zijn en veganisten hun principes gewoon consequent(er) toepassen. Voor mijn gevoel is het geen één stap/twee stappen maar een verglijdende schaal en op een gegeven moment moet je 'stop' zeggen omdat je anders net zo goed kunt ophouden met leven om het cru te zeggen. Niet dat een veganist geen leven heeft, verre van, maar feit is dat vrijwel alles dat de mens doet direct of indirect schade berokkend aan het milieu en dus ook de dieren en planten met wie wij deze aardbol delen. Het is goed je daar bewust van te zijn, maar veel veganisten geven mij het gevoel een soort 'perfectie' na te streven, een staat waarin ze niemand (in ieder geval geen dieren) kwaad doen. Dit vind ik eerlijk gezegd een irreël en absurd doel. Veganisme associeer ik teveel met een gevoel van superioriteit en een 'angst' voor dierlijke producten. Liever ben ik deeltijd veganist, of flexinist zo je wilt. Bovendien wil ik op een willekeurig terras kunnen lunchen, zonder dingen te moeten bestellen als 'een broodje kaas zonder kaas'.  

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Wat vind je van veganisme?
« Reactie #35 Gepost op: 19 december 2007, 23:51:24 »
Elke veganist bepaald zijn eigen grenzen en hoe ver die gaat. Ik probeer zo ver mogelijk te gaan, maar dat betekent niet dat ik niet realistisch ben. Sommige dingen kan je gewoon niet mijden en je hebt altijd impact.

Ik merk wel dat er een trend is wat betreft veganisten. De 'veganist' van vroeger is een beetje het stereotype beeld, maar de 'nieuwe' veganist is in opmars.

Deze wil niet eten zonder kleur, maar wil ook het lekkere des levens hebben en genieten ondanks de redenen waarom die persoon veganist is geworden.

Citaat
Bovendien wil ik op een willekeurig terras kunnen lunchen, zonder dingen te moeten bestellen als 'een broodje kaas zonder kaas'.

Het zou mooier zijn natuurlijk als je op een willekeurig terras kan gaan zitten en dan een broodje kan bestellen die zonder dierlijke producten is. Dat gebeurd natuurlijk alleen als er vraag is en komt.
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Marit

  • **
  • 55
  • Geslacht: Vrouw
    • Marits Stekkie
Re:Wat vind je van veganisme?
« Reactie #36 Gepost op: 20 december 2007, 09:19:38 »
Wat betreft eieren, de biologisch dynamische eieren die ik eet komen van boerderijen die regelmatig de deuren open hebben en die vind ik prima voor ze zorgen


Die dieren worden ook na max 2 jaar geslacht. En ook daar worden dieren voor gefokt die van zelfde bedrijven afkomen als waar ze voor de bioindustrie vandaan komen. De haantjes zijn natuurlijk ook daar nutteloos. En die gaan ook vergast worden of versnipperd.

Daarom wil ik ook eigen kippen en adopteer ik haantjes EN vind ik een signaal afgeven beter werken (in mijn ogen dan) als niemand die kippen na twee jaar dood af wil nemen maar wel meer voor eieren wil betalen (een kip kan namelijk vele jaren langer leggen dan 2 jaar, dat gaat zelfs in de natuur nog langer door) dan zullen ze toch wat moeten.

Ik gebruik niets van dode dieren op mijn schaatsen na omdat ik daar destijds geen goede oplossing voor had en hoop dat die er wel is als ik aan nieuwe toe ben. Dus dan kunnen ze niets met dat dode dier, is het beter ze in leven te houden en de prijs van de eieren omhoog te gooien.
Dat zal overigens wel meevallen denk ik want ik heb uitgerekend wat "je" aan kippen zou moeten verzorgen als 4 mensen iedere dag een ei willen (daar kom ik bij lange na niet aan),  Dat viel me echt alles mee. Ik geloof dat we dan over 12 jaar over een stuk of 9 kippen hebben en een aantal hanen (hoewel ook bij eieren al aan sexebepaling gedaan kan worden (ze kunnen zien of het een mannelijke of vrouwelijke vrucht is, die ontwikkelingen zijn al behoorlijk ver). Wil je eieren dan moet je dat geld er maar voor over hebben.

Maar zo zie ik het l)

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Wat vind je van veganisme?
« Reactie #37 Gepost op: 20 december 2007, 10:43:40 »
Daarom wil ik ook eigen kippen en adopteer ik haantjes EN vind ik een signaal afgeven beter werken (in mijn ogen dan) als niemand die kippen na twee jaar dood af wil nemen maar wel meer voor eieren wil betalen (een kip kan namelijk vele jaren langer leggen dan 2 jaar, dat gaat zelfs in de natuur nog langer door) dan zullen ze toch wat moeten.

Ik geloof dat je nooit meerdere haantjes bij kippen moet zetten.

Maar ga je kippen kopen of uitgestotene opvangen? Neem aan het laatste.


Wat betreft het leggen. Alle kippen zijn zo gefokt op veel eieren leggen. Het is eigenlijk gewoon te bizar dat de mens een dier zo gefokt heeft dat die zoveel eieren legt, terwijl de voorouders van de kip maar 10 a 12 eieren per jaar legde.
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Re:Wat vind je van veganisme?
« Reactie #38 Gepost op: 20 december 2007, 11:08:18 »
Wat betreft het leggen. Alle kippen zijn zo gefokt op veel eieren leggen. Het is eigenlijk gewoon te bizar dat de mens een dier zo gefokt heeft dat die zoveel eieren legt, terwijl de voorouders van de kip maar 10 a 12 eieren per jaar legde.

Hee realist, er bestaan nog genoeg rassen die nog gewoon 10 a 12 eieren per jaar leggen hoor. ;)
“it's strange how life makes sense in time...”

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Wat vind je van veganisme?
« Reactie #39 Gepost op: 20 december 2007, 11:16:48 »
Wat betreft het leggen. Alle kippen zijn zo gefokt op veel eieren leggen. Het is eigenlijk gewoon te bizar dat de mens een dier zo gefokt heeft dat die zoveel eieren legt, terwijl de voorouders van de kip maar 10 a 12 eieren per jaar legde.

Hee realist, er bestaan nog genoeg rassen die nog gewoon 10 a 12 eieren per jaar leggen hoor. ;)

het mensenras ;)

Je bedoelt verder de kippenrassen voor de sier? Die niet voor de eieren zijn gefokt?
Stem op de Partij voor de Dieren