Vegatopia Forum

Kippen en eieren

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:Kippen en eieren
« Reactie #20 Gepost op: 04 april 2007, 21:31:37 »
M.i.: heeft Sanja een sterk punt.
Het enige sterke punt wat ik in deze draad lees. Veel mensen raken ver van de natuur af, dat is mij wel duidelijk.
« Laatst bewerkt op: 04 april 2007, 21:33:36 door Lovelocker »
de tuin: dat ben ik

Offline Monique

• 3.427
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #21 Gepost op: 04 april 2007, 21:33:50 »
Ik had 2 hanen en de een heeft de ander uitgemoord, zo gaat het dan ook weer in de dierenwereld. Ben je geen dierenvriend als je daar niet in ingrijpt? Ik kan me voorstellen dat het op de kinderboerderij ook op die manier gebeurt. Overigens bij afwezigheid van een haan in een toom kippen neemt één van de kippen de rol van haan over, en kan de groep de 'minste' kip in de toom ook doodpikken.

Offline Poek

• Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • 11.928
    • dimitri.org
« Reactie #22 Gepost op: 04 april 2007, 21:41:34 »
M.a.w. ook uit deze discussie blijkt weer dat de grens voor de ene vegetariër anders ligt dan voor de andere (veganist). Ieder trekt z'n eigen grens waar ie zich prettig bij voelt en hoeft daarvoor niet veroordeeld te worden door anderen. Daarentegen is het ook niet aan jou (lees jou in algemene zin) om anderen te veroordelen als zij hun grenzen minder strikt stellen dan jijzelf. Ook wel genaamd: tolerantie.

Dat ieder zijn/haar eigen grenzen heeft betekent toch niet dat je niet kan discussieren over gevolgtrekkingen zoals 'Ik vind niet dat er dierenleed aankleeft om een biologisch eitje te eten.'?

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
« Reactie #23 Gepost op: 04 april 2007, 21:42:00 »
Ik ben het natuurlijk met je eens, Monique. Zelf overwogen kippen te houden. Toch heeft Sanja denk ik een sterk punt, als het houden van veel dieren betreft.

Eigenlijk weet ik niet goed te reageren op het bericht van Ineke, zonder haar te kwetsen. En dat wil ik niet. "Kom op, zeg"...zoiets denk ik. Het is overal oorlog op deze wereld. Ik snap niet dat mensen denken dat de dierenwereld een soort van fabeltjesland is  ;)
Kippen zijn de hindoes onder de dieren. Ik doel op het kastenstelsel, he...
« Laatst bewerkt op: 04 april 2007, 21:45:18 door Lovelocker »

Offline Sanja

• Forumkenner 2005
  • 2.541
« Reactie #24 Gepost op: 04 april 2007, 21:44:26 »
Ik had 2 hanen en de een heeft de ander uitgemoord, zo gaat het dan ook weer in de dierenwereld. Ben je geen dierenvriend als je daar niet in ingrijpt? Ik kan me voorstellen dat het op de kinderboerderij ook op die manier gebeurt.

Dat kan ik me ook voorstellen ja. Ik kan me eigenlijk nog beter voorstellen dat er daar gewoon geen/weinig hanen 'binnenkomen'/mogen blijven leven.
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Offline Mariek

• 3.972
« Reactie #25 Gepost op: 04 april 2007, 21:54:10 »
Mijn ouders hebben jaren geleden 3 kippen overgenomen van een oom van me. Het waren vrij grote kippen en het eerste wat ze deden was het ene krielkipje dat nog in de ren liep bijna doodpikken. Dat kipje heeft vervolgens nog wel een jaar of wat gezellig in het konijnenhok mogen wonen.
Een van de kippen was idd de hanige. Veel groter dan de rest en als er een kip broeds was, was zij het meestal niet. Ze leeft nog steeds, net als een van de andere twee (heel bijzonder, ze zijn toch al een jaar of 12, 13? Afgelopen zomer hebben ze nog eitjes gelegd. Een stuk of 12 met z'n tweetjes. Heel spannend om te zien of ze het dit jaar ook nog voor elkaar gaan krijgen!

Ooit hadden we drie hanen en vier hennen (vader, twee moeders, twee zonen en twee dochters). De twee zonen moesten al vrij snel verhuizen (of 'verhuizen', ik heb het mijn vader nooit durven vragen). Pappahaan is later door mijn vader een stukje op weg geholpen omdat de buurvrouw last had van zijn gekakel...

Ik vond het altijd erg leuk, die Hollandse krielkipjes. Ze waren ook helemaal niet pikkerig en vervelend naar elkaar toe. Ik zie mezelf later nog wel een paar krieltjes aanschaffen. Als ik ooit buitenaf kom te wonen.
Neigend tot zelfdestructieve eerlijkheid

proud-veggie

« Reactie #26 Gepost op: 04 april 2007, 21:58:41 »
Als mijn buurvrouw last zou hebben van hun gekakel ging ze maar verhuizen. De wereld is van iedereen en een haan mag ook geluid maken, net als die buurvrouw
« Laatst bewerkt op: 04 april 2007, 21:59:11 door proud-veggie »

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
« Reactie #27 Gepost op: 04 april 2007, 22:04:53 »
Tja, als je er wakker van wordt, steeds vroeger en vroeger... en je hebt hanen die geen klok kunnen kijken en je hebt hanen met flink volume. Qua dierenlawaai nog net iets wat ik kan begrijpen.

Offline Poek

• 11.928
    • dimitri.org
« Reactie #28 Gepost op: 04 april 2007, 22:06:05 »
Als mijn buurvrouw last zou hebben van hun gekakel ging ze maar verhuizen. De wereld is van iedereen en een haan mag ook geluid maken, net als die buurvrouw

De politie denkt daar anders over...

proud-veggie

« Reactie #29 Gepost op: 04 april 2007, 22:06:27 »
Tja, als je er wakker van wordt, steeds vroeger en vroeger... en je hebt hanen die geen klok kunnen kijken en je hebt hanen met flink volume. Qua dierenlawaai nog net iets wat ik kan begrijpen.

Dat probleem hadden wij ook en wij wereden er wakker van, maar we zijn toen aan de andere kant van het huis gaan slapen en toen hadden we er geen last meer van.

proud-veggie

« Reactie #30 Gepost op: 04 april 2007, 22:07:56 »

De politie staat niet altijd aan de morele juiste kant. De hele samenleving niet. Dat zouden wij vegetariers toch moeten weten. Vlees eten is moreel niet juist, maar helaas wel legaal.

Offline Poek

• 11.928
    • dimitri.org
« Reactie #31 Gepost op: 04 april 2007, 22:12:34 »
Maar vaak wel, en in je argumentatie vergat je sowieso al dat er voor de buurvrouw ook grenzen zijn qua geluid maken...

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
« Reactie #32 Gepost op: 04 april 2007, 22:15:24 »
Dat probleem hadden wij ook en wij wereden er wakker van, maar we zijn toen aan de andere kant van het huis gaan slapen en toen hadden we er geen last meer van.
Afgezien dat ik dat te ver vind gaan, woont lang niet iedereen zo, dat hij/zij daar wat mee op zou schieten.

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #33 Gepost op: 04 april 2007, 23:06:59 »
De politie staat niet altijd aan de morele juiste kant. De hele samenleving niet. Dat zouden wij vegetariers toch moeten weten. Vlees eten is moreel niet juist, maar helaas wel legaal.
Ik zou niet zo hard roepen als je misdaden nog niet verjaard zijn!
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline bambi

• 5.560
« Reactie #34 Gepost op: 04 april 2007, 23:09:29 »

`... De hele samenleving niet.`

wat is in godsnaam dan hét moreel juiste (als dat bestaat, iets wat zelfs ik als Plato-fan een moeilijke vraag vind...). Laat me raden, het moreel juiste is wat PV vindt?
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Monique

• 3.427
« Reactie #35 Gepost op: 04 april 2007, 23:22:45 »
M.a.w. ook uit deze discussie blijkt weer dat de grens voor de ene vegetariër anders ligt dan voor de andere (veganist). Ieder trekt z'n eigen grens waar ie zich prettig bij voelt en hoeft daarvoor niet veroordeeld te worden door anderen. Daarentegen is het ook niet aan jou (lees jou in algemene zin) om anderen te veroordelen als zij hun grenzen minder strikt stellen dan jijzelf. Ook wel genaamd: tolerantie.

Dat ieder zijn/haar eigen grenzen heeft betekent toch niet dat je niet kan discussieren over gevolgtrekkingen zoals 'Ik vind niet dat er dierenleed aankleeft om een biologisch eitje te eten.'?

Inderdaad, en daarom trekt gedeeltelijk quoten dingen ook uit zijn verband, want ik zei ook nog:
Citaat
Feit blijft dat door het nuttigen van bepaalde dierlijke producten er dierenleed aan te pas komt

Offline Poek

• 11.928
    • dimitri.org
« Reactie #36 Gepost op: 04 april 2007, 23:34:57 »
Maar die uitspraak lijkt me meer iets voor de tweede kamer dan voor een forum, want je zegt er niets mee over de genoemde stelling :P

Offline Draek

• 4.449
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
« Reactie #37 Gepost op: 05 april 2007, 01:06:49 »
Ik wil uiteindelijk gewoon ovo-vegetarier worden.

Ben benieuwd wat je volgende week weer wilt worden...

Over eieren.. als je kippen in de natuur vrij laat zullen ze nog wel gewoon meer eieren leggen. De voorouder van de kippen legde iets van 12 eieren per jaar. Kippen zijn zo gefokt dat ze meer leggen.

Hanen bij elkaar kan, maar je moet er geen kippen tussen hebben lopen. Dan wordt het geruzie vooral.
Stem op de Partij voor de Dieren

proud-veggie

« Reactie #38 Gepost op: 05 april 2007, 21:51:01 »
Ik zou niet zo hard roepen als je misdaden nog niet verjaard zijn!

Waar heb jij het over?

Offline Sanja

• Forumkenner 2005
  • 2.541
« Reactie #39 Gepost op: 06 april 2007, 17:58:39 »
En wat dacht je van de 'waardeloze haantjes' die gelijk de hakselmolen ingaan?

Ik zie net dat dat er dertig miljoen per jaar zijn in Nederland. Dertig miljoen!* :o

*Niet allemaal de hakselmolen in, ze worden ook vergast.
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call