vlieg niet (heb ik toch ook geen geld voor)
Ik probeer me milieubewust te gedragen, maar vliegen is soms echt de goedkoopste en/of makkelijkste manier van reizen, en dan wordt de verleiding erg groot om het wel te doen. Ik vind, maar dat is off topic, dat vliegtuigkerosine net zo belast moet worden als autobenzine.
Ik heb wel een auto (en een rijbewijs), nodig voor m'n werk. Klinkt als een smoes, is het ook, maar ik moet vaak dingen meenemen die met OV moeilijk meekrijg (zoals meerdere dozen spullen, zware spullen) en werk bovendien vaak op onchristelijke tijden en op afgelegen plaatsen zodat ik de laatste trein huiswaarts zou missen. Dan wordt de keuze eigenlijk voor mij bepaald. Wel probeer ik, als ik niks speciaals mee hoef te nemen, en op een normale tijd werk, met de fiets en/of ov te gaan.
Glas, papier en chemo scheid ik, de rest niet omdat het niet apart wordt ingezameld. Ik probeer zo min mogelijk verpakkingsmaterialen te kopen. Verder probeer ik de Nuon zo min mogelijk te sponsoren door spaarlampen te gebruiken, met volle trommel te wassen, mijn was lekker buiten te drogen (heb ook geen droger), maar ik heb wel een vaatwasser die ik grif gebruik en een koelkast die ik in de vakanties echt door laat draaien omdat ik geen zin heb om de dingen die er nog in staan te laten bederven.
Afval op straat raap ik soms op als het tussen mijn huisdeur en mijn fiets of auto ligt, en dan gooi ik het in de prullebak.
En als supermilieubewuste heb ik ook geen huisdieren.
Nee, geintje, ik vind dat een keuze waarbij, net als bij de keuze voor kinderen, het milieuaspect niet het zwaarst hoeft te wegen.