Vegatopia Forum

No-Knead Bread !

Offline Laurie

• 2.478
  • Geslacht: Vrouw
Re:No-Knead Bread !
« Reactie #20 Gepost op: 07 februari 2007, 11:48:51 »
Dit weekend ga ik Maartjes recept misschien ook maar eens proberen. Ik heb ooit een Iers soda bread gemaakt met een recept uit 'Sla' maar daar heb ik niet echt goede herinneringen aan: keiharde korst en smaakloos. Ik dacht ook dat de soda die ik toen heb gebruikt iets anders was (er staat me iets bij van sodiumdicarbonaat  ???) zal het vanmiddag eens opzoeken.

mjets

« Reactie #21 Gepost op: 07 februari 2007, 13:45:41 »
Ik heb nu van het merk "Lion" cooking Bicarbonate "of soda" (staat zo op het potje) gevonden. Volgens mij gaat dat sodabrood recept daar mee lukken  :)
Maar vanmiddag eerst dus mijn No-Knead-Bread-vuurdoop... helemaal spannend!
« Laatst bewerkt op: 07 februari 2007, 14:30:28 door mjets »

mjets

« Reactie #22 Gepost op: 07 februari 2007, 14:00:32 »
Hier het slot van het No-Knead-Bread. En als ik de berichtjes achtergelaten op de website van de nrc-next mag geloven belooft het wat. En het smaakt inderdaad verrukkelluk, de structuur is die tussen stokbrood en pain de campagne, heerlijk met boter of olijfolie ….. :) Mijn luie deeg staat te bubbelen en borrelen en gaat vanmiddag de pan + oven in.

« Reactie #23 Gepost op: 07 februari 2007, 14:11:22 »
Ik weet niet hoe het met de structuur van pain de campagne is gesteld, maar alle soda bread die ik hier tot nu toe ben tegengekomen valt zowat in kruimels uit elkaar als je een plakje optilt. Het heeft in ieder geval helemaal niets van doen met de structuur van stokbrood... ???

[O sorry, dat laatste bericht ging natuurlijk niet over soda bread... werd op de verkeerde voet gezet door het woord soda. Ik moet mezelf maar eens gaan spanken]
« Laatst bewerkt op: 07 februari 2007, 14:15:37 door M@ñboob [wil zoek] »
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

mjets

« Reactie #24 Gepost op: 07 februari 2007, 14:24:13 »
NEE :o LIEF zijn voor JEZELF  :o

En tis ook feest met 2 van die broodrecepten door elkaar. Echt voor de wakkere veggie  :P
Maar sodabrood is volgens jou dus kruimelbrood????

« Reactie #25 Gepost op: 07 februari 2007, 14:26:51 »

Ik overdrijf weleens wat, maar soda bread is zeer los van structuur, ja.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

mjets

« Reactie #26 Gepost op: 07 februari 2007, 14:32:05 »
 :D

Offline Laurie

• 2.478
« Reactie #27 Gepost op: 07 februari 2007, 17:32:46 »
Ik dacht ook dat de soda die ik toen heb gebruikt iets anders was (er staat me iets bij van sodiumdicarbonaat  ???) zal het vanmiddag eens opzoeken.
In de 'Sla' staat een recept dat ongeveer hetzelfde is als het recept van Maartje. En er moet toch ook natriumbicarbonaat in (dubbelkoolzure soda) en is ook bij de drogist te krijgen als maagzout, wordt erbij vermeld.

mjets

« Reactie #28 Gepost op: 07 februari 2007, 17:50:26 »
 ???

Offline Indira

• 520
« Reactie #29 Gepost op: 07 februari 2007, 18:38:23 »

maar smaakt het dan ook heel zout of is dat gewoon mijn associatie met ´soda´?
Za Zemiata!

« Reactie #30 Gepost op: 07 februari 2007, 19:08:51 »

Volgens mij smaakt het van zichzelf niet zout.
Maar de boter die je overal bij geserveerd krijgt is wel behoorlijk zout. En dat smeer ik er desondanks toch maar op, want helemaal droog hoeft van mij ook niet.
William Shatner

Offline Maartje!

• Staafmixermeisje. Pur sang.
  • 6.752
« Reactie #31 Gepost op: 07 februari 2007, 20:13:58 »

maar smaakt het dan ook heel zout of is dat gewoon mijn associatie met ´soda´?

Nee, soda smaakt niet zout. Als je ergens teveel soda ingooit herken je de smaak wel, maar niet zout.

Maar goed, de sodabroodjes die ik beschreef smaken zo zout als je ze zelf maakt en zijn ook niet bijzonder kruimelig...
This is between me and the vegetable!

mjets

« Reactie #32 Gepost op: 07 februari 2007, 20:20:26 »
*gelukt*gelukt*gelukt*gelukt*gelukt*
Slotpleidooi: het kneedvrijedeeg brood is een grote aanbeveling! Het was werkelijk in een woord heerlijk. Gelukt dus  :) DOor zijn lucht, de grote gaten was het heerlijk soppen in de dressings van de tomaten/mozarella salade en de wittebonen/uien salade. En zijn heerlijk knapperige harde korst maakte het alsof je op een Frans terasje zit!

Dit weekend is het sodabrood aan de beurt... ook erg veel zin in, na dit mega succes  ;D
« Laatst bewerkt op: 07 februari 2007, 20:22:37 door mjets »

Offline Maartje!

• 6.752
« Reactie #33 Gepost op: 07 februari 2007, 21:19:54 »
Okee, ik ben om. Ik zet het morgenavond in de week en eet het vrijdag.

mjets

« Reactie #34 Gepost op: 07 februari 2007, 21:23:20 »
 :cheer:

Offline Sanja

• Forumkenner 2005
  • 2.541
« Reactie #35 Gepost op: 08 februari 2007, 19:50:15 »
Dat brood duikt al maanden op op bijna elke veganne weblog die ik lees (en dat zijn er behoorlijk wat), maar ik heb dus geen pan die in de oven kan.  :-\

Ik wil dat brood, want op de foto's te zien in dat de idee brood.
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

mjets

« Reactie #36 Gepost op: 08 februari 2007, 23:03:31 »
Dat brood duikt al maanden op op bijna elke veganne weblog die ik lees (en dat zijn er behoorlijk wat), maar ik heb dus geen pan die in de oven kan.  :-\

Ik wil dat brood, want op de foto's te zien in dat de idee brood.

De pan is, als ik het goed begrepen heb wel een beetje wat het brood het brood maakt... lenen? 2e hands. Ik las bij Hema of soms bij Aldi...
Enne... die vele veganne weblog's: ik nieuw in de weblogwereld dus.... doe mij er eens wat  :smaail: (of hoe ik ze kan zoeken ergens) klinkt spannend...

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #37 Gepost op: 08 februari 2007, 23:48:40 »

Ik heb de links niet bekeken, dus ik weet niet zeker of ik het over de juiste pan heb, maar bedoel je die grote ronde gietijzeren braadpannen? Die waren pas nog bij de AH in de aanbieding. Mijn ouders gebruiken ze om grote stukken vlees in te braden en ik noem ze dus steevast lijkenpannen.

mjets

« Reactie #38 Gepost op: 09 februari 2007, 10:07:56 »
Ja die, van die heftig zware jongens.

Offline Maartje!

• 6.752
« Reactie #39 Gepost op: 09 februari 2007, 10:15:40 »
Ik heb ook niet zo'n grote zware pan, maar ik had bedacht dat het in een iets minder hete oven ook best in een gewone pan met stalen handvatten en deksel moet kunnen. Dat ga ik althans proberen. (Het deeg staat nu twaalf uur te pruttelen, maar ik ben een beetje bang dat de gist het niet doet: ik had alleen nog maar een (zorgvuldig dichtgeplakt, dat wel) aangebroken zakje staan :-\)