Vegatopia Forum

Vegetariër (m/v)

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Re:Vegetariër (m/v)
« Reactie #20 Gepost op: 10 januari 2007, 16:10:58 »
Maar vrouwen maken meer gebruik van hun IQ. Wel eens op een universiteit rondgelopen? ;)

Zeker nog nooit op een Technische Universiteit geweest? ;)

“it's strange how life makes sense in time...”

Offline Sam

  • ******
  • 7.146
Re:Vegetariër (m/v)
« Reactie #21 Gepost op: 10 januari 2007, 17:04:14 »
Misschien ligt dan toch aan mij...ik heb zelf heel erg de behoefte om zwakkere wezens te beschermen omdat ik zelf minder leuke dingen heb meegemaakt en me wil onderscheiden van de 'daders'.
Ik denk dat er niet meer mensen met een geweldsachtergrond vegetarier worden dan gemiddeld. Volgens mij hebben heel veel vegetariers de behoefte om zwakkere wezens te beschermen, maar dit staat los van hun achtergrond.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Sam

  • ******
  • 7.146
Re:Vegetariër (m/v)
« Reactie #22 Gepost op: 10 januari 2007, 17:20:09 »
Beetje gedateerd met wel leuk artikel waarin gezegd wordt dat het niet zo ver uit elkaar ligt. In dit recentere artikel ligt het trouwens wat verder uit elkaar.

In mijn omgeving zie ik trouwens net zo veel mannelijke vegetariers als vrouwelijke, vroeger juist veel meer mannen dan vrouwen. Zit er hier trouwens niet nog een factor die we mee moeten nemen: vrouwen zitten meer op forums over eten dan mannen? Waardoor als je naar Vegatopia kijkt de verhouding ook nog veel meer in het voordeel van vrouwen lijkt te gaan?
« Laatst bewerkt op: 10 januari 2007, 17:27:30 door Sam »
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Vegetariër (m/v)
« Reactie #23 Gepost op: 10 januari 2007, 17:27:36 »
psychologie magazine
Nee die moet je geloven zeg ::)
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Daphne

  • ***
  • 438
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetariër (m/v)
« Reactie #24 Gepost op: 10 januari 2007, 17:35:35 »
Maar volgens mij zijn er wel meer mannen veganist, toch?

@ Poek: het is toch best logisch dat meer vrouwen slachtoffer zijn, aangezien bijna alle geweldsdelicten door mannen worden gepleegd en daar vaak verkrachting of huiselijk geweld bij komt kijken? Maar aan de andere kant zijn mannen wel vaker het slachtoffer van liquidaties en dergelijke...
Alles is veel voor wie niet veel verwacht (J.C. Bloem)

Offline Mariek

  • *****
  • 3.972
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetariër (m/v)
« Reactie #25 Gepost op: 10 januari 2007, 17:43:40 »
Maar vrouwen maken meer gebruik van hun IQ. Wel eens op een universiteit rondgelopen? ;)

Zeker nog nooit op een Technische Universiteit geweest? ;)

Jawel. Was eng.
Neigend tot zelfdestructieve eerlijkheid

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.915
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Vegetariër (m/v)
« Reactie #26 Gepost op: 10 januari 2007, 17:48:24 »
Je moet niet iets als feit presenteren omdat je iets logisch vindt. Feit is wel dat er in Nederland ruim twee keer zoveel mannen vermoord worden als vrouwen. Verder zullen vrouwen vast vaker aangifte doen van geweld dan mannen, maar dat is ook logisch, want bij mannen speelt schaamte veel meer een rol. www.huiselijkgeweld.info betwist dat vrouwen vaker het slachtoffer van huiselijk geweld zijn. Sterker nog, ze suggereren dat vrouwen minstens zo geweldadig als mannen zijn...

Offline Sam

  • ******
  • 7.146
Re:Vegetariër (m/v)
« Reactie #27 Gepost op: 10 januari 2007, 17:57:36 »
Ik denk echt niet dat deze parallel tussen geweld en vegetarisme opgaat. Van welk type geweld wordt je dan precies vegetarier? Ik kan me niet voorstellen dat alle geweld hetzelfde werkt. Wordt je van huiselijk geweld vegetarier maar van een oorlog met bommen en geweren juist een biefstukken-verslinder?

Jij zegt dat je opener staat voor bescherming van zwakkeren als je geweld hebt meegemaakt, maar dat is zeker niet altijd zo. De praktijk laat juist zien dat zeker bij huiselijk geweld de spiraal van geweld van generatie op generatie doorloopt, juist omdat je als je in een situatie met geweld bent opgegroeid, er een grote kans is dat je zelf ook dat gedrag ten toon gaat spreiden, bijvoorbeeld doordat je empathie nooit goed ontwikkeld is. Dit geldt voor mannen zowel als voor vrouwen. Het de andere wang toekeren en vegetarier worden is zeker niet algemeen als reactie op een gewelddadige jeugd.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Daphne

  • ***
  • 438
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetariër (m/v)
« Reactie #28 Gepost op: 10 januari 2007, 20:54:21 »
@ Poek: ok, het was fout van me om iets als feit te presenteren, terwijl ik geen bron daarvoor had.

@ Sam: ik was al afgestapt van het idee dat je door geweld meer empathie ontwikkelt voor zwakkere wezens. Je haalt trouwens wel een interessant punt aan over de neerwaartse spiraal waar veel mensen in verkeren. Vaak worden mishandelde/misbruikte/verwaarloosde kinderen zelf geweldadig. Gelukkig komen ze ook vaak goed terecht :)
Alles is veel voor wie niet veel verwacht (J.C. Bloem)

Ivy

Re:Vegetariër (m/v)
« Reactie #29 Gepost op: 11 januari 2007, 17:58:28 »
Nou net een college gehad, waarin de docent (zelf man) concludeerde dat mannen op een lager sociaal emotioneel niveau functioneren dan vrouwen. Simpelweg vanwege testosteron. Omdat dit een antagonist van cortisol is, en cortisol maakt mensen vaak angstiger, ze letten meer op gevaar en dergelijke..
Oké dus dit heeft er niet helemal mee te maken, maar het maakt mannen dus wel minder emotioneel dan vrouwen. Dus daardoor misschien minder emotioneel over dierenleed..?  ;) :)

Offline Daphne

  • ***
  • 438
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetariër (m/v)
« Reactie #30 Gepost op: 11 januari 2007, 19:27:06 »
Volgens mij heb ik toch best wel veel testosteron hoor. Anders weet ik ook niet hoe ik aan mijn mannelijke trekjes kom. ???
Alles is veel voor wie niet veel verwacht (J.C. Bloem)

Aiko

Re:Vegetariër (m/v)
« Reactie #31 Gepost op: 11 januari 2007, 19:35:34 »
Dan heb ik maar weinig. Ik ben natuurlijk een vegetarier, dit geworden omwille van dierenleed, en ook dwarrelt er al snel een traan zuidwaarts als ik aan mijn Zeldaatje moet denken. En ik merk dat ik de laatste tijd wel erg veel zin heb in chocolade...

Ivy

Re:Vegetariër (m/v)
« Reactie #32 Gepost op: 12 januari 2007, 10:18:29 »
Toch komen vrouwen nooit aan het testosteron niveau van mannen en andersom.
Het kan per persoon natuurlijk verschillend zijn, maar tussen mannen en vrouwen zit echt een groot verschil.

Harry

Re:Vegetariër (m/v)
« Reactie #33 Gepost op: 12 januari 2007, 10:32:54 »
Ik ben benieuwd of er een verband is tussen hoge testosteron- en cortisolwaardes en de behoefte om vlees te eten.

Offline J@n

  • 99% uitgekookt
  • *****
  • 10.299
Re:Vegetariër (m/v)
« Reactie #34 Gepost op: 12 januari 2007, 12:40:32 »
Ik ben benieuwd of er een verband is tussen hoge testosteron- en cortisolwaardes en de behoefte om vlees te eten.

Dat zal vast wel. Kijk om je heen: het zijn immers altijd de softies met een chronische testosteron-insufficiëntie die vegetariër worden?

Harry

Re:Vegetariër (m/v)
« Reactie #35 Gepost op: 12 januari 2007, 13:12:17 »
Ik ben benieuwd of er een verband is tussen hoge testosteron- en cortisolwaardes en de behoefte om vlees te eten.

Dat zal vast wel. Kijk om je heen: het zijn immers altijd de softies met een chronische testosteron-insufficiëntie die vegetariër worden?

Vanwaar het vraagteken?

Offline Daphne

  • ***
  • 438
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetariër (m/v)
« Reactie #36 Gepost op: 12 januari 2007, 13:24:14 »
@ Ivy: er zijn afwijkingen waarbij hormonen een rol spelen, dus het is niet zo dat een man per definitie niet minder testosteron kan hebben dan een vrouw (het gaat trouwens ook om gemiddeldes, dus niemand heeft dezelfde hormoonspiegels) Bovendien heeft een hogere (maar niet extreme) testosteronspiegel bij vrouwen meestal geen invloed op geslachtsorganen en dergelijke. Voor zover ik weet heeft het vooral invloed op je ruimtelijk inzicht en andere hersenfuncties. Bij mij hebben de mannelijke eigenschappen ook allemaal betrekking op mijn karakter enzo.

@ J@n: ik ben geen softie...
Alles is veel voor wie niet veel verwacht (J.C. Bloem)

Offline J@n

  • 99% uitgekookt
  • *****
  • 10.299
Re:Vegetariër (m/v)
« Reactie #37 Gepost op: 12 januari 2007, 14:45:36 »
Vanwaar het vraagteken?

Omdat het een vraag is waarop ik een instemmend antwoord hoop te mogen ontvangen?

Harry

Re:Vegetariër (m/v)
« Reactie #38 Gepost op: 12 januari 2007, 15:43:06 »
Vanwaar het vraagteken?

Omdat het een vraag is waarop ik een instemmend antwoord hoop te mogen ontvangen?

Weer dat verrekte vraagteken. Neem dan gewoon een standpunt in, softie! ;)
Maar serieus, ik ben echt benieuwd of er stoffen in je lichaam zijn die invloed hebben op de behoefte aan vlees.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetariër (m/v)
« Reactie #39 Gepost op: 12 januari 2007, 16:23:58 »
Ik kan idd de meeste vegamannen niet echt stoer noemen en van de week vertrouwde een forumlid me nog toe dat ze ook niet zo enthousiast was over vegamannen...


@Uil: Hier http://www.realage.com kun je iets vinden over je vraag, ik kan het alleen niet zo 1 2 3 terugvinden.
Uit ondezoek zou zijn gebleken dat mensen die zich agressief voelen naar vlees grijpen, mensen die depri zijn naar de koolhydraten en mensen die naar zou grepen, daar was ook iets mee.