Vegatopia Forum

Vegetarisme en etnische afkomst

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline Agnesje

  • ***
  • 278
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarisme en etnische afkomst
« Reactie #20 Gepost op: 30 december 2006, 10:55:45 »
Ik ken wel een vegetarische moslim hoor. Maar die vind vlees gewoon niet lekker. En vis ook niet.
Verder nog de man v/e collega uit Suriname. Maar die is ook tevens Hindoestaans dus zal bij hem wel iets met zijn geloof te maken hebben denk ik, terwijl zij ( collega zelf dus) wel gewoon vlees eet.

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Vegetarisme en etnische afkomst
« Reactie #21 Gepost op: 30 december 2006, 11:56:30 »
de meeste moslims die ik ken zijn ervan overtuigd dat de dieren voor de mensen geschapen zijn om gebruik van te maken, dus als dat DE opvatting is is er inderdaad weinig ruimte om vegetarier te worden, god heeft die dieren immers voor jouw gebruik geschapen!

Ik had laatst een interview met Mohammed Benzakour (1 van de lijstduwers van PvdD) gezien en hij zei dat er in de Koran stukken stonden die je kon interpreteren als diervriendelijk. Marianne Thieme zei ook een keer in haar weblog dat de meeste moslims willen dat we minder dierlijke voeding moeten consumeren. Eigenlijk snap ik dus niet waarom er niet meer moslims vegetariër zijn.

http://www.flwi.ugent.be/cie/CIE/bogaert1.htm

Zie dat. Ik ken ook een vegetarische moslim.
« Laatst bewerkt op: 30 december 2006, 11:56:51 door Draakje »
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Dick

  • ****
  • 517
  • Geslacht: Man
    • plenty food
Re:Vegetarisme en etnische afkomst
« Reactie #22 Gepost op: 30 december 2006, 19:20:04 »
Ik denk dat wij dezelfde vegetarische moslim kennen Alex, maar zij, als wij het over dezelfde hebben, is wel van Nederlandse komaf.
Het valt mij al jaren op dat de samenstelling bij bijeenkomsten voor vegetariers/veganisten/dierenrechten/milieu en ook voor mensenrechten niet echt een weerspiegeling is van de samenleving v.w.b. de etniciteit.
Voornamelijk blank dus.
Op 4 november met de feed the world dag in Amsterdam waar zo'n 600 tot 900 mensen op af kwamen zag ik voor het eerst ook meer niet blanken dan gewoonlijk en dat voelde goed.

zie bijgaande kleine fotoreportage
http://www.flickr.com/photos/sonicwalker/sets/72157594360419653/
Het geweten spreekt, maar het eigenbelang schreeuwt.

proud-veggie

Re:Vegetarisme en etnische afkomst
« Reactie #23 Gepost op: 05 januari 2007, 14:21:32 »
Het klopt wel denk ik, want ik heb tot nu nog geen vegetarier gezien die niet blank is, maar iemand zei het al: in India leven al 300 miljoen vegetariers. evenveel als alle inwoners in de vs. nergens zijn er zoveel vegetariers als in India.

proud-veggie

Re:Vegetarisme en etnische afkomst
« Reactie #24 Gepost op: 05 januari 2007, 14:22:35 »
300 miljoen in india is ongeveer 35%.

Sonjavr

Re:Vegetarisme en etnische afkomst
« Reactie #25 Gepost op: 26 januari 2007, 13:36:08 »
vegetarisch zijn, sja het kan door om veel redenen
maar de meeste mensen die principieel vega zijn , zijn het vaak omdat de luxe om principes te hebben aanwezig is  :)

Offline braam

  • ***
  • 460
Re:Vegetarisme en etnische afkomst
« Reactie #26 Gepost op: 27 januari 2007, 08:10:53 »
vegetarisch zijn, sja het kan door om veel redenen
maar de meeste mensen die principieel vega zijn , zijn het vaak omdat de luxe om principes te hebben aanwezig is  :)

Bedoel je dat mensen pas principes kunnen hebben als ze qua welvaart in een goede positie zitten?

Offline Mariek

  • *****
  • 3.972
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarisme en etnische afkomst
« Reactie #27 Gepost op: 27 januari 2007, 11:47:00 »
Een van mijn huisgenoten is moslim (niet echt streng, hij doet alleen jaarlijks Ramadan) en vegetarier. Zijn zusje ook, volgens mij zijn zij zo opgevoedt. Hij eet wel eens vis, trouwens.

We wonen vlak bij een halal-slager, dus niet aan halal-vlees kunnen komen is voor hem geen reden om vegetarier te zijn.
Neigend tot zelfdestructieve eerlijkheid

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Vegetarisme en etnische afkomst
« Reactie #28 Gepost op: 27 januari 2007, 22:27:16 »
Er was ooit een docu op tv over een moslima die op onderzoek uitging waar het zogenaamde halalvlees vandaan kwam en of het misschien niet verstandiger was om haar dochtertje vegetarisch op te voeden.
Het bleek dat het halalvlees gewoon uit de Nederlandse bio-industrie kwam en alleen halal geslacht werd, terwijl zij vond dat Mohammed ook voorschreef dat het dier een goed leven gehad moest hebben.
Nu kan ik me alleen niet meer herinneren wat haar eindconclusie was...
Sin chile, no tiene chiste!

sonja

Re:Vegetarisme en etnische afkomst
« Reactie #29 Gepost op: 04 februari 2007, 12:52:14 »
Ik vraag me ook af hoe moslims tegenover vegetarisme staan... Ik ga al anderhalf jaar elke week bij een moslimgezin één van de kinderen helpen bij haar huiswerk, en om beter Nederlands te leren enzo. Ik krijg dan ook elke keer een warme maaltijd, met vlees. In het begin zei ik daar niets van, omdat ik een vrij lange "overgangsperiode" heb gehad, waarin ik voor mezelf wel vegetarisch kookte maar nooit "moeilijk deed" als iemand anders vlees voor me klaarmaakte. Ik ben nooit erg assertief geweest en was bang voor de reacties, dus ik liet het maar zo. Maar vlees eten staat me nu echt enorm tegen, en bijna iedereen weet nu wel dat ik vegetarisch ben, behalve dat gezin.
Ik vind het erg moeilijk om het daar aan te kaarten, omdat ze inderdaad vaak praten over halal en haram, en na het offerfeest vlees meegeven enzo...
Het moeilijkste is dat de moeder, die dus voor me kookt, bijna geen Nederlands praat, en alle communicatie via het dochtertje verloopt. Wat als zij begint te vertalen met "Ze lust dit eten niet"? Er zijn zo nog al vrij pijnlijke misverstanden geweest.
Het punt is, ik ben bang dat ik hen ga kwetsen, en vreemd genoeg heb ik dat niet bij mijn familie of vrienden. Het lijkt zo egoïstisch, die vrouw kookt voor me en ik zou dan mijn eisen gaan stellen.
Zijn er hier moslims die raad kunnen geven?

Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Re:Vegetarisme en etnische afkomst
« Reactie #30 Gepost op: 04 februari 2007, 14:21:42 »
Een van mijn huisgenoten is moslim (niet echt streng, hij doet alleen jaarlijks Ramadan) en vegetarier. Zijn zusje ook, volgens mij zijn zij zo opgevoedt. Hij eet wel eens vis, trouwens.

Je bedoeld dus dat hij geen vlees eet, niet dat hij vegetariër is.  (Dit zal misschien door sommigen als gezeur ervaren worden, maar voor iemand die al zo land op dit forum ronddoolt vind ik het onbegrijpelijk dat iemand die wel vis eet als vegetariër wordt bestempeld.)

Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Re:Vegetarisme en etnische afkomst
« Reactie #31 Gepost op: 04 februari 2007, 14:24:22 »
Het moeilijkste is dat de moeder, die dus voor me kookt, bijna geen Nederlands praat, en alle communicatie via het dochtertje verloopt. Wat als zij begint te vertalen met "Ze lust dit eten niet"? Er zijn zo nog al vrij pijnlijke misverstanden geweest.
Het punt is, ik ben bang dat ik hen ga kwetsen, en vreemd genoeg heb ik dat niet bij mijn familie of vrienden. Het lijkt zo egoïstisch, die vrouw kookt voor me en ik zou dan mijn eisen gaan stellen.

Ik ben wel geen moslim en kan me voorstellen dat het gevoelig ligt.  Maar wat het taalprobleem betreft, er is vast en zeker op internet wel ergens een Arabisch 'vegetarisch paspoort' te vinden waarin netjes in het Arabisch staat uitgelegd dat je vegetariër bent en geen vlees of vis eet.

Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Re:Vegetarisme en etnische afkomst
« Reactie #32 Gepost op: 04 februari 2007, 14:48:30 »
vegetarisch zijn, sja het kan door om veel redenen
maar de meeste mensen die principieel vega zijn , zijn het vaak omdat de luxe om principes te hebben aanwezig is  :)

Bedoel je dat mensen pas principes kunnen hebben als ze qua welvaart in een goede positie zitten?

De realiteit is dat (bijna) iedereen in zijn/haar gedrag een evenwicht zoekt tussen 'wat juist is' en 'wat realistisch is' waarbij men ook dus onvermijdelijk ook deels egocentrische handelingen stelt.

Het is in een luxepositie (waarin de meeste van ons zich bevinden) nu eenmaal veel makkelijker om bepaalde principes te hanteren dan in een positie waar men in de eerste plaats met overleven bezig is.
Als ik echt in een situatie van leven of dood terecht zou komen zou ik zonder schuldgevoel vlees eten en ik twijfel er niet aan dat de meeste westerse vegetariërs ook vlees zouden eten in een situatie waar men onvoldoende eten heeft maar wel over vlees beschikt.

Bovendien hebben wij ook de tijd die het mogelijk maakt om over onze keuzes na te denken en alternatieven te zoeken.  Mensen in een overlevingssituatie hebben wel wat beters te doen dan na te denken over het voedsel in hun bord, ze zijn gewoon blij dat er iets in dat bord ligt.

Offline Daphne

  • ***
  • 438
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarisme en etnische afkomst
« Reactie #33 Gepost op: 04 februari 2007, 17:24:41 »
Sonja,
als het dochtertje wel Nederlands kan, dan kan ze toch wel uitleggen dat je geen uit principe geen dieren eet? Bij de Partij voor de dieren stond een moslim op de lijst en hij zei dat er in de Koran veel teksten stonden die je als diervriendelijk kon interpreteren. Er zijn sowieso redelijk wat moslims die vegetariër zijn. Ik ben vergeten wat de website was van die islamitische vegetariërsorganisatie...
Alles is veel voor wie niet veel verwacht (J.C. Bloem)

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.915
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Vegetarisme en etnische afkomst
« Reactie #34 Gepost op: 04 februari 2007, 19:30:23 »
Het punt is, ik ben bang dat ik hen ga kwetsen, en vreemd genoeg heb ik dat niet bij mijn familie of vrienden. Het lijkt zo egoïstisch, die vrouw kookt voor me en ik zou dan mijn eisen gaan stellen.
Zijn er hier moslims die raad kunnen geven?

Zij weten als moslims dat je uit een bepaalde overtuiging een bepaald gedrag kan hebben (b.v.het dragen van een baard of een hoofddoekje) en ook bepaalde eetgewoontes (b.v. geen varkensvlees eten). Ze snappen dan toch vast ook wel dat je uit een bepaalde overtuiging geen vlees meer wilt eten?

Stel trouwens dat je gewoon vleeseter was en zij zouden bij jou thuis eten. Zou je het echt zo egoistisch van ze vinden als ze van tevoren 'eisen' dat je geen varkensvlees voor ze klaarmaakt?

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarisme en etnische afkomst
« Reactie #35 Gepost op: 04 februari 2007, 20:03:15 »
Handige sites:

http://www.ivu.org/phrases/mideast.html
http://www.islamicconcerns.com/
http://www.vegetarianguides.co.uk/products/veganpassport.shtml
http://www.godsdirectcontact.com/vegetarian/ch/ha72.htm
http://www.leren.nl/rubriek/talen/arabisch/
En mocht ze uit Iran komen: http://fa.wikipedia.org/wiki/%DA%AF%D9%8A%D8%A7%D9%87%E2%80%8C%D8%AE%D9%88%D8%A7%D8%B1%DB%8C


Of draag dit t-shirt!: http://www.cafepress.com/poeticjourn.12662733 Hoewel ze dan hopelijk niet denkt dat je alleen maar gras eet...

Verder zou je zelfs nog een vertaler kunnen inschakelen. Schrijf netjes en beleefd dat ze heerlijk kan koken, maar dat je liever geen vlees en vis meer eet en of ze daar rekening mee zou willen houden.
« Laatst bewerkt op: 04 februari 2007, 20:23:51 door Hizikigrrrl »

Offline Dick

  • ****
  • 517
  • Geslacht: Man
    • plenty food
Re:Vegetarisme en etnische afkomst
« Reactie #36 Gepost op: 04 februari 2007, 23:34:26 »
Sonja,
als het dochtertje wel Nederlands kan, dan kan ze toch wel uitleggen dat je geen uit principe geen dieren eet? Bij de Partij voor de dieren stond een moslim op de lijst en hij zei dat er in de Koran veel teksten stonden die je als diervriendelijk kon interpreteren. Er zijn sowieso redelijk wat moslims die vegetariër zijn. Ik ben vergeten wat de website was van die islamitische vegetariërsorganisatie...

vegetarische moslima van de PvdD
Zij staat op de lijst van Zuid Holland voor de PS, ik zit naast haar, maar aangezien ik de fotograaf was was ik even van mijn plekje. :)
« Laatst bewerkt op: 04 februari 2007, 23:34:48 door Dick »
Het geweten spreekt, maar het eigenbelang schreeuwt.

Offline Dick

  • ****
  • 517
  • Geslacht: Man
    • plenty food
Re:Vegetarisme en etnische afkomst
« Reactie #37 Gepost op: 05 februari 2007, 01:13:12 »
Handige sites:

Of draag dit t-shirt!: http://www.cafepress.com/poeticjourn.12662733 Hoewel ze dan hopelijk niet denkt dat je alleen maar gras eet...


Best een leuk shirt!!
Het geweten spreekt, maar het eigenbelang schreeuwt.

Offline Daphne

  • ***
  • 438
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarisme en etnische afkomst
« Reactie #38 Gepost op: 05 februari 2007, 08:54:35 »
vegetarische moslima van de PvdD

Ik bedoelde eigenlijk Mohammed Benzakour, maar dit is nóg opvallender. Een gehoofddoekte moslima :D Volgens mij is de PvdD de enige partij die haar heeft...moeten jullie campagne op voeren joh ;)
Alles is veel voor wie niet veel verwacht (J.C. Bloem)

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.915
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Vegetarisme en etnische afkomst
« Reactie #39 Gepost op: 05 februari 2007, 09:37:27 »
Volgens mij is de PvdD de enige partij die haar heeft...

Dus ze is niet actief voor allerlei andere partijen? Of bedoel je dat andere partijen geen gehoofddoekte moslima's zouden hebben? Dat lijkt me namelijk sterk. Hier in Amsterdam zijn veel moslima's politiek actief, vast niet allemaal zonder hoofddoek.
« Laatst bewerkt op: 05 februari 2007, 09:38:22 door Poek »