Vegatopia Forum

Zet maar zo'n rookpaal in de achtertuin

Aiko

Re:Zet maar zo'n rookpaal in de achtertuin
« Reactie #20 Gepost op: 13 november 2006, 13:09:03 »
Amice de C@ñtecler dikt de zaken graag iets aan.

Als de regering als een hondje achter de tabakslobby aanloopt, zonder daar valide argumenten voor te hebben, dan vind ik dat best wel achterlijk te noemen.

Je bedoelt, ze geven niet graag een grote bron van (belastings)inkomsten op? Dat is weer minder verwonderlijk.

Offline braam

• 460
« Reactie #21 Gepost op: 13 november 2006, 13:25:37 »
Amice de C@ñtecler dikt de zaken graag iets aan.
Dat mag, maar is voor de sterkte van zijn argumentatie niet nodig. Ik ben alleen bereid andere oplossingen voor roken en horeca te zoeken dan een totaal verbod. Ben zelf een roker geweest,nu in de verste verte niet meer maar ik heb nog rokende huisgenoten.Ik dacht aan een rokerstoeslag op de restaurantrekening (zie boven) Ik denk dat er dan min of meer vrijwillig minder in restaurants gerookt zal worden omdat een rechtgeaarde nederlander niet graag toeslagen betaalt. Geen toeslag als hij/zij even buiten gaat roken.

« Reactie #22 Gepost op: 13 november 2006, 13:37:25 »

Een toeslag voor rokers in het restaurant is geen oplossing die ik serieus kan nemen. Op die manier krijg je natuurlijk nog steeds geen rookvrije restaurants. Moet je als niet-roker nog steeds maar hopen dat er geen verstokte roker aan de tafel naast je komt zitten.
Een roker die al zoveel aan zijn verslaving betaalt, zal een dergelijke toeslag heus ook nog wel ophoesten. Tenzij je aan exorbitante bedragen denkt, maar dan wordt roken in het restaurant een privilege van de welgestelden.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline braam

• 460
« Reactie #23 Gepost op: 13 november 2006, 13:40:32 »
Een prijsprikkel is natuurlijk prima, maar waarom niet een aparte, goed geventileerde rookruimte betaald uit de de accijns op tabakswaren?
Vind ik ook een goede oplossing

« Reactie #24 Gepost op: 13 november 2006, 13:42:55 »
Waarom zou dat gesubsidieerd moeten worden?
Dergelijke buitenruimtes (let wel, een ruimte binnen kan per definitie niet voldoen aan het rookverbod), al dan niet voorzien van patio heaters, en andere creatieve oplossingen, verschijnen hier ook al spontaan, zonder enige vorm van subsidie dus.
« Laatst bewerkt op: 13 november 2006, 13:43:25 door De C@ñtecler »
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline braam

• 460
« Reactie #25 Gepost op: 13 november 2006, 13:46:09 »

Een toeslag voor rokers in het restaurant is geen oplossing die ik serieus kan nemen. Op die manier krijg je natuurlijk nog steeds geen rookvrije restaurants. Moet je als niet-roker nog steeds maar hopen dat er geen verstokte roker aan de tafel naast je komt zitten.
Een roker die al zoveel aan zijn verslaving betaalt, zal een dergelijke toeslag heus ook nog wel ophoesten. Tenzij je aan exorbitante bedragen denkt, maar dan wordt roken in het restaurant een privilege van de welgestelden.

Ik moet hierbij aantekenen dat de toeslagbetalende roker in een ruimte zit met een afzuigsysteem betaald uit die toeslag, of uit de accijns. Niet-rokers en rokers kunnen in aparte ruimten zitten maar niettemin moet de rokersruimte geventileerd worden al was het alleen maar voor het personeel.

« Reactie #26 Gepost op: 13 november 2006, 13:51:05 »

Ik voorzie niet dat veel gelegenheden de (vaak krappe) ter beschikking staande ruimte in tweeën zal gaan delen.

Daarnaast denk ik dat in 'gemengde' gezelschappen de niet-rokers nog steeds het onderspit zullen delven. Goede afzuigsystemen zijn alleen in de ogen van rokers goed genoeg.
William Shatner

Offline braam

• 460
« Reactie #27 Gepost op: 13 november 2006, 14:31:24 »
charmante oplossing. Ik kan me hier goed in vinden.

Offline fem fatale

• Forumkenner 2010 en 2012
  • 7.160
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
« Reactie #28 Gepost op: 13 november 2006, 14:43:31 »
Ik ook.

(Zie je wel, ik ben niet anti-rokers, ik ben anti-rook)
Supercalifragilisticexpialidocious!

Aiko

« Reactie #29 Gepost op: 13 november 2006, 14:47:59 »
En in hoeverre is dit een redelijke oplossing voor andere horecagelegenheden?

Offline Nevyn

• 1.426
« Reactie #30 Gepost op: 13 november 2006, 14:48:39 »
Nou, wat mij als roker zijnde betreft (ook de laatste stoppoging is weer gestrand.... :bloos:), zet maar zo'n rookpaal is de achtertuin hoor en voer een rookverbod in, ik vind het best. Als het niet mag, dan mag 't niet, ik heb daar niet zo'n probleem mee. In jongerencentra mag sinds de nieuwe tabakswet al niet meer gerookt worden, ze vallen niet onder de horeca, dus dan moet je ook gewoon naar buiten toe. En in vliegtuigen mag je helemaal niet roken, daar mag je ook al niet naar buiten toe, die heb ik ook nog steeds overleefd. Het zal ff wennen zijn en is misschien niet zo leuk, maar ach....

Aiko

« Reactie #31 Gepost op: 13 november 2006, 23:31:32 »
Maar bij danscafé's en concerten werkt zo'n rookdoodszone toch niet?

Offline braam

• 460
« Reactie #32 Gepost op: 14 november 2006, 07:59:11 »
Tijdens een concert kan je niet roken, kan nu in de bioscoop ook niet. Alleen in de pauze. Dan kan je een rookruimte inrichten. Of een afdak buiten. Zo hebben ze het bij mij op het werk opgelost. Een flink afdak met stoelen en een tafel. Zet je er in de winter een terrasverwarming bij.

Aiko

« Reactie #33 Gepost op: 14 november 2006, 09:24:05 »
Als je met je vrienden bezig bent met dans, loop je ook niet zo snel weg richting de doodszone om je aan te verslaving toe te geven. Zie ze bij grote drukte tien minuten later nog maar eens terug te vinden. En echt gezellig kan het ook niet zijn. Ben je met z'n tweetjes, sleep je als roker automatisch je wellicht nietrokende gezel mee de rookkamer in.

Offline Poek

• Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • 11.928
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
« Reactie #34 Gepost op: 14 november 2006, 09:42:03 »
Als je met je vrienden bezig bent met dans, loop je ook niet zo snel weg richting de doodszone om je aan te verslaving toe te geven. Zie ze bij grote drukte tien minuten later nog maar eens terug te vinden.

Als het mensen die drank halen lukt, zal het mensen die even gaan roken vast ook wel lukken, denk je niet?

Citaat
Ben je met z'n tweetjes, sleep je als roker automatisch je wellicht nietrokende gezel mee de rookkamer in.

Ook dan is het niet per se zo dat als een iemand drank haalt, de ander meegaat.

Aiko

« Reactie #35 Gepost op: 14 november 2006, 09:53:59 »
Ik zie een behoorlijk verschil tussen even drankjes halen en gaan roken als het op sociaalzijn komt, met welbevinden. Roken doe je voor jezelf, drank haal je ook voor anderen en is over het algemeen een middel om de gezelligheid te verhogen danwel om men meer op het gemak te laten zijn. Zo sociaal is roken niet naar een ander toe.

« Reactie #36 Gepost op: 14 november 2006, 09:55:59 »
Zo sociaal is roken niet naar een ander toe.

Je mag anders meestal best wel meeroken van de meeste rokers. Als je als niet-roker niet sociaal wil zijn met hen is dat je eigen keuze.
« Laatst bewerkt op: 14 november 2006, 09:56:14 door De C@ñtecler »
William Shatner

Offline Nevyn

• 1.426
« Reactie #37 Gepost op: 14 november 2006, 13:36:18 »

Je mag anders meestal best wel meeroken van de meeste rokers.

Inderdaad, geen enkel probleem, je bent altijd van harte welkom! En ik vind het ook niet erg als je eet terwijl ik rook  ;).

In een restaurant een dusdanig rookruimte maken dat de overige gasten er geen last van hebben, lijkt me best lastig. Bovendien moet je daar wel de ruimte voor hebben natuurlijk.

Van de zomer waren we op Guernsey, Engeland en daar geldt natuurlijk ook een algeheel rookverbod. Als er tenten waren met een aparte rookruimte heb ik ze niet gezien. Ik vond het allemaal niet zo'n probleem eigenlijk. 't Is ff wennen, geen peuk opsteken bij je bakkie koffie bij 't ontbijt, maar heel vreselijk was het ook niet. In kroegen ook niet, gewoon naar buiten toe.
Met dat weer hier, zou een afdakje en beschutting tegen de wind prettig zijn, maar ook niet strikt noodzakelijk.
Ik zou het best raar vinden als ondernemers allerlei verbouwingen/investeringen moeten doen, vanwege de verslaving van anderen. Een heroïneverslaafde wordt ook geacht maar ergens onder de brug ofzo te gaan liggen.

Maar ik ben waarschijnlijk geen representatieve roker, in m'n eigen huis rook ik ook niet binnen, alleen maar op het balkon of de galerij (afhankelijk hoe de wind/regen staat).

Offline Agnesje

• 278
« Reactie #38 Gepost op: 15 november 2006, 08:26:24 »
Ik ga wel eens wat eten/drinken in een rookvrij lunchcafé, op zich vind ik dat wel prettig, zeker als je daar aan het eten bent, want ze hebben echt lekkere hapjes en ik zou denk ik wat minder lekker vinden als er iemand naast me zat te stomen. Bederft dan ook mijn smaak....

Nu zat ik daar laatst dus een kopje koffie te drinken, komen er drie dames binnen met een meisje van een jaar of 10, dat meisje had een rugzakje die ze om de stoel had gehangen, ze gingen net zitten, en toen kwam een van die vrouwen, bleek later oma te zijn, er achter dat het rookvrij was, die sprong meteen paniekerig op, zo van: "hier gaan we niet zitten!!" En sprintte de deur uit, dat meisje achter zich aan trekkend aan haar arm, maar dat arme kind wilde haar rugzakje nog hebben dus die zei: " oma wacht nou even" ... maar oma had zo'n enorme haast om weg te komen dat ze maar bleef trekken ( vrij hard ook nog !!) aan die arm...  op den duur resulterend in een huilend kind, omdat oma niet wilde luisteren, het kind wilde natuurlijk gewoon graag haar rugzakje pakken.... zag ik later die oma ook nog staan lachen buiten, die vond het blijkbaar nogal komisch dat huilende kind... wat een pokke-oma zeg    nou ja sorry hoor.. dan denk ik ook... als je nou zoooo graag wil roken.... dan ben je echt een beetje TE verslaafd... vind het ook echt een beetje asociaal als oma om te gaan zitten stomen als je kleinkind erbij is... maar goed ik dwaal af  

om een langer verhaal nog langer te maken: Alles rookvrij maken hoeft voor mij nou ook weer niet. In de kroeg bijvoorbeeld vind ik het er wel een beetje bij horen...
Agnesje

Offline Laurita_27

• 979
« Reactie #39 Gepost op: 15 november 2006, 19:09:00 »
Ik zie ook wel eens opa's, oma's, vader's en moeder's roken in het bijzijn van (hun) kinderen. Kan iemand mij uitleggen welke gedachtegang je dan maakt? Ik bedoel dit écht niet aanvallend naar de rokers toe, maar ik snap het gewoon écht niet hoe je kunt gaan zitten roken in het bijzijn van kinderen terwijl je wéét hoe slecht het voor hun gezondheid is. Dat je ervoor kiest om je eigen gezondheid in gevaar te brengen, ala, maar die van kinderen....
"It’s how you see the world
How many times can you see
You can’t believe what you learn" (by Coldplay)