Vegatopia Forum

Fruitariers

Macka

Re:Fruitariers
« Reactie #20 Gepost op: 15 november 2006, 13:22:22 »
Noten en zaden kunnen ook. Gedachte is dat fruit en noten door de plant gemaakt worden om door anderen te worden gegeten. De plant blijft intact.

En ik had altijd het naieve idee dat een plant zaden maakte om zich voort te planten....

« Reactie #21 Gepost op: 15 november 2006, 13:24:50 »

Het één sluit het ander niet uit, is de gedachte.
Door het op te eten en elders weer uit te werpen, wordt het zaaigoed mooi verspreid.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline braam

• 460
« Reactie #22 Gepost op: 15 november 2006, 14:02:11 »
Noten en zaden kunnen ook. Gedachte is dat fruit en noten door de plant gemaakt worden om door anderen te worden gegeten. De plant blijft intact.

En ik had altijd het naieve idee dat een plant zaden maakte om zich voort te planten....
Ik heb nog steeds dat idee, het enige dat ik bedenken kan is dat de fruitarier ervanuit gaat dat er wel wat zaadjes blijven liggen voor de voortplanting.

johnp

« Reactie #23 Gepost op: 23 november 2006, 11:37:01 »
Waar zijn de fruitariërs op dit forum?  ;)

« Reactie #24 Gepost op: 23 november 2006, 11:40:19 »

Die zijn een appeltje aan het schillen met de veganisten op het veganistenforum.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

johnp

« Reactie #25 Gepost op: 23 november 2006, 11:56:08 »

Die zijn een appeltje aan het schillen met de veganisten op het veganistenforum.

Oef, een appeltje schillen. ??? Mag dat wel?   ??? ::)

« Reactie #26 Gepost op: 23 november 2006, 12:04:00 »

Jawel, zolang ze zich geen knollen voor citroenen laten verkopen tenminste, want anders zitten ze met de gebakken peren.
William Shatner

johnp

« Reactie #27 Gepost op: 23 november 2006, 13:09:38 »
Maar voor er misverstanden over ontstaan: ik heb respect voor ieders mening wat dat betreft. Ik vind het ook wel erg boeiend eigenlijk hoe deze nuances tussen niet-vleesetenden, maar ook dierenactivisten bestaan. Het is natuurlijk ook weleens jammer, omdat daardoor eigenlijk nooit alle neuzen dezelfde kant uit staan.

Ik kan me bij fruitarisme eigenlijk niet zoveel voorstellen. Op dit moment ben ik een vegetariër die af en toe vis eet (vanwege vitamine B12), en die enig gewicht aan het verliezen is. Vooral met dat laatste heb ik al heel veel moeite. Het lijkt me dat je, wanneer zoveel soorten eten taboe zijn, voortdurend met soortgelijke problemen te maken hebt.

Offline Sanja

• Forumkenner 2005
  • 2.541
« Reactie #28 Gepost op: 23 november 2006, 13:11:50 »
een vegetariër die af en toe vis eet (vanwege vitamine B12)
Je drinkt geen melk en eet geen eieren?

Citaat
en die enig gewicht aan het verliezen is. Vooral met dat laatste heb ik al heel veel moeite. Het lijkt me dat je, wanneer zoveel soorten eten taboe zijn, voortdurend met soortgelijke problemen te maken hebt.
Daar heb ik nou nooit 'last' van gehad.
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Offline Nick

• 578
« Reactie #29 Gepost op: 23 november 2006, 13:51:01 »
Ik jammergenoeg ook niet.  :(
"Teaching a child not to step on a caterpillar is as valuable to the child as it is to the caterpillar."
-- Bradley

Offline moonflower

• 147
  • Geslacht: Man
« Reactie #30 Gepost op: 23 november 2006, 15:37:52 »
Ik ben nu ruim zes jaar veganist. Een jaar geleden heb ik gedurende zes weken zoiets geprobeerd. 'S morgens en 's avonds alleen fruit en tussendoor als ik honger had een wortel of salade. Ik dronk er wel zelfgemaakte sojamelk bij. Het was me zeer goed bevallen. Ik heb me eigenlijk nooit meer zo goed gevoeld als toen, ik had energie te over. Ik was werkzaam in Thailand in een kindertehuis, waar dagelijks lekker gekookt werd. De vrouwen die daar kookten, bleven ondanks alles ook voor mij koken, waardoor er altijd overbleef, wat mij er uiteindelijk toe deed besluiten om maar weer gewoon mee te eten.

Om even op een paar zaken hier in te gaan: Voor mij heeft alles een bewustzijn, ook planten. Er zijn bijvoorbeeld onderzoeken gedaan met planten die dagelijks op mantramuziek of klassieke muziek werden getrakteerd en het vele malen beter deden dan de planten zonder die muziek (Gaia Symphony).
Het is de mate van bewustzijn dat iets heeft, wat voor mij vaak bepaalt om iets te eten of niet. Daarnaast is de gezondheid idd ook een belangrijk issue. Mijn voornaamste gids is mijn intuitief gevoel. Ik mediteer dagelijk en het dieet had een positief effect en andersom!

Mensen schrijven vaak dat ze denken dat ze iets tekort komen als ze een bepaald dieet volgen. Vlees-eters denken dat over vegetariers en vegetariers over veganisten of fruitariers. Dat is volgens mij relatief.
Oosterse wijsheid leert ons dat alles wat wij denken uiteindelijk gematerialiseerd wordt. Alles wat wij lezen of via commersie, enz meekrijgen, dat wij voor waarheid aannemen, dat wordt dan ook onze waarheid. Als je gelooft dat je iets nodig hebt, dan heb je dat dus ook nodig. Als je daarentegen gelooft dat er ook kosmische energie is of iets dergelijks en je een manier vind om dat op te nemen, dan heb je daarmee alles hebt wat je nodig hebt, dan kun je dus ook zonder al dat andere. Een voorbeeld van dat laatste is bijv Jasmuheen. Interessant om te lezen zijn ook boeken van Leonard Orr, die zelfs beweert dat we meer dan duizend jaar in een lichaam rond kunnen lopen, zolang als we er maar niet in geloven dat we dood gaan en ook die energie niet opnemen van andere mensen om ons heen. Het is maar net wat jij gelooft dat je nodig hebt.
Ik was al 9 jaar vegetarier (en daarvan de laatste 4 jaar ook al bijna geen melkprodukten) toen ik veganist werd en voordat ik overstapte op veganisme heb ik B12 laten testen. Een jaar later weer, en het resultaat lag hoger! Dat terwijl ik geen voedingssupplementen slikte.
Hoe zuiverder ik eet, des te beter ik mij vaak voel. Ik heb daarom ook nooit als een beperking gevoeld. Helaas is het nu allemaal wat moeilijker omdat ik inmiddels getrouwd ben en het sociaal gezien niet altijd past, maar van tijd tot tijd wil ik nog wel eens een uitstapje maken voor een weekje of zo :)
You can never solve a problem on the level on which it was created. (Albert Einstein)

Offline Draek

• 4.449
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
« Reactie #31 Gepost op: 23 november 2006, 15:43:14 »
Op dit moment ben ik een vegetariër die af en toe vis eet (vanwege vitamine B12), en die enig gewicht aan het verliezen is.

Je bent ten eerste GEEN vegetarier.

Ten tweede heb je zoals iemand anders zei ook melk / eieren, waar je b12 uit kan halen. Of je kan voedingssupplementen nemen met b12 of verrijkte producten met b12.
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Daphne

• 438
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #32 Gepost op: 23 november 2006, 16:50:08 »
Op dit moment ben ik een vegetariër die af en toe vis eet (vanwege vitamine B12), en die enig gewicht aan het verliezen is.

Je bent ten eerste GEEN vegetarier.

Ten tweede heb je zoals iemand anders zei ook melk / eieren, waar je b12 uit kan halen. Of je kan voedingssupplementen nemen met b12 of verrijkte producten met b12.

Ja inderdaad, je bent een pescotariër om een rare reden nog wel...
Alles is veel voor wie niet veel verwacht (J.C. Bloem)

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #33 Gepost op: 23 november 2006, 16:55:58 »
Dan kan ook wel iets vriendelijker gezegd worden, hoor ;).

Offline Roodbaard

• 260
« Reactie #34 Gepost op: 23 november 2006, 18:14:47 »

Om even op een paar zaken hier in te gaan: Voor mij heeft alles een bewustzijn, ook planten. Er zijn bijvoorbeeld onderzoeken gedaan met planten die dagelijks op mantramuziek of klassieke muziek werden getrakteerd en het vele malen beter deden dan de planten zonder die muziek (Gaia Symphony).

Dit doet mij denken aan een soortgelijk onderzoek van de mythbusters. Daar kwam uit dat planten het het beste doen met keiharde metalmuziek  8) maar of het waar is durf ik niet te zeggen. Ook heb ik wel eens gelezen over schapen, waarvan de wol van superkwaliteit was. Volgens de boer kwam dit doordat hij de lieve beestjes naar opera liet luisteren.

Ik vind je theorie interessant, ik vind het alleen moeilijk om het werkelijk te geloven. (en dan werkt het dus niet ;))
In het ruisen van de wind hoor ik melodieën lang verloren, in de stemmen van het woud hoor ik liederen van het onterfde land.

Offline moonflower

• 147
« Reactie #35 Gepost op: 24 november 2006, 01:03:48 »

Dit doet mij denken aan een soortgelijk onderzoek van de mythbusters. Daar kwam uit dat planten het het beste doen met keiharde metalmuziek  8) maar of het waar is durf ik niet te zeggen. Ook heb ik wel eens gelezen over schapen, waarvan de wol van superkwaliteit was. Volgens de boer kwam dit doordat hij de lieve beestjes naar opera liet luisteren.

Ik vind je theorie interessant, ik vind het alleen moeilijk om het werkelijk te geloven. (en dan werkt het dus niet ;))

Alles heeft zijn tijd nodig. Vaak moet je eerst ergens in kunnen geloven, voordat je het werkelijk kunt ervaren. Dit geldt ook voor bijv bungy-jumpen of iets dergelijks. Je moet eerst kunnen geloven dat het veilig is en dat het je een kick kan geven voordat je het kan ervaren.

Opmerkelijk in het onderzoek van de Mythbusters http://kwc.org/mythbusters/2004/11/mythbusters_exploding_house_ne.html
is dat:

Citaat
Silent house was the worst performer
De planten doen het ook hier wel degelijk beter als ze een vorm van aandacht hebben, wat volgens mij wijst op een bepaald bewustzijn.
In de Gaia Symphony (een prachtige docu overigens waarvan deel 6 juist is uitgekomen) wordt geexperimenteerd met biologisch geteelde tomaten. Het milieu was in allerlei opzichten geoptimaliseerd, de klassieke muziek was slechts een onderdeel. Misschien is daarom het experiment van mythbusters wel meerzeggend. Maar ik heb zelden zulke grote sappige tomaten gezien :)
You can never solve a problem on the level on which it was created. (Albert Einstein)

Ivy

« Reactie #36 Gepost op: 24 november 2006, 09:37:20 »
Uit zo'n onderzoek kan je natuurlijk de conclusies trekken die je zelf wilt..
En jij zegt dan dat die planten een bewustzijn hebben, dat ze van mooie muziek en meer aandacht mooier worden vanwege hun bewustzijn.
Ik zou het meer als een chemisch iets zien. Misschien dat door de vibraties van de muziek er in de plant iets opgang komt waardoor ze hun voedsel beter op kunnen nemen waardoor ze dus ook mooier worden...?

Offline Daphne

• 438
« Reactie #37 Gepost op: 24 november 2006, 09:51:52 »
Als scheikundestudent ben ik ook geneigd om dat soort dingen te denken i.p.v. uit te gaan van een bewustzijn.
Alles is veel voor wie niet veel verwacht (J.C. Bloem)

Offline moonflower

• 147
« Reactie #38 Gepost op: 24 november 2006, 11:52:13 »
Als scheikundestudent ben ik ook geneigd om dat soort dingen te denken i.p.v. uit te gaan van een bewustzijn.

En waarom zou het dan niet kunnen dat die chemie het resultaat is van bewustzijn? Dat er bijvoorbeeld eerst bewustzijn is, die vervolgens leidt to die chemische reactie, want werkt dat bij mensen niet ook zo?

Ivy

« Reactie #39 Gepost op: 24 november 2006, 16:04:49 »
is het bij mensen niet andersom...
Zo heb je de hersenen die moeten wel op de juist manier werken wil jij überhaupt een bewustzijn hebben...

Ik ontken niet het hele bestaan van bewustzijn in een plant.. Dat zou best kunnen.
Maar dit lijkt een beetje op dat jij een bepaald idee hebt, en daar bewijs voor zoekt, en bewijs dat het enigszins op een andere manier zou kunnen zijn negeert, of verdraait...