Vegatopia Forum

Wat verstaan jullie onder vegetarisch(eten)?

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat kan jij niet laten staan?
« Reactie #20 Gepost op: 09 september 2006, 14:32:09 »
Maaaar... eigenlijk ben je een pescotarier!;) Zodat andere mensen niet gaan denken dat vegetariers ook wel eens vis eten.

Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Re:Wat kan jij niet laten staan?
« Reactie #21 Gepost op: 09 september 2006, 16:13:33 »
Ik ben nog steeds vegetariër en zo blijf ik me ook noemen.
Ik ben vegetarier, en dat blijf ik, vis of geen vis.

Nee, dat ben je niet!  Ik ontneem je zeker het recht niet om vis te eten, maar een vegetariër eet per definitie geen dode beesten.  Dus als je vis eet ben je geen vegetariër en hoe makkelijk jij dat woord ook mag vinden, door het te blijven gebruiken maak je het echte vegetariërs weer moeilijker.  Zij krijgen op die manier weer net makkelijker vis voorgeschoteld omdat je het verkeerde beeld van sommige mensen (en van jezelf) bevestigd dat vegetariërs toch wel vis eten.

Als je binnenkort ontdekt dat een (biologisch) stukje vlees ook wel lekker vind, ga je je dan ook nog vegetariër blijven noemen?

Ik snap eerlijk gezegd niet hoe iemand na zo lang vegetariër te zijn geweest er bij komt om zich vegetariër te blijven noemen terwijl je vis eet.

Veppie

Re:Wat kan jij niet laten staan?
« Reactie #22 Gepost op: 10 september 2006, 10:56:26 »
ik kom in een restaurant, ik bestel een vegetarische schotel. Mijn tafelgenoot vraagt: 'ben je vegetarier?'
Volgens de meesten hier zou mijn antwoord moeten zijn: 'Nee, maar ik eet geen vlees, en geen vis. Heel af en toe (zeg eens in de maand) haal ik een haring, dus ik ben geen vegetarier...' Beetje omslachtig vinden jullie ook niet. Het spijt me als ik het voor jullie moeilijk maak, maar ik blijf mezelf gewoon vegetarier noemen. Dat is geloof ik niet bij wet verboden.
Trouwens, mogen al die mensen die af toe gelatine eten zich dan ook geen vegetarier meer noemen?? Of iemand die per ongeluk een keertje wat binnenkrijgt? Er zijn zat vegetariers die vis eten en nog meer die dat niet doen. Als mensen zo stom zijn om een vegetarier ongevraagd vis voor te zetten is dat hun fout, niet de mijne.

Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Re:Wat kan jij niet laten staan?
« Reactie #23 Gepost op: 10 september 2006, 11:17:06 »
Zoals bijna elke grens is ook de grens tussen vegetariër zijn en niet vegetariër zijn niet altijd even duidelijk en voor discussie vatbaar.

Vandaar dat ik geen problemen heb met mensen die zich vegetariër noemen maar strikt genomen dat niet zijn vanwege de consumptie van gelatine, niet-vegetarische kaas, ...

Maar het effectief eten van dieren vind ik toch wel niet te vergelijken met het sporadisch binnenkrijgen van dierlijke ingrediënten.

Wat je met je laatste post doet is het sterk minimaliseren van wat je eerst zei.  Want eerst zei je: "Na 8 jaar mezelf gemarteld te hebben toch maar besloten weer vis te eten. Op het moment dat de haring met uitjes mijn tong raakte, haatte ik mezelf dat ik het niet eerder had gedaan."  Hiermee geef je duidelijk aan dat je er bewust voor kiest weer vis te gaan eten.  Nu zeg je dat je heel af en toe haring eet, dat is dan weer een andere zaak.
Dat je, buiten de momenten dat je het echt niet kan laten haring te eten, jezelf nog vegetariër wil noemen kan ik me nog enigszins voorstellen.

Ik noem mezelf geen veganist niettegenstaande ik weinig eieren, kaas, melk, ... eet.  Ik eet het nog, dus ik ben vegetariër die probeert zijn eieren, kaas, melk-verbruik te beperken.

Jezelf vegetariër noemen is inderdaad niet verboden ('k vind het zwak dat je jezelf daar achter verstopt), maar ik merk erg weinig begrip van jouw kant voor de redenen die vegetariërs opgeven voor het feit dat ze vinden dat iemand die bewust af en toe vis eet zich geen vegetariër mag noemen.

Citaat
Volgens de meesten hier zou mijn antwoord moeten zijn: 'Nee, maar ik eet geen vlees, en geen vis. Heel af en toe (zeg eens in de maand) haal ik een haring, dus ik ben geen vegetarier...' Beetje omslachtig vinden jullie ook niet.

Je antwoord zou evengoed kunnen zijn: "Ik streef naar vegetarisme maar ik kan af en toe bepaalde vis niet laten staan."  Of: "ik eet bijna altijd vegetarisch, op af en toe vis na."
Hier vertel je op een niet omslachtige manier de waarheid mee.

Citaat
Er zijn zat vegetariers die vis eten en nog meer die dat niet doen.

Dat zal wel, en dan?  Er zullen vast en zeker vleeseters zijn die zich vegetariër noemen, het hele punt is dat het doodeenvoudig geen vegetariërs zijn.

Citaat
Als mensen zo stom zijn om een vegetarier ongevraagd vis voor te zetten is dat hun fout, niet de mijne.

Zoals ik zei, het zou fijn zijn als mensen die vis eten en zich vegetariër noemen zouden beseffen dat ze mee verantwoordelijke zijn voor die 'fouten'.

En misschien nog even ter aanvulling.  Ik heb geen probleem met je eetpatroon op zich.  Ik zou heel gelukkig zijn als er veel meer mensen hun vlees/vis-consumptie zouden beperken tot het af en toe eten van niet bedreigde vissoorten.
Het gaat me hier zuiver en alleen om het verkeerde gebruik van het woord vegetariër.
« Laatst bewerkt op: 10 september 2006, 11:23:14 door Ligfietsertje »

Veppie

Re:Wat kan jij niet laten staan?
« Reactie #24 Gepost op: 10 september 2006, 11:33:58 »
Je hebt op heel veel punten gelijk, dat weet ik ook wel. Ik ben zwak, anders at ik ook geen vis...
Dat ik (en anderen) verantwoordelijk ben voor de stommiteiten van anderen begrijp ik niet helemaal. elk onbenul weet toch dat vegetariers meestal, zoals jij zegt, helemaal geen dode dieren eten? Voordat je iemand dus vis voorzet zou je het op zijn minst moeten vragen niet waar?
Ik ken een meisje dat af en toe vlees eet en ook vis en zich toch vegetarier noemt, ik heb haar dat nooit geprobeerd te verbieden omdat ze mij op enige wijze tot last zou kunnen zijn... Misschien denken er mensen nu dat vegetariers gewoon vis en vlees eten, maar iemand met hersenen zou toch denken dat zij geen vegetarier is maar zich zo noemt omdat ze zelf de controle wil hebben over wat voor een vlees ze eet?
Ook minimaliseer ik niet wat ik eerder heb gezegt. Ja ik zei dat ik weer vis ging eten, maar niet hoevaak. Het is voor mij een hele bewuste  keuze geweest om mezelf toe te laten om weer af en toe vis te eten, hoe vaak af en toe is? geen idee, niet vaak denk ik.
Ja ik eet weer vis maar ik streef niet naar het vegetarisme, sterker nog, ik streef naar het veganisme (drink geen melk meer, eet geen eieren enz enz). Het hokje dat mij het beste past is nou eenmaal vegetarier, zo voel ik me, dus zo noem ik me. Als anderen mensen vinden dat ik geen vegetarier ben, dan vinden ze dat maar, dan verzinnen ze maar een ander hokje voor me, zou mij een zorg zijn.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat kan jij niet laten staan?
« Reactie #25 Gepost op: 10 september 2006, 15:17:19 »
Er zijn juist heel veel mensen die denken dat vegetariers wel vis eten, juist doordat eigenlijke pescotariers zich vegetarier noemen.

Ik snap trouwens wel dat je in restaurants zegt dat je vegetarier bent.

Veppie

Re:Wat kan jij niet laten staan?
« Reactie #26 Gepost op: 10 september 2006, 15:25:18 »
Er zijn juist heel veel mensen die denken dat vegetariers wel vis eten, juist doordat eigenlijke pescotariers zich vegetarier noemen.

Ik snap trouwens wel dat je in restaurants zegt dat je vegetarier bent.

Ja, een ergerlijk misverstand... Maar om nou te zeggen dat eigenlijke pescotariërs daar schuldig aan zijn... (niet jij, ligfietsertje zei zoiets). Ik moet je eerlijk zeggen dat ik nog nooit van het woord had gehoord, alsnog ga ik het niet gebruiken want het impliceert dat je (net als een fruitarier alleen fruit eet) alleen vis eet. En dat is natuurlijk absoluut niet het geval. Daarnaast ben ik waarschijnlijk niet de enige die nog nooit van een pescotarier heeft gehoord. Deze discussie is trouwens al eens eerder gevoerd op t forum: wat verstaan jullie onder vegetarisch (eten). Laten we m daar voortzetten want we gaan inmiddels wel errug offtopic!

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat kan jij niet laten staan?
« Reactie #27 Gepost op: 10 september 2006, 15:38:06 »
Je hebt gelijk: wie hier over wil doordiscussieren, mag dat in de daarvoor bestemde draad doen, alhoewel ik niet geloof dat we eruit zullen komen;).

Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Re:Wat kan jij niet laten staan?
« Reactie #28 Gepost op: 10 september 2006, 16:14:55 »
Ja, een ergerlijk misverstand... Maar om nou te zeggen dat eigenlijke pescotariërs daar schuldig aan zijn... (niet jij, ligfietsertje zei zoiets).

Mijn laatste woorden hierover (in deze draad)

Ik vind het erg vreemd dat je mijn woorden blijkbaar sterker beschuldigend vind dan deze:

Er zijn juist heel veel mensen die denken dat vegetariers wel vis eten, juist doordat eigenlijke pescotariers zich vegetarier noemen.

woorden van Hizikigrrrl die toch met zeer duidelijk woorden zegt dat ook zij denkt dat pescotariers die zich vegetariër noemen mee verantwoordelijk zijn voor het 'vegetariërs eten vis-misverstand'.
« Laatst bewerkt op: 10 september 2006, 16:15:50 door Ligfietsertje »

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Wat kan jij niet laten staan?
« Reactie #29 Gepost op: 10 september 2006, 18:27:30 »
Ik kreeg in het afgelopen weekend een visschotel voorgezet. Want iemand had een paar dagen daarvoor gezegd dat ze vegetariër was en had wel de visschotel geaccepteerd. (misschien was jij dat wel Veppie  :) Ik kreeg een hele discussie erover en met hééééél veel moeite wilde hij de schotel weer terugnemen.
Is het niet verstandig om bij zo'n vraag van een ober erbij te zeggen dat je weliswaar vis eet maar dat het strikt genomen niet vegetarisch is?
In de Horeca moeten ze blijkbaar toch ook af en toe worden opgevoed. Als illustratie: Afgelopen donderdag kreeg ik ook zo'n vraag voorgelegd en die ober wilde volhouden dat vis eten best mocht.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Aiko

Re:Wat verstaan jullie onder vegetarisch(eten)?
« Reactie #30 Gepost op: 10 september 2006, 18:36:39 »
In de Horeca moeten ze blijkbaar toch ook af en toe worden opgevoed. Als illustratie: Afgelopen donderdag kreeg ik ook zo'n vraag voorgelegd en die ober wilde volhouden dat vis eten best mocht.

Ik verbaas mij werkelijk dat een organisatie in zijn eigen beroepenveld niet de moeite neemt goed op de hoogte te zijn. Het maakt zo'n wezenlijk onderdeel uit van je bestaansrecht om degelijk voedsel neer te zetten voor je klanten, waarom dan toch niet op de hoogte laten zijn van je werknemers welke specificaties er zijn bij het voedsel?

Dat een ingehuurde kracht onwetend is, dat moet kunnen. Een ervaren kok zou het moeten weten, ik verwacht dat zeker ook van een bedrijfsleider. Zij behoren bij het horen vallen van het woord 'vegetarier' of 'diabetes' toch wel vragen op te laten komen die ze desgewenst weer voorleggen aan de klant?
« Laatst bewerkt op: 10 september 2006, 18:51:26 door Aiko »

Offline bambi

  • ******
  • 5.560
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat verstaan jullie onder vegetarisch(eten)?
« Reactie #31 Gepost op: 10 september 2006, 19:02:47 »
quote van wikipedia:
"Het komt ook voor, dat men geen vlees eet, maar wel vis (pescotariër) en/of gevogelte (pollotariër)."

Ik denk dus eigenlijk, dat dé defenitie niet bestaat. Dat als je dat wil, er een soort campagne nodig is. Interviewtjes in de libelle, lespakketje voor scholen, er met veel mensen over praten enzo.

Als je dan soms toch wel vis eet, kan je je voor de duidelijkheid misschien pescotarier noemen?
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Gretz

  • ***
  • 190
  • Geslacht: Man
Re:Wat verstaan jullie onder vegetarisch(eten)?
« Reactie #32 Gepost op: 10 september 2006, 20:59:23 »
Ik denk dat als de bekendheid van het woord 'pescotariër' groter wordt, dat er een heleboel onduidelijkheden minder zijn. Pescotarisch eten moet gewoon een begrip worden, dan is het niet meer raar om toe te geven dat je pescotariër bent. Als ik daarom mijn verhaal over het vegetarisme vertel, vertel ik er vaak bij dat er ook mensen zijn die wél vis eten, maar dat ze daar een aparte naam voor hebben bedacht. Hoe meer mensen je het kunt laten weten, hoe beter!

Aiko

Re:Wat verstaan jullie onder vegetarisch(eten)?
« Reactie #33 Gepost op: 10 september 2006, 21:21:59 »
Als ik daarom mijn verhaal over het vegetarisme vertel, vertel ik er vaak bij dat er ook mensen zijn die wél vis eten, maar dat ze daar een aparte naam voor hebben bedacht. Hoe meer mensen je het kunt laten weten, hoe beter!

Voor een zeventienjarige knul kom je aardig wijs over op mij. Dit is complimenteus bedoeld. Ik wou dat ik zo voorzien(en)d en attent was toen ik nog zo jong was en een heel leven voor me had...

Ik ben zelf altijd van het weergeven van precieze definities. De context ervan dan, niet de precieze bewoording. Maar ach, eigenlijk hoef ik dat nauwelijks te doen. De laatste keer was dan toevallig wel pasgeleden bij een bedrijfsborreltje. Volgens mij de enige keer dat men ervanuitging dat ik ook zwemmend vlees zou eten, zelfs...?
« Laatst bewerkt op: 10 september 2006, 21:37:44 door Aiko »

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Wat verstaan jullie onder vegetarisch(eten)?
« Reactie #34 Gepost op: 11 september 2006, 11:27:11 »
quote van wikipedia:
"Het komt ook voor, dat men geen vlees eet, maar wel vis (pescotariër) en/of gevogelte (pollotariër)."


Dan zou ik de mogelijkheid gebruiken om bij Wikipedia deze omschrijving van commentaar te voorzien. Of te veranderen. Ik denk, dat ik zelf even ga kijken en evt. aanvullen en veranderen.
Ik weet wel dat ik het in restaurants af toe best lastig vind. Soms vragen ze er naar, maar soms ook niet. En een dergelijke ervaring van een weekend geleden staat niet op zichzelf.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Wat verstaan jullie onder vegetarisch(eten)?
« Reactie #35 Gepost op: 11 september 2006, 11:56:46 »
De volgende tekst heb ik aan het artikel op Wikipwedia toegevoegd.

De verzamelnaam vegetariër wordt gebruikt voor mensen die geen voedsel eten waar dieren voor zijn doodgemaakt. De term schept nogal eens verwarring, omdat de grens niet helemaal duidelijk gelegd kan worden. Er is een grens tussen het rechtstreeks nuttigen van dierlijk voedsel waar het dier voor is gedood en de afgeleide producten zoals leer, stremsel en gelatine. Dan is er de grens waarbij men kan spreken van veganist. Bij dit principe staat het niet willen exploiteren van welk dier dan ook centraal. Verder zijn er mensen die om verschillende redenen minder vlees eten. Deze mensen vallen strikt genomen niet onder de definitie van vegetariër omdat bij dit eetpatroon wel dieren worden gedood.
« Laatst bewerkt op: 11 september 2006, 16:23:09 door willem »
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline Gabs

  • ****
  • 796
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat verstaan jullie onder vegetarisch(eten)?
« Reactie #36 Gepost op: 11 september 2006, 12:23:10 »
als ik ergens vraag of ze een vegatarische schotel hebben, krijg ik echt altijd de vraag: eet je wel vis? nee, natuurlijk niet, want dan had ik wel gewoon een visgerecht van de kaart uitgezocht...

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Wat verstaan jullie onder vegetarisch(eten)?
« Reactie #37 Gepost op: 11 september 2006, 16:46:33 »
nieuwe tekst op Wikipedia
met een externe link naar Vegatopia
« Laatst bewerkt op: 11 september 2006, 16:55:50 door willem »
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.915
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Wat verstaan jullie onder vegetarisch(eten)?
« Reactie #38 Gepost op: 11 september 2006, 17:59:22 »
Maak er Vegatopia i.p.v. de volledige link van. Ik mis trouwens ook nog een link! ;)

Offline bambi

  • ******
  • 5.560
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat verstaan jullie onder vegetarisch(eten)?
« Reactie #39 Gepost op: 11 september 2006, 18:22:46 »
als ik ergens vraag of ze een vegetarische schotel hebben, krijg ik echt altijd de vraag: eet je wel vis? nee, natuurlijk niet, want dan had ik wel gewoon een visgerecht van de kaart uitgezocht...

als dat zó vaak gevraagd wordt, is er blijkbaar verwarring over. Vervelend, maar het woord vegetarier is voor de rest van Nederland blijkbaar onduidelijk. Dat kan frusterend zijn, maar als het nou eenmaal zo is, kan je je er beter op instellen. Vlees noch vis, of geen enkele diersoort, is dan duidelijker.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken