Vegatopia Forum

Bambi is allergisch

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Bambi is allergisch
« Reactie #20 Gepost op: 01 april 2006, 13:51:46 »
Mij nog onduidelijk: mag sesam? Valt onder noot? Als je het wel mag: sesamolie kopen is goede smaakmaker. Gember mag toch ook? Gembersaus kopen, ook lekker voor tofumarinade.
Peulvruchten mogen dus ook?
Valt chilipeper/Spaanse peper/Groene peper/Madame Janette onder peper in het algemeen? Als je het wel mag ook een goede smaakmaker.
Zoete aardappel en aardpeer mag wel?
Ik heb wat ideeen, maar het is erg lastig dus ik ben bang dat in sommige ideeen dingen staan die je niet mag.
Idee 1
Plakjes aardpeer of zoete aardpeer of als dat niet mag knolraap
kort koken en in ovenschotel doen. Laagje zuurkool erover heen.
Eventueel nog gebakken paprika (en Spaanse peper als die mag maar die zal wel onder de pepers vallen) erdoor als je zin hebt of voor 2 kookt. Gratineren met Hollandse geitenkaas.

Idee 1
Salade van kort gekookte witte kool en een beetje mayonaise en yoghurt.
Erbij los olijven.
Gebakken tofu (met knoflook of als dat niet mag met ui, en ketjap) Pitabroodjes.
Erbij knoflooksaus en of hummus

Idee 3
Stuk pompoen vullen met rijst, doperwten, een beetje geraspte kaas (of eventueel tofu) en tijm/oregano. Erbij salade van spercieboontjes met een honingdressing.

Idee 4
Penne of spaghetti met een roomsaus met saffraan, er doorheen kort gekookte spercieboontjes en/of tuinboontjes.

Idee 5
Filodeeg vullen met geitenkaas en tijm. Erbij met knoflook gebakken broccoli met munt en een rode bessensaus (van jam?)

Idee 6 indien pinda's mogen
Gado gado:
Pindasaus met citroen maken
Spitskool kort blancheren
Spruiten of peulen roerbakken, in ketjap en gembersaus gemarineerde tofu bakken
Erbij rijst en erover heen pindasaus.

Idee 7
Linzensoep gekruid met ketjap, vetsin, kaneel, gember en zout met citroensap en rasp en uiringen. Erbij bruin stokbrood en bieslookkruiden-boter.
 
Idee 8
Bietensoep met zure room en bieslook, kikkererwtenkroketjes (gekruid met kaneel, bosui, knoflook, zout) en gepofte aardpeer uit de oven.

Idee 9
Gepofte zoete aardappel met huttenkase/bieslook, bietensalade met bosui en, zeekraalsalade of als dat niet in het seizoen is salade van wilde spinazie met honingdressing.
« Laatst bewerkt op: 01 april 2006, 13:58:15 door Selly »
,,,,فلافل

Offline bambi

  • ******
  • 5.560
  • Geslacht: Vrouw
Re:Bambi is allergisch
« Reactie #21 Gepost op: 01 april 2006, 13:56:07 »
Zuurkool is toch gewoon witte kool? Of is het verzuren hetgeen die extra enge ingrediënten toevoegt?

geen idee, maar de effecten ken ik wel  :-X
ik las/hoorde laatst wel dat meer mensen last krijgen van zuurkool en dat het met histamine te maken had.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Bambi is allergisch
« Reactie #22 Gepost op: 01 april 2006, 14:00:44 »
Mag mosterd? Is erg lekker bij gebakken koolrabi. Gebakken koolrabi is uberhaupt lekker. Koolrabi is ook geschikt als salade.
,,,,فلافل

Offline bambi

  • ******
  • 5.560
  • Geslacht: Vrouw
Re:Bambi is allergisch
« Reactie #23 Gepost op: 01 april 2006, 14:09:52 »
Mij nog onduidelijk: mag sesam? Valt onder noot? Als je het wel mag: sesamolie kopen is goede smaakmaker.

verloofde en ik twijfelden ook, maar ik dacht dat het wel mocht ja.

Citaat

 Gember mag toch ook? Gembersaus kopen, ook lekker voor tofumarinade.


gaan we zoeken, bij een toko vermoed ik?

Citaat
Peulvruchten mogen dus ook?

ja

Citaat

Valt chilipeper/Spaanse peper/Groene peper/Madame Janette onder peper in het algemeen? Als je het wel mag ook een goede smaakmaker.

helaas, die mogen dus niet. Dat wist ik al langer....

Citaat

Zoete aardappel en aardpeer mag wel?

Geen idee! is het familie van de nachtschade-aardappel? ik moet bekenen dat ik het nooit op heb. Ik ben dan ook niet zo'n goede kok enzo!

Citaat

Ik heb wat ideeen, maar het is erg lastig dus ik ben bang dat in sommige ideeen dingen staan die je niet mag.

idee2
Salade van kort gekookte witte kool en een beetje mayonaise en yoghurt.
Erbij los olijven.
Gebakken tofu (met knoflook of als dat niet mag met ui, en ketjap) Pitabroodjes.
Erbij knoflooksaus en of hummus

Idee 3
Stuk pompoen vullen met rijst, doperwten, een beetje geraspte kaas (of eventueel tofu) en tijm/oregano. Erbij salade van spercieboontjes met een honingdressing.

Idee 4
Penne of spaghetti met een roomsaus met saffraan, er doorheen kort gekookte spercieboontjes en/of tuinboontjes.

Idee 5
Filodeeg vullen met geitenkaas en tijm. Erbij met knoflook gebakken broccoli met munt en een rode bessensaus (van jam?) als de steenvruchten een beetje uitgecheckt zijn.... is bes/cranberry steeenvrucht????

Idee 6 indien pinda's mogen
Gado gado:
Pindasaus met citroen maken
Spitskool kort blancheren
Spruiten of peulen roerbakken, in ketjap en gembersaus gemarineerde tofu bakken
Erbij rijst en erover heen pindasaus.
Lekker met gekookt eitje

Idee 7
Linzensoep gekruid met ketjap, vetsin, kaneel, gember en zout met citroensap en rasp en uiringen. Erbij bruin stokbrood en bieslookkruiden-boter.
 
Idee 8
Bietensoep met zure room en bieslook, kikkererwtenkroketjes (gekruid met kaneel, bosui, knoflook, zout) en gepofte aardpeer uit de oven.

Idee 9
Gepofte zoete aardappel met huttenkase/bieslook,
bietensalade met bosui   en gegrillde aubergine (of als die niet mag: courgette) = beide nachtschade? met honingdressing.


de geschikte dingen plak ik weer in mijn menu lijstje.
Handig, kan ik mezelf en eventuele gastheren voortaan daarheen verwijzen!
« Laatst bewerkt op: 01 april 2006, 14:10:41 door bambi »
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Bambi is allergisch
« Reactie #24 Gepost op: 01 april 2006, 14:13:34 »
De aubergine in het laatste idee had ik inmiddels door iets anders vervangen want ik zag later pas dat je die niet mocht.
Gembersaus in goed gesorteerde supers of anders idd toko. Zit in een flesje. Erg zoet dus voorzichtig gebruiken. Verse gember kan natuurlijk ook.
Zoete aardappel is geen nachtschade geloof ik, het is in ieder geval een totaal andere familie dan de aardappel. Aardpeer weet ik niet bij welke familie die hoort.
« Laatst bewerkt op: 01 april 2006, 14:14:09 door Selly »
,,,,فلافل

Offline Sam

  • ******
  • 7.147
Re:Bambi is allergisch
« Reactie #25 Gepost op: 01 april 2006, 17:09:05 »
Wat een gedoe Bambi! Sterkte! Is pasta met paddestoelen iets? Dit is 1 van mijn favoeriete recepten: Pasta koken. Ondertussen paddestoelen (champignons, oesterzwammen, wat je lekker vindt!) in plakjes snijden en zacht gaarbakken in olijfolie (met knoflook als je dit mag), plus zout en oregano. Gare pasta afgieten en erbij doen, veel verse fijngesneden basilicum er doorheen scheppen, alleen nog even doorwarmen. Opdienen met vers geraspte Gruyere kaas (of parmesan) Erbij: spinaziesalade met bieslook-yoghurtdressing.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Bambi is allergisch
« Reactie #26 Gepost op: 01 april 2006, 17:19:51 »
Met paksoi, (Chinese) paddestoelen, bosui en mie (en eventueel seitan of ander veggiespul naar keuze) is ook lekkere maaltijd te maken bedacht ik me nog
,,,,فلافل

mirrie

Re:Bambi is allergisch
« Reactie #27 Gepost op: 01 april 2006, 17:42:48 »
Poeh, lastig zo'n dieet zeg.

Rode ui (ui mocht toch?), pompoen en kikkererwten. Kruiden met kruiden die je nog wel mag. Kaneel oa. En dan eten met couscous.

Verse vruchten opwarmen met tofu en rijst.

Verder zou ik een heel dik vegetarisch kookboek kopen en kijken wat je daar, ook met creativiteit, allemaal uit kunt maken.

Heel veel succes in ieder geval. Nu lijkt het heel erg lastig, maar wanneer je voor jezelf duidelijk hebt wat wel en niet werkt, wordt het denk ik steeds makkelijker en kom je misschien wel op combinaties waarmee je ons kunt verrassen.

Offline bambi

  • ******
  • 5.560
  • Geslacht: Vrouw
Re:Bambi is allergisch
« Reactie #28 Gepost op: 01 april 2006, 18:14:15 »
Wat een gedoe Bambi! Sterkte! Is pasta met paddestoelen iets? Dit is 1 van mijn favoeriete recepten: Pasta koken. Ondertussen paddestoelen (champignons, oesterzwammen, wat je lekker vindt!) in plakjes snijden en zacht gaarbakken in olijfolie (met knoflook als je dit mag), plus zout en oregano. Gare pasta afgieten en erbij doen, veel verse fijngesneden basilicum er doorheen scheppen, alleen nog even doorwarmen. Opdienen met vers geraspte Gruyere kaas (of parmesan) Erbij: spinaziesalade met bieslook-yoghurtdressing.

Ja het valt niet helemaal mee, maat dit klinkt wel lekker.
hoe maak je de salade, is het met verse bladspinazie?
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Bambi is allergisch
« Reactie #29 Gepost op: 01 april 2006, 22:03:07 »
Met verse bladspinazie of met wilde spinazie (is vaak op markten en Turkse winksels te krijgen) kun je een goede salade maken. Is ook heel lekker met geitenkaas erin.
,,,,فلافل

Offline Monique

  • *****
  • 3.427
  • Geslacht: Vrouw
Re:Bambi is allergisch
« Reactie #30 Gepost op: 02 april 2006, 12:16:35 »
- Gegratineerde prei met blauwe kaas

- kaasuientaart

- rabarbercrumble (dessert)

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re:Bambi is allergisch
« Reactie #31 Gepost op: 02 april 2006, 12:18:24 »
Dit gaat niet over zelf koken, maar ik zag toevallig iets in NRC en moest aan jou denken: Restaurant WenSen.

Omdat mensen tegenwoordig zoveel keuzes moeten maken, hoeft dat bij WenSen niet.* De ober neemt niet je bestelling op, maar vraagt wat je per se NIET wil eten. Vervolgens verzinnen de koks iets speciaal voor jou.

Het restaurant zit in Haarlem (geen idee waar je woont, is het inde buurt?), Lange Veerstraat 11-13. Tel.: 023-5427270. Website: www.restaurantwensen.nl



*Zijn niet mijn woorden, maar een parafrase uit het artikel  :P
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re:Bambi is allergisch
« Reactie #32 Gepost op: 02 april 2006, 12:21:23 »
In plaats van aardappelchips kun je misschien pappadums eten(in die van de Patak die nog in de magnetron/olie moeten zit geloof ik niets wat jij niet mag).
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Offline Monique

  • *****
  • 3.427
  • Geslacht: Vrouw
Re:Bambi is allergisch
« Reactie #33 Gepost op: 02 april 2006, 12:27:46 »
- Pastinaak mag je denk ik ook niet... als je geen wortel mag.

- verder kun je binnenkort weer van asperges genieten, met gekookt ei erbij en hollandaisesaus.

- gepofte bieten uit de oven met zure room of roomkaas (zonder kruiden dan) is ook lekker

- gevulde champignons uit de oven met kaas

- spaanse knoflook champignons

- spinazie met mosterdzaad, knoflook en paneer (om toch iets indiaas te kunnen maken)

- ik zie geen verwantschap tussen tomaat en courgette. Courgette is geen nachtschade hoor, maar eerder verwant aan de pompoen en dat mag dus wel!
(dus mijn courgetterolletjes met mozarella en pesto-citroendressing uit de mediterrane hapjes draad zijn verantwoord)

- bessen/cranberries zijn geen steenvruchten. Wel te denken aan avocado, daar zit ook een grote harde pit in.

- de preipizza van McDonald's kitchen van afgelopen vrijdag kan volgens mij ook
« Laatst bewerkt op: 02 april 2006, 12:30:30 door Modub »

Offline bambi

  • ******
  • 5.560
  • Geslacht: Vrouw
Re:Bambi is allergisch
« Reactie #34 Gepost op: 02 april 2006, 12:38:17 »
- Gegratineerde prei met blauwe kaas

- kaasuientaart

- rabarbercrumble (dessert)

Blauwe kaas gaat niet zo goed, de rest gelukkig wel!
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Bambi is allergisch
« Reactie #35 Gepost op: 02 april 2006, 12:38:53 »
In plaats van aardappelchips kun je misschien pappadums eten(in die van de Patak die nog in de magnetron/olie moeten zit geloof ik niets wat jij niet mag).

De naturel variant: er staat een korianderblaadje op de voorgrond, maar dat zit er niet in. Wel staat er 'kan sporen van noten bevatten'.
,,,,فلافل

Offline bambi

  • ******
  • 5.560
  • Geslacht: Vrouw
Re:Bambi is allergisch
« Reactie #36 Gepost op: 02 april 2006, 13:04:58 »
- Pastinaak mag je denk ik ook niet... als je geen wortel mag.

- ik zie geen verwantschap tussen tomaat en courgette. Courgette is geen nachtschade hoor, maar eerder verwant aan de pompoen en dat mag dus wel!

- bessen/cranberries zijn geen steenvruchten. Wel te denken aan avocado, daar zit ook een grote harde pit in.

-dus pastinaak wellicht niet
-courgette wel, het was de aubergine (?) die riskant was
- bessen /cranberrie wel :cheer:

de hamvraag: volgens een website is avocado een bes, schoonmoeder dacht ook dat avocado kon.... ik hoop het. Wie weet het?
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Monique

  • *****
  • 3.427
  • Geslacht: Vrouw
Re:Bambi is allergisch
« Reactie #37 Gepost op: 02 april 2006, 13:10:52 »
Aubergine is inderdaad nachtschade.

Tsja, geen idee maar ik zou voorlopig het risico niet nemen met de avocado. Als je je tzt weer wat fitter voelt kun je beetje bij beetje weer dat soort dingen gefaseerd gaan proberen en het effect aankijken.

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Bambi is allergisch
« Reactie #38 Gepost op: 02 april 2006, 14:57:33 »
de hamvraag: volgens een website is avocado een bes, schoonmoeder dacht ook dat avocado kon.... ik hoop het. Wie weet het?
Mijn allergoloog zei dat je gewoon moest uitproberen wat er gebeurde als je iets at waar je positief op getest was. Zo'n test geeft namelijk geen uitsluitsel alleen een indicatie (vandaar dat ik nog steeds stiekem boterhammen met pindakaas eet).
Nu weet ik niet precies hoe jouw allergieën zich uiten, maar bij mij wordt is t vrij duidelijk als ik iets heb gegeten wat ik toch niet mocht hebben (ik krijg uitslag over mijn hele lijf, en afhankelijk van het product en de werkzaamheid van mijn antihistamine (die is later op de dag wat sterker) jeukt die uitslag), en hoef ik dus alleen nog maar te bedenken wat het allergoeverwekkende spul was.

Verder: geen dingen eten die uit een pakje komen. Afgezien van dat het al erg moeilijk is om pakjes te vinden waar niet een aantal allergenen inzitten, zit er ook altijd een glutamaat in (E621 t/m E630) die heel kleine allergieën tot gevaarlijke maken.
Receptideeën heb ik helaas niet voor je, omdat er bijna geen overeenkomst zit in onze allergieën (ik mag gelukkig wel nog alle groenten!) en ik me vooral verdiep in dingen die ík mag eten   ;)
Supercalifragilisticexpialidocious!

kabir

Re:Bambi is allergisch
« Reactie #39 Gepost op: 02 april 2006, 15:05:12 »
Oei oei, dat is lastig. Hoe kom je er eigenlijk achter waar je allergisch voor bent?