Vegatopia Forum

Wat zeg je als ze vragen: waarom geen vlees?

Re:wat zeg je als ze vragen: waarom geen vlees?
« Reactie #20 Gepost op: 23 februari 2006, 17:43:10 »

Als ik ze weer eens zie, zal ik ze eens vragen wat precies het probleem was. Het zal ongetwijfeld ook te maken hebben gehad met het opvoeden van hun kinderen.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

sjors

« Reactie #21 Gepost op: 23 februari 2006, 20:22:51 »
Ik ben wel eens een tijd in Zimbabwe en omstreken* geweest, maar ik ben er als vegetariër zeker niet omgekomen van de honger hoor!

* ook nog in Zuid-Afrika, Namibië en Botswana
edi: typo

Ook het welbekende kookboek 'World Food Cafe' staat vol met vegetarische en vooral veganistische gerechten uit alle wereldstreken. Meestal zijn dat dan standaard streekgerechten met soms enkele aanpassingen.

Het enige land waar ik echt moeite heb gehad om gevarieerd veganistisch te eten was Albanie, maar dat kwam grotendeels doordat ik niet altijd de mogelijkheid had om zelf te koken.

On-topic: ook ik zeg meestal dat het geen principe-zaak is, maar meer een kwestie van ethiek: vleesconsumptie maakt teveel (onnodig) stuk: mens, dier en natuur lijden er direct en indirect erg veel onder.

Kiele

« Reactie #22 Gepost op: 24 februari 2006, 21:12:54 »
Ik begin meestal met dat ik het niet eens ben met de manier waarop de dieren behandeld worden, als mensen daarna geinteresseerd blijven kan ik nog wel even doorzagen over hoe zonde het is, gezondheid etc ;)

Offline Gretz

• 190
  • Geslacht: Man
« Reactie #23 Gepost op: 24 februari 2006, 22:55:29 »
o!  zo veel mensen vragen aan mij waarom ik geen vlees meer eet!  ik eet geen vlees omdat ik het dom vind hoe al die dieren worden behandelt en geslacht enzo..     maar ik kom nooit goed uit mijn woorden en het klinkt zo raar als ik het zeg..     wilt iemand me helpen?   wat ik voortaan kan zeggen..  ?  

Ik had als kind zijnde (want ik eigenlijk nog steeds ben) ook best veel moeite om het goed uit te leggen.:( Ik had vaak het gevoel dat als ik zei "ik vind het zielig voor de dieren dat ze gedood worden" ik niet echt serieus werd genomen. :-[ Van de talrijke andere argumenten (milieu, voedselprobleem, gezondheid),  had ik nog niet echt weet en daar vertelde ik dus ook niet over. Ik had/heb ook wel een afkeer van de smaak maar dat vind ik als een onzinnigere reden klinken. Ik bedoel als je iets niet lust wordt dat vaak toch als negetief gezien. ;)

Het was vaak ook zo dat aan mij soms overbodig meerdere keren opnieuw werd gevraagd waarom ik nou �igenlijk ook alweer vegetari�r was. Dat ik m'n mening dan niet goed kon onderbouwen voelde voor vleeseters als een overwinning, want zij aten  tenminste 'normaal'.  ??? Waarschijnlijk interesseerde de meeste mensen/kinderen het ook niet eens, ik denk dat het meer als treiteren gezien moet worden. :(

Voortaan kan ik een ellenlange 'preek' :P  geven over waarom ik vegetari�r ben, het is me tot nu toe alleen nog niet gelukt om mensen te overtuigen het ook te worden. Ik vind het nu iig niet zo erg meer als me die vraag wordt gesteld. :)

Misschien kun je wel het beste zeggen dat je het volstrekt onnodig vind om vlees te eten. Je vind dierenwelzijn veel belangrijk als lekker eten (Als je vlees al lekker zou vinden ;) ). En als iemand dat niet begrijpt zou je hem of haar kunnen vragen waarom het voor hem/haar wel nodig is om vlees te eten.

Ja,   ik ben pas een paar maanden vegetarier en heel veel mensen(volwassenen/kinderen)  vinden het raar en vragen steeds naar redenen..  als ik het dan niet goed onder woorden breng kijken ze heel zelfvoldaan:S      
maar hier heb ik zeker wat aan!  dankjwel..

Gewoon zelfvoldaan proberen terug te kijken (jij behoort tenminste tot de weldenkende mensen), en probeer vragen te stellen waarop zij niet makkelijk antwoord kunnen geven ('vind jij het dan niet zielig?' 'heb je iets tegen vegetarisme?' en 'heb je weleens vleesvervangers geprobeerd, vind je die lekkerder dan vlees?' etc.).
Het is iig goed om ook aan anderen de redenen voor hun eetgedrag te vragen. Als het namelijk maar van 1 kant is hoeven zij zich niet te verdedigen en dat is natuurlijk makkelijker. Want ook al is iets 'gewoon' (in vele ogen), dan moet iemand nog wel aan kunnen geven waarom hij/zij op die manier 'gewoon' wil zijn.

Ken je trouwens vegetari�rs in je omgeving of dat helemaal niet?

Offline Mysteriaaa

• 148
  • Geslacht: Vrouw
    • Mijn Website... nog niet helemaal vertald....
« Reactie #24 Gepost op: 07 maart 2006, 15:24:58 »
ik heb meestaal deze drie aantwoorden aan mijn beschikking:

-Ik wilde dat mijn hond me niet meer aan tafel lastig doet, en ik ben nu aan deze dieet aangepast dus...

-ik wil de Guinness Book zijn met het laagste cholesterol gehalte,

-Mijn --hic-- arts zei dat --hic-- met deze dagelijkse 3 1/2 pakken sigaretten en --hic-- die fles wodka dat ik --hic-- ben beter om geen vlees te eten... --hic--...

'nique
Mais je le fais par Amour... de la Vie.

Offline sersero

• 382
    • Koerdische recepten
« Reactie #25 Gepost op: 18 maart 2006, 20:04:32 »
http://www.koerdistan.nl/weblog/stories.php?story=06/02/04/9881753

voortaan geef je ze die link. ;)

is stuk van medevegatopiaan en mijn zusje, Di.
« Laatst bewerkt op: 18 maart 2006, 20:04:59 door sersero »

Rocco

« Reactie #26 Gepost op: 20 maart 2006, 20:19:17 »
Ik at jaren alleen scharrelvlees, dus op een feestje was het gemakkelijk. Mijn antwoord was: Ik eet geen gemarteld beest!
Nu ben ik gewoon vegie, klaar.
Alleen "oudere familie" daar lieg ik wel eens tegen. Dan zeg ik dat ik niet tegen vlees kan, mijn darmen  ;)
Oude mensen, begin ik niet meer aan! Dat krijg je er toch niet in! :-\

Emperor

« Reactie #27 Gepost op: 24 maart 2006, 21:03:41 »
Ik zeg dat mijn respect voor de natuur zodanig is dat als ik de keuze heb (dus niet alleen in de rimbu hoef te overleven) ik liever leef zonder vlees te eten.
Als ze dan zeggen maar het is toch natuurlijk voor ons om vlees te eten.(dier eet dier-wij eten ook dier)blabla evolutie dit en dat...kun je zeggen juist ja wij kregen verstand en dat onderscheid ons van dieren die geen keuze hebben.

Offline Ona

• 271
« Reactie #28 Gepost op: 24 maart 2006, 22:21:12 »
Ik zeg dat mijn respect voor de natuur zodanig is dat als ik de keuze heb (dus niet alleen in de rimbu hoef te overleven) ik liever leef zonder vlees te eten.
Als ze dan zeggen maar het is toch natuurlijk voor ons om vlees te eten.(dier eet dier-wij eten ook dier)blabla evolutie dit en dat...kun je zeggen juist ja wij kregen verstand en dat onderscheid ons van dieren die geen keuze hebben.

Nu onderschat je dieren door te zeggen dat zij geen verstand hebben, da's nou niet aardig van je.  :P

Nee hoor ik vind het een goede uitleg! Ik denk inderdaad dat wij rationele wezens zijn en dat wij onze cognitieve vermogens op een andere wijze gebruiken. Wij kunnen er dus over nadenken en moraliseren. Onze voorouders (neandertalers en de 'primitievere' mens die voor de ijstijd leefde) hadden dit vermogen in mindere mate. Deze discussie valt waarschijnlijk moeilijker te voeren met iemand die belijdend is bedenk ik me net (?). Hoe dan ook als weldenkend mens is het goed om een verdere onbalans in het ecosysteem te voorkomen en heb je de mogelijkheid om hier zelf als mens ook enige invloed op uit te oefenen al is dit waarschijnlijk marginaal.
« Laatst bewerkt op: 25 maart 2006, 12:19:07 door Ona »

Offline Ona

• 271
« Reactie #29 Gepost op: 25 maart 2006, 12:27:56 »
Het argument dat in vlees alles zit wat je als mens nodig hebt vind ik onzinnig. Als je geen vlees eet krijg je immers nog steeds alles binnen, zonder daarvoor aan de preparaten te hoeven gaan! Bij mij slaan ze dan altijd stil ;D

Hier ben ik het wel mee eens. Ik vraag me enkel af zou er wetenschappelijk (longitudinaal) onderzoek naar zijn verricht of een vegetarische leefstijl even gezond/gezonder is dan een niet vegetarische leefstijl. Bijvoorbeeld door te kijken of vegetariers vaker/minder vaak ziek zijn en/of hun kwalen ernstiger zijn dan niet vega's of door te kijken of niet vega's ouder/minder oud worden dan vega's. Dit alles hangt natuurlijk ook sterk af van de genen en de leef- en eetstijl maar die aspecten kom je bij dit soort onderzoek toch altijd tegen en dat valt dan weer (enigszins) te corrigeren door tweelingstudies.
« Laatst bewerkt op: 25 maart 2006, 12:58:03 door Ona »

langnek

« Reactie #30 Gepost op: 27 maart 2006, 14:11:12 »
Het argument dat in vlees alles zit wat je als mens nodig hebt vind ik onzinnig. Als je geen vlees eet krijg je immers nog steeds alles binnen, zonder daarvoor aan de preparaten te hoeven gaan! Bij mij slaan ze dan altijd stil ;D

Hier ben ik het wel mee eens. Ik vraag me enkel af zou er wetenschappelijk (longitudinaal) onderzoek naar zijn verricht of een vegetarische leefstijl even gezond/gezonder is dan een niet vegetarische leefstijl. Bijvoorbeeld door te kijken of vegetariers vaker/minder vaak ziek zijn en/of hun kwalen ernstiger zijn dan niet vega's of door te kijken of niet vega's ouder/minder oud worden dan vega's. Dit alles hangt natuurlijk ook sterk af van de genen en de leef- en eetstijl maar die aspecten kom je bij dit soort onderzoek toch altijd tegen en dat valt dan weer (enigszins) te corrigeren door tweelingstudies.
Er zijn al onderzoeken van gebieden/ streken over gezondheid en het is dacht ik al zelfs bewezen dat mensen die minder of geen vlees eten gezonder zijn.
Dit fabeltje dat vlees goed voor je is enz. hebben ze ook met melk, er is nergens op de wereld zoveel botontkalking, als de landen waar het gedronken wordt. Ik gebruik nog wel zuivel

Offline Ona

• 271
« Reactie #31 Gepost op: 27 maart 2006, 21:30:16 »
Het ligt er ook aan of je het goed vervangt en of je voldoende essentiele voedingsstoffen binnenkrijgt. Mocht dit zo zijn dan heb je wat mij betreft een prima evenwichtig dieet. Ik ben inderdaad van mening dat het huidige aanbod aan vlees niet zo gezond is. O.a. door de toegevoegde hormoon- en andere preparaten. Daarnaast is bewezen dat rood vlees slecht is, dit kan aandoeningen als jicht veroorzaken. Voorts is vlees cholesterolverhogend.
Botontkalking of osteoporose heeft vooral een genetisch component. Het heeft uiteraard wel iets te maken met de calcium intake maar ik geloof niet dat er een causaal verband is tussen melkconsumptie in bepaalde landen en de prevalentie van osteoporose.

Veppie

« Reactie #32 Gepost op: 12 april 2006, 19:09:03 »
Ondanks dat ik om meerdere redenen vegarier ben (zielig, bioindustrie enzovoort) gef ik altijd een stadaard antwoord op die vraag.

Ik vind (begin altijd met "ik vind") het niet nodig om vlees te eten.  Er zijn voldoende alternatieven voor het doden van dieren voor voedsel.

Gwennepen

« Reactie #33 Gepost op: 30 april 2006, 11:36:51 »
Ik doe het in eerste instantie voor mijn gezondheid,ik heb veel minder maag en darmklachten en vooral voor mijn huid is het beter.Maar ik vind het ook een prettige bijkomstigheid dat er niemand dood hoeft voor mijn genot.Ik heb er niet zo,n moeite mee als iemand wel vlees eet,maar wel als ze zeggen;Ik zou het niet kunnen want IK ben een levensgenieter.Dat slaat nergens op,net of je daar vlees voor nodig hebt.Tsja,ik heb wel een paar jasjes van leer :-[.Misschien ook niet helemaal zuiver op de graad,maar het zijn wel 2e handsjes dus er hoeft geen nieuwe koe voor dood voor mij.

Offline veggiesara

• 225
    • Vegetarisch Ecologisch Leven
« Reactie #34 Gepost op: 30 april 2006, 11:54:00 »
Het lijkt me in de eerste plaats gezonder, vlees is helemaal niet nodig.. En aangezien we hier de keuze hebben vind ik het helemaal onnodig dieren te laten lijden omdat wij het 'lekker' vinden.
De mens controleert al zo veel dingen, en ik vind dat natuur iets minder gecontroleerd moet worden. Dieren moeten beter behandeld worden..
Mensen zijn de beesten als het om dieren(welzijn) gaat.

kabir

« Reactie #35 Gepost op: 30 april 2006, 19:46:51 »
Ik zeg altijd dat vlees eten voor honden is.

basdegroot

« Reactie #36 Gepost op: 01 mei 2006, 17:59:31 »
Het is niet aan de 'onthouders' om zich te verantwoorden. Het is gebruikelijk dat de persoon die handelt waardoor schade veroorzaakt (in dit geval dierenleed en dood) zich verantwoord. Iemand die het goede (betere) doet hoeft toch niet uit te leggen waarom? Dat is toch gebruikelijk? Ook al zijn we in de minderheid? Juist de vleeseter moet zich daarom verantwoorden.

basdegroot

« Reactie #37 Gepost op: 01 mei 2006, 18:02:46 »
P.S. Als in vlees onmisbare en onvervangbare stoffen zouden zitten dan was ik nu al lang dood of ernstig ziek.  ;)

Ruurdje

« Reactie #38 Gepost op: 02 mei 2006, 22:16:52 »
Ondanks dat ik om meerdere redenen vegarier ben (zielig, bioindustrie enzovoort) gef ik altijd een stadaard antwoord op die vraag.

Ik vind (begin altijd met "ik vind") het niet nodig om vlees te eten.  Er zijn voldoende alternatieven voor het doden van dieren voor voedsel.

Dat zeg ik ook meestal. Heb nooit zoveel zin om me te verantwoorden. Vind 't vooral irritant als mensen je dan proberen over te halen weer vlees te eten  ::)

Tigger

« Reactie #39 Gepost op: 03 mei 2006, 07:59:35 »
Dan kennen jullie vast deze niet (ik tot voor kort ook niet  :)):
"Ben je vegetarisch uit overtuiging?"
Ja, uiteraard, er werd niet gevraagd naar welke overtuiging...
"Maar dat snap ik niet, je hebt wel een hond".

Huh? ???

Ik heb nog wel heel gevat (vond ik) geantwoord, dat ik ijn hond niet op at, en de hond niet vegetarisch is.
War ging dit over?

Tigger