Vegatopia Forum

Boeddhisme en vlees

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Nick

  • ****
  • 578
Re:Boeddhisme en vlees
« Reactie #20 Gepost op: 21 oktober 2003, 15:27:24 »
Hele interessante thread aan 't worden :)



Niet laten doodbloeden dus!?  ??? ;)
"Teaching a child not to step on a caterpillar is as valuable to the child as it is to the caterpillar."
-- Bradley

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.915
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Boeddhisme en vlees
« Reactie #21 Gepost op: 21 oktober 2003, 15:42:00 »
Ja Sam, kom op met dat uitgebreide antwoord!

Offline animal lover

  • ****
  • 592
  • Geslacht: Vrouw
Re:Boeddhisme en vlees
« Reactie #22 Gepost op: 22 oktober 2003, 22:20:01 »
Zelf heb ik het gevoel, dat dat van deze tijd is en dat boedisten vroeger geen vlees aten.
Vegetariër, die flirt met het veganisme.

Annelies

Boeddhisme
« Reactie #23 Gepost op: 02 februari 2006, 19:28:18 »
Ik hoop dat dit onderwerp bij 'mensen' goed staat, iets passenders kon ik niet vinden.

Veel mensen die het boeddhisme als levensfilosofie aanhouden, eten geen vlees. Daar zijn twee redenen voor. Eén van de belangrijkste principes in het boeddhisme is dat je andere wezens geen kwaad doet en waar mogelijk helpt. Dat geldt dus ook voor dieren. De andere reden is dat boeddhisten geloven in reïncarnatie, ook van mens naar dier. Een dier zou dus een oude bekende kunnen zijn.
Je maakt 'al' slecht karma aan door een mug dood te slaan. Het principe van karma is dat je eigen handelingen gevolgen voor je hebben in de toekomst.
Sommige boeddhistische monnikken eten vlees. Dat doen ze als ze het in een bedelronde krijgen: ze 'moeten' bij zijn met alles wat ze krijgen.

Bovenstaande is allemaal erg beknopt. Dat om het niet al te lang te maken. Ik ben benieuwd naar jullie reactie hierop. En misschien zijn hier boeddhisten of geïnteresseerden?

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:Boeddhisme
« Reactie #24 Gepost op: 02 februari 2006, 19:41:19 »
Nicky_too moet je hebben.
Het boeddhisme spreekt mij wel enigszins aan, maar het past me niet. Op de een of andere manier blijft het te exotisch voor mij...
De ideeen over begeerte, kloppen volgens mij grotendeels. Ik geloof absoluut niet in zielsverhuizing. T.a.v. reincarnatie...lichte twijfel af en toe. Meestal denk ik dat het whisfull thinking is, maar soms...snap ik niet waar dingen vandaan komen. Reincarnatie is dan een mogelijkheid. Het begrip reincarnatie wordt ook ernstig vervuild door allerlei kwakzalvers en mensen die het interessant vinden om te beweren dat ze die of die zijn geweest. Nooit Hitler of een turfsteker natuurlijk.
de tuin: dat ben ik

Annelies

Re:Boeddhisme
« Reactie #25 Gepost op: 02 februari 2006, 19:51:09 »
Ik ben daar ook nog niet uit, wat reïncarnatie betreft. De meeste boeddhisten geloven niet dat de mens een 'ziel' heeft, maar dat de 'energie' en het 'begeerte om te leven' reïncarneren. Doe je daarop, Kluts?
Ik denk dat het lastig is voor westerlingen (incl mezelf) om aan zo'n idee te wennen. Het woord exotisch past daar wel bij  ;)

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Boeddhisme
« Reactie #26 Gepost op: 02 februari 2006, 20:55:59 »
Volgens mij zijn er heel veel boeddhisten die wel gewoon vlees eten hoor, ben bijvoorbeeld in Thailand geweest, en boeddhisme is daar de hoofdreligie maar ze eten gewoon allemaal lekker vlees hoor.

Annelies

Re:Boeddhisme en vlees
« Reactie #27 Gepost op: 02 februari 2006, 21:41:34 »
Dat zou goed kunnen. Hoewel ik het niet helemaal begrijp, principieel gezien. Als je vindt dat je levende wezens geen kwaad moet doen, waarom dan vlees eten. Maar ja, principes zijn nu eenmaal voor iedereen anders en het boeddhisme is dat ook.

Offline Gretz

  • ***
  • 190
  • Geslacht: Man
Re:Boeddhisme en vlees
« Reactie #28 Gepost op: 02 februari 2006, 21:46:41 »
En, niet de vergeten, er zijn ook boeddhisten die in gebieden wonen waar de mensen al blij zijn als ze iets te eten hebben. Als vlees eten de enige optie is om in leven te blijven, kan ik het wel begrijpen. Soms hebben boeddhisten gewoon geen keus (als je in Tibet op 4000 m hoogte leeft, dan is er niet altijd plantaardig voedsel).

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Boeddhisme en vlees
« Reactie #29 Gepost op: 05 februari 2006, 12:56:54 »
Die boeddhisten kunnen ook ergens anders gaan wonen.
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Boeddhisme en vlees
« Reactie #30 Gepost op: 05 februari 2006, 13:06:24 »
 :confused:
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Boeddhisme en vlees
« Reactie #31 Gepost op: 06 februari 2006, 08:41:42 »
Ik bedoel: "serieus, Draakje?"
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline nicky_too

  • ****
  • 947
  • Geslacht: Vrouw
Re:Boeddhisme en vlees
« Reactie #32 Gepost op: 06 februari 2006, 08:45:42 »
Dat zou goed kunnen. Hoewel ik het niet helemaal begrijp, principieel gezien. Als je vindt dat je levende wezens geen kwaad moet doen, waarom dan vlees eten. Maar ja, principes zijn nu eenmaal voor iedereen anders en het boeddhisme is dat ook.

Voor zover ik heb begrepen is vegetarisme geen verplichting binnen boeddhisme. Het uitgangspunt wat ik het vaakst hoor/lees is dat je geen vlees zou moeten eten wat speciaal voor jou is gedood en je zou zelf ook geen dier moeten doden.
Dus als je vlees krijgt wat over is van een andere maaltijd is er niets aan de hand.

Dat veel boeddhisten daar een stap verder in gaan is hun keuze (zoals het ook de mijne is, al was ik dus eerder vegetariër dan boeddhist).

Het is ook sterk afhankelijk van het 'niveau' waarop je je als boeddhist bevindt.
« Laatst bewerkt op: 07 februari 2006, 10:18:07 door nicky_too »
"AAAH!!"
"HMPF!"

Offline nicky_too

  • ****
  • 947
  • Geslacht: Vrouw
Re:Boeddhisme en vlees
« Reactie #33 Gepost op: 06 februari 2006, 09:08:23 »
Hele interessante thread aan 't worden :)

Heb ff niet veel tijd, zal vanavond wel uitgebreider antwoorden. Mijn visie op het boeddhisme is voor een groot deel bepaald door mijn ervaringen in China, ben ook afgestudeerd sinologe en heb me heel erg in het oude chinese en indiase boeddhisme verdiept. Dat kan best een eind afstaan van de huidige interpretaties.

Hmmm, volgens mij hebben wij nog wat tegoed.  :P
"AAAH!!"
"HMPF!"

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Boeddhisme en vlees
« Reactie #34 Gepost op: 06 februari 2006, 11:09:33 »
Ik bedoel: "serieus, Draakje?"

ja, tuurlijk. Wat dacht je dan :) De mens is niet gemaakt om overal te kunnen wonen hoor.
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Boeddhisme en vlees
« Reactie #35 Gepost op: 06 februari 2006, 11:21:19 »
Ik bedoel: "serieus, Draakje?"
ja, tuurlijk. Wat dacht je dan :) De mens is niet gemaakt om overal te kunnen wonen hoor.
Hm. Het schijnt dat Tibet al eeuwen bewoond wordt anders.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Boeddhisme en vlees
« Reactie #36 Gepost op: 06 februari 2006, 11:42:44 »
En aten ze toendertijd vlees of vegetarisch?
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline nicky_too

  • ****
  • 947
  • Geslacht: Vrouw
Re:Boeddhisme en vlees
« Reactie #37 Gepost op: 06 februari 2006, 11:45:39 »
En aten ze toendertijd vlees of vegetarisch?

In Tibet wordt al héél lang voornamelijk vlees gegeten, omdat er simpelweg bijna niets anders te krijgen is.

Wat is het probleem?
"AAAH!!"
"HMPF!"

Dee

Re:Boeddhisme en vlees
« Reactie #38 Gepost op: 06 februari 2006, 11:47:02 »
Ik bedoel: "serieus, Draakje?"

ja, tuurlijk. Wat dacht je dan :) De mens is niet gemaakt om overal te kunnen wonen hoor.
Wat die je dan met al die hongerige Afrikaantjes etc.? Grote delen van de wereld lijken niet geschikt om voldoende voedsel voort te brengen maar toch wonen er mensen. Het lijk tme niet zo logisch om dan te zeggen 'ga ergens anders wonen'.

Re:Boeddhisme en vlees
« Reactie #39 Gepost op: 06 februari 2006, 11:48:38 »
En aten ze toendertijd vlees of vegetarisch?

Tibet is eeuwenlang dusdanig geïsoleerd geweest van de rest van de wereld (in ieder geval tot de Chinezen binnenvielen), dat je rustig kunt aannemen dat hun eetgewoonten niet zo bar veel verschillen met die van een paar eeuwen geleden. Maar wat wil je daar in vredesnaam mee zeggen?
« Laatst bewerkt op: 06 februari 2006, 11:50:42 door Sav@ñcosinus »
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner