In het Chinese onderwerp werd het genoemd, en toen dacht ik er weer aan: Gedroogde tofu.
Ik at voor het eerst gedroogde tofu toen we in Azie op een klein eilandje zouden overnachten. Het was een Expeditie Robinson eilandje avant la lettre, maar dan gelukkig wel met een huis erop, en dat huis hadden we een nachtje gehuurd. Het huis was niet van alle gemakken voorzien, zo was er wel een gas-pit maar geen koelkast. We kochtten dus wat houdbare spullen, waaronder gedroogde tofu. Dat waren een soort strengen tofu die je kunt weken in water dat net gekookt heeft, en daarna kan je het roerbakken of in de soep gooien. In Nederland heb ik het ook wel eens gekocht maar dat is jaren geleden.
Nu zijn er ook echte tofuvellen in plaats van die strengen en daar kan je natuurlijk geweldig leuk eten in inpakken en dan koken, frituren, etc. Dat lijkt me wel wat. Toen gister Topia down was was ik op wat buitenlandse vegetarierforums aan het rondneuzen, en daar eten ze het de hele tijd (nou ja). Ze waarschuwden dat je tofuvellen toch vooral uit de diepvries moet hebben, want in de gedroogde zitten vaak scheuren en gaten en dan kan je er niet handig eten in inpakken. Dus ik ga een deze dagen maar eens naar de Toko om dat spul aan te schaffen, ik hoop dat ze de diepvriesvariant hebben.
En nu is de vraag: hebben jullie wel eens gedroogde tofu gegeten? Eten ingepakt in tofuvellen? Leuke recepten ermee?