Vegatopia Forum

Aquariumliefhebbers hier?

Aiko

Re:Aquariumliefhebbers hier?
« Reactie #260 Gepost op: 30 oktober 2005, 17:36:51 »
Hoe doet Mops dat?

Offline Muis

• 1.242
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #261 Gepost op: 30 oktober 2005, 17:39:51 »
Zo ben ik ook aan mijn eerste goudvissen gekomen hoor Muis, ze bleven logeren en werden nooit meer opgehaald.  ;D En toen wist ik eigenlijk ook niet precies hoe ik het moest doen, maar al doende leert men.

Hahaha, maar deze blijven echt niet hoor! Heb liever dat ze morgen al zouden worden opgehaald maar ja, het zou binnenkort worden. En was trouwens niet een black molly want die heeft niet zo'n sluierstaart he? Deze wel maar is gitzwart met wat dikke ogen. De staart is wel kleiner dan de andere sluierstaarten. Maar ja, boeit niet echt wat voor soort het is.

Offline Laurie

• 2.478
« Reactie #262 Gepost op: 30 oktober 2005, 18:05:30 »
Hoeveel vissen kan ik zetten in een aquarium van 50l?

Ik geloof niet zoveel, misschien drie of vier hooguit, een vis heeft best veel liters water nodig. Ik had een handige site maar die kan ik niet vinden. Ik zoek nog verder.

Offline bambi

• 5.560
« Reactie #263 Gepost op: 30 oktober 2005, 18:29:52 »
Hoeveel vissen kan ik zetten in een aquarium van 50l?

Ik geloof niet zoveel, misschien drie of vier hooguit, een vis heeft best veel liters water nodig. Ik had een handige site maar die kan ik niet vinden. Ik zoek nog verder.

mijn vriend zegt: 2 goudvissen. Vijftig liter is klein hoor! Ik had in 40L 6 guppen en 2 corydorassen, da's eigenlijk al veel.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Aiko

« Reactie #264 Gepost op: 30 oktober 2005, 19:12:35 »
Laat mij raden, daar waar je het aquarium kocht, kun je ook visjes kopen? Dan is tien beter voor de omzet dan twee, uiteraard. Zou ik ook zeggen als ik hen was.

Offline Sam

• 7.191
« Reactie #265 Gepost op: 30 oktober 2005, 19:22:35 »
Ik zou er zeker niet meer dan 2 goudvissen in doen en als ik heel eerlijk ben vind ik een bak van 50 liter daar al veel te klein voor... :(

Edit: volgens Animal Freedom hebben ze 250 liter nodig. Dat is wel weer heel erg ver de andere kant op, maar 50 liter is echt te weinig.
« Laatst bewerkt op: 30 oktober 2005, 19:24:36 door Sam »
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline bambi

• 5.560
« Reactie #266 Gepost op: 30 oktober 2005, 19:42:35 »
Nee Aiko, hoewel ik jouw argwaan tegen alles en iedereen enorm apprecieer.  ;D
Ik zou er nu wel geen 10 inzetten, maar ik dacht dat 6 wel goed zou zijn (ik had gehoord dat je per goudvis op zo'n 7 liter water moest rekenen).

6 guppies kan wel ja, die zijn dan best happy. Maar 6 goudvissen is niet zo lief.

Offline Sam

• 7.191
« Reactie #267 Gepost op: 30 oktober 2005, 19:47:25 »
Ik vind het sowieso niet zo lief... vissen zijn geen speelgoed  :'(

Offline bambi

• 5.560
« Reactie #268 Gepost op: 30 oktober 2005, 19:47:40 »
Citaat
volgens Animal Freedom hebben ze 250 liter nodig. Dat is wel weer heel erg ver de andere kant op, maar 50 liter is echt te weinig.

wij hebben het stukje op animalfreedom gelezen en zijn het er absoluut mee eens. Zij gaan echt niet ver, zitten echt niet aan een bepaalde kant.  (En 'wij'  ook niet, voor de duidelijkheid. Wij zijn maar slappe flexetariers, en als wij animalfreedom gelijk geven, zal het wel niet extreem zijn, toch?)

Offline Laurie

• 2.478
« Reactie #269 Gepost op: 30 oktober 2005, 19:49:00 »
Vijftig liter is minder dan ik dacht. Ik zou daar ook niet meer dan twee vissen in zetten. Sorry, dacht, 't meer was dan mijn vorige bak maar die was al 60 liter  :bonk: Ik had dus een bak van 60 liter en die heb toen geruild voor mijn huidige bak van 160  (?) liter voor mijn toenmalige twee visjes omdat ik het wat krapjes vond. Zeker omdat ze ook graag schuilplaatsen e.d in de bak hebben.

Ik heb ook die site van Animal Freedom gevonden (die wel wat veel aanraadt, denk ik) aan de ene kant en verder allerlei sites die tussen de vier en tien liter adviseren. Het verschilt dus nogal wat 'men' adviseert.

Offline bambi

• 5.560
« Reactie #270 Gepost op: 30 oktober 2005, 19:55:15 »
ik heb hier (o.a.) 40 liter, maar daar zitten alleen maar 3 garnalen van 4 cm in. Er komt misschien nog iets bij, maar nooit een goudvis achtig ding! Een haal zwemmen en zijn neusje knalt tegen het raam joh.

Offline Laurie

• 2.478
« Reactie #271 Gepost op: 30 oktober 2005, 20:07:01 »
Je hebt helemaal gelijk hoor!  :) Maar om die 250 liter als minimum te stellen in alle gevallen vind ik erg veel. Ik zou ook graag een nog grotere bak hebben, daar niet van.  ;)  Of nog beter, een mooie grote vijver.  :D

Offline Muis

• 1.242
« Reactie #272 Gepost op: 30 oktober 2005, 22:41:29 »
Hoe weten jullie eigenlijk hoeveel liter in zo'n bak zit? Lees dat wel vaker, vroeg het me af.

Kiwi

« Reactie #273 Gepost op: 30 oktober 2005, 23:00:35 »
Dat is uit te rekenen, door lengte x hoogte x breedte te doen. Je krijgt dan het aantal cc's (kubieke centimeters). 1 cc is gelijk aan 1 mililiter, en 1000 mililiter is een liter.
Duidelijk zo?

En anders kun je het ook ongeveer schatten; er gaat ongeveer 10 liter in een grote emmer, dus als je weet hoeveel emmers erin gaan weet je ook bij benadering hoeveel liter er in past.

Offline Muis

• 1.242
« Reactie #274 Gepost op: 30 oktober 2005, 23:10:09 »
Das nog best makkelijk uit te rekenen, dacht dat het 1 of andere lastige formule was.

Offline Sam

• 7.191
« Reactie #275 Gepost op: 30 oktober 2005, 23:28:16 »
IK heb ook die link gelezen en daar gaan ze zel uit van goudvissen van 15 tot 20 cm!! Ik heb het wel over goudvissen die zo'n centimeter of 4 zijn als ze volwassen zijn  ::). Pfff dan ben ik toch niet zo'n dierenbeul  ;)
Ehhhh.... je hebt het niet zo door geloof ik. Goudvissen groeien. Als ze niet kunnen groeien in een te kleine bak gaan ze dood, zoals bij de meeste mensen gebeurt. Weet je dat goudvissen 20 jaar oud kunnen worden en inderdaad 30 cm? Het is onzin dat ze 4 cm zouden blijven als ze volwassen zijn. Ze groeien heel erg langzaam maar groeien gewoon door. De mijne zijn nu 4 jaar oud en groeien nog steeds, waren 2 cm toen een collega ze kocht en zijn nu al 12 cm lang!

Ik vind het echt niet verstandig wat je doet, visjes kopen zonder er goed over na te denken. Kun je alsjeblieft even wachten met kopen, er nog even over nadenken, wat informatie verzamelen en dan een besluit nemen? Alsjeblieft? Voor de vissen?

Edit: je kunt het aquarium vast nog wel terugbrengen naar de dierenwinkel en je geld (of een tegoedbon) terugkrijgen. Kun je voor Mops echt leuke hondse speeltjes voor kopen :)
« Laatst bewerkt op: 30 oktober 2005, 23:35:55 door Sam »

Offline Sam

• 7.191
« Reactie #276 Gepost op: 30 oktober 2005, 23:32:46 »
Dat is uit te rekenen, door lengte x hoogte x breedte te doen. Je krijgt dan het aantal cc's (kubieke centimeters). 1 cc is gelijk aan 1 mililiter, en 1000 mililiter is een liter.
Duidelijk zo?
Ter illustratie: Een standaard klein aquarium is 60 x 30 x 30. Hier gaat dus 6 x 3 x 3 = 54 liter in.

Kiwi

« Reactie #277 Gepost op: 30 oktober 2005, 23:38:39 »
Ik vind niet dat Sam melodramatisch doet hoor, ze is alleen maar bezorgd om die vissen. Goudvissen zullen blijven groeien zolang ze genoeg ruimte hebben, en als ze dus klein blijven betekent dat dat ze niet genoeg ruimte hebben, simpel. En dat lijkt me toch niet echt de bedoeling van huisdieren houden. :-\

Kiwi

« Reactie #278 Gepost op: 30 oktober 2005, 23:43:50 »
Nou ja, alleen al het feit dat je vissen neemt voor je hond ::) vind ik al belachelijk eerlijk gezegd. :-\

Offline Sam

• 7.191
« Reactie #279 Gepost op: 30 oktober 2005, 23:47:23 »
Ik maak me niet zo vaak boos om dingen, maar hier wordt ik wel kwaad van. Je koopt vissen als "speelgoed voor je hond", hebt geen idee over hoe je ze goed moet huisvesten, hebt geen idee van het feit dat als goudvissen niet voldoende ruimte hebben ze niet door kunnen groeien en voortijdig dood gaan, en je wilt niet luisteren als mensen hier zeggen dat die bak te klein is voor de plannen die je hebt. Ja, dat vind ik sneu voor die vissen.

En melodramatisch? Ach... daar ben ik vegetarier voor :)