Vegatopia Forum

Omega-3 vetzuren

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re:Omega-3 vetzuren
« Reactie #260 Gepost op: 12 november 2007, 21:22:39 »
en ik maar zoeken naar mn posts... zucht :P Modjes ook altijd he...  ;)
:gossip:En ja... ik doe dat soort dingen zelf ook als mod op een ander forum, haha.


Vreemd die kaas dan, wel mircobiologisch stremsel maar niet vegan.  Hij gaat toch wel op, daar niet van... Was alleen benieuwd hoe of wat.

Je weet toch wel wat vegan is he? Engels voor veganistisch.  :)
Mja het ging mij meer zegmaar om het feit van geen kalverlebmaag als stremsel, maar er dan wel vis instoppen.

Dat snap ik, maar dan gaat het om vegetarische kaas, niet veganistische.
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Offline lianne

  • **
  • 79
Re:Omega-3 vetzuren
« Reactie #261 Gepost op: 12 november 2007, 21:47:40 »
Dat snap ik...


 :gossip: Vorige week had ik nog bruin haar... tegenwoordig ben ik blond, ik probeer me er naar te gedragen. zie hier de eerste gelukte poging.

Erik

Re:Omega-3 vetzuren
« Reactie #262 Gepost op: 21 november 2007, 19:10:23 »
Ik heb de draad zitten doorlezen, samengevat zijn dit denk ik de belangrijkste conclusies m.b.t. omega 3.
- ALA is gemakkelijk uit plantaardige producten te halen (lijnzaadolie etc.)
- EPA en DHA kun je in theorie uit ALA omzetten maar dit is zo beperkt dat dit eigenlijk niet voldoende is blijkt uit onderzoek. Dit zou pleiten voor gebruik van visolie, maar ja, dat is niet vegetarisch natuurlijk.

Nu staat op http://www.fonteine.com/omega3_algen.html info en een link naar een zwitsers bedrijf dat geheel plantaardige EPA+DHA olie uit algen wint. Het is online te bestellen en komt dan neer op 17 euro per maand.
Is iemand hiermee bekend / wat is jullie mening hierover?

Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Re:Omega-3 vetzuren
« Reactie #263 Gepost op: 21 november 2007, 19:40:50 »
Op de studiedag  over vleesconsumptie ('Een ongemakkelijke biefstuk.') die het Belgische EVA (ethisch vegetarisch alternatief) de afgelopen zaterdag organiseerde was een van de sprekers de (wereldbekende) onderwaterfotograaf Dos Winkel.  Hij had het o.a. over de dramatisch gevolgen van de huidige visvangst en de wrede wijze waarop gevangen vissen (en andere zeedieren) aan het einde komen.

Hij had het ook over omega-3 en hoewel hij het zelf niet nodig achtte om EPA en DHA in te nemen sprak hij ook over dat bedrijf als - tot nu toe - het enige bedrijf dat plantaardige EPA en DHA aanbiedt.
Hoewel ik zelf geen ervaring met het bedrijf heb gaf het feit dat Dos Winkel over dat bedrijf sprak mij er wel het nodige vertrouwen in.  Ik denk er dan ook over om daar een bestelling te plaatsen.
« Laatst bewerkt op: 21 november 2007, 20:10:17 door Ligfietsertje »

Erik

Re:Omega-3 vetzuren
« Reactie #264 Gepost op: 21 november 2007, 22:35:04 »
Bedankt ligfietsertje, Ik heb even gegoogled op Dos Winkel (kende hem nog niet), en zijn website bevat nuttige informatie over vis+visolie, zie http://www.dos-bertie-winkel.com/reddezee.html.

Zijn uitleg over waarom visolie slecht is, is overtuigend. Maar over de omzetting van ALA naar die andere 2 heeft hij blijkbaar een andere mening dan andere bronnen die ik heb gelezen. Heeft hij bij zijn presentatie nog andere redenen gegeven waarom hij innemen van EPA en DHA niet nodig vind?

Hoe dan ook, ik zit ook te denken aan bestellen van die plantaardige epa/dha, dit omdat ik een aantal 'symptomen' herken die je kunt hebben bij een tekort aan omega 3 (zie http://www.visolie.nl/wanneer.htm), maar twijfel nog omdat ik niet weet wie ik nu moet geloven over de zinvolheid ervan... (en of het bedrijf betrouwbaar is maar dat lijkt dus wel goed te zitten.)
« Laatst bewerkt op: 21 november 2007, 22:36:35 door Erik »

Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Re:Omega-3 vetzuren
« Reactie #265 Gepost op: 21 november 2007, 23:03:00 »
Zijn uitleg over waarom visolie slecht is, is overtuigend. Maar over de omzetting van ALA naar die andere 2 heeft hij blijkbaar een andere mening dan andere bronnen die ik heb gelezen. Heeft hij bij zijn presentatie nog andere redenen gegeven waarom hij innemen van EPA en DHA niet nodig vind?

Nee, niet echt.  En gezien ik ook in andere (naar mijn gevoel betrouwbare) bronnen gelezen heb dat de omzetting van ALA naar EPA en DHA vaak slecht verloopt en Dos Winkel met zijn mening redelijk alleen lijkt te staan ga ik er ook niet zomaar van uit dat hij gelijk heeft.
Ik ben wel geneigd hem gelijk te geven als hij stelt dat de huidige aandacht die aan omega 3 besteed wordt waarschijnlijk buiten proporties is en (een zoveelste 'gezondheidshype' is).  Ook kan ik me voorstellen dat de negatieve gezondheidseffecten van de zware metalen die in vele vette vis zit minstens zo groot zijn als de positieve gezondheidseffecten van de extra EPA en DHA.
Onlangs hoorde ik nog op de Belgische radio 1 een studente die haar universitair eindwerk over omega 3 had gemaakt en daarin toch ook tot de conclusie kwam dat omega 3 wel  degelijk positieve gezondheidseffecten heeft maar dat ALA slecht in EPA en DHA wordt omgezet.

'k Vind trouwens dat er aan de teksten op de website die jij net opgaf ook wel een 'onwetenschappelijk luchtje' zit.

Erik

Re:Omega-3 vetzuren
« Reactie #266 Gepost op: 24 november 2007, 23:02:34 »
Citaat
'k Vind trouwens dat er aan de teksten op de website die jij net opgaf ook wel een 'onwetenschappelijk luchtje' zit.
Mee eens, en veel kleine artikeltjes waar steeds hetzelfde in staat. Neemt niet weg dat de redenen om geen visolie te willen "overtuigend" zijn in de zin dat ik sowieso natuurlijk geen visolie wil gebruiken en het deze mening bevestigt.

Hoe dan ook, na een tijd erover te hebben getwijfeld omdat ik liever zo min mogelijk supplementen neem (verder neem ik niets), heb ik het toch maar besteld. Dosis voor 3 maanden omdat dat korting geeft. Even afwachten of ik effect merk in die 3 maanden en dan bekijken of ik het blijf nemen. Over 3 maanden is het misschien ook gewoon in de EU verkrijgbaar.

SquareRoot

Re:Omega-3 vetzuren
« Reactie #267 Gepost op: 28 november 2007, 09:27:30 »
Kort geleden ben ik van lacto-vegetariër, lacto-ovo-vegetariër geworden. Ik heb op internet gevonden dat in een columbus ei 1,5 gram EPA/DHA zit. Bij de Albert Heyn, Dirk van de Broek en Super de boer verkopen ze deze eieren. http://www.columbusei.info/
« Laatst bewerkt op: 28 november 2007, 09:27:54 door SquareRoot »

Erik

Re:Omega-3 vetzuren
« Reactie #268 Gepost op: 28 november 2007, 10:49:16 »
Ik had al wel eens gehoord van die columbus eieren, en dacht dat het tegennatuurlijk was, maar volgens de website is het juist natuurlijk dat eieren 1:1 omega3:omega6 bevatten. Wat ik niet kan vinden is wat voor houderij systeem ze gebruiken voor de columbus kippen? biologisch/uitloop/scharrel?
Maar dat neemt niet weg dat de hoeveelheid DHA/EPA niet zo heel hoog is, ik weet niet waar jij 1,5g vandaan haalt, maar ik quote even de website:
Citaat
Een Columbus ei minimaal 660 mg Omega-3 vetzuren bevat (550 mg alfa-linoleenzuur en 110 mg DHA/EPA)
terwijl die capsules waar we het eerder over hadden bevatten 270mg of DHA and 89mg of EPA (voor dagelijkse dosis van 3 capsules). Maar toch een interessant product, die columbus eitjes.
« Laatst bewerkt op: 28 november 2007, 10:51:13 door Erik »

SquareRoot

Re:Omega-3 vetzuren
« Reactie #269 Gepost op: 28 november 2007, 12:17:47 »
Je hebt helemaal gelijk, ik heb het van een andere website waar het verkeerd opstaat: http://www.fonteine.com/columbus.html
Het is inderdaad niet erg hoog, maar het is toch wat in vergelijking met gewone eieren waar niets inzit.

Die capsules zijn ook interessant. Ik ga die website eens bekijken:
http://www.water4.net/?a_aid=de613b05&a_bid=0228d290
« Laatst bewerkt op: 28 november 2007, 12:25:01 door SquareRoot »

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Omega-3 vetzuren
« Reactie #270 Gepost op: 28 november 2007, 17:59:55 »
van visolie.nl

Citaat
Er zijn verschillende tekenen die het lichaam geeft om de eigenaar te laten weten dat het extra visolie nodig heeft.

uh.. alsof je lichaam visolie nodig heeft???

Het gaat toch om de stoffen niet om de bron!!
Stem op de Partij voor de Dieren

Re:Omega-3 vetzuren
« Reactie #271 Gepost op: 28 november 2007, 18:12:29 »

Dat valt wel mee toch met die site? Ze gebruiken visolie gewoon als synoniem (of totum pro parte, zo je wil) voor omega-3. Niet helemaal correct misschien maar ook weer niet iets om over te vallen. Ze geven wel degelijk plantaardige oliesoorten aan als bron (in de sectie "In welke voeding is omega 3 aanwezig"), staat zelfs apart in de tabel.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re:Omega-3 vetzuren
« Reactie #272 Gepost op: 30 november 2007, 18:16:30 »
Citaat
You've probably heard about the heart and brain benefits of omega-3 fatty acids, which are found in fish, algae, seeds and nuts, but the truth is that not all omega-3s are created equally. Recently more foods have been engineered to contain them, like eggs, cereal, yogurt, O.J., milk and ice cream. While these products do have added benefits, the omega-3s in them are generally not enough to be your only source.
There are 2 important types of omega-3s: ALA (alpha-linolenic acid) and DHA (docosahexaenoic acid). Plant-derived omega-3s - like those from walnuts, flax and Canola oil - provide the fat ALA, some of which is converted to DHA during digestion. DHA, the fatty acid found in fish and algae, is responsible for heart and brain benefits so these sources provide greater and more direct effects.
Many of the new products on the shelves get their omega-3 from animals that are fed high levels of flax (meaning their omega-3 content is ALA), and contain less than half a gram; that's not much.
Adults should consume 300-650 mg a day of marine-derived omega-3s like DHA, and it would take 3-4 grams of ALA in order get equivalent benefits. Salmon or fish oil would easily fill your daily quota, but non-fish eaters and pregnant women can now find products with concentrated DHA derived from algae (single servings of algae like seaweed are good, but relatively low in DHA). Martek Biosciences's "Life's DHA" is an algae-derived fortifier used in many widely-available products, so find out here what you can add to your cart to reap the benefits.

http://www.vitaljuicedaily.com/ask-vital-juice-daily/?id=65
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

SquareRoot

Re:Omega-3 vetzuren
« Reactie #273 Gepost op: 17 december 2007, 06:05:38 »
Heeft iemand ooit een bestelling gedaan op water4.net en zijn pakketje ontvangen? Ik heb vorige week mijn pillen besteld, maar nog geen bericht gehad dat het verstuurd is. Erg vreemde website.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Omega-3 vetzuren
« Reactie #274 Gepost op: 05 januari 2008, 00:37:28 »
Ik heb nog een plantaardig DHA-supplement gevonden (mocht ie nog niet genoemd zijn). Er staat wel gelatine bij de ingrediënten, maar dat zal waarschijnlijk in het omhulsel zitten. Je hoeft dat niet op te eten, je koopt het er dus wel bij. Ik zal de producent er over emailen.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
http://www.funciomed.be/modules/productdetail.phtml?id=3636

FUNCIOMED DHA 100
 
INGREDIENTEN PER CAPSULE
Micro-algenolie (Crypthecodinium cohnii)  222.50 mg
 
VOEDINGSWAARDE PER CAPSULE:
Eiwitten  0.18 g
Koolhydraten  0.00 g
Vetten waarvan:
verzadigde  0.10 g
enkelvoudig onverzadigde  0.28 g
meervoudig onverzadigde  0.13 g
cholesterol  0.00 mg
 
Hulpstoffen: zonnebloemolie, gelatine, antioxidanten: ascorbinezuur, DL-
alfatocoferol, carotenoïden
 
   
Productomschrijving
Vegetarische bron van het superonverzadigde omega-3-vetzuur docosahexaeenzuur (DHA). DHA is de voornaamste bouwsteen voor de hersenen en het oognetvlies. Voldoende DHA in de voeding draagt bij tot een goede verstandelijke en visuele ontwikkeling. Belangrijk supplement tijdens zwangerschap en borstvoeding en om de verdere ontwikkeling van het zenuwstelsel na het spenen optimaal te laten verlopen.    
   
Gebruik
 Kinderen van 6 maanden tot 15 jaar: 1 capsule per dag of zoals aanbevolen Volwassenen en adolescenten (vanaf 15 jaar): 1-2 capsules per dag of zoals aanbevolen  
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 
Hier is het te koop voor 19,53: http://www.derooderoos.com/catalog/product_info.php?cPath=98&products_id=2010
Dat is per capsule dus zo'n 33 ct.
 


Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Omega-3 vetzuren
« Reactie #275 Gepost op: 05 januari 2008, 01:03:38 »
En nog een! Deze heeft ook EPA en Q10 en vitamine E. Het lijkt het enige vega supplement te zijn met EPA:

------------------------------------------------------------------------------------------------------------
http://www.water4.net/products.htm

V-PURE Omega 3 (Capsules) SINGLE PACK PURCHASE
90 vegetable capsules, 1 month's supply.

This product is a high grade, organically grown algae oil. It is encapsulated in the highest quality vegan capsules.

Suggested daily dose
3 capsules per day provides
89mg EPA (Eicosapentaenoic Acid)
 270mg DHA (Docosahexaenoic Acid)




Pure Vegetable, Omega 3, EPA & DHA from Algae
Vegetarian Society Approved & Registered with the Vegan Society
Omega 3 from a sustainable resource
10 years in development
100% Organic
Comes in vegetable capsules, Non-Animal Ingredients
Other ingredients
Vegan capsule (potato starch),
caproic acid, caprylic acid,
capric acid, lauric acid,
stearic acid, oleic acid,
Co Enzyme Q10 & Vitamin E.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Euro 20,12 per maand
Er is een aanbieding waarbij je er 3 voor 2 krijgt. Je betaalt dan 38,90 . Incl. verzendkosten is het bijna 50 euro ... dan kost het je zo'n 55 ct per dag dus.
« Laatst bewerkt op: 05 januari 2008, 01:11:51 door Hizikigrrrl »

Offline IneN

  • ****
  • 873
  • Geslacht: Vrouw
Re:Omega-3 vetzuren
« Reactie #276 Gepost op: 06 januari 2008, 15:52:32 »
Na het lezen van deze draad (of toch een groot deel ervan ;)), mijn mama maar meteen aangespoord op lijnzaadolie te gaan kopen (ik kan het evengoed zelf gaan halen hoor, maar weet ze tenminste dat ik met mijn voeding bezig ben :)).
Nu belde ze vanmorgen  dat ze lijnzáad had gekocht, niet de ólie. Is dat even goed? (en hoe eet je dat dan? droog op een lepel? (zoals de olie 'nat' op een lepel  :D)
Nouja, weet iemand daar meer over? Thanks!

Offline IneN

  • ****
  • 873
  • Geslacht: Vrouw
Re:Omega-3 vetzuren
« Reactie #277 Gepost op: 08 januari 2008, 10:49:12 »
Hmm.. De lijnzaadjes door de muesli smaakt als wandelen door een tropische vogelvolière  :nosmile:
Yumm. Lijnzaad.  :D ;)

Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.229
Re:Omega-3 vetzuren
« Reactie #278 Gepost op: 08 januari 2008, 12:42:44 »
Je kunt het lijnzaad dan misschien beter eerst fijnmalen, Ine. Hele zaadjes verlaten je lichaam weer min of meer integraal... Ik weet niet precies of je lichaam uit gemalen zaad wel erg efficiënt de Omega3 weet te vissen hoor... Uit olie is een stuk makkelijker op te nemen, lijkt me zo (is weinig wetenschappelijk verantwoorde uitspraak).
Ga er anders even een uurtje voor zitten en lees deze hele draad door. Er wordt ergens op pagina 8 zelfs gesteld dat hele zaadjes slecht voor je zouden zijn. Ik denk dat het niet zo'n vaart loopt eigenlijk. Volgens mij negeert mijn lichaam lijnzaadjes gewoon. ;)
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline IneN

  • ****
  • 873
  • Geslacht: Vrouw
Re:Omega-3 vetzuren
« Reactie #279 Gepost op: 08 januari 2008, 17:13:28 »
Je kunt het lijnzaad dan misschien beter eerst fijnmalen, Ine. Hele zaadjes verlaten je lichaam weer min of meer integraal... Ik weet niet precies of je lichaam uit gemalen zaad wel erg efficiënt de Omega3 weet te vissen hoor... Uit olie is een stuk makkelijker op te nemen, lijkt me zo (is weinig wetenschappelijk verantwoorde uitspraak).
Ga er anders even een uurtje voor zitten en lees deze hele draad door. Er wordt ergens op pagina 8 zelfs gesteld dat hele zaadjes slecht voor je zouden zijn. Ik denk dat het niet zo'n vaart loopt eigenlijk. Volgens mij negeert mijn lichaam lijnzaadjes gewoon. ;)

Inderdaad, ik zocht het even op:

Het is moeilijk voor het spijsverteringsstelsel om "rauw" lijnzaad afdoende te verteren en er voldoende essentiële vetzuren uit te halen. Daarom is het aangeraden om lijnzaadolie te gebruiken of het lijnzaad fijn te malen (dat kan makkelijk in de mixer).

Bron: http://www.vegetarisme.be/php/vetzuren.html?menu=new&s=1&ss=2&sss=1

Verdorie. Zou je't kunnen mixen met een keukenmachine? (zo eentje waar je van harde stoffen -zoals wortels enz- spjes mee kunt maken) Misschien kan ik het morgen maar gelijk eens proberen.