Vegatopia Forum

Mythes rond zuivel - TROS Radar 25-4-05

Offline Sander

• 5.528
  • Geslacht: Man
Re:Mythes rond zuivel - TROS Radar 25-4-05
« Reactie #240 Gepost op: 12 juni 2005, 13:26:14 »
Ik vind het goed hoe draakje opkomt voor de dieren! :cheer: Misschien dat hij inderdaad zijn eigen mening wel erg fanatiek laat horen.. maar als je je bedenkt hoeveel dieren niks kunnen zeggen, mag dat ook wel! :yes: :thumbsup:  

Nee, want het werkt voornamelijk ave-rechts, dus de dieren hebben er uiteindelijk weinig aan...

“it's strange how life makes sense in time...”

Offline willem

• 2.430
« Reactie #241 Gepost op: 12 juni 2005, 17:01:13 »
Een tip voor Draakje, omdat hij graag alles via de computer doet en het dan niet meer nodig is om het bijbehorende boek te lezen.
De verschillende fouten in redenaties staan hier prima op een rijtje. Het is weliswaar uit een oud boek, maar dat zegt ook iets over de langdurige waardes van de stellingen.
http://www.geocities.com/lucasvo/foutenindenkenenoordelen.html
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline Draek

• 4.449
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
« Reactie #242 Gepost op: 13 juni 2005, 13:06:57 »
Een tip voor Draakje, omdat hij graag alles via de computer doet en het dan niet meer nodig is om het bijbehorende boek te lezen.
De verschillende fouten in redenaties staan hier prima op een rijtje. Het is weliswaar uit een oud boek, maar dat zegt ook iets over de langdurige waardes van de stellingen.
http://www.geocities.com/lucasvo/foutenindenkenenoordelen.html
:thumbsup:

Ik ga het eens doorlezen :)
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Sander

• 5.528
« Reactie #243 Gepost op: 21 juni 2005, 13:14:00 »

Kiwi

« Reactie #244 Gepost op: 26 juni 2005, 14:35:41 »
Toevallig stond er gisteren artikel over dit onderwerp op de wetenschapspagina van het Rotterdams Dagblad. Helaas staat het (nog?) niet online, dus ik typ het wel ‘even’ :-\ over…

Melkallergie ligt aan voorouders

Mensen die geen zuivel kunnen verwerken hebben wellicht voorouders van buiten Europa. Hun voorvaderen leefden in extreem warme of koude plaatsen waar het onmogelijk is om een kudde koeien te houden. Dat blijkt uit een groot Amerikaans onderzoek.

Door Peter de Jaeger

“Barre klimaten en gevaarlijke veeziektes beperken de kans op een gezonde veehouderij en sus de beschikbaarheid van melk. Mensen hebben zich hieraan aangepast”, zegt evolutionair ioloog Paul Sherman, hoogleraar neurobiologie aan de Cornell Universiteit in Ithaca, New York. “Het is een spectaculair voorbeeld van de invloed van cultuurgebruiken op de biologische evolutie”.

Hoewel alle pas geboren zoogdieren opgroeien met moedermelk, is de mens de enige soort die als volwassene nog steeds melk drinkt, maar lang niet iedereen kan melk verdragen. De meerderheid van de mensheid, ruim 60%, stopt namelijk na verloop van tijd met de productie van lactase, het enzym dat nodig is om melk te verteren.
Ontbreekt dit enzym dan krijgen ze na een half uur last van maagkrampen, benauwdheid, een opgeblazen gevoel en diarree. Mensen uit het noordelijk deel van Europa blijven dit onmisbare enzym echter wel aanmaken. Zij eten zonder problemen hun levenlang zuivelproducten.
Waar komt dit verschil vandaan, zo vroegen de Amerikaanse onderzoekers zich af. Ze bestudeerden gegevens van 270 inheemse volkeren in Afrika en Eurazië, verspreid over 39 landen, van Zuid-Afrika tot Groenland. Gemiddeld is 61% allergisch voor lactose of melksuiker.
Dat percentage varieert van 2 procent in Nederland tot 100 % in Zambia. Sherman en collega’s vonden dat de melkintolerantie afneemt bij een hogere breedtegraad. Hij neemt toe bij een stijgende temperatuur, voorla daar war het lastig is om een veestapel veilig en economisch rendabel te houden.

Opvallend is dat in delen van Afrika en het Midden-Oosten dertien lactose tolerante populaties leven tussen bevolkingsgroepen die niet tegen melk kunnen. “Meest waarschijnlijke verklaring is nomadisme”, zegt Sherman. De groepen die wel melk kunnen verteren verplaatsen zich sinds oudsher elk seizoen. Hun nomadenbestaan stelde hen in staat geschikt voer te vinden voor hun vee en extreme temperaturen te mijden. Doordat deze groepen kleine kuddes hielden en steeds rondtrokken, werd de kans op dierziekten kleiner.
In Noord-Amerika is circa een kwart van de bevolking (30 tot 50 miljoen mensen) melkintolerant. Dat aandeel omvat driekwart van de Afroamerikanen en indianen plus 90% van de Aziatische Amerikanen. Noodgrepen als enzymtabletten of –druppels of consumptie van lactosearme zuivel kunnen de symptomen verminderen.
Sherman: ”Volwassenen met wortels in Europa kunnen ongestoord melk drinken. Reden is dat hun voorouders succesvolle veeboeren waren en hun genen met daarin het enzym lactase hebben doorgegeven aan de volgende generaties.”
De vondst is een steun in de rug voor tegendraadse voedingswetenschappers die beweren dat melk net goed is voor elk. Immers, de meerderheid van de volwassenen in de wereld kan geen melk drinken en dus is melk geen essentieel onderdeel van ons dieet, zo luidt hun redenering.

Melk zou zelfs slecht zijn voor de gezondheid. Het tv programma Radar liet onlangs twee vertegenwoordigers van deze stroming uitgebreid aan het woord. Walter Willett van Harvard universiteit zegt dat vrouwen die meerdere glazen melk per dag drinken geen lager risico lopen op een botbreuk dan vrouwen die geen melk drinken.
Uit eigen onderzoek concludeert hij dat we al genoeg calcium binnenkrijgen via de rest van onze voeding. “als we de kans op botbreuken willen verlagen kunnen we beter de koe mee uit wandelen nemen,” zegt hij. “beweging is veel beter voor sterke botten.”
Collega Colin Campbell gaat nog een stapje verder en zegt dat melkconsumptie juist zorgt voor zwakke beenderen. “De dierlijke eiwitten in de zuivel onttrekken calcium uit onze botten,” beweert hij glashard. Die ontkalking zou komen door de aanmaak van zuren, ontstaan bij vertering van melkeiwitten, die vervolgens moeten worden geneutraliseerd en afgevoerd via de urine.
De Wageningse hoogleraar Gert Jan Schaafsma pareert deze boude bewering. “Uit alle recente onderzoeken blijkt dat eiwitconsumptie totaal geen invloed heeft op de botsterkte. Als we geen melk zouden drinken wordt het erg lastig voor ons om aan het nodige calcium uit andere voeding te geraken.”

Offline Draek

• 4.449
« Reactie #245 Gepost op: 26 juni 2005, 14:43:00 »
Citaat
Als we geen melk zouden drinken wordt het erg lastig voor ons om aan het nodige calcium uit andere voeding te geraken.”

Lukt mij wel goed hoor. Ik heb maar een jaar of 3 a 4 echt melk gedronken. Daarvoor amper. En ik heb echt sterke botten :)
En ik haal al het calcium uit andere voeding. Zie je meteen dat die meneer niks van voedings afweet... ;)
« Laatst bewerkt op: 26 juni 2005, 14:43:58 door Dr@gonfly »

Kiwi

« Reactie #246 Gepost op: 26 juni 2005, 14:49:58 »
En ik haal al het calcium uit andere voeding. Zie je meteen dat die meneer niks van voedings afweet... ;)

Die meneer zegt niet dat het onmogelijk is, alleen dat het lastig wordt.
Je leest weer erg selectief Draakje! :P

Offline Draek

• 4.449
« Reactie #247 Gepost op: 26 juni 2005, 14:53:21 »

Die meneer zegt niet dat het onmogelijk is, alleen dat het lastig wordt.
Je leest weer erg selectief Draakje! :P

Je weet wat hij bedoeld :) Hij heeft het over lastig ;) En dat is het niet. Dus hij praat onzin.

Aiko

« Reactie #248 Gepost op: 26 juni 2005, 14:56:21 »
Lukt mij wel goed hoor. Ik heb maar een jaar of 3 a 4 echt melk gedronken. Daarvoor amper. En ik heb echt sterke botten :)

Dit weet je eigenlijk alleen maar echt zeker als je eens knoeperdhard valt en je geen breuken oploopt. Ik neem aan dat je speculeert. Een lullige valpartij-met-fiets leverde mij vroeg ook een pracht van een scheenbeenbreuk op. Sterke botten is ook maar behoorlijk relatief en het zou mij niets verbazen als (op jonge leeftijd) de kans op breuken bij voldoende inname van calcium slechts een puntprocent helpen zal. Iets breken doen je gewoon erg makkelijk. Verschillen zie je wellicht pas als je een oude opa of oma bent...?
« Laatst bewerkt op: 26 juni 2005, 14:58:32 door Aiko »

Kiwi

« Reactie #249 Gepost op: 26 juni 2005, 14:58:41 »
Je weet wat hij bedoeld :) Hij heeft het over lastig ;) En dat is het niet. Dus hij praat onzin.

Ik citeer even van zuiveloffline: "Goed door het lichaam opneembare calciumleveranciers zijn: donkergroene bladgroentes, bijna alle koolsoorten (vooral boerenkool, Chinese kool en broccoli), noten, zaden (vooral sesamzaad), gedroogde abrikozen en vijgen".

Ik kan me heel goed voorstellen dat het voor veel mensen heel wat makkelijker is om gewoon iedere dag een paar glazen melk of een toetje te eten, dan genoeg van bovenstaande producten. Dus ik vind het nog steeds geen onzin wat hij beweert.

Offline Draek

• 4.449
« Reactie #250 Gepost op: 26 juni 2005, 15:04:27 »
Dit weet je eigenlijk alleen maar echt zeker als je eens knoeperdhard valt en je geen breuken oploopt. Ik neem aan dat je speculeert. Een lullige valpartij-met-fiets leverde mij vroeg ook een pracht van een scheenbeenbreuk op. Sterke botten is ook maar behoorlijk relatief en het zou mij niets verbazen als (op jonge leeftijd) de kans op breuken bij voldoende inname van calcium slechts een puntprocent helpen zal. Iets breken doen je gewoon erg makkelijk. Verschillen zie je wellicht pas als je een oude opa of oma bent...?

Ik ben overigens wel heel vaak ergens van af gedonderd :) en ook met de fiets gevallen, met skaten, etc. Ik heb nooit breuken gehad. Ook met voetballen kwam niemand langs me... hoe hard die ook mij schopte :) Krijg hoogstends een blauwe blek :)

Je zal het idd pas merken op latere leeftijd. Dan zie we dat wel :)

Offline Draek

• 4.449
« Reactie #251 Gepost op: 26 juni 2005, 15:07:36 »
Ik kan me heel goed voorstellen dat het voor veel mensen heel wat makkelijker is om gewoon iedere dag een paar glazen melk of een toetje te eten, dan genoeg van bovenstaande producten. Dus ik vind het nog steeds geen onzin wat hij beweert.

Het gaat niet om wat 'makkelijk' is. Hij suggereert dat het lastig is om te doen. Echter klopt dat gewoon niet.
Ik heb er nu toch ook geen moeite mee net als vele anderen? Het is gewoon wat je eet en drinkt.
Melk kan je ook zo vervangen met sojamelk bijvoorbeeld. Met evenveel calcium erin. Dan is het toch ook niet lastiger?
Of je vervangt het door elke dag een calciumtablet te nemen. Dat is toch ook niet lastiger?
Snap je wat ik bedoel? Hij beweert met 'lastig' juist dat het zonder melk amper kan. Maar dat is niet zo.  Je krijgt genoeg via groenten enzo.

Offline Sander

• 5.528
« Reactie #252 Gepost op: 26 juni 2005, 16:16:01 »

Zit niet zo te Dragonflyen, Kiwi! ;)

Wat die vent in z'n laatste zin beweert is gewoon onzin, punt.

Kiwi

« Reactie #253 Gepost op: 26 juni 2005, 16:22:38 »
Zit niet zo te Dragonflyen, Kiwi! ;)

:whack:

Is het al zo snel te merken dat ik geen zuivel meer gebruik? :o Ik moet op gaan passen!

Offline Sander

• 5.528
« Reactie #254 Gepost op: 26 juni 2005, 23:58:46 »
:heehee:

Offline Sander

• 5.528
« Reactie #255 Gepost op: 08 augustus 2005, 13:18:35 »
New meta-analysis supports milk’s role in ovarian cancer

A new meta-analysis investigated the association between milk consumption and risk of ovarian cancer. Conducted by researchers at Sweden’s Karolinska Institute, the new study found that the strongest evidence of the milk-cancer association came from 3 prospective studies. Every 13 grams of lactose (the amount in one glass of milk) ingested on a daily basis increased ovarian cancer risk by 13 percent. Case-control studies are a weaker line of evidence and produced conflicting results. Prior investigators have suggested that lactose, the dairy sugar, may have a toxic effect on ovarian tissues in women who are unable to rapidly metabolize it.

Larsson SC, Orsini N, Wolk A. Milk, milk products, and lactose intake and
ovarian cancer risk: A meta-analysis of epidemiological studies. Int J Cancer;
Published online August 5, 2005. Available via Wiley InterScience at
http://www.interscience.wiley.com/journal/ijc.

Offline willem

• 2.430
« Reactie #256 Gepost op: 08 augustus 2005, 17:29:42 »
Ha, daar ben ik weer.
 Van Texel terug en direct een opmerking over cijfers.
Je kent de uitspraak vast wel Sander: je hebt leugens, je hebt grote leugens en je hebt statistieken. Je kunt met statistische cijfers alles beweren en zelfs bewijzen. Je moet echter altijd alles in perspectief zien. Zo ook dit cijfermateriaal. In Zweden komt eierstokkanker ongeveer in 15 op de 10.000 vrouwen voor. met een vermeerdering van 13% wordt het dus 16 op de 10.000.

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #257 Gepost op: 08 augustus 2005, 17:42:41 »
Ha, daar ben ik weer.

welkom terug  :)
,,,,فلافل

Offline Sander

• 5.528
« Reactie #258 Gepost op: 09 augustus 2005, 10:43:24 »
In Zweden komt eierstokkanker ongeveer in 15 op de 10.000 vrouwen voor. met een vermeerdering van 13% wordt het dus 16 op de 10.000.

Hadden ze veel appels en peren en klokken en klepels op Texel?  :P

Offline willem

• 2.430
« Reactie #259 Gepost op: 09 augustus 2005, 13:15:12 »
New meta-analysis supports milk’s role in ovarian cancer

Larsson SC, Orsini N, Wolk A. Milk, milk products, and lactose intake and
ovarian cancer risk: A meta-analysis of epidemiological studies. Int J Cancer;
Published online August 5, 2005. Available via Wiley InterScience at
http://www.interscience.wiley.com/journal/ijc.
Gisteren was de link nog actief op dit onderzoek. Nu niet meer. Wellicht weggehaald? Ook op de Zweedstalige website van het Karolinska Institute is het niet te vinden. Ik kan daarom de berekening niet meer controleren.
Maar het gaat natuurlijk om de aantallen en de verhoudingen. Tussen 50 en 75 jaar komt eierstokkanker in 1% van de vrouwen voor. Er is toename, maar niet bovenmatig. Bovendien wordt van verschilende kanten de relativering gebruikt om om deze reden de zuivelproducten niet te laten staan.