Vegatopia Forum

Vegan worden, the coming out

0 leden en 12 gasten bekijken dit topic.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Vegan worden, the coming out
« Reactie #240 Gepost op: 29 juni 2005, 20:27:24 »
Speciaal voor Kiwi een terugkeer:

steigende...
Jaaa, nou wordt-ie gewoon te erg hoor!
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Kiwi

Re:Vegan worden, the coming out
« Reactie #241 Gepost op: 29 juni 2005, 20:28:50 »
Speciaal voor Kiwi een terugkeer:

 :O Nou heb ik het weer gedaan!

En ik ga hier niet meer op reageren ook, je bekijkt het maar! :P Je weet tenslotte al wat ik hierop had willen antwoorden.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Vegan worden, the coming out
« Reactie #242 Gepost op: 29 juni 2005, 20:35:13 »
Op de manier waarop je het mij vertelde zou ik het hier ook niet durven herhalen, nee.

 ;)
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Kiwi

Re:Vegan worden, the coming out
« Reactie #243 Gepost op: 29 juni 2005, 20:36:30 »
Op de manier waarop je het mij vertelde zou ik het hier ook niet durven herhalen, nee.

 ;)

Houd nou op, je maakt iedereen nieuwsgierig! :heehee:

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Vegan worden, the coming out
« Reactie #244 Gepost op: 29 juni 2005, 20:37:24 »
Houd nou op, je maakt iedereen nieuwsgierig! :heehee:
En terèèècht!
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Kiwi

Re:Vegan worden, the coming out
« Reactie #245 Gepost op: 29 juni 2005, 20:38:10 »
Ik zeg niks. :shutup:

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Vegan worden, the coming out
« Reactie #246 Gepost op: 29 juni 2005, 20:47:32 »
 ???
Stem op de Partij voor de Dieren

Kiwi

Re:Vegan worden, the coming out
« Reactie #247 Gepost op: 29 juni 2005, 20:50:30 »
???

Christiaan bedoelt hiermee te zeggen dat het stijgende moest zijn, en niet steigende. :)

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Vegan worden, the coming out
« Reactie #248 Gepost op: 29 juni 2005, 20:53:28 »
Voor verdere toelichting moet je ook bij Kiwi zijn.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Vegan worden, the coming out
« Reactie #249 Gepost op: 29 juni 2005, 21:18:53 »
ah.. ja idd.. stom..
Stem op de Partij voor de Dieren

Monie

Re:Vegan worden, the coming out
« Reactie #250 Gepost op: 30 juni 2005, 10:03:04 »
Ik ga maar niet 'quoten' dat kost te veel ruimte.

Respect heeft te maken met achting in de NL betekenis. Correct. Maar respect zoals het tegenwoordig steeds vaker gebruikt wordt heeft ook te maken met rekening houden met levensstijl, keuzes, houding en overtuigingen van anderen, kortom in haar of zijn waarde laten. Respect voor een dier of natuur kan inderdaad ook wel maar heeft meer de betekenis van 'zuinig zijn met'. Wees wijs met de Waddenzee bijvoorbeeld. De overtuiging en levensstijl van een dier kun je moeilijk in zijn waarde laten.

Respect heb ik automatisch voor levende wezens, voor mensen niet meer dan voor dieren. Niet vanwege de keuzes etc. die mensen wel en dieren niet kunnen maken. Dat heeft er voor mij helemaal niks mee te maken. Maar vanwege het feit dat een dier leeft, is zoals hij is, heb ik respect voor hem/haar. Daarnaast kun je nog respect hebben voor keuzes, levenstijlen etc. En die heb ik meestal wel maar niet altijd, moet ik eerlijk zeggen. Ik oordeel echt wel eens, ik ben geen supermens. Wel probeer ik iedereen in zijn/haar waarde te laten.  Maar mensen kunnen bij mij mijn respect voor hen soms echt verspelen, dieren eigenlijk niet. Ik vind dieren gewoon hele mooie, pure wezens. Dat maakt het extra schrijnend hoe wij vaak met ze om gaan, ook omdat ze zich niet kunnen verdedigen hiertegen.
Ik snap wel wat je bedoelt over dat een "bekering" om het zo maar te zeggen niet met dwang moet gaan. Dat je veel beter rustig je argumenten en je eigen twijfels kenbaar kunt maken, dat dat veel beter werkt. De "wij weten het beter" houding werkt alleen maar averechts. Ik ben vrijwilliger bij Wakker Dier en als ik in een stand sta probeer ik mensen ook op een vriendelijke manier voorlichting te geven en niet te preken. Dat hoeft ook helemaal niet, de feiten spreken al voor zich. Ik ben wel blij met alle kleine beetjes winst, als mensen zich voornemen om bv. alleen al  diervriendelijkere  eieren te kopen. Mijn eigen processen gaan ook in kleine stapjes, bij andere mensen vaak ook. Maar eerlijk gezegd heb ik hier op Vegatopia, als vegetarier zijnde, niet vaak het gevoel dat ik word aangevallen. Ik kan de argumenten van Dragonfly of Dodo heel goed begrijpen en ben het eigenlijk vaak met hen eens. Alleen zit er voor mij ook een andere kant aan het verhaal en het evenwicht wat ik tussen die kanten heb gevonden voelt voor mij goed.

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Vegan worden, the coming out
« Reactie #251 Gepost op: 01 juli 2005, 12:41:27 »
Wijsheid zou zijn om niet altijd te happen. Dat is vreselijk moeilijk, ik weet het  ;) Zodra je het idee hebt dat iemand een jehoviaanse overtuiging heeft, kun je er beter geen energie in steken. Tenminste niet als het over de geloofskwesties gaat.
Misschien wel zo wijs.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Kiwi

Re:Vegan worden, the coming out
« Reactie #252 Gepost op: 14 juli 2005, 13:54:16 »
Vandaag dus voor de eerste keer sinds ik flexan 8) ben de bijna-maandelijkse buitendeurse bijpraatlunch gehad met een collega. We kiezen om en om een restaurant, en vandaag was het haar beurt om te bepalen waar we zouden gaan eten. Ze wist van te voren nog niet dat ik geen zuivel meer gebruik, dus heeft ze daar ook geen rekening mee gehouden bij het uitkiezen van het restaurant. En dus koos ze voor het restaurant met binnenplaats vol planten waar je heerlijk buiten kunt zitten, waar we meestal een salade nemen met allerlei soorten sla, noten en echt superlekkere gefrituurde geitenkaas.

En tja, daar zat ik dan, in tweestrijd. Zal ik wel, zal ik niet... Omdat ik voor mezelf besloten had dat ik bij het uit eten gaan niet al te krampachtig zou doen over zuivelgebruik heb ik die salade toch genomen. Maar op de een of andere manier was 'ie minder lekker dan anders, ik vond eigenlijk niet dat ik het nog kan maken om geitenkaas te eten. Terwijl ik het ook nog niet echt aandurf om in een restaurant om een veganistisch gerecht te vragen. :(

Zucht... lastig hoor. :(

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Vegan worden, the coming out
« Reactie #253 Gepost op: 14 juli 2005, 14:05:04 »
Mwa, het is geen wedstrijdje met jezelf he. In dit geval is het kiezen uit twee kwaden blijkbaar.
Ik zou leren om iets vegans te vragen. En als je dat toch liever niet doet, dan leren je niet vervelend te voelen erover. Op de manier waarop het nu gaat is het in geen geval een fijne gebeurtenis. Terwijl lekker ergens lunchen wel leuk hoort te zijn.

* Annemieke spreekt uit ervaring

Kiwi

Re:Vegan worden, the coming out
« Reactie #254 Gepost op: 14 juli 2005, 14:11:58 »
Terwijl lekker ergens lunchen wel leuk hoort te zijn.

O, het was verder wel leuk hoor! Alleen had ik er wel even een rotgevoel bij. :-\ Dus eigenlijk is het wel een soort wedstrijdje met mezelf. Alleen is de vraag nu wie ik voortaan laat winnen...

Vragen om iets vegans vind ik nog zo... kweenie hoe ik het moet zeggen... zo stigmatiserend zeg maar. Ik heb zelf ook jarenlang vooroordelen over veganisten gehad (en sommige daarvan bleken van de week ook wel weer te kloppen (bij sommige veganisten dan)), dus daar wil ik eigenlijk (nog) niet mee geassocieerd worden.

Edit: terwijl ik daar eigenlijk gewoon maling aan moet hebben, ik ben ook jarenlang vreemd aangekeken omdat ik geen vlees at, en dat went ook wel weer. :P
« Laatst bewerkt op: 14 juli 2005, 14:15:09 door Kiwi »

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.915
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Vegan worden, the coming out
« Reactie #255 Gepost op: 14 juli 2005, 14:14:29 »
Ja, straks word je nog tot het veganistenkliekje gerekend, in plaats van het vegatopia-kliekje...

Kiwi

Re:Vegan worden, the coming out
« Reactie #256 Gepost op: 14 juli 2005, 14:15:32 »
Nou, stel je voor! :P

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Vegan worden, the coming out
« Reactie #257 Gepost op: 14 juli 2005, 14:36:45 »
Nou, stel je voor! :P
Heb je het er nog met je collega over gehad?
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Vegan worden, the coming out
« Reactie #258 Gepost op: 14 juli 2005, 14:46:02 »

mezelf besloten had dat ik bij het uit eten gaan niet al te krampachtig zou doen over zuivelgebruik heb ik die salade toch genomen. Maar op de een of andere manier was 'ie minder lekker dan anders, ik vond eigenlijk niet dat ik het nog kan maken om geitenkaas te eten.

ik kan me er wel iets bij voorstellen: een heel stuk gefrituurde geitenkaas is dan ook wel erg euh... totaal niet veganistisch. Wat anders bijvoorbeeld dan een mini scheutje zure room in de pompoensoep lijkt me.
Volgens mij zijn er wel meer mensen die vragen om een gerecht iets aan te passen, je hoeft natuurlijk niet te vragen 'heeft u iets vegans' maar je kan ook vragen of ze de salade zonder geitenkaas kunnen maken maar met extra dit of dat.
Aan de andere kant als zij eens in de 2 maanden en tentje uitkiest, dan betekent dat eens in de 2 maanden dat je iets eet dat je anders niet eet.. ik weet niet maar ik heb begrepen dat voor veel mensen kaas zo'n struikelblok is, ik kan me voorstellen als je dat heel af en toe eet, je juist dan makkelijker de rest van de tijd vegan eten kan volhouden (volgens mij begreep ik eens zoiets van Sam).
Als het weer wat kouder is, kun je makkelijk soep eten bij zo'n lunch, die is natuurlijker vaker wel vegan.
,,,,فلافل

Kiwi

Re:Vegan worden, the coming out
« Reactie #259 Gepost op: 14 juli 2005, 14:47:16 »
Citaat
Heb je het er nog met je collega over gehad?


Jawel, daar zijn die bijpraatlunches juist voor! :D
Ik heb uitgelegd dat en waarom ik eigenlijk geen zuivel meer wil gebruiken. En ook dat ik het er moeilijk mee had om toch die salade te nemen, en dat begreep ze geloof ik wel.

Maar hoe langer ik er over nadenk des te meer krijg ik het gevoel dat ik wel erg makkelijk overstag ben gegaan. Ik bedoel; ik heb niet eens geprobéérd of er iets vegans te krijgen was. Terwijl ik nóóit maar dan ook nóóit een niet-vegetarisch gerecht zou bestellen als er niets vegetarisch op de kaart zou staan, dan zou ik altijd vragen of ze iets anders kunnen maken, en anders zou ik gewoon maar niets eten. En nu vraag ik me dus af waarom ik het nu niet 'gedurfd' heb.

Nou voel ik me pas echt rot. :'(


edit: quote ingevoegd
« Laatst bewerkt op: 14 juli 2005, 14:48:03 door Kiwi »