Vegatopia Forum

Vragen over vitamine B12

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #240 Gepost op: 02 maart 2005, 21:41:11 »
Ik snap het niet?

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #241 Gepost op: 02 maart 2005, 23:11:13 »
En als ze het dan verrijken dan zit het er toch ook in? Of denk ik nu te simpel. :)

Zijn al die producten hier in Nederland met toegevoegde vitamines, die toch al aardig wat jaren te koop zijn je echt nog niet opgevallen?  :)

“it's strange how life makes sense in time...”

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #242 Gepost op: 02 maart 2005, 23:46:32 »
Ik snap het niet?
Sorry, ik was niet duidelijk. Wat te kort door de bocht.
Jij hebt het terecht altijd over B12 dat alleen in dierlijke producten zit. Vooral veganisten moeten oppassen en via pilletjes of anderszins een tekort zien te voorkomen. Bij marmite zeg je dat de toevoeging niet de goede is, of zelfs niet is aangetroffen. De website van hccnet heeft het erover dat er toevoegingen gedaan worden in GB, maar niet in NL. Vervolgens zeg je dat er in NL intussen ook toegevoegd mag worden. En dan komt mijn vraag, of de toevoeging/verrijking die de fabrikant gedaan heeft intussen dan ook niet erkend moet worden. Immers ze hebben een claim op een vaste hoeveelheid B12 en laten dit ook controleren door een lab. En dan is het precies zoals Sander ook zegt: er zijn al heel veel producten met toevoegingen van vitamines, waarom is dat van marmite dan niet betrouwbaar? Dat was de essentie van mijn vraag.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #243 Gepost op: 03 maart 2005, 13:03:42 »
Het is niet betrouwbaar omdat ze er schijnbaar al eerder over gelogen hebben.
Misschien moet TNO het eens opnieuw testen.

Een B12-tekort is iets ernstigs en het lijkt me niet dat je dan voor je B12-behoefte puur op Marmite moet rekenen. Dan kun je voor de zekerheid beter pilletjes slikken.

Heeft iemand eigenlijk een pot Marmite staan en zo ja: wat staat er op de ingredientenlijst?

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #244 Gepost op: 03 maart 2005, 13:20:08 »
komt ie (anders had ik de vraag ook niet gesteld):
gistextract, zout, groenten-extract, vitamines (niacine, B1, B2, B12), specerijextracten, selderij-extract. Staat bij nader inzien ook een voedingswaarde op het deksel.
Per portie van 4 gram:
kcal: 9
eiwit 1,5 gr
koolhydr, 0,8 gr
natrium 0,17 mg
thiamine 0,23 mg(16,6% DAH)
riboflavine 0,28 mg(17,9 DAH)
niacine 6,4 mg (35,6% DAH)
B12 0,6 microgram (60% DAH)

Overigens heb je alweer gelijk: je moet je niet afhankelijk maken van marmite als bron voor B12, daar is de vitamine inderdaad te belangrijk voor. In het gevarieerde pakket kan het wel meedoen, als de opgave klopt.
« Laatst bewerkt op: 03 maart 2005, 13:30:21 door willemk49 »
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #245 Gepost op: 03 maart 2005, 13:21:22 »

En hoeveel potjes Marmite moet je dagelijks verorberen om de geadviseerde 3 microgram te halen?
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #246 Gepost op: 03 maart 2005, 13:31:24 »
In een potje zit 125 gram
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #247 Gepost op: 03 maart 2005, 13:34:20 »
B12 0,6 microgram (60% DAH)

Dat is tegenwoordig nog maar 20% van de ADH.
Ik vind het frappant dat fabrikanten desondanks toch van de 1 microgram mogen uitgaan op hun etiket!
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #248 Gepost op: 03 maart 2005, 13:35:29 »

En hoeveel potjes Marmite moet je dagelijks verorberen om de geadviseerde 3 microgram te halen?

Het zou dus eigenlijk 20% moeten zijn, maar dan vind ik het nog veel. Een theelepeltje (afgestreken) is al 4 gram
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Dave

Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #249 Gepost op: 05 maart 2005, 00:19:17 »
Ik vind Marmite afschuwelijk  :pukey: . Ik heb het potje ook snel weggemikt.
Een vitamine b12 nugget van Solgar vind ik lekkerder (onder je tong laten oplossen). Ze smaken zoet.  :yummie:

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #250 Gepost op: 05 maart 2005, 00:31:44 »
Ik vind Marmite afschuwelijk  :pukey: . Ik heb het potje ook snel weggemikt.
Een vitamine b12 nugget van Solgar vind ik lekkerder (onder je tong laten oplossen). Ze smaken zoet.  :yummie:
Klopt dat je aan het smaakje moet wennen. Gist is de basis en dat vindt niet iedereen lekker. Ik gebruik het vrij veel, ook in soep en saus. Ergens doorheen vinden de meesten het wel lekker. Ik heb er althans nooit klachten over; ook niet van degegen die zeggen het niet lekker te vinden.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #251 Gepost op: 07 maart 2005, 13:22:10 »
Even in (of bij? of op? iets voor de taalstruikel) de website van het voedingscentrum gekeken. Daar zeggen ze over marmite:

Vitamine B12 en veganisten

Omdat vitamine B12 uitsluitend voorkomt in dierlijke producten wordt gistextract, zoals Marmite, aanbevolen als B12- aanvulling voor veganisten. Een hoeveelheid van 100 gram gistextract levert echter nog niet de helft van de dagelijkse behoefte van een volwassene. Bovendien gebruikt men in de praktijk slechts enkele grammen gistextract per dag. Veganisten doen er daarom goed aan deze vitamine aan te vullen door middel van een supplement. Algen en zeewieren bevatten een op vitamine B12 lijkende stof, maar deze stof heeft geen vitaminewerking.

Er zit dus wel in, maar niet genoeg. En dat klopt weer met de berekening die de DAH op 3 microgram zet. Maar ook dat er in marmite wel geschikte B12 aanwezig is. Die enkele grammen in perspectief: een boterham die belegd is met marmite heeft 4 gram smeersel (een flinke mespunt). Dit is dan 20% van de DAH.
« Laatst bewerkt op: 07 maart 2005, 13:22:47 door willemk49 »
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #252 Gepost op: 07 maart 2005, 13:29:27 »
DAH

Als we dan toch weer gaan taalstruikelen: Volgens mij betreft het de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid, en niet de Dagelijks Aanbevolen Hoeveelheid   :P
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #253 Gepost op: 07 maart 2005, 13:59:36 »
DAH

Als we dan toch weer gaan taalstruikelen: Volgens mij betreft het de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid, en niet de Dagelijks Aanbevolen Hoeveelheid   :P

Dat zou ik ook zo zeggen. Nog overgebleven van vroeger denk ik.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Karinneke

Vitamine B12
« Reactie #254 Gepost op: 04 april 2005, 17:51:07 »
Hallo allemaal,

Ik heb even een vraagje aan jullie. Heb wel wat gelezen hier op het forum, maar nog niet alles  ;)
Ik ben ongeveer zo`n 8 jaar vegetarier. Gisteren maakte iemand er mij op attent dat ik vitamine B12 tekort kom. Indien je hier ernstig te kort aan hebt kan dit invloed hebben op je concentratie, vergeetachtig worden.
Nou daar heb ik behoorlijk last van  :-\ Zonder gekheid.
Is dit waar? En zo ja zijn dan vitaminepillen waar dit inzit voldoende? want volgens deze persoon zou ik dat dan op recept via de huisarts moeten halen.
Graag jullie mening hierover?

Alvast bedankt

groetjes  

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Vitamine B12
« Reactie #255 Gepost op: 04 april 2005, 18:24:58 »
Als je huisarts (na bloedprikken) inderdaad B12-tekort vaststelt kan ie je pillen voorschrijven, of, waarschijnlijker, injecties. Als je je echt zorgen maakt over je concentratieproblemen lijkt het me sowieso goed om daarover met je arts te spreken en dan ook even aan te kaarten dat je je afvraagt of het door een B12-tekort komt.

Misschien valt dat ook wel op voorhand uit te sluiten, maar dat hangt er van af hoeveel zuivel en eieren je nog gebruikt. Als dat een voor Nederland normale hoeveelheid is krijg je genoeg B12 binnen.

B12-pillen zijn trouwens ook te koop in van die geitenwollensokkenwinkels. Dan moet je een merk als Solgar hebben, dat gebruik ik ook, en een aantal andere (nagenoeg) veganisten hier ook. Dan slik je één maal daags bij een maaltijd een 100 ug pil, of eens in de week bij de maaltijd een 1000 ug pil.
« Laatst bewerkt op: 04 april 2005, 18:26:41 door Christiaan »
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

bienne

Re:Vitamine B12
« Reactie #256 Gepost op: 04 april 2005, 19:00:03 »
En als je kijkt op de diverse vleesvervangers, dan zie je dat er tegenwoordig vit b 12  wordt toe gevoegd.
Inderdaad je bloed na kijken is heelverstandig..

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #257 Gepost op: 04 april 2005, 20:17:44 »
Als je last hebt van je geheugen en concentratie zou dat ook kunnen duiden op een tekort aan de rest vd B-vitaminen. Deze zijn nml. van groot belang voor het zenuwstelsel.

Een simpele multivitaminen-mineralen-supplement zou dan een uitkomst zijn. Die zijn gewoon verkrijgbaar bij de drogist. Evt. zou je B12 kunnen bijslikken.

B12 zit van nature ALLEEN in dierlijke producten als vlees, vis, zuivel en eieren.
Het wordt soms toegevoegd aan sappen, burgers en sojamelk.
Om dagelijks genoeg B12 uit je voeding binnen te krijgen, moet je zeker 2 porties zuivel nemen en bijvoorbeeld nog een ei.

Eerst naar de huisarts lijkt me idd verstandig.
« Laatst bewerkt op: 04 april 2005, 20:40:56 door Hizikigrrrl »

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #258 Gepost op: 04 april 2005, 20:38:44 »
Het Warenwetbesluit Etikettering van levensmiddelen geeft aan dat wat geclaimd wordt op een etiket er ook in moet zitten. In Marmite zit dus ook B12. Op een gesmeerde boterham met Marmite zit dan 20% van de ADH.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #259 Gepost op: 04 april 2005, 20:40:33 »
Op een gesmeerde boterham met Marmite zit dan 20% van de ADH.

... en 100% gore smaak!