Vegatopia Forum

Wat eten de lijners vandaag?

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline Laurita_27

  • ****
  • 979
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat eten de lijners vandaag?
« Reactie #200 Gepost op: 12 november 2005, 21:03:12 »
Vandaag me maar eens uitgesloofd: bladerdeegtaart met een vulling van ui/knoflook/wortel/brocolli/bataat/courgette/feta en een ei/sojaroommengsel. Zag er mooi uit, allemaal van die laagjes. En het was lekker! Erbij nog een simpel slaatje van tomaat, sterrekers, olijfolie en balsamico.
"It’s how you see the world
How many times can you see
You can’t believe what you learn" (by Coldplay)

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Wat eten de lijners vandaag?
« Reactie #201 Gepost op: 12 november 2005, 21:40:38 »
Vandaag me maar eens uitgesloofd: bladerdeegtaart met een vulling van ui/knoflook/wortel/brocolli/bataat/courgette/feta en een ei/sojaroommengsel. Zag er mooi uit, allemaal van die laagjes. En het was lekker! Erbij nog een simpel slaatje van tomaat, sterrekers, olijfolie en balsamico.

Waarom post je dit niet in de gewone 'wat eten we vandaag draad'?
Zo missen de niet lijners allemaal leuke recepten!

Bovendien ziet bovenstaand recept er niet zo lijnerig uit.   :shutup:
« Laatst bewerkt op: 12 november 2005, 21:40:53 door Annemieke »

Aiko

Re:Wat eten de lijners vandaag?
« Reactie #202 Gepost op: 12 november 2005, 21:45:46 »
Nou, als je op ingredienten afgaat; bladerdeeg, room, feta, olijfolie...?

Maar eigenlijk, lijners moeten gewoon wat minder eten qua aantal (en meer bewegen!), niet het lijnen zelf koppelen aan ingredienten die je ook niet als voorname energiebron eet als je niet aan het lijnen bent. Denk ik dan. In principe moet behalve beweging en hoeveelheid eten er geen verschil zitten tussen je leefpatroon voor en na.

Offline Laurita_27

  • ****
  • 979
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat eten de lijners vandaag?
« Reactie #203 Gepost op: 13 november 2005, 14:55:53 »
Vandaag me maar eens uitgesloofd: bladerdeegtaart met een vulling van ui/knoflook/wortel/brocolli/bataat/courgette/feta en een ei/sojaroommengsel. Zag er mooi uit, allemaal van die laagjes. En het was lekker! Erbij nog een simpel slaatje van tomaat, sterrekers, olijfolie en balsamico.

Waarom post je dit niet in de gewone 'wat eten we vandaag draad'?
Zo missen de niet lijners allemaal leuke recepten!

Bovendien ziet bovenstaand recept er niet zo lijnerig uit.   :shutup:

Het is ook niet een "die-hard lijnrecept" (zonder vet, zonder koolhydraten, zonder suiker ect ect ::)), maar wel gewoon gezond. Veel groenten, soja en olijfolie. Tja, dat bladerdeeg....in totaal heb ik daar iets van 1,5 plakje van binnen gekregen. Voor een avondmaaltijd valt dat wel weer mee.
"It’s how you see the world
How many times can you see
You can’t believe what you learn" (by Coldplay)

Offline Laurita_27

  • ****
  • 979
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat eten de lijners vandaag?
« Reactie #204 Gepost op: 14 november 2005, 16:34:06 »
Ik heb een beetje hoofdpijn en heb behoefte aan iets zouts: ik ga misosoep met noodels eten.
Vanavond krieltjes, courgette, paprika, bataat, quornstukjes en tomatenblokjes. Alles geroerbakt.
"It’s how you see the world
How many times can you see
You can’t believe what you learn" (by Coldplay)

Aiko

Re:Wat eten de lijners vandaag?
« Reactie #205 Gepost op: 15 november 2005, 22:35:26 »
Vandaag was ik in de winkel even nieuwsgierig wat het verschil in calorieën zou zijn tussen suiker en een zoetstof, maar ze leverden beide ongeveer evenveel aan energie per 100 gram. Ik vraag mij wellicht ten domheid af waarom mensen dan zoetstof gebruiken in plaats van gewone suiker als het op afslanken aankomt. Kan iemand mij verlichten [slechte woordgrap]?

Offline dorinka

  • ****
  • 741
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat eten de lijners vandaag?
« Reactie #206 Gepost op: 15 november 2005, 22:54:01 »
qua energie maakt het trouwens weinig uit of je olijf, zonnebloem of slachtvet olie eet. (dat het gezonder is komt meer door de onverzadigdheid van de vetzuren, die invloed hebben op het cholesterol gehalte, maar niet op de hoeveelheid lichaamsgewicht)

Dat zoetstof evenveel calorien oplevert als suiker is logisch, want eiwit levert evenveel energie als suiker en zoetstof is een eiwit (aspartaam in ieder geval, twee aminozuren aan elkaar). het leuke van dat spul is alleen dat je er een heele boel minder van nodig hebt voor hetzelfde "zoetgevoel" dus je krijgt een hoop minder binnen.
Zo.

Aiko

Re:Wat eten de lijners vandaag?
« Reactie #207 Gepost op: 15 november 2005, 22:58:17 »
Ah. Oh. Ik heb dat zoetstof jaren geleden eens geproefd, maar ik merkte in mijn thee geen verschil in sterkte van zoetigheid tussen suiker en de zoetstof met eenzelfde hoeveelheid.

Ayla

Re:Wat eten de lijners vandaag?
« Reactie #208 Gepost op: 15 november 2005, 23:05:10 »
Dat hangt ook van de soort zoetstof af.


Edit: ik heb wel details uit een cursus voedingsleer van vorig jaar, als je dat graag wil weten.
« Laatst bewerkt op: 15 november 2005, 23:05:44 door Ayla »

Aiko

Re:Wat eten de lijners vandaag?
« Reactie #209 Gepost op: 15 november 2005, 23:09:33 »
Oh, graag, als dat geen grote moeite is.

Ayla

Re:Wat eten de lijners vandaag?
« Reactie #210 Gepost op: 15 november 2005, 23:24:40 »
Nee hoor, dat is geen grote moeite (en ik bied het toch aan? :)).

Intensieve zoetstoffen (= non-calorische zoetstoffen)

- Aspartaam: bezit 200 keer de zoetkracht van suiker.  In de vorm van strooizoet of tabletvorm; geeft een uitstekende smaak, is goed oplosbaar, maar verliest een deel van zijn zoetkracht bij meer dan twintig minuten verhitten boven 180 graden C, dus het kan best op het eind van de bereiding worden toegevoegd.

- Saccharine (300-500 keer de zoetkracht van suiker) en cyclamaat (30 keer de zoetkracht van suiker): strooizoet, tabletvorm of vloeibaar.  Saccharine kan een bittere nasmaak geven.  Beiden zijn bestand tegen verhitting.

- Acesulfaam-K (200 keer de zoetkracht van suiker) en neohesperidine zijn eveneens energievrije zoetstoffen die gebruikt worden in de levensmiddelenindustrie voor ehet zoeten van een aantal levensmiddelen, meestal in combinatie met andere zoetstoffen.  Acesulfaam-K is hittebestand tot ong. 220 graden C

Bakbestendige zoetstof is een mengsel van acesulfaam-K, aspartaam en maltodextrine (= afbraakproduct van zetmeel).

Intensieve zoetstoffen onder de vorm van strooizoet zijn meestal een mengsel van energievrije zoetstof met maltodextrine.  Ze hebben als voordeel dat ze qua smaak en volume vergelijkbaar zijn met gewone suikder (dus 1 eetlepel strooizoet is even zoet als 1 eetlepel suiker).

Op de verpakking staat de aanvaardbare dagelijkse inname (ADI).  Deze wordt bij volwassenen bijna nooit overschreden, aangezien er een veel kleinere hoeveelheid volstaat voor het zoeten van gerechten.  Bij kinderen moet men wel opletten.
« Laatst bewerkt op: 15 november 2005, 23:25:09 door Ayla »

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Wat eten de lijners vandaag?
« Reactie #211 Gepost op: 16 november 2005, 19:08:49 »
Vandaag me maar eens uitgesloofd: bladerdeegtaart met een vulling van ui/knoflook/wortel/brocolli/bataat/courgette/feta en een ei/sojaroommengsel. Zag er mooi uit, allemaal van die laagjes. En het was lekker! Erbij nog een simpel slaatje van tomaat, sterrekers, olijfolie en balsamico.

Waarom post je dit niet in de gewone 'wat eten we vandaag draad'?
Zo missen de niet lijners allemaal leuke recepten!

Bovendien ziet bovenstaand recept er niet zo lijnerig uit.   :shutup:

Het is ook niet een "die-hard lijnrecept" (zonder vet, zonder koolhydraten, zonder suiker ect ect ::)), maar wel gewoon gezond. Veel groenten, soja en olijfolie. Tja, dat bladerdeeg....in totaal heb ik daar iets van 1,5 plakje van binnen gekregen. Voor een avondmaaltijd valt dat wel weer mee.

Moet je jezelf niet gaan verdedigen!
Ik ben helemaal geen fan van lijnen. Maar je post altijd lekkere dingen.  :D

Offline Laurita_27

  • ****
  • 979
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat eten de lijners vandaag?
« Reactie #212 Gepost op: 17 november 2005, 10:55:01 »
Ik gebruik ipv suiker wel eens fructose(vruchtensuiker). De zoetkracht is 30% sterker dan gewone suiker en het heeft vrijwel geen invloed op de bloedsuikerspiegel waardoor het geen overbelasting geeft aan de koolhydraat stofwisseling.
Vanavond eet ik een salade met mozzarella, avocado, tomaat, bosuitjes en pijnboompitjes. Daarna ga ik een uur Steps doen.

Citaat
Moet je jezelf niet gaan verdedigen!
Ach ja, ik had gewoon het gevoel alsof ik even moest vertellen waarom ik voor dit gerecht had gekozen. Maar om eerlijk te zijn schiet het lijnen voor geen meter op. Ik heb nog teveel snaaibuien en ik eet nog steeds te grote porties. De frustratie wordt steeds groter, de dag van een trouwjurk uitzoeken komt steeds dichterbij en soms denk ik er wel eens over om maar weer gewoon te stoppen met eten....(tot nu toe wint mijn gezonde verstand het nog wel van mijn gevoel maar het ligt op de loer)
Zucht....
"It’s how you see the world
How many times can you see
You can’t believe what you learn" (by Coldplay)

Aiko

Re:Wat eten de lijners vandaag?
« Reactie #213 Gepost op: 17 november 2005, 12:22:20 »
Beweeg dan gewoon eens extra, ga tussen twee televisieprogramma's door eens een uurtje wandelen ofzo. Of prop een uur extra wandelen desnoods in porties per dag anders in een dag in.

Offline Laurita_27

  • ****
  • 979
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat eten de lijners vandaag?
« Reactie #214 Gepost op: 17 november 2005, 12:41:28 »
Mja, aardige oplossing maar mijn probleem zit 'm nu niet in het bewegen maar in het eten....
"It’s how you see the world
How many times can you see
You can’t believe what you learn" (by Coldplay)

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re:Wat eten de lijners vandaag?
« Reactie #215 Gepost op: 17 november 2005, 12:44:09 »
[Dr. Phil-modus] Heb je dan wel eens geanalyseerd waarom je te veel eet? Of wanneer je te veel eet? Heb je ongezonde dingen in huis? Je kan niet opeten wat er niet is. [/Dr. Phil-modus]
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Aiko

Re:Wat eten de lijners vandaag?
« Reactie #216 Gepost op: 17 november 2005, 12:47:47 »
Mja, aardige oplossing maar mijn probleem zit 'm nu niet in het bewegen maar in het eten....

[Filosofische benadering: aan]
Als het waterpeil niet omhoog kan, moet het bodempeil maar naar beneden.
« Laatst bewerkt op: 17 november 2005, 12:51:28 door Aiko »

Offline Selly

  • *****
  • 30.782
Re:Wat eten de lijners vandaag?
« Reactie #217 Gepost op: 17 november 2005, 14:22:30 »
Maar om eerlijk te zijn schiet het lijnen voor geen meter op.

Misschien is het een plan met een dietist een goed eetplan op te zetten? En misschien moet je ook aan andere sport doen, bv specifieke vetverbandingsoefeningen in de fitnesszaal van de sportschool? Ik zeg maar wat hoor..  Veel sterkte iig!!
,,,,فلافل

Offline Laurita_27

  • ****
  • 979
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat eten de lijners vandaag?
« Reactie #218 Gepost op: 17 november 2005, 14:24:00 »
[Dr. Phil-modus] Heb je dan wel eens geanalyseerd waarom je te veel eet? Of wanneer je te veel eet? Heb je ongezonde dingen in huis? Je kan niet opeten wat er niet is. [/Dr. Phil-modus]
LOL, Dr.Phil modus! :O
Ja, ik eet als ik me alleen voel, als ik me verveel, als ik het gevoel heb te hebben gefaald ect ect. Ik ben er al voor in therapie maar soms heb ik periode's dan lijkt het niks te helpen.

Citaat
[Filosofische benadering: aan]
Als het waterpeil niet omhoog kan, moet het bodempeil maar naar beneden.
Huh :confused:ik snap er niks van! ;D
"It’s how you see the world
How many times can you see
You can’t believe what you learn" (by Coldplay)

Offline dorinka

  • ****
  • 741
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat eten de lijners vandaag?
« Reactie #219 Gepost op: 17 november 2005, 14:29:57 »
volgens de theorie is de energhie balans het verschil tussen wat je binnenkrijgt en wat je verbruikt. Als je meer gebruikt dan binnenkrijgt val je af en krijg je meer binnen kom je aan. Afvallen kan dus door minder binnen te krijgen, of meer te verbruiken, en aangezien je meer verbruikt als je beweegt adviezeert Aiko meer te bewegen.
Zo.