Vegatopia Forum

Quinoa

Danielle

Re:Quinoa
« Reactie #20 Gepost op: 29 januari 2003, 10:16:06 »
Lijkt het soms op Tarly?

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #21 Gepost op: 29 januari 2003, 10:30:43 »
Nee, ik vind het korreliger en droger dan Tarly. Het is ook kleiner.
,,,,فلافل

Danielle

« Reactie #22 Gepost op: 29 januari 2003, 10:37:53 »
Couscous?

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #23 Gepost op: 29 januari 2003, 10:51:51 »
Ja, daar lijkt het een beetje op vind ik, maar het is minder plakkering
,,,,فلافل

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #24 Gepost op: 29 januari 2003, 16:17:17 »
http://www.nieuweband.nl :

BASISRECEPT QUINOA

Spoel de quinoa in een zeef schoon en doe het in een pan. Eén deel graan op twee delen koud water. Breng aan de kook, voeg zout naar behoefte toe en laat 10-15 minuten pruttelen. Wanneer elk bolletje quinoa in volume verdubbeld is en z’n witte kiem heeft losgelaten, dan is de juiste kooktijd bereikt. Te gebruiken als rijst en gierst.

TABOULÉ VAN DE INCA’S

salade voor 4 personen: 200 gr gekookte quinoa, 2 wortelen, 230 gr zoete mais, 1 ui, 1 rode paprika, dressing op basis van olijfolie, bieslook.

Snijd de wortel en de paprika in reepjes. Blancheer of bak ze in olie gedurende drie minuten. Meng de fijngesneden ui met de dressing. Voeg de afgekoelde quinoa en de groentes toe. Schep voorzichtig om en voeg de fijn gehakte bieslook toe.

QUINOA PANNENKOEKJES

4 koppen gekookte quinoa, 1 kop tarwebloem, 1 fijngehakte ui, 2 geklopte eieren, fijngehakte peterselie, sap van een halve citroen, 1 kop water, beetje olie, zout en peper.

De bloem oplossen in het water, dan alle ingrediënten toevoegen en mengen tot een soort deeg. Als kleine pannenkoekjes aan beide zijden bakken in een pan.

Fruit is erg lekker als vulling, bv. appel, aardbeien, e.d. Garneren met een citroenschil en een takje citroenmelisse.

QUINOA SCHOTEL MET LINZEN

2 el olie, 3 teentjes knoflook, 2 uien, 3 koppen quinoa, 250 gr rode linzen,1 liter bouillon, 6 kruidnagelen, wat kardamompoeder, ½ tl kaneelpoeder, 2 laurierbladen, zout en peper.

Kook de quinoa en rode linzen gaar in de bouillon. Verhit olie in een braadpan en fruit de fijngehakte ui en knoflook. Voeg de gekookte quinoa en linzen toe met eventueel nog wat bouillon als het te droog is. Voeg alle kruiden toe en laat nog 10 minuten zachtjes trekken. De quinoa en linzen moeten niet nat te zijn. Opdienen met een frisse groene sla en komkommer.

Op deze site staat ook een voedingstabel voor tarwe, quinoa, amaranth, rijst en gierst. Staat onder recepten, Q.

Voor quinoa typ ik het hier even over:

eiwit 13,8 gr
vet    5 gr
koolhydraten  59 gr
vezels  4 gr
ijzer    4,2 mg
calcium  85 mg
magnesium  204 mg
voedingswaarde  289 kcal

Voor amaranth is het:
eiwit  16 gr
vet  7,5 gr
koolhydraten  62 gr
vezels  4,2 gr
ijzer  15 mg
calcium  250mg
magnesium  310 mg
voedingswaarde  370 kcal

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
  • Geslacht: Man
« Reactie #25 Gepost op: 29 januari 2003, 21:27:46 »
http://www.indap.cl/Noticias/2002/07/31/imgNoticias/QUINOA%20PLANTA%20.jpg
 ::)

Een plaatje van bloeiende quinoa. Ik zal eens uitzoeken of het hier te telen is en hoe. En ik ga het zeker kopen een dezer. Probeer ik gewoon wat in de tuin en houd jullie op de hoogte, mocht het wat worden. Mijn tuin is formaat postzegel en ik wil mij beperken(moeilijk voor een grote plantenliefhebber).....ik probeer een paar plantjes.
de tuin: dat ben ik

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #26 Gepost op: 29 januari 2003, 21:45:54 »
Oh, dat ziet er best wel mooi uit!

Zou je de quinoa daarna ook kunnen oogsten??

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #27 Gepost op: 29 januari 2003, 21:52:03 »
Probeer ik gewoon wat in de tuin en houd jullie op de hoogte, mocht het wat worden.

Leuk!! Plaatje ziet er mooi uit!
,,,,فلافل

Offline Helena

• 159
« Reactie #28 Gepost op: 30 januari 2003, 08:31:35 »
Quinoa Spaghetti (groen, met knoflook en peterselie) en Quinoa krulmacaroni (rood, met tomaten, aubergines en paprika) heb ik ondertussen gegeten. Heerlijk.
Het heet Quinoa Real van PRIMEAL. Ik heb ze bij De Natuurwinkel gekocht.
Van leven ga je dood

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
« Reactie #29 Gepost op: 01 februari 2003, 17:21:57 »
Oh, dat ziet er best wel mooi uit!

Zou je de quinoa daarna ook kunnen oogsten??
Ik kreeg antwoord in nl.tuinen:
"Het telen is erg makkelijk, het ontkiemt al in een dag!
werkelijk waar!
Het is een groot en rommelig gewas, ljkt een beetje op zuring.
De groei verloopt makkelijk en zonder ziekten
Wat wel lastig is is het oogsten, vooral het juiste moment,..
de zaadjes laten zich makkelijk vallen, en je moet ze goed drogen..
( bij mij is veel door schimmel verloren gegaan)
Ik had trouwens gewoon het zaad uit de reformwinkel gehaald en niet uit een
"groenbedrijf"."

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #30 Gepost op: 01 februari 2003, 19:57:18 »
Lovelocker, kun je daar ook eens vragen hoe het zit met amaranth? Daar kun je ook de bladen van eten.
En het quinoa-zaad, daar bedoel je toch gewoon een pak quinoa van bv. de Nieuwe Band mee, he?

Ik denk dat ik het binnen in een potje ga kweken!

Offline Indira

• 520
« Reactie #31 Gepost op: 01 februari 2003, 20:07:24 »
in de kleine aarde van herfst 2002 staat een uitgebreid artikel over quinoa.
Za Zemiata!

Offline Artemis

• Superplientje
  • 395
« Reactie #32 Gepost op: 01 februari 2003, 20:20:23 »
Ik denk dat ik het binnen in een potje ga kweken!

Ik had toen idd gewoon een pak uit de natuurwinkel, maar het wordt wel een metertje hoog ofzo hoor! Het kwam bij mij tot mijn middel (ja ik ben klein). Ik vond het wel een ontzettend mooie plant, maar ik heb het dus nooit geoogst. Die vergelijking met zuring is nog niet zo slecht gevonden...
:witch2:

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
« Reactie #33 Gepost op: 01 februari 2003, 20:46:34 »
Ik denk dat de planten van de zomer toch beter buiten kunnen staan, Machteld. Ik zal het vragen van de amaranth. De soort die ik ken wordt voor de sier als eenjarige behandeld, na de ijsheiligen geplant. Maar ik denk dat dit een meer eetbaar/wilder zusje is.
« Laatst bewerkt op: 01 februari 2003, 21:09:45 door Lovelocker »

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
Tempeh with Quinoa / recept
« Reactie #34 Gepost op: 10 februari 2003, 19:14:21 »
Tempeh with Quinoa

Ingredients

250  g tempeh
2  Tbs soya sauce
250 g  mushrooms
1  onion
250 g  pumpkin
1  medium carrot

Directions

Heat the oil and bake the chopped onions until tender. Add the sliced mushrooms and cook for 6 min.

Cut the tempeh, carrot and pumpkin in cubes and add them together with the quinoa, soya souce and 5 cups of water to the mushrooms.

Cook for about 20 min. until the quinoa is soft.

Vegan: Yes
Total servings: 4

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
Taboulé van quinoa
« Reactie #35 Gepost op: 13 februari 2003, 02:11:21 »
Zowaar een plaatje van een quinoa-gerecht (goed kijken), + nog maar eens een receptje ermee, dit keer uit het boek Meesterkoks Koken Vegetarisch:

Taboulé van quinoa

Ingrediënten voor 4 personen:

Taboulé
300 g quinoa
1 sjalot
3 dl groentenbouillon
15 muntblaadjes
15 schijfjes gepekelde gember
1 el rozijnen (2 uur geweekt en eventueel opgekookt)
20 sprietjes fijngesneden bieslook
30 blaadjes koriander
3 el arachide-olie
3 el verjus

Vinaigrette
6 el truffelsap
1 el verjus
1 el arachide-olie
koriander
zout & peper

Bereidingswijze:
De sjalot fijnsnijden en stoven in een beetje olie, de quinoa erop gieten en wat laten meestoven. Ongeveer 3 dl groentebouillon erop gieten, volledig laten inkoken en nadien laten afkoelen. Wanneer de quinoa afgekoeld is drie soeplepels arachide-olie, drie soeplepels verjus en al de kruiden, gember en rozijnen bijvoegen. In de koelkast plaatsen en volledig laten afkoelen. Voor de vinaigrette zes soeplepels truffelsap met een soeplepel verjus en een soeplepel arachide-olie mengen en afsmaken met peper en zout. De crunchy afbakken en kruiden. De quinoa in de vorm van een piramide op het bord schikken, de vinaigrette errond napperen en nadien de gebakken curry aanbrengen.

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
Quinoa herontdekt als voeding
« Reactie #36 Gepost op: 13 februari 2003, 03:22:03 »
http://www.refdag.nl/website/artikel.php?id=44861

Quinoa herontdekt als voeding

2-1-2003 | 11:16  

BOGOTA (IPS) - Voor de inca’s was quinoa een mooie uitkomst. Het gewas, niet echt een graan maar ook geen peulvrucht, liet zich gemakkelijk geschikt maken voor de teelt en hield dapper stand op de hoogvlakten van de Andes.

Toen de Spanjaarden binnenvielen, werd quinoa gedegradeerd tot ”voedsel voor de armen” en vervangen door Europese graansoorten. Intussen heeft zelfs de NASA quinoa herontdekt als astronautenvoedsel en is het in heel Latijns-Amerika aan een revival toe.

De Voedsel- en Landbouworganisatie van de Verenigde Naties, de FAO, beschouwt quinoa als „het perfecte voedsel.” De plant doet het goed op arme gronden en verdraagt droogte en vrieskou. De zaadjes bevatten zestien aminozuren, de bouwstoffen voor eiwitten, bijna geen cholesterol en geen gluten, een stof waarvoor sommige mensen allergisch zijn. Quinoa heeft bovendien een ontstekingswerende en pijnstillende werking en werd in het verleden gebruikt als geneesmiddel tegen de pokken.

In Europa en de Verenigde Staten maakt quinoa opgang in reformwinkels en ook in het natuurlijke verspreidingsgebied van de plant, Peru, Bolivia, Ecuador en Colombia, neemt de belangstelling toe. Het Nationaal Landbouwonderzoekscentrum in Peru heeft de veertig in het wild voorkomende quinoasoorten verzameld en onderzoekt die op hun productiviteit, hun weerstand tegen ziektes en de tijd die nodig is om de graantjes gaar te koken. Met klassieke kruisingsmethoden wordt geprobeerd een hybrideplant te kweken die ook onder 3200 meter boven zeeniveau kan gedijen. De Peruaanse landbouwuniversiteit heeft al een eigen hoogwaardige variant ontwikkeld, de ”La Molina 98”. Zelfs de Nasa heeft quinoa opgenomen in het basisdieet voor zijn astronauten en in Colombia wil men de graantjes volgend jaar in kindertehuizen serveren.

Voor de komst van de Spanjaarden vormde quinoa samen met maïs en aardappelen de basis van het dieet van de Andesvolkeren en nam het een belangrijke plaats in in het landschap en het rituele leven. „Het quinoazaad heeft evenveel verschillende kleuren als maïs”, schreef de rooms-katholieke kroniekschrijver Bernabé Cobo. „Er is witte, gele, paarse, rode, wilde en tamme quinoa.” De Spaanse veroveraars gaven echter de voorkeur aan rijst, tarwe en gerst.

„In Colombia was quinoa nog belangrijk tot 1820, maar daarna ging de kennis over het gewas verloren”, vertelt homeopaat en antropoloog Felipe Cárdenas. „Tegen 1900 was iedereen het vergeten. Onze aristocraten en lokale grootgrondbezitters waren niet geïnteresseerd in dit „indianenvoedsel.”” Cárdenas heeft intussen een project opgestart om opnieuw quinoa te kweken in de provincie Boyacá.

Zelfs in Brazilië, waar de plant helemaal niet inheems is, werd dit jaar een eerste commerciële quinoa-oogst binnengehaald. Dat gebeurde op de boerderij van Francisco Luçardo in de buurt van Brasilia. Luçardo denkt de huidige opbrengst van 1,6 miljoen ton per hectare nog te kunnen opdrijven tot 2,5 miljoen ton per hectare. De introductie van quinoa in Brazilië is grotendeels het werk van Carlos Spehar, een Braziliaans landbouwonderzoeker die zijn eerste zaadjes kreeg van een Peruaanse collega die samen met een doctoraatstudie volgde in Londen. Spehar ziet een grote toekomst voor het Andesgewas als voedingsbron voor mens en dier.

©  Reformatorisch Dagblad  

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #37 Gepost op: 30 augustus 2004, 13:18:10 »
Ik wil quinoa-meel door het deeg van een brood doen. Kan ik gewoon die rauwe quinoa-zaadjes fijnmalen dan?

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #38 Gepost op: 20 september 2004, 14:16:35 »
Het fijnmalen lukte niet met de staafmixer. Ik had ze eerst gewassen om dat bittere er af te krijgen, zou het daar aan hebben gelegen?

Elsbeth

« Reactie #39 Gepost op: 20 september 2004, 15:10:24 »
Probeer t met n vijzel?