Vegatopia Forum

Dooddoener nummer zoveel

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

karoush

Re:Dooddoener nummer zoveel
« Reactie #20 Gepost op: 26 januari 2003, 15:43:08 »
We weten nog steeds zo weinig over de ervaring van de dood - bij dier of mens. Zelfs Midas Dekkers weet niet waarom katten spinnen als ze aan het sterven zijn.
Verder denk ik dat het niet om de - zelfs vroegtijdige - dood gaat. Hoeveel dieren in de vrije natuur halen hun biologische leeftijd niet? En ik praat niet over de natuurreservaten waarvan alle roofdieren door de mens  zorgvuldig zijn verwijderd. Voedseltekort, epidemieen, zonnevlekken waardoor walvissen massaal aan de wal gaan...
Nee, mij gaat vooraal om de omstandigheden onder welke de dieren leven en HOE ze dood gaan.  Dat dood een soort massa machine is geworden heeft zelfs grotere gevolgen voor de menselijke psychica dan voor de dierlijke (hoewel dieren al de angst en paniek kunnen ruiken).

Offline animal lover

  • ****
  • 592
  • Geslacht: Vrouw
Re:Dooddoener nummer zoveel
« Reactie #21 Gepost op: 26 januari 2003, 16:59:16 »
vleeseter heeft gewoon zin om ons op de kast te jagen. Ieder zijn mening.
Vegetariër, die flirt met het veganisme.

Offline Carmen San Diego

  • ***
  • 266
  • Geslacht: Vrouw
Re:Dooddoener nummer zoveel
« Reactie #22 Gepost op: 27 januari 2003, 00:19:32 »
Sommige mensen zijn erg goed in het verkeerd interpreteren van gedrag. Als vleesetertje zich ook maar iets meer zou verdiepen in dierengedrag zou ie weten dat dieren zich heel anders gaan gedragen voor ze dood gaan en dat ze ook ontzettend van streek kunnen zijn van de dood van een ander dier... hij maakt daarin een verschil dat dieren 'de situatie vreemd vinden' en dat het bij mensen iets anders of diepers zou zijn, terwijl de mens net zo goed een dier is en je ook als mens iets juist pas mist als de situatie verandert.
Ik vrees echter dat ie van het soort is dat geen band op kan bouwen met een dier... het type 'ach de kat is platgereden, haal jij even een andere'...

Offline Yessica

  • ****
  • 703
  • Geslacht: Vrouw
Re:Dooddoener nummer zoveel
« Reactie #23 Gepost op: 27 januari 2003, 09:08:07 »
Ook wel eens gezien in een Engelse documentaire; dieren die worden uitgeladen bij een slachthuis raken in paniek. Waarom zou dat dan zijn? Echt niet omdat ze het bordje "slachthuis" kunnen lezen.

Voor mij hoeft het echt niet wetenschappelijk bewezen te worden dat dieren de dood aan kunnen voelen. Ik weet zo ook wel dat dat zo is!

Offline Brent

  • ****
  • 600
  • Geslacht: Man
Re:Dooddoener nummer zoveel
« Reactie #24 Gepost op: 27 januari 2003, 09:19:08 »
Ook wel eens gezien in een Engelse documentaire; dieren die worden uitgeladen bij een slachthuis raken in paniek. Waarom zou dat dan zijn? Echt niet omdat ze het bordje "slachthuis" kunnen lezen.

Ik heb es ooit op de autostrade langs een vrachtwagen met varkens gereden die waarschijnlijk op weg waren naar het slachthuis. Krijsen dat die beesten deden... ouden ze het instinctief aanvoelen? :-[

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Dooddoener nummer zoveel
« Reactie #25 Gepost op: 27 januari 2003, 09:36:04 »
eerlijk gezegd denk ik dat hutje-mutje opeengepakt zitten in een vrachtwagen en daarna op een vreemde plek uitgeladen worden reden genoeg voor paniek is. het is gruwelijk genoeg, of daar nou wel of geen doodsbesef bij komt kijken.

ik zou het er net zoals Bart op gooien dat "doodsbesef" niet nodig is om aan te tonen dat dieren doden of gebruiken (op de manier waarop we het nu doen) moreel verwerpelijk is omdat het bij mensen ook niet zo duidelijk is wat doodsbesef nou precies is. het concrete lijden zoals zich dat in het gedrag uit moet genoeg zijn. uiteindelijk leiden we daar uit af dat dieren een doodsbesef zouden hebben, net zoals we uit wat andere mensen zeggen en doen afleiden dat ze een doodsbesef hebben.

uiteindelijk komt het er weer op neer dat dieren niet kunnen praten en dat we daarom niet zouden kunnen weten wat ze ondergaan. een absurde veronderstelling eigenlijk als je bekijkt dat de lichamelijke reacties op stress - zeker van zoogdieren - toch grotendeels hetzelfde zullen zijn als bij mensen.

dat "wij" mensen ons lijden door ons zelfbewustzijn erger maken en daarom meer consideratie zouden moeten krijgen is wel erg vaag.
« Laatst bewerkt op: 27 januari 2003, 09:37:05 door Christiaan »
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Apraxia

  • ****
  • 992
  • Geslacht: Vrouw
Re:Dooddoener nummer zoveel
« Reactie #26 Gepost op: 27 januari 2003, 18:39:47 »
Ik heb achttien jaar tussen de boerderijen gewoond en dus achttien jaar veewagens gezien. Ze hebben er zeker aan bijgedragen dat ik vegetarisch werd.
Koud? Wat nou koud? De kindjes in Afrika....die hebben het pas koud!

Janet

Re:Dooddoener nummer zoveel
« Reactie #27 Gepost op: 27 januari 2003, 23:29:19 »
Hoever kun je eigenlijk in de min staan met je karma  ;D

Offline Carmen San Diego

  • ***
  • 266
  • Geslacht: Vrouw
Re:Dooddoener nummer zoveel
« Reactie #28 Gepost op: 27 januari 2003, 23:34:57 »
vleeseter staat op -25 dusseh... je kan een aardig eindje gaan...

Danielle

Re:Dooddoener nummer zoveel
« Reactie #29 Gepost op: 27 januari 2003, 23:54:12 »
vleeseter staat op -25 dusseh... je kan een aardig eindje gaan...
En dat snap ik nou niet, want hij is (stiekem) wel degelijk geďnteresseerd in het vegetarisme, anders kwam hij hier niet  ;)

Janet

Re:Dooddoener nummer zoveel
« Reactie #30 Gepost op: 27 januari 2003, 23:54:33 »
Dus "vleeseter" zet hem op  :bonk: (leuke smilies!)

Janet

Re:Dooddoener nummer zoveel
« Reactie #31 Gepost op: 27 januari 2003, 23:56:08 »
Oeps, dit berichtje moest eigenlijk boven Danielle's bericht. Net te laat!

Offline Carmen San Diego

  • ***
  • 266
  • Geslacht: Vrouw
Re:Dooddoener nummer zoveel
« Reactie #32 Gepost op: 28 januari 2003, 00:27:53 »
vleeseter staat op -25 dusseh... je kan een aardig eindje gaan...
En dat snap ik nou niet, want hij is (stiekem) wel degelijk geďnteresseerd in het vegetarisme, anders kwam hij hier niet  ;)
misschien gewoon door het onbeschofte van haar (het was volgens mij een vrouwtjesbeest meende ik ergens gelezen te hebben) uitspraken....

Muffy

Re:Dooddoener nummer zoveel
« Reactie #33 Gepost op: 28 januari 2003, 11:55:34 »
Zijn wij mensen niet de enige diersoort die andere dieren en HUN EIGEN SOORT met massa's tegelijk afslachten. Heeft vleeseter soms bewijzen dat andere dieren dit ook doen. Laat die dan maar eens zien.
Wij zijn de enige soort die zulke dingen doen. Laat dat deskundig bewezen zijn. :pukey:
« Laatst bewerkt op: 28 januari 2003, 12:16:26 door Muffy »

NNXIII

Re:Dooddoener nummer zoveel
« Reactie #34 Gepost op: 28 januari 2003, 12:27:50 »
Muffy, ik neem aan dat je kannibalisme dan even buiten beschouwing laat want dat komt bij veel diersoorten nog wel eens voor.

Muffy

Re:Dooddoener nummer zoveel
« Reactie #35 Gepost op: 28 januari 2003, 12:38:03 »
Muffy, ik neem aan dat je kannibalisme dan even buiten beschouwing laat want dat komt bij veel diersoorten nog wel eens voor.

Bij kannibalisme eten ze toch alles op. Laat niets verloren gaan. Eten is eten. Maar wat wij doen kun je toch niet vergelijken. Dat gaat zelfs kannibalisme te boven. En bij kannibalisme spreken we niet over miljoenen tegelijk dat zul je toch met me eens zijn?

NNXIII

Re:Dooddoener nummer zoveel
« Reactie #36 Gepost op: 28 januari 2003, 13:15:21 »
Mee eens.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Dooddoener nummer zoveel
« Reactie #37 Gepost op: 28 januari 2003, 15:38:06 »
Muffy, ik neem aan dat je kannibalisme dan even buiten beschouwing laat want dat komt bij veel diersoorten nog wel eens voor.
o, ik dacht juist niet... tenzij je insecten meerekent, maar naar hun gewoontes wil je eigenlijk ook niet kijken ;)
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline bart

  • *****
  • 2.585
  • Geslacht: Man
Re:Dooddoener nummer zoveel
« Reactie #38 Gepost op: 28 januari 2003, 16:09:04 »
Zijn wij mensen niet de enige diersoort die andere dieren en HUN EIGEN SOORT met massa's tegelijk afslachten. Heeft vleeseter soms bewijzen dat andere dieren dit ook doen. Laat die dan maar eens zien.
Wij zijn de enige soort die zulke dingen doen. Laat dat deskundig bewezen zijn.

Ehm. Mieren? Mieren vechten complete veldslagen uit, zij het op een andere schaal dan wij.
Aquariumhouders weten dat je kuit schietende vissen apart moet houden, omdat anders papavis in een dag duizenden jonge visjes opkannibaliseert.
Veel apensoorten zijn berucht omdat mannetjes die een groep vrouwtjes 'veroveren' op een ander mannetje eerst de tijd nemen om alle kinderen in de groep uit te moorden.
Chimpansees voeren stamoorlogen waar doden bij vallen.
Natuurlijk is geen enkele diersoort in staat om met behulp van technische hulpmiddelen massale genocide te plegen. Maar ik weet vrij zeker dat ze het wél zouden doen als ze de kans kregen.
It's a long way to the top if you wanna rock n' roll

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Dooddoener nummer zoveel
« Reactie #39 Gepost op: 28 januari 2003, 16:20:11 »
Chimpansees voeren stamoorlogen waar doden bij vallen.
Natuurlijk is geen enkele diersoort in staat om met behulp van technische hulpmiddelen massale genocide te plegen. Maar ik weet vrij zeker dat ze het wél zouden doen als ze de kans kregen.
het is meer zo dat het ze zou overkomen dat ze het doen als er de mogelijkheid was. bij chimpansee-oorlogen vallen wel eens doden maar meestal trekt één van de partijen zich terug voordat het zover komt. maar als je met de eerste slag je tegenstander duizend keer dood kunt krijgen dan is er geen mogelijkheid om terug te trekken...

ik zou het willen vergelijken met autorijden: als je een chimp dat zou leren zouden er ook doden vallen... een auto gaat gewoon eigenlijk veel te snel voor onze reflexen en onze lichaamsbouw. vandaar de verkeersregels, want je kunt auto's niet zonder ongelukken kriskras door elkaar laten rijden zoals voetgangers wandelen. dat gaat zelfs al moeilijk met fietsers.

dat is dus omdat de evolutie "ons" niet heeft toegerust met de mogelijkheden om daar veilig mee om te gaan. maar ja, veiligheid is ook maar relatief...
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.